Vägverket ser över regskylt fram!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Herregud mina hojbröder ....!! Nu ska ni gå med att ha skylt fram också..! Hur mck tål svensken??? Kan man inte säga stopp nån gång??? Vad e ni för j...a mesar??? Vilken annan land har det??? Sydafrika kanske..? Visa nu att ni är Vikingar o gör nåt för saken!!!! Jag har översatt tråden på mina finska polare o dom står som frågetecken.....only in Sweden...här sväljer man allt!!! Nu menar jag inget illa hojbröder men ni MÅSTE vara lite tuffare övh att överleva.....visa lite vikingablod!!!!!

äntligen!! :tummenupp

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Har för mig jag läst att det krävs en grundlagsändring för att kunna införa ägaransvar vilket jag förstår som att två regeringar efter varandra skall vilja/besluta samma sak.. kan ha fel men tror det är så iaf..nån som vet med säkerhet hur det ligger till?
Det kan jag inte tänka mig, vi har ju redan ägaransvar på felparkering, vad skulle skillnaden vara? Det är ju inte böter eller körkortsindragning det handlar om, utan en avgift för att ens fordon använts på ett felaktigt sätt.

Tror dock inte att antalet regeringar som behövs har någon som helst betydelse, förutom att fördröja det hela lite. Det här är ingen stor fråga (utom för oss), så den lär avgöras av remissvar, inte politiker.

Hur som helst hoppas jag vi slipper skiten. Det finns ingenstans att sätta den på min hoj, och den tillför inte ett vitten till trafiksäkerheten.

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Tuono 1100rr
Det kan jag inte tänka mig, vi har ju redan ägaransvar på felparkering, vad skulle skillnaden vara? Det är ju inte böter eller körkortsindragning det handlar om, utan en avgift för att ens fordon använts på ett felaktigt sätt.

Tror dock inte att antalet regeringar som behövs har någon som helst betydelse, förutom att fördröja det hela lite. Det här är ingen stor fråga (utom för oss), så den lär avgöras av remissvar, inte politiker.

Hur som helst hoppas jag vi slipper skiten. Det finns ingenstans att sätta den på min hoj, och den tillför inte ett vitten till trafiksäkerheten.

Tror ja:) undrade om det finns nån som vet säkert hur det ligger till juh, VET med säkerhet att frågan varit uppe förut o då VILL JAG MINNAS att det stöp på just grundlagsändringen som måste till, i vilket fall kommer det nog isof generera fler "outlaws" bland oss som då skiter i att ha skylt över huvud taget o ALDRIG stannar på anmodan vad det nu kan ha för trafiksäkerhetshöjande resultat.. lite "you did the first blood" över det

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Tror ja:) undrade om det finns nån som vet säkert hur det ligger till juh, VET med säkerhet att frågan varit uppe förut o då VILL JAG MINNAS att det stöp på just grundlagsändringen som måste till, i vilket fall kommer det nog isof generera fler "outlaws" bland oss som då skiter i att ha skylt över huvud taget o ALDRIG stannar på anmodan vad det nu kan ha för trafiksäkerhetshöjande resultat.. lite "you did the first blood" över det
Du missförstod nog vad troendet bestod i. Jag är rätt säker på att det inte behövs någon grundlagsändring för att ta ut en fortkörningsavgift, dels för att samma typ av ägaransvar tillämpas för andra avgifter redan idag, och dels för att hela SH hade varit nerlusat med hänvisningar till vilken paragraf i grundlagen en sån här lag skulle bryta mot annars. Rätta mig gärna om jag har fel.

Däremot lär du inte hitta någon som kan ge en laghänvisning som som säger grundlagen tillåter den här typen av avgift, lagar tillåter nämligen generellt inte saker, de förbjuder dem. Att bevisa att något är tillåtet är därför i regel inte praktiskt genomförbart. Enda sättet att vara säker på att det är tillåtet att bära blå toppluva är att läsa igenom alla lagar, förordningar och prejudicerande domar utan att hitta något som förbjuder det. Vi går med andra ord alla omkring och tror saker, även om jag känner mig rätt säker på att man får ha blå toppluva om man vill.

Vad jag trodde var att det inte skulle spela så stor roll att man har ett val emellan, eftersom resultatet är oberoende av parti vid makten. Utom att det förhoppningsvis skulle fördröja införandet då.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag är rätt säker på att det inte behövs någon grundlagsändring för att ta ut en fortkörningsavgift

Skumma igenom denna undersökning beställd av Ulrica Messing redan 2004 för att ni alla ska inse hur pass nära det faktiskt kanske ligger i tiden innan vi har ett ägaransvar vid hastighetsöverträdelser även i Sverige!

http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/53338
http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/33/38/183990aa.pdf

Enligt direktiven för utredningsarbetet (dir. 2004:74 och
dir. 2005:56, bilaga 1–2) går uppdraget ut på att undersöka förutsättningarna för att införa någon form av ägaransvar för hastighetsöverträdelser
och andra trafikförseelser som kan övervakas och
upptäckas genom automatiska system
. Särskilt skall analyseras
följande ansvarsformer.
Bötespåföljden för de aktuella trafikbrotten ersätts av en administrativ
sanktionsavgift som fordonets ägare är skyldig att betala.
– Fordonets ägare är skyldig att uppge vem som körde fordonet.

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Skumma igenom denna undersökning beställd av Ulrica Messing redan 2004 för att ni alla ska inse hur pass nära det faktiskt kanske ligger i tiden innan vi har ett ägaransvar vid hastighetsöverträdelser även i Sverige!

http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/53338
http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/33/38/183990aa.pdf

Enligt direktiven för utredningsarbetet (dir. 2004:74 och
dir. 2005:56, bilaga 1–2) går uppdraget ut på att undersöka förutsättningarna för att införa någon form av ägaransvar för hastighetsöverträdelser
och andra trafikförseelser som kan övervakas och
upptäckas genom automatiska system
. Särskilt skall analyseras
följande ansvarsformer.
Bötespåföljden för de aktuella trafikbrotten ersätts av en administrativ
sanktionsavgift som fordonets ägare är skyldig att betala.
– Fordonets ägare är skyldig att uppge vem som körde fordonet.

Jag undrar vad det är som går snett i huvudet när man blir politiker?

HUR kan man vara k-t på att sätta dit skattebetalare?

Jag skulle vilja ha tillbaka allt det jag fått stulet... Det börjar närma sig 80 000:- Är jag unikt utsatt? Jag vill ha kameraövervakning på parkeringsplatser, rastplatser, lagerlokaler, garage, större köpcentrum etc etc..

Det är dags att bilda en opinion mot hetsjakten av oss vanliga "svenssons" och mer fokus på de som inte kan låta bli våra mc, bilar och prylar!

mvh
/J

Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Jag undrar vad det är som går snett i huvudet när man blir politiker?

HUR kan man vara k-t på att sätta dit skattebetalare?

Jag skulle vilja ha tillbaka allt det jag fått stulet... Det börjar närma sig 80 000:- Är jag unikt utsatt? Jag vill ha kameraövervakning på parkeringsplatser, rastplatser, lagerlokaler, garage, större köpcentrum etc etc..

Det är dags att bilda en opinion mot hetsjakten av oss vanliga "svenssons" och mer fokus på de som inte kan låta bli våra mc, bilar och prylar!

mvh
/J

Du missar det grundläggande: Svensson erkänner, buset nekar, poliser är lata.

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
Däremot lär du inte hitta någon som kan ge en laghänvisning som som säger grundlagen tillåter den här typen av avgift, lagar tillåter nämligen generellt inte saker, de förbjuder dem.

Det där är inte riktigt sant. Det påverkar i och för sig inte diskussionen som sådan, men det finns flera lagar som ger friheter och inte förbud. Rätten att demonstrera är en sådan som garanteras "positivt" genom regeringsformen, liksom annat smått och gott såsom yttrandefrihet, religionsfrihet och föreningsfrihet.

Sedan är det i och för sig så fiffigt ordnat i detta land att grundlagar kan inskränkas av "vanliga" lagar och det är en av anledningarna till att vi inte har en konstitutionsdomstol i Sverige. Men det är en annan story...

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Du missar det grundläggande: Svensson erkänner, buset nekar, poliser är lata.

Nej det har jag inte missat...
Det VI däremot har missat, är att föra en opinion mot att man istället jagar småkriminalitet som; inbrott i bil, källare, lager och stöld av moped/mc mm.

Jag har haft kontakt med justitieministern och MRF angående hur vriden fokusen är på kriminalitet i vårt land.

/J

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Nej det har jag inte missat...
Det VI däremot har missat, är att föra en opinion mot att man istället jagar småkriminalitet som; inbrott i bil, källare, lager och stöld av moped/mc mm.

Jag har haft kontakt med justitieministern och MRF angående hur vriden fokusen är på kriminalitet i vårt land.

/J

Och svaren du har fått däreifrån misstänker jag är skrämmande diplomatiska
och innehåller till 100% politiskt skitsnack??

Helt klart ska det föras opinion mot denna hetsjakt..
Det är väl bara lite synd att SMC inte har mer att säga till om..
Dom kan ju skrika sig hesa och blir behandlade som skit.
Det står ju inte att läsa på aftonbladets framsida direkt...
Och det är ju medelsvensson sätt att ta in nyheter.
En kampanj med statistik som är vriden FÖR mc istället för mot dvs
peka på hur många olyckor det egentligen är, utan moppar och annat.
En statistik där det står hur många olyckor som faktiskt beror på mc
och inte på motparten..
En kampanj där det står att vi alltid förlorar i en kollision.
Överlever vi smällen så förlorar vi så fort polisen kommer
till platsen. Dömda på förhand.
Besök på TV 4 med debatt osv kan kanske få genomslags kraft.
Sen om man kunde lägga ner reklamföretaget NTF så skulle ju livet
vara underbart... :D

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Och svaren du har fått däreifrån misstänker jag är skrämmande diplomatiska
och innehåller till 100% politiskt skitsnack??

Helt klart ska det föras opinion mot denna hetsjakt..
Det är väl bara lite synd att SMC inte har mer att säga till om..
Dom kan ju skrika sig hesa och blir behandlade som skit.
Det står ju inte att läsa på aftonbladets framsida direkt...
Och det är ju medelsvensson sätt att ta in nyheter.
En kampanj med statistik som är vriden FÖR mc istället för mot dvs
peka på hur många olyckor det egentligen är, utan moppar och annat.
En statistik där det står hur många olyckor som faktiskt beror på mc
och inte på motparten..
En kampanj där det står att vi alltid förlorar i en kollision.
Överlever vi smällen så förlorar vi så fort polisen kommer
till platsen. Dömda på förhand.
Besök på TV 4 med debatt osv kan kanske få genomslags kraft.
Sen om man kunde lägga ner reklamföretaget NTF så skulle ju livet
vara underbart... :D

Jag skrev en artikel angående opinionsbildning till motormännen efter nån idiot slitit loss vingen på min bil och de ville ju publicera min artikel jag skrev. Tyvärr så började jag redigera den och sedan rann det ut i sanden. Men det handlade i korta drag om hur myndigheter kontrollerar bilar i rörelser istället för stillstående. Av någon anledning är den personliga intigriteten hotad när bilen står still! Hört något så jävla dumt? Personligen är jag mycket hellre övervakad på en p-plats än på vägen. Folk får inbrott och rånas på p-platser. Men det verkar inte svensk polis bry sig om. Mycker värre att vi råkar köra i 80km/h
Sedan att polis ägnar sig alldeles för lite till att övervaka småkriminella, ungdomsgäng mm mm. De svar jag fått av poliser är att det är för svårt att övervaka dem och att det inget ger (inget ger i kassan antagligen).
Tänk om man skulle säga det till sina kunder - jag lagar inte avgasröret för jag blir smutsig om händerna då. Men jag kan gärna dammsuga din bil!

Justitieministern var rätt bra, hon hör det ofta och förstår hur vanliga svenssons känner sig. Utsatta och frustrerade.

Så jag kan inte påstå att jag mött mostånd, utan tvärtom!

Så vill vi ha förändring, eller få upp ögonen, får vi nog bli mer proffesionella och komma med något konstruktivt.

/J

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Herregud mina hojbröder ....!! Nu ska ni gå med att ha skylt fram också..! Hur mck tål svensken??? Kan man inte säga stopp nån gång??? Vad e ni för j...a mesar??? Vilken annan land har det??? Sydafrika kanske..? Visa nu att ni är Vikingar o gör nåt för saken!!!! Jag har översatt tråden på mina finska polare o dom står som frågetecken.....only in Sweden...här sväljer man allt!!! Nu menar jag inget illa hojbröder men ni MÅSTE vara lite tuffare övh att överleva.....visa lite vikingablod!!!!!

Jag är ingen jävla viking, och jag har mycket svårt att tro att någon annan här heller är det, oavsett hur efterbliven.

Kneedrag

Guest
pengarna ska in

Det kommer säkert att bli skylt fram . Vad vi hojåkare säger spelar ingen roll. Pengarna ska rulla in till staten så är det bara.

För det första ska en likadan skylt som sitter på bak sitta fram förstör den aurodynamiken på hojen totalt inte bra med tanke på att vi har bara två hjul. Vi behöver stabiliteten vid omkörningar osv. Allting som stör är negativt och påverkar säkerheten.

Sen ska det sitta klistermärke på kåpglaset kommer jag bara resa mig och lägga handen för. Ingen bra ide att sätta den på kåpglaset då vi behöver den lilla sikt vi får där. För att se djur,hål på vägen eller vid sidan av vägen osv.

Finns ingen plats kolla bara de nya sporthojarna de är smala luftintag ,lampor, och kåpglas .

Gixxertina

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Det kommer säkert att bli skylt fram . Vad vi hojåkare säger spelar ingen roll. Pengarna ska rulla in till staten så är det bara.
Finns ingen plats kolla bara de nya sporthojarna de är smala luftintag ,lampor, och kåpglas .

Gixxertina

Enligt mig handlar det om något mycket allvarligare än sätta en plastbit på hojen.. VILL VI HA ett samhälle där staten övervakar "svensson" eller vi vi ha ett samhälle där staten övervakar vår egendom mot de som inte kan hålla sina fingrar i styr?
För mig är svaret enkelt.

/J

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Plötsligt tycks alla köra där det finns kameror.Vad det älts om att jag ska hålla för skylten,klisterlappen fram med mera.
Till vilken nytta? kan man inte lugna sig mellan kamerorna istället?
Och ovan på det är det nog inte ända orsaken till att vi ska synas i kamerorna,det är med all säkerhet ägaransvar de vill/ska införa.

Frågan är då,måste inte snuten ta dig eller den du lånat ut fordonet till....nä , lappen med böter kommer som ett brev på posten istället.

Jag är dock emot både skylt fram och ägar ansvar för fordon.

Last edited:

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!

Så vill vi ha förändring, eller få upp ögonen, får vi nog bli mer proffesionella och komma med något konstruktivt.

/J

Jag håller med dig till fullo!
T.ex. att komma med nedanstående argument är PINSAMT.

För det första ska en likadan skylt som sitter på bak sitta fram förstör den aurodynamiken på hojen totalt inte bra med tanke på att vi har bara två hjul. Vi behöver stabiliteten vid omkörningar osv. Allting som stör är negativt och påverkar säkerheten.

Sen ska det sitta klistermärke på kåpglaset kommer jag bara resa mig och lägga handen för. Ingen bra ide att sätta den på kåpglaset då vi behöver den lilla sikt vi får där. För att se djur,hål på vägen eller vid sidan av vägen osv.

Gixxertina

Det är ungefär som när lagen om halvljus/varselljus på dagen skulle införas. Då skulle soppaförbrukningen gå upp några procent, vilket skulle öka miljöförstöringen :huvet

Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Jag håller med dig till fullo!
T.ex. att komma med nedanstående argument är PINSAMT.

Det är ungefär som när lagen om halvljus/varselljus på dagen skulle införas. Då skulle soppaförbrukningen gå upp några procent, vilket skulle öka miljöförstöringen :huvet

Men nu är det ju så att det kan påverka aurodynamiken och troligen så måste motorcykeln vara helhetsgodkänd med externt monterad skyllt för att vara laglig i EU men det verkar visst ingen bry sig om :va

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln