Vägverket räfflar vägar!

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Vad skulle en bana göra för skillnad? :confused:


Hmm....har hjärncellen ramlat ur?

Vill inte va stöddig men det är svårt att låta bli med den kommentaren....sry

Väverket vill få ner hastigheten på vägen...
Mc-åkarna vill köra snabbare än tillåtet....
Där brukar ju en bana funka rätt bra att gasa på...

Även om jag är emot vägräcken, bulor, fräsningar i vägen m.m så förstår ju ändå alla varför dom kommer upp... Troode inte man behövde förklara sånt....
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Edit: jag kan ha missförstått det hela men mitt inlägg är syftat till om de fräser mitt i vägen dvs där de vita linjerna är.


Tycker att det finns några st på detta forum som inte riktigt kommit i från sandlådan.. och för er så kan jag säga följande.. ( förutom o växa upp o massa annat drabbel)
"fräsningen" om det är samma som de brukar lägga som bullerremsa så är det en mjuk nedsänkning i asfalten dvs det är inte skarpa kanter í nedfräsningarna vill även minnas att en fräsning är ca 2-3 cm djup..

Och snälla nån... (som skrev om man måste veja för ett djur) tänkte du med röver då?
Det är inga mitträcke som sätts upp.....

De går utmärkt o köra över hur mycket nerlägg som funakr vet jag inte men va har de för betydelse DE E I MITTELN av vägen.....
Kan inte samma personer förespråka att vägarna enkelriktas för tänk om man får möte när man ligger med nerlägg o måste väja för ett djur... :D

Nä snälla tänk lite nu innan ni gör bort er ännu mer.. om inte här på forumet så för resten av världen....

Försämrat grepp är av ondo för alla trafikanter! Punkt!

Jag har tillräckligt på "fötterna" vad gäller kunskap om mc och vad som krävs för att optimera mängden tillgängligt grepp att jag inte har några som helst problem att förklara och försvara, om så krävs, mina uttalanden/påståenden i fråga för hela värden om så krävs! Och jag vet att det finns en hel hög duktiga motorcyklister som har samma kunskap som mig! Jag är i gott sällskap med andra ord!
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
hur tänker du då, scenariot var ju ifall räfflor försämrar väghållning etc. och man samtidigt måste väja för ett djur = försämrat möjligheterna att klara situationen på ett bra sätt, det var väl inte så svårt.

Går du över på andra sidan av din körbana så e man redan där ute på hal is. o de fritt så e de inga problem
Men som sagt de sätter inte upp mitträcke....

och dessa "räfflor" brukar vara 20-30cm breda... sen har du juh hela andra vägbanan o köra på... så
tänk om, tänk....
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Försämrat grepp är av ondo för alla trafikanter! Punkt!

Jag har tillräckligt på "fötterna" vad gäller kunskap om mc och vad som krävs för att optimera mängden tillgängligt grepp att jag inte har några som helst problem att förklara och försvara, om så krävs, mina uttalanden/påståenden i fråga för hela värden om så krävs! Och jag vet att det finns en hel hög duktiga motorcyklister som har samma kunskap som mig! Jag är i gott sällskap med andra ord!

Kan vägen där de e aktuellt vara 4 meter från vägkant till vägkant?
...räfflorna är 20-30cm breda..

Kan du inte klaga på mittlinjerna och övergångställena som bli hala när det regnar istället....

Snacka vi om o köra på bana nu eller på en väg där det sker väldigt många mc-olyckor varje år?:va
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Kan du inte klaga på mittlinjerna och övergångställena som bli hala när det regnar istället....

alltså nu pratar vi om ex. bulten som ligger i skogen, man behöver ju inte sämre vägförhållanden där direkt med vilt och annat, det är dock oklart huruvida det blir sämre eller inte.

och dessa "räfflor" brukar vara 20-30cm breda... sen har du juh hela andra vägbanan o köra på... så
tänk om, tänk....

möter man ex. ett eller flera vilt så kan ju fallet bli att mitten av körbanan behöver användas......
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Vilket liv för några räfflor i vägen :confused:
Har kört både på och över dom i flera år på en av teststräckorna och inte haft något problem, mittlinjen stör hojen avsevärt mer än vad räfflorna gör men ljudet som uppstår skrämmer nog en del.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Vilket liv för några räfflor i vägen :confused:
Har kört både på och över dom i flera år på en av teststräckorna och inte haft något problem, mittlinjen stör hojen avsevärt mer än vad räfflorna gör.

inte så konstigt då många av oss kanske inte kört på räfflor, jag kan bara minnas en gång och det var inget vidare, men har bara ett svagt minne.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
alltså nu pratar vi om ex. bulten som ligger i skogen, man behöver ju inte sämre vägförhållanden där direkt med vilt och annat, det är dock oklart huruvida det blir sämre eller inte.

Nog verkar det behövas grepp där när så många krascha där varje år..

Kör du sakta försämras inte greppet alls kör du "fort" så börjar juh framhjulet att lyfta över fräfflorna( eller tappa fästet) men du återfår det lika snabbt.
kör man riktigt fort så svävar man över räfflorna dvs kan tappar helt kontakten med vägen under 10 cm..
Dock är 10 cm över på nån hundradelssekund..

Men som sagt mina uttalande gäller om de räser där de normalt lägger mittlinjer

alltså nu pratar vi om ex. bulten som ligger i skogen, man behöver ju inte sämre vägförhållanden där direkt med vilt och annat, det är dock oklart huruvida det blir sämre eller inte.



möter man ex. ett eller flera vilt så kan ju fallet bli att mitten av körbanan behöver användas......


Använd mitten så mycket du vill det funkar hur bra som helst hojen vibbrerar lite bara

Mitträcke e jobbigare:tummenupp
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Nog verkar det behövas grepp där när så många krascha där varje år..

Kör du sakta försämras inte greppet alls kör du "fort" så börjar juh framhjulet att lyfta över fräfflorna( eller tappa fästet) men du återfår det lika snabbt.
kör man riktigt fort så svävar man över räfflorna dvs kan tappar helt kontakten med vägen under 10 cm..
Dock är 10 cm över på nån hundradelssekund..

Men som sagt mina uttalande gäller om de räser där de normalt lägger mittlinjer

ok, är det skillnad på hur räffligen påverkar nya/äldre hojar, sport, motard, kromsläde osv.?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
ok, är det skillnad på hur räffligen påverkar nya/äldre hojar, sport, motard, kromsläde osv.?

Nä mer eller mindre inte
Har du bara hojen någorlunda upprätt så kan du köra över dem i Mycket hög hastighet
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Nä mer eller mindre inte
Har du bara hojen någorlunda upprätt så kan du köra över dem i Mycket hög hastighet

ok, mitt minne är bara från att köra över räfflor med en äldre hoj med mindre bra fjädring, det kan ju ha varit en annan typ av räfflor där

:räffladechips
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Försämrat grepp är av ondo för alla trafikanter! Punkt!

Jag har tillräckligt på "fötterna" vad gäller kunskap om mc och vad som krävs för att optimera mängden tillgängligt grepp att jag inte har några som helst problem att förklara och försvara, om så krävs, mina uttalanden/påståenden i fråga för hela värden om så krävs! Och jag vet att det finns en hel hög duktiga motorcyklister som har samma kunskap som mig! Jag är i gott sällskap med andra ord!
Kan inte du och dina duktiga (smc)kompisar jobba för att förbjuda frosthalka också när ni ändå håller på?Betydligt otrevligare än lite småräfflor i vägbanan...
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Är det så underligt att det vidtas åtgärder på Bulten??? Kamikazeåkande ger inget vidare rykte och de som inte åker hoj eller fattar nöjet har antagligen väldigt svårt att förstå varför snabbåkande hojåkare nästintill kräver att få ha en allmän väg för sig själva, dessutom utan fartgräns.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jag håller med Avarage, det är vansinnigt att försämra vägar för att få motorcyklister eller bilar att sänka farten.
Ni som tycker det är ok får väl sluta klaga på de som slänger ut grus eller pinnar på bulten. Det kallar ni ju för mordförsök och de skall hudflängas.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
inte så konstigt då många av oss kanske inte kört på räfflor, jag kan bara minnas en gång och det var inget vidare, men har bara ett svagt minne.

Jo, det kan jag förstå men det ju inte "curbs", det låter avsevärt mer än vad det påverkar cykeln enligt mig.

Jämfört med grus, löv, mittlinjer, gatbrunnar, djupa diken etc etc så känns det här mest som en "hönsfarm av en fjäder" :D

ok, är det skillnad på hur räffligen påverkar nya/äldre hojar, sport, motard, kromsläde osv.?

Min gamle skrutt bryr sig inte nämnvärt om räfflorna
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag håller med Avarage, det är vansinnigt att försämra vägar för att få motorcyklister eller bilar att sänka farten.
Ni som tycker det är ok får väl sluta klaga på de som slänger ut grus eller pinnar på bulten. Det kallar ni ju för mordförsök och de skall hudflängas.
Räfflorna lär vara något mer förutsägbara än utslängt grus.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top