Vägverket ser över regskylt fram!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
1. Tror du att det blir mindre olyckor av en regskylt fram? Syftet är att klia av mer pengar. Tycker 20 bestämmande på ett sätt och 2000000 personer på ett annat sätt. Då frågar jag dig vilka har rätt och vem ska man följa. Kan inte 2000000 påverka 20 så är det fel på systemet.

Det räcker att man förhindrar EN olycka.
Vad är någon annas liv värt för dig? Vad är ditt EGET liv värt för dig? 5000? 50000? 50000000?

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Ser inte hur regskylt fram eller ägandeansvar kan rädda liv, snälla de som är FÖR ägandeansvar och regskylt fram ge ETT konkret exempel på hur ett liv kan räddas ett enda räcker.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ser inte hur regskylt fram eller ägandeansvar kan rädda liv, snälla de som är FÖR ägandeansvar och regskylt fram ge ETT konkret exempel på hur ett liv kan räddas ett enda räcker.

Det håller hastigheten nere. Räcker inte det?

Hade vi haft fri fart på våra vägar hade vi garanterat haft fler dödsolyckor.

Tänk om det är just DITT liv som sparas för att någon annan pga hastighetsbegränsning förkortar sin bromssträcka med bara fem meter? Vore inte det finemang?

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
Man kan ju gissa lite på vd det skulle kosta att genomföra - bara skyltar till alla hojar blir ett antal miljoner, sen administration och kontroller på det.
Det kan OMÖJLIGEN ge samma utdelning med denna lilla skitåtgärd som att avlöna ett par sjuksystrar eller subventionera några rökavvänjningskurser. Ge oss proportioner!
Vilka liv har de tänkt rädda på det här!? 1? 2? Kan knappast bli mer - om det bara gäller fartkamerorna. Någon som INTE tror att de pengarna skulle göra bättre nytta nån annanstans?
Det borde f-n vara straffbart att uppbära skattefinansierad lön för att krysta ur sig såna här verklighetsfrämmande remissförslag!!! Vi har redan betalat nog i skatt för det här förslaget, droppa det nu innan det får kosta mer.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Så vindmotståndet från regskylt fram skulle alltså hindra mig från att skruva bort skyltarna och blåsa 250 på 70 väg ?

mjaeee.. tror mest att de som redan kör lagligt kommer få dras med plåt fram, de som redan kör för fort, mkt eller lite bryr sig inte.
Det handlar mer om attitydförändring hos folk, vill man köra fort kan man.

edit: hur får man människor att respektera lag och ordningmakt ?
Genom att kontinuerligt genomföra idiotiska små lagar som går helt emot opinionen i uppenbart syfte att bara dra in pengar.?

EDIT FET EDIT::

Om det hade handlat om människoliv och om att rädda de svenska stackars medborgarna från sitt eget förstånd.. inför då förbud mot :

Alkohol
cigaretter
Skräpmat

Nä just det, det handlar inte om människoliv det handlar om PENGAR, förbjuda cigaretter som bevisligen dödar tusentals om året går inte, men hålla på och dilla med kameror på vägar i nollvisionens namn.. löjligt
Nollvisionen är inget annat än nån politikers ide för att vinna lite röster.

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Så vindmotståndet från regskylt fram skulle alltså hindra mig från att skruva bort skyltarna och blåsa 250 på 70 väg ?

mjaeee.. tror mest att de som redan kör lagligt kommer få dras med plåt fram, de som redan kör för fort, mkt eller lite bryr sig inte.
Det handlar mer om attitydförändring hos folk, vill man köra fort kan man.

edit: hur får man människor att respektera lag och ordningmakt ?
Genom att kontinuerligt genomföra idiotiska små lagar som går helt emot opinionen i uppenbart syfte att bara dra in pengar.?

Per, sluta dumma dig nu. Det är inte meningen att du ska skruva av skylten och det är DEFINITIVT inte meningen att du ska köra i 250 på 70-väg.
Kör du i 250 på enkelriktade gator också, bara för att det går?

Visst kan man diskutera om det är den mest kostnadseffektiva åtgärden för att förhindra trafikolyckor. Vad vill du ha istället? Laserkontroller?

I en annan tråd gnälls det över att polisen plockar fartsyndare (med laserkontroller) istället för att sätta dit bankrånare. Ska man helt skita i hastighetskontroll?

Givetvis vill man (VV/staten) sätta dit fortkörare. OAVSETT vad för typ av fordon man kör. Varför skall inte samma lagar gälla MC som bilar frågar jag mig? Är det ok att man skall få hålla 30+ för mycket bara för att man kör hoj? Frågar du mig i egenskap av hojförare så visst, det är kul att köra fort.

Men om man funderar lite...... så är det väl ändå inte rimligt. Eller?
Jag ser ingen anledning alls till varför inte mC-folket skall rätta sig i ledet precis som bilisterna redan fått göra. Vad ser du för anledning?

Man kan ju gissa lite på vd det skulle kosta att genomföra - bara skyltar till alla hojar blir ett antal miljoner, sen administration och kontroller på det.
Det kan OMÖJLIGEN ge samma utdelning med denna lilla skitåtgärd som att avlöna ett par sjuksystrar eller subventionera några rökavvänjningskurser. Ge oss proportioner!
Vilka liv har de tänkt rädda på det här!? 1? 2? Kan knappast bli mer - om det bara gäller fartkamerorna. Någon som INTE tror att de pengarna skulle göra bättre nytta nån annanstans?
Det borde f-n vara straffbart att uppbära skattefinansierad lön för att krysta ur sig såna här verklighetsfrämmande remissförslag!!! Vi har redan betalat nog i skatt för det här förslaget, droppa det nu innan det får kosta mer.

Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Hehe inte så jag menar alltså att jag alltid dar 250 på 70 väg.

Det jag försöker säga är att:: D

----Dem där fartdårarna stoppas inte av ett krav på regskylt fram.----

De som åker på smällen är de som kör lagligt och rättar sig i ledet så att säga, sen när Astrid 55 åker 80 på 70 väg blixtrar kameran till... pengar in till kassan.. TJITJIIINGGGG

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Som redan några har påtalat så har vi bäddat för detta helt själva genom att wheela och köra för fort framför fartkameror, verkligheten kommer alltid ikapp.

Det är redan förslag på gång att ägaransvar räcker för att bötfälla fortkörare.

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Det håller hastigheten nere. Räcker inte det?

Hade vi haft fri fart på våra vägar hade vi garanterat haft fler dödsolyckor.

Tänk om det är just DITT liv som sparas för att någon annan pga hastighetsbegränsning förkortar sin bromssträcka med bara fem meter? Vore inte det finemang?

Med ditt resonemang så kan man ju lika gärna begränsa alla hojar till 125cc. Det lär ju iallfall rädda en del liv. Farten sänks och tänk om ditt liv räddas av att du har en hoj som maxar 90 istället för 200.

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
Så fort regskylt fram blir lag så kommer trängselskatten innefatta även hojar, (M)ycket vill ha (M)er vet du.

Offtopic:

Glöm inte att det var Billström som svek och drev igenom biltullen i Stockholm trots vallöften om att inte införa några sådana. Motiveringen från sittande regering/stadsråd är att en investering som var löjligt stor måste betalas, det finns även ett löfte om att pengarna skall användas till kringfartsleder i just Stockholm istället för tunnlar i Göteborg.

Sen folkomröstades det väl om saken?

Tråkigt när det blir partipolitiskt på ett forum som sporthoj.

Ontopic:

Aldrig skylt fram på min pärla, helst ingen i bak heller, man åker ju hoj och fryser för att se ball ut, knappast att jag vill ha en mongomoppe med skylt och touringskiva ifram, bötfäll mig gärna maxbelopp i mars och låt mig va fram till november.

/A

JOCKE_TL

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Hoj
TL 1000Svart
Skulle aldrig heller köra med skylt fram. Tar mkt hellre böter!
Offtopic:

Glöm inte att det var Billström som svek och drev igenom biltullen i Stockholm trots vallöften om att inte införa några sådana. Motiveringen från sittande regering/stadsråd är att en investering som var löjligt stor måste betalas, det finns även ett löfte om att pengarna skall användas till kringfartsleder i just Stockholm istället för tunnlar i Göteborg.

Sen folkomröstades det väl om saken?

Tråkigt när det blir partipolitiskt på ett forum som sporthoj.

Ontopic:

Aldrig skylt fram på min pärla, helst ingen i bak heller, man åker ju hoj och fryser för att se ball ut, knappast att jag vill ha en mongomoppe med skylt och touringskiva ifram, bötfäll mig gärna maxbelopp i mars och låt mig va fram till november.

/A

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Med ditt resonemang så kan man ju lika gärna begränsa alla hojar till 125cc. Det lär ju iallfall rädda en del liv. Farten sänks och tänk om ditt liv räddas av att du har en hoj som maxar 90 istället för 200.

Visst, man kan ju faktiskt förbjuda hojar helt och hållet. Kanske lika bra att förbjuda bilar också?

Nej du, någon rim och reson får det faktiskt vara. Det handlar om att man vill att SAMTLIGA trafikanter skall rätta sig efter gällande hastighetsgränser.

Har du problem med det?

Gabor

Guest

Ja, du blir tagen av snuten för att du inte har skyllt, du blir bötfälld, du blir lack, det händer flera ggr samma säsong, du blir dömd till lagtrots, satt i fängelse 3 månader över sommaren. ...

Se där, nu är vi en mindre på vägen som riskerar andras liv....:D

Du är inne på en farlig väg...tongångar som redan finns i EU...akta oss, det är inte långt borta att begränsningar kommer igen.

Last edited:

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Du är närmare sanningen än vad du tror, om tio år har politikerna förmodligen lyckats fasa ut de värsta modellerna och om tjugo år är det busigaste du kan puttra runt på en 35kw med störtbågar.

Ta ansvaret nu så slipper vi så mycket av den här skiten, men det är väl för mycket begärt när man i en villaförort ser hur tre motardförare kommer i sjuttio blås på en femtio väg, passerar bilkön på vänster sida, kör mot klarrött och svänger höger så att den korsande biltrafiken får tvärnita. Samtidigt är en liten flicka på väg mot övergångsstället men cyklar omkull när motorcyklarna kör ut rakt framför henne.

Jävligt bra sätt att få samhället på vår sida, grattis. :tummenupp :huvet

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Har du problem med det?

Jag tror inte att någon har problem med det egentligen. Problemet börjar nämligen bli ett annat, nämligen att helheten börjar bli lite skruvad. Med "helheten", så menar jag summan av alla var för sig goda påhitt.

Vägverksdirektörer och annat styrs inte av helheten, de styrs av små sakfrågor, i det här fallet "sänk hastigheten", vilket för all del har ett gott syfte - jag säger inget annat, observera det! Men sen skiter man samtidigt fullständigt i allt annat som kommer som konsekvens, för det får ju "någon annan" lösa.

Fartkameror är BRA... Laserkontroller är BRA... Kameror på tunnelbanan är BRA... cykelhjälmar är BRA... förbud mot kamphundar är också bra, kanske vissa tycker... nu bryter jag här. Men vad jag vill säga är att antalet BRA åtgärder som genomförs i samhället för att råda bot på vår trygghetsångest och moralpanik slutar, på grund av sitt antal, i något som inte är ett dugg bra...

Det är tråkigt att många av oss är alldeles för fokuserade på enskilda sakfrågor, såväl vägverksdirektörer som andra, och inte ser det totala samhälle vi är på väg att skapa genom alla var för sig bra åtgärder.

Last edited:

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Jag såg faktiskt en motorcykel med skylt fram idag.
Åkte efter Akallavägen/Hanstavägen och precis vid rödljuskorsningen in till Kista golf (där Sofia Hogs höll (?) till) så stog det en äldre motocykel på Akallasidan som väntade på grönt, och den hade en skylt fram. En sådan där gammal skylt.

skyfly

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
VFR800
Tror inte att denna typ av lag kommer ha någon större nytta då dom som buskör ändå kommer att skita i att ha skyltar. Se bara på alla EU-moppar som varken har skylt fram eller bak.
Kanske bättre att lägga tid och kraft på attityd förändringar än på förbud som ändå inte kommer att ha någon större nytta. Typ som ett fjantigt förbud mot kamphundar. Är det någon som tror att detta skulle hindra de som vill ha en farlig hund att bara byta till en annan ras. Bättre då att lägga ett större ansvar på ägarna. Kanske obligatoriska brukshunds kurser. Och för mc förare kanske obligatoriska broms-kurv kurser. Eller att alla måste förnya sina körkort vart 5 år.
Finns en hel del förslag som skulle göra större nytta än reg skylt fram.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping