Vägverket ser över regskylt fram!

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Jag tror inte att någon har problem med det egentligen. Problemet börjar nämligen bli ett annat, nämligen att helheten börjar bli lite skruvad. Med "helheten", så menar jag summan av alla var för sig goda påhitt.

Vägverksdirektörer och annat styrs inte av helheten, de styrs av små sakfrågor, i det här fallet "sänk hastigheten", vilket för all del har ett gott syfte - jag säger inget annat, observera det! Men sen skiter man samtidigt fullständigt i allt annat som kommer som konsekvens, för det får ju "någon annan" lösa.

Fartkameror är BRA... Laserkontroller är BRA... Kameror på tunnelbanan är BRA... cykelhjälmar är BRA... förbud mot kamphundar är också bra, kanske vissa tycker... nu bryter jag här. Men vad jag vill säga är att antalet BRA åtgärder som genomförs i samhället för att råda bot på vår trygghetsångest och moralpanik slutar, på grund av sitt antal, i något som inte är ett dugg bra...

Det är tråkigt att många av oss är alldeles för fokuserade på enskilda sakfrågor, såväl vägverksdirektörer som andra, och inte ser det totala samhälle vi är på väg att skapa genom alla var för sig bra åtgärder.

"Vägen till helvetet är stensatt med goda föresatser" heter det ju, och det verkar ju stämma.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Eh ja om man stannar självmant. Är en person så pass outlaw att man skiter i skyltar och hastighetsbegränsningar så varför skulle han då stanna i en poliskontroll självmant och ta böter ?

Vad är det som är så svårt att förstå egentligen, tycker jag säger samma sak hela tiden, moralkärringarna bara fortsätter bitcha samma sak om och om igen.

Här kommer det IGEN. :tummenupp

Dem som idag kör för fort, på slangen, mot rött skiter fullständigt i om det blir lag på skylt fram eftersom de inte har respekt för lagen.

Det blir såna som DU som i 97km/h , skyltar på hjälm, tank, bakskärm,framskärm på 90väg som åker dit inte de riktiga busarna.

Gabor

Guest
Eh ja om man stannar självmant. Är en person så pass outlaw att man skiter i skyltar och hastighetsbegränsningar så varför skulle han då stanna i en poliskontroll självmant och ta böter ?

Vad är det som är så svårt att förstå egentligen, tycker jag säger samma sak hela tiden, moralkärringarna bara fortsätter bitcha samma sak om och om igen.

Här kommer det IGEN. :tummenupp

Dem som idag kör för fort, på slangen, mot rött skiter fullständigt i om det blir lag på skylt fram eftersom de inte har respekt för lagen.

Det blir såna som DU som i 97km/h , skyltar på hjälm, tank, bakskärm,framskärm på 90väg som åker dit inte de riktiga busarna.

Igen...VV skiter i O-visionen för MC, nu ska man se till at få in pengar istället.
de få som kör utan skylt sedan, det är den normala felprocenten , som finns överallt.

Utan skylt, då blir det jagis av snuten, med alla risker det medför...för du är då en förbrytare som skall tas till nästan vilket pris som helst.

Var med och fortsätt skapa ett sådant samhälle, för det önskar vi oss alla...:rolleyes:

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06
Som jag sa så kan man vända på dom, "livvakterna" precis som polisens egna laserinstrument kan även mäta hastigheten på något som rör sig i riktning från mätpunkten, enda skillnaden är då att det står ett minustecken framför hastigheten.

Förresten så kostar en kameraenhet 500.000:- exkl. underhåll.

Haha, okej..jag ber om ursäkt för min totala okunskap vad det gäller fartkameror.

Jag förstår inte problemet egentligen. Om folk kunde köra lugnt på raka 90 och 70 vägar och lära sig köra på de roliga krokiga 70 vägarna som finns i vårt land så skulle problemet vara löst. Tror knappast att man kommer sätta upp kameror på varenda väg??

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag kör sällan för fort. Det är inte kul med min hoj. Jag kommer dock ta mitt straff utan skylt och är gärna med och protesterar och debatterar mot det. Det finns bättre saker att använda pengarna till i samhället, trafikdöden har ihjäl omkring 400 människor vart år, mc-åkarna står för en åttondel. Skit i procentsatser, en åttondel. Vore det inte bättre att ta tag i de andra sju åttondelarna eller?

skyfly

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
VFR800
Det finns bättre saker att använda pengarna till i samhället, trafikdöden har ihjäl omkring 400 människor vart år, mc-åkarna står för en åttondel. Skit i procentsatser, en åttondel. Vore det inte bättre att ta tag i de andra sju åttondelarna eller?

Problemet är väl också att mopeder ingår i kategorin mc. Iallafall var det så förr. Tycker inte det ger en direkt rättvis bild av olyckorna.
Tror alla på detta forum (förutom kanske en:)är överens om att det är ännu ett onödigt förslag.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag tycker också att det är jobbigt med alla inskränkningar.
För att inte tala om misstanken av att vi sakta skruvas mot ett robotliknande kontrollsamhälle.
Hatar det.
Tror de flesta tycker som jag i denna fråga?

De som ska ta åt sig äran av förslaget ”skyltar fram på mc” begriper inte att de är de själva som sått frö.
Det är det stora problemet. De begriper inte detta, utan de fortsätter istället att vattna och gödsla.

Det blir ju tyvärr såhär när några få envisas med att förstöra för alla.

Jag vet att det inte är någon ide att försöka påverka plantodlaren.(Det är ingen ide att förklara för någon som ändå inte begriper) Det är bara att gilla läget och suga på karamellen så länge det överhuvudtaget går att köra mc:)

Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Hhmmm, för regskylten bak finns det ju redan en färdig skyllthållare "från fabrik". Fram däremot så måste det modifieras och modifieringar får man ju inte göra på helfordonsgodkända hojar, då bryter man mot reglerna!!! :fakta

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Hhmmm, för regskylten bak finns det ju redan en färdig skyllthållare "från fabrik". Fram däremot så måste det modifieras och modifieringar får man ju inte göra på helfordonsgodkända hojar, då bryter man mot reglerna!!! :fakta

Om du tror att lagar stoppar lagstiftarna så är du rätt naiv. ;)

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Nu har jag inte hängt med i debatten riktigt.

Men är den enda anledningen till att man vill införa regskylt fram på hojar att man ska synas i fartkamerorna längs vägen eller finns det andra anledningar?

Gabor

Guest
Nu har jag inte hängt med i debatten riktigt.

Men är den enda anledningen till att man vill införa regskylt fram på hojar att man ska synas i fartkamerorna längs vägen eller finns det andra anledningar?

Princip enda anledningen, samt att vv tjänar en hel del pengar även på själva tillverkning/tvångsinstallationen för kunden.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har inte läst hela tråden så det kanske redan är diskuterat innan men,skulle en skylt fram hindra dom som drar förbi kamerorna i 200?
Dom gör väl som bilisterna,kör oskyltat fram och vi som oftast i hemområdet gör oss till och kör lagligt förbi kamerorna(väck ej polisens intresse genom att blåsa alla kameror där du bor)får väl fortsätta som vanligt med den skillnaden att vi får vara mer nogranna när vi är på okänt vatten.

Gillar dock inte grejen med kameror,är ett trubbigt instrument som defakto kan öka stressen och tillbuden i trafiken då de riktigt bötesrädda håller en avsevärt lägre hastighet och bromsar extra långt innan kamerorna varvid andra blir irriterade och gör omkörningar som inte alltid är lämpliga.

Inget kul att möta dom stollarna som kör om och tycker det ökat på kameravägar mot innan deras uppkomst(kör ca:20000 om året i olika fordon så jag har sett en del)men men,dom är ju ekonomiska så de är väl här för att stanna.

Annars så funkade det ju med det förra försöket med kameror(i bla. gbg)när lite missnöjda fordonsägare tog lagen i egna händer och hjälpte till med det naturliga slitaget tills myndigheterna tröttnade och plockade ner dom! ;)

Kanske är dags för lite civil olydnad a´la. franska bönder och transportarbetare!

Henrik

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Princip enda anledningen, samt att vv tjänar en hel del pengar även på själva tillverkning/tvångsinstallationen för kunden.
Ärligt talat är jag inte så säker på att det direkt handlar om pengar och inte dödsfall heller utan det är en respektfråga för lagen, hur ska man kunna upprätthålla en fungerande trafiklagstiftning om det finns en kategori trafikanter som uppenbarligen kommer undan med grova lagöverträdelser?

Okej, jag kör 240km/h med bilen då och då också men det gör jag ju oftast om jag känner mej hyffsat säker på att jag kommer undan med det, med hojen är det en helt annan sak, där kan jag nästan alltid komma undan med det oavsett och det vet polisen och VV också om.

Hur skulle du själv agera om du vore politiker och polisen kommer och beklagar sej?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
+280 inlägg så kommer jag att skumma ett gäng sidor och förmodligen missa det jag kommenterar iaf. och nu ger jag min syn på saken med möjligheten för er som defakto varit med från början att hoppa inlägget om det är en upprepning och slippa komma med en kommentar att det redan är skrivet. ;)

Henrik

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Hmmm är nog bäst o sätta den under motorcyklen för när det är fartkameror är det iaf det enda som syns ju....

Perfekt o ha som hasplåt på motard...

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
Om nu så många är missnöjda med förslaget, varför inte köra med lite mer seriösa protester än skrivelser? En hojkortege genom Malmö, Götet + Stockholm (och alla andra städer som vill hänga på) skulle säkert få gehör. I synnerhet om den genomförs i rusningstid... ;-)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning