Vägverket ser över regskylt fram!

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Hur "påkrningsvänliga" är de då? Det är ju en viss skilnad på att träffa en med bilen och att träffa den med njuren. :kryckor

Jag har försökt kika lite på dem när jag åkt förbi, och de ser ut att vara bultade med mellanrummet du skriver om. Kan det räcka med blocknycklar för att vrida en 180 grader, tro?
OBS! Detta är ingen uppmaning till civil olydnad, enbart en fundering :nicka

Ja det är väl knappast någon nyhet att de flesta trafiksäkerhetsåtgärderna är menade att göra bilkörningen säkrare...

(Att landa i en stolpe har jag mer erfarenhet av än jag önskar...)
 
Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Du kan ha rätt att det är specialbultar vi talar om. Stolpen är i alla fall en riktig galvad stålstolpe med ett kameraskåp på toppen. Om den pjäsen skall stå upp i 20 - 30 sekundmeter så måste bultarna vara ganska gedigna om inte stolpen skall falla. De kanske är väldigt dragstarka i längsled, men inte skjuvstarka i sidled. Stolpen slås då av vid roten. OK. Det gäller att inte köra cabriolet då:näsblod Det skulle vara intressant att se krockprov mot en sån stolpe. Det intressanta krockprovet borde vara mot sidan av en bil i 50 -70 km/h. Precis som efter sladd. Bilar är väldigt känsliga för stolpar från sidan.

Jag har i alla fall svårt att acceptera att man avsiktligt introducerar en trafikfara för att komma åt en annan.

Har sett filmer på när en bil klipper en mast till en vägbelysning, bilen slår av bultarna utan att ens göra någon större skada på bilen.
Detta pga som du säger, skjuvnings hållfastheten är inte i närheten av dragkraften i bultarna. Och det är bara den som behövs för att stå emot t.ex. vinden.
Men jag håller med om att köra cab in i ett kameraskåp är nog ingen hit, fan vet om man inte får in skåpet genom vindrutan på en vanlig bil med :va

Sen kan det ju alltid diskuteras hur trafiksäkra dessa "påkörningsvänliga" stolpar är....
Vad som är säkert är iaf att de hade räddat livet på 2 killar i en golf som klövs itu på Hertig Karls Allé här i Örebro för ett antal år sen :(

Men men, nu är vi :felämne:backontop :)
 

TheXaZ

Adrenaline Junkie
Gick med
4 Nov 2006
Ort
Vara
Hoj
Vertemati Off Road 530 -02
Intressant tråd. Hmm undra hur de skulle se ut med en regskylt på motarden?? :S
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!

Kopierat från Swedie
I remissen vill Vägverket bland annat veta om det finns praktiska svårigheter att placera en registreringsskylt fram samt om det på vissa modeller krävs modifiering i utformning av motorcykeln. SMC ska också föreslå den lämpligaste placeringen av skylten fram.
En snabb genomläsning av MC-katalogen visar att det inte finns någon mc där en skylt passar in bra. Men, jag vore tacksam för konkreta förslag för vilka ingrepp som krävs för att montera en skylt på just din hoj och vilka problem/möjligheter du ser

Mikey du är ju PINSAM om du inte kommer med bättre förslag än det jag skrev om tidgare.

Suck...som jag skrivit tidigare!

Om en likadan skylt ska monteras fram som den som sitter bak så går det helt enkelt inte! En sådan skylt MÅSTE sitta i cykelns centrumlinje för ANNARS försämras köregenskaperna säkerligen och så även aerodynamiken!
Det kommer så med all sannorlikhet att bli en klisterlappskylt...och om den monteras på skärmen (längsled), på toppkåpan eller på kåpglaset spelar ingen roll. På ett foto från ett kameraskåp ser du fan vad man käkade till lunch om man skulle råka visa tänderna vid fototillfället.

Att komma och påså att vi behöver stabiliteten :va vid omkörningar, och se djur genom kåpglaset :hoppskrat är...ja rent löjligt!

Edit: Kan för övrigt meddela att inte ens min högst kontroversiella placering av min (bakre) skylt försämrade varken köregenskaperna, "stabiliteten", eller ens märkbart på aerodynamiken...
 

Bifogat

  • Fire2.jpg
    Fire2.jpg
    43.4 KB · Visningar: 66
Last edited:

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Jag tror på Marie Ls teori.

Man använder detta förslag endast som ett verktyg för att införa ägaransvar för ALLA fordon.

Om nu lag på skyllt fram för MC skulle gå igenom tror jag snarare att vi kommer att se fler olyckor i trafiken. Hur tänker jag då? Jo, flertalet av oss skulle följa lagen och sätta en skyllt/lapp fram medans en minioritet skulle strunta i detta. Det är denna "outlaw" grupp som står för en större del av olyckorna idag.

INGEN av oss MC förare är 100% laglydiga, utan vi befinner oss alla på en skala från fortkörare till "outlaws", dock så tror jag att dylikt lagförslag skulle få ett antal förare som ligger i gråzonen mellan fortkörare och "outlaw" att hamna närmare "outlaw" på skalan och fimpa både skyllt fram & bak.

Oavsett skyllt fram eller ej så stror jag att ägaransvar skulle medföra fler försök till att smita från polisen.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Det är inte skylt bak vi diskuterar BTT

Det var bara en parallell för att besvara era påståenden om försämrad stabilitet, köregenskaper, wobbel, aerodynamik... så skit i det om du inte fattade!


Har du ens läst det jag skrev i mitt första inlägg självklart kan man inte ha en likadan regskylt fram som sitter bak:va
Du som har svar på allting kom med någonting som INTE talar för klistermärke fram istället för att gnälla på hur pinsama och löjliga mina inlägg är.

Överens?! Jag TROR ju också att det blir klisterlapp...

Trycker du alldrig ner huvudet bakom kåpglaset eller?. Alla kör ju olika, har olika hojar så alla gör inte som du om du nu tycker det är konstigt att titta genom kåpglaset lite. Och jag vill ha "fri sikt" genom mitt kåpglas

Visst tittar jag genom kåpglaset ibland, kan dock räkna tillfällena på mina fingrar under fem års sporthojsåkande.
Och vid de tillfällena hade jag inte en chans att se varken djur eller hål i vägen innan det hade varit för sent...(du förstår säker att jag menar att det går rätt fort när man ligger och kikar genom kåpglaset)

Men visst, en klisterlapp på kåpglaset (läs vindrutan) på en custom gör sig kanske inte så bra...

Hur mycket hjälper regklisterlapp när hälften av alla hojåkare åker med spegelvisir? Om det inte är ägandeansvar som är huvudmålet igentligen för staten här vad tror du?

Vet faktiskt inte vad staten vill...

Precis! Klisterlapp eller vanlig, spelar ingen roll så länge det inte blir ägandeansvar.

MEN, du skrev ju att en klisterlappskylt blir för liten för att kunna tydas på fotona...har du ändrat dig bara för att jag skrev att det går att tyda en rätt liten skylt...?

Jag påstår inget jag skriver bara vad jag tycker o tänker det betyder inte att jag har rätt alltid. Men en ide/lösning på problem kan alltid växa från små bitar som från början verkar helt crazy och dumma det ska alldrig förbises.

Jag skriver också vad jag tycker och tänker, dessutom så påstår jag det också :tummenupp
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Till underliga kommentarer ges bara hårdare bestämmelser :tummenupp

- Klart de kommer att införa ägandeansvar, det vill säga ägaren måste stå till svars för vad som görs med fordonet han eller hon äger.
- Många bilister kör mindre bra - det är ett faktum. Men kommer det en mc i tredubbla hastigheten på en 50-sträcka så skulle han i nio fall av tio skylla på bilisten som svängde vänster samtidigt som DU skulle köra om. Är det då bilistens fel? Avstånd är en ganska smart "grej" dessutom :tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kan inte förstå alla dessa moralinlägg hela tiden

Sporthoj åker väl dom flesta här eller??

Skulle förvåna mig om mer än 5 procent av oss skulle ha kortet kvar

Om var ständigt övervakade ( modell gps eller dyligt)

Hittade annars denna sajt för moralpredikanterna

http://www.glidarhoj.se/:yoparty
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Kan inte förstå alla dessa moralinlägg hela tiden

Sporthoj åker väl dom flesta här eller??

Skulle förvåna mig om mer än 5 procent av oss skulle ha kortet kvar

Om var ständigt övervakade ( modell gps eller dyligt)

...

Visst är det så. Själv skulle jag förmodligen inte köra hoj om man var 100% övervakad och tvingad till 100% hastighetsbegränsning. Enda alternativet skulle vara bana för mig. Ett annat alternativ för vissa skulle vara "outlaw" modellen (a.k.a civil olydnad).
 

Tobbe-R1

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
I ett MC-hus
Hoj
R1
Äh lägg pengar och tid på viktigare saker som inte skapar merkostnader för mcägare samt se över asfalten som är riktigt usel på många stora vägar.....
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top