Vägverket ser över regskylt fram!

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Om nu så många är missnöjda med förslaget, varför inte köra med lite mer seriösa protester än skrivelser? En hojkortege genom Malmö, Götet + Stockholm (och alla andra städer som vill hänga på) skulle säkert få gehör. I synnerhet om den genomförs i rusningstid... ;-)
Skulle inte tro att någon sympati överhuvudtaget finns att hämta någonstans när det gäller protestmanifestationer skapade av motorcyklister.
Motorcyklister är en trafikminoritet som enbart förknippas med fortkörning, död och elände.

Vi gör oss bara dummare om vi korkar igen vägarna i rusningstrafik.
Nästan likställt med fingervisning på bakhjulet framför kameran.

Jag tror vi gör klokast i att hålla en låg profil för att rädda det lilla anseende som eventuellt kan finnas kvar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skulle inte tro att någon sympati överhuvudtaget finns att hämta någonstans när det gäller protestmanifestationer skapade av motorcyklister.
Motorcyklister är en trafikminoritet som enbart förknippas med fortkörning, död och elände.

Vi gör oss bara dummare om vi korkar igen vägarna i rusningstrafik.
Nästan likställt med fingervisning på bakhjulet framför kameran.

Jag tror vi gör klokast i att hålla en låg profil för att rädda det lilla anseende som eventuellt kan finnas kvar.


Yepp. Instämmer. Jag kan se hur den här protestmanifestationen framför mig. 50+ hojjar som mullrar genom staden och säkert någon wheelie också. Det blir garanterat jättepoppis, med resultatet att vi snart måste ha skylt på sidorna och under också, samt regnr på hjälmen så att vi syns uppifrån. I can see it coming. Lalala :tungan

Är man dum ska man ha ont var det nån här som sa. Tyvärr är det många oskyldiga som blir lidande den här gången.

Men, vad har du emot fartkameror och regplåt fram om du inte kör för fort?
Jag själv tycker det är trist, men inte värre än att jag kan leva med det.

Eh ja om man stannar självmant. Är en person så pass outlaw att man skiter i skyltar och hastighetsbegränsningar så varför skulle han då stanna i en poliskontroll självmant och ta böter ?

Vad är det som är så svårt att förstå egentligen, tycker jag säger samma sak hela tiden, moralkärringarna bara fortsätter bitcha samma sak om och om igen.

Här kommer det IGEN. :tummenupp

Dem som idag kör för fort, på slangen, mot rött skiter fullständigt i om det blir lag på skylt fram eftersom de inte har respekt för lagen.

Det blir såna som DU som i 97km/h , skyltar på hjälm, tank, bakskärm,framskärm på 90väg som åker dit inte de riktiga busarna.
 
Last edited:

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Jag tror vi gör klokast i att hålla en låg profil för att rädda det lilla anseende som eventuellt kan finnas kvar.

Så genom att SMC skickar ett litet pm till Vägverket så stoppar vi förslaget om nummerplåt fram??? :confused:

Självklart ska en eventuell manifestation genomföras städat, utan wheelies eller annat bus, men att inte göra något synligt synliggör ju inte motorcyklisterna - vare sig på något positivt eller negativt sätt.

Att bara gnälla av sig här i det här forumet lär ju inte heller göra någon skillnad.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Så genom att SMC skickar ett litet pm till Vägverket så stoppar vi förslaget om nummerplåt fram??? :confused:
Nä, Jag tror inte det spelar någon roll vad vi än hittar på.
Situationen kanske vore annorlunda om killarna i Kiruna inte hade behövt reta sig på bilderna av bakhjulsåkande fingervisande motorcyklister.
Bilder som vi alla har sett i tidningar och tv.


Vill Myndigheterna införa regplåt fram så gör de det oavsett vad motorcyklisterna tycker. Tror inte du det?
Och kom med ett enda i allmänhetens tycke hållbart osågbart argument som skulle kunna förhindra plåt fram.
Att bara gnälla av sig här i det här forumet lär ju inte heller göra någon skillnad.
Det stämmer förmodligen:)
 
Last edited:

IronMike

Guest
personligen rycker jag på axlarna åt det...

om jag nu hade en skylt fram -

:hur jobbigt är det att sträcka lite på sig, å hålla handen öve skylten vid frontkåpan? :va ....skylt eller inte, do what they want -de måste fortf ändra en lag, om att ägaren får böter oavsett vem som brukar fordonet.

Spännande å se hur de skall lösa problemet på bästa byråkrati-vis =) ..ger de mig en ok lön så kan jag dock lösa deras problem.

:hihi
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Yepp. Instämmer. Jag kan se hur den här protestmanifestationen framför mig. 50+ hojjar som mullrar genom staden och säkert någon wheelie också. Det blir garanterat jättepoppis, med resultatet att vi snart måste ha skylt på sidorna och under också, samt regnr på hjälmen så att vi syns uppifrån. I can see it coming. Lalala :tungan

Är man dum ska man ha ont var det nån här som sa. Tyvärr är det många oskyldiga som blir lidande den här gången.

Men, vad har du emot fartkameror och regplåt fram om du inte kör för fort?
Jag själv tycker det är trist, men inte värre än att jag kan leva med det.
Jag gillar det inte.
Jag kör ofta över gällande hastighet.
 
Last edited:

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Och kom med ett enda i allmänhetens tycke hållbart osågbart argument som skulle kunna förhindra plåt fram.

Det bästa argumentet är att plåten inte går någon skillnad, och en lag som inte ändrar något bör man inte införa. Det var i vart fall tidigare borgarnas favoritprincip.

Det spelar helt enkelt ingen roll om fartkamerorna kan plåta nummerplåten eftersom vi har föraransvar, och inte ägaransvar här i landet. Det är klart, de få som kör utan hjälm och solglasögon kommer man ju åt...

Onödiga lagar är aldrig poppis, och det var förövrigt opinion mot en sådan som ledde fram till att vi numera slipper böter för att gå mot röd gubbe.

För övrigt undrar jag varför du alls lägger energi på att få folk att inte göra något??? :confused:
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det bästa argumentet är att plåten inte går någon skillnad, och en lag som inte ändrar något bör man inte införa. Det var i vart fall tidigare borgarnas favoritprincip.

Det spelar helt enkelt ingen roll om fartkamerorna kan plåta nummerplåten eftersom vi har föraransvar, och inte ägaransvar här i landet. Det är klart, de få som kör utan hjälm och solglasögon kommer man ju åt...

Onödiga lagar är aldrig poppis, och det var förövrigt opinion mot en sådan som ledde fram till att vi numera slipper böter för att gå mot röd gubbe.

För övrigt undrar jag varför du alls lägger energi på att få folk att inte göra något??? :confused:

Du kan ha rätt i att förslaget går i stöpet för att det ändå inte blir någon skillnad. Vi får hoppas på det.:)
Jag ser gärna att folk gör nåt.
Jag tror bara att det är bra att inta en passiv ödmjuk attityd.
 

peppureikä

Guest
Herregud mina hojbröder ....!! Nu ska ni gå med att ha skylt fram också..! Hur mck tål svensken??? Kan man inte säga stopp nån gång??? Vad e ni för j...a mesar??? Vilken annan land har det??? Sydafrika kanske..? Visa nu att ni är Vikingar o gör nåt för saken!!!! Jag har översatt tråden på mina finska polare o dom står som frågetecken.....only in Sweden...här sväljer man allt!!! Nu menar jag inget illa hojbröder men ni MÅSTE vara lite tuffare övh att överleva.....visa lite vikingablod!!!!!
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Herregud mina hojbröder ....!! Nu ska ni gå med att ha skylt fram också..! Hur mck tål svensken??? Kan man inte säga stopp nån gång??? Vad e ni för j...a mesar??? Vilken annan land har det??? Sydafrika kanske..? Visa nu att ni är Vikingar o gör nåt för saken!!!! Jag har översatt tråden på mina finska polare o dom står som frågetecken.....only in Sweden...här sväljer man allt!!! Nu menar jag inget illa hojbröder men ni MÅSTE vara lite tuffare övh att överleva.....visa lite vikingablod!!!!!
:) Skål påre min vän,,,, skål.:yoparty :) i morgon ska jag montera värmehandtag och på söndag ska jag steka Åland.
Vad ska du göra i helgen?
 

peppureikä

Guest
:) Skål påre min vän,,,, skål.:yoparty :) i morgon ska jag montera värmehandtag och på söndag ska jag steka Åland.
Vad ska du göra i helgen?
Inget speciellt ...åk till Åland o ha det bra min vän....fråga dom(ålänningar) vad dom tycker om att ha skylten fram!! PS. drick inte för mck vodka!!!!:tummenupp
 

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Tuono 1100rr
Har för mig jag läst att det krävs en grundlagsändring för att kunna införa ägaransvar vilket jag förstår som att två regeringar efter varandra skall vilja/besluta samma sak.. kan ha fel men tror det är så iaf..nån som vet med säkerhet hur det ligger till?
 

peppureikä

Guest
Har för mig jag läst att det krävs en grundlagsändring för att kunna införa ägaransvar vilket jag förstår som att två regeringar efter varandra skall vilja/besluta samma sak.. kan ha fel men tror det är så iaf..nån som vet med säkerhet hur det ligger till?
Bli Outlaw ist att grubbla för mycket hur staten vill ha det!!! :tummenupp
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Satt på ett möte med VV igår, där tyckte de att det är bilkollektivet som önskar likhet inför lagen, dvs det skall vara skylt fram även på MC, begrep inte på vad de grundar det.
Om vi skulle få önska på samma sätt om bilisterna så finns det ju en del att önska gällande trafikkunskaper som använda blinkers mm. Bla sa VV att det var så synd om bilister som "råkade" köra på motorcyklister som de ej sett:mad:

En synpunkt som anfördes var att vad har vi motorcyklister emot skylten fram då vi bör se det som en trafiksäkerhetshöjande åtgärd, naturligtvis kontrar vi med på vilket sätt det ökar säkerheten och minskar olycksrisken, svaret de kom med var genom sänkt fart. Det lustiga är då att inga olyckor med MC skett exakt där kamerorna står så vilka av de obefintliga olyckorna skall man undvika:confused:

VV anför att de vill göra allt som kan göras för att minska olycksriskerna och skylten fram är "bara" en sådan åtgärd, naturligtvis ifrågasatte vi deras prioriteringsordning då vi ser så många andra vettigare åtgärder som VV borde
lägga sina pengar på före.

Som jag ser det så leder NTF och VV skylt fram önskan till att det stora flertalet motorcyklister inte begriper vad VV & NTF pysslar med och därmed rasar förtroendet för deras kompetens till nya bottennivåer. Man måste fråga sig när de skall lyssna på våra åsikter och vad vi anser behöver göras för att komma åt de individer som är mest skade drabbade, det är ingen tvekan om att det är just vissa individer som genom sin körstil(eller brist på) oftare sätter sig i situationer de ej klarar av. Fortfarande står bilister som vållande till närmare hälften av MC olyckorna :huvet Att det sedan finns en stor andel icke motorcyklister, dvs sådana som saknar KK, kört 4-hjuling eller varit drogpåverkade. Vad jag menar med icke motorcyklister är att de är personer vi troligen aldrig kan påverka hur många kurser, utbildningar och trafiksäkerhetskampanjer VV, NTF eller SMC än håller och jag tror även att många av våra "åka på bakan framför kamerorna" nissar tillhör den opåverkbara kategorin och då måste man fråga sig på vilket sätt skylt fram löser denna problematik, jag påstår bestämt att skylt fram INTE löser dessa problem utan istället gör att fler motorcyklister tappar förtroendet för VV och NTF då de så uppenbart saknar förståelse för problematiken.
 

peppureikä

Guest
Satt på ett möte med VV igår, där tyckte de att det är bilkollektivet som önskar likhet inför lagen, dvs det skall vara skylt fram även på MC, begrep inte på vad de grundar det.
Om vi skulle få önska på samma sätt om bilisterna så finns det ju en del att önska gällande trafikkunskaper som använda blinkers mm. Bla sa VV att det var så synd om bilister som "råkade" köra på motorcyklister som de ej sett:mad:

En synpunkt som anfördes var att vad har vi motorcyklister emot skylten fram då vi bör se det som en trafiksäkerhetshöjande åtgärd, naturligtvis kontrar vi med på vilket sätt det ökar säkerheten och minskar olycksrisken, svaret de kom med var genom sänkt fart. Det lustiga är då att inga olyckor med MC skett exakt där kamerorna står så vilka av de obefintliga olyckorna skall man undvika:confused:

VV anför att de vill göra allt som kan göras för att minska olycksriskerna och skylten fram är "bara" en sådan åtgärd, naturligtvis ifrågasatte vi deras prioriteringsordning då vi ser så många andra vettigare åtgärder som VV borde
lägga sina pengar på före.

Som jag ser det så leder NTF och VV skylt fram önskan till att det stora flertalet motorcyklister inte begriper vad VV & NTF pysslar med och därmed rasar förtroendet för deras kompetens till nya bottennivåer. Man måste fråga sig när de skall lyssna på våra åsikter och vad vi anser behöver göras för att komma åt de individer som är mest skade drabbade, det är ingen tvekan om att det är just vissa individer som genom sin körstil(eller brist på) oftare sätter sig i situationer de ej klarar av. Fortfarande står bilister som vållande till närmare hälften av MC olyckorna :huvet Att det sedan finns en stor andel icke motorcyklister, dvs sådana som saknar KK, kört 4-hjuling eller varit drogpåverkade. Vad jag menar med icke motorcyklister är att de är personer vi troligen aldrig kan påverka hur många kurser, utbildningar och trafiksäkerhetskampanjer VV, NTF eller SMC än håller och jag tror även att många av våra "åka på bakan framför kamerorna" nissar tillhör den opåverkbara kategorin och då måste man fråga sig på vilket sätt skylt fram löser denna problematik, jag påstår bestämt att skylt fram INTE löser dessa problem utan istället gör att fler motorcyklister tappar förtroendet för VV och NTF då de så uppenbart saknar förståelse för problematiken.
Storebror ser dig!!!!! Ingenting annat!! Va fan , va inte så mesiga nu!!! Vilken annat land går med på att ha skylten fram??? Ingen , utom Sverige...lagom land!!! ;-)
 

peppureikä

Guest
Satt på ett möte med VV igår, där tyckte de att det är bilkollektivet som önskar likhet inför lagen, dvs det skall vara skylt fram även på MC, begrep inte på vad de grundar det.
Om vi skulle få önska på samma sätt om bilisterna så finns det ju en del att önska gällande trafikkunskaper som använda blinkers mm. Bla sa VV att det var så synd om bilister som "råkade" köra på motorcyklister som de ej sett:mad:

En synpunkt som anfördes var att vad har vi motorcyklister emot skylten fram då vi bör se det som en trafiksäkerhetshöjande åtgärd, naturligtvis kontrar vi med på vilket sätt det ökar säkerheten och minskar olycksrisken, svaret de kom med var genom sänkt fart. Det lustiga är då att inga olyckor med MC skett exakt där kamerorna står så vilka av de obefintliga olyckorna skall man undvika:confused:

VV anför att de vill göra allt som kan göras för att minska olycksriskerna och skylten fram är "bara" en sådan åtgärd, naturligtvis ifrågasatte vi deras prioriteringsordning då vi ser så många andra vettigare åtgärder som VV borde
lägga sina pengar på före.

Som jag ser det så leder NTF och VV skylt fram önskan till att det stora flertalet motorcyklister inte begriper vad VV & NTF pysslar med och därmed rasar förtroendet för deras kompetens till nya bottennivåer. Man måste fråga sig när de skall lyssna på våra åsikter och vad vi anser behöver göras för att komma åt de individer som är mest skade drabbade, det är ingen tvekan om att det är just vissa individer som genom sin körstil(eller brist på) oftare sätter sig i situationer de ej klarar av. Fortfarande står bilister som vållande till närmare hälften av MC olyckorna :huvet Att det sedan finns en stor andel icke motorcyklister, dvs sådana som saknar KK, kört 4-hjuling eller varit drogpåverkade. Vad jag menar med icke motorcyklister är att de är personer vi troligen aldrig kan påverka hur många kurser, utbildningar och trafiksäkerhetskampanjer VV, NTF eller SMC än håller och jag tror även att många av våra "åka på bakan framför kamerorna" nissar tillhör den opåverkbara kategorin och då måste man fråga sig på vilket sätt skylt fram löser denna problematik, jag påstår bestämt att skylt fram INTE löser dessa problem utan istället gör att fler motorcyklister tappar förtroendet för VV och NTF då de så uppenbart saknar förståelse för problematiken.
Hjälp till nu här!!!! Det är som vanlig..svensken lackar ur!!!! har ni ingen stake jävla kyclingar???? kom igen...chicken swedish!!!!Visa att du är VIKING!!!
 

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Tuono 1100rr
Satt på ett möte med VV igår, där tyckte de att det är bilkollektivet som önskar likhet inför lagen, dvs det skall vara skylt fram även på MC, begrep inte på vad de grundar det.
Om vi skulle få önska på samma sätt om bilisterna så finns det ju en del att önska gällande trafikkunskaper som använda blinkers mm. Bla sa VV att det var så synd om bilister som "råkade" köra på motorcyklister som de ej sett:mad:

En synpunkt som anfördes var att vad har vi motorcyklister emot skylten fram då vi bör se det som en trafiksäkerhetshöjande åtgärd, naturligtvis kontrar vi med på vilket sätt det ökar säkerheten och minskar olycksrisken, svaret de kom med var genom sänkt fart. Det lustiga är då att inga olyckor med MC skett exakt där kamerorna står så vilka av de obefintliga olyckorna skall man undvika:confused:

VV anför att de vill göra allt som kan göras för att minska olycksriskerna och skylten fram är "bara" en sådan åtgärd, naturligtvis ifrågasatte vi deras prioriteringsordning då vi ser så många andra vettigare åtgärder som VV borde
lägga sina pengar på före.

Som jag ser det så leder NTF och VV skylt fram önskan till att det stora flertalet motorcyklister inte begriper vad VV & NTF pysslar med och därmed rasar förtroendet för deras kompetens till nya bottennivåer. Man måste fråga sig när de skall lyssna på våra åsikter och vad vi anser behöver göras för att komma åt de individer som är mest skade drabbade, det är ingen tvekan om att det är just vissa individer som genom sin körstil(eller brist på) oftare sätter sig i situationer de ej klarar av. Fortfarande står bilister som vållande till närmare hälften av MC olyckorna :huvet Att det sedan finns en stor andel icke motorcyklister, dvs sådana som saknar KK, kört 4-hjuling eller varit drogpåverkade. Vad jag menar med icke motorcyklister är att de är personer vi troligen aldrig kan påverka hur många kurser, utbildningar och trafiksäkerhetskampanjer VV, NTF eller SMC än håller och jag tror även att många av våra "åka på bakan framför kamerorna" nissar tillhör den opåverkbara kategorin och då måste man fråga sig på vilket sätt skylt fram löser denna problematik, jag påstår bestämt att skylt fram INTE löser dessa problem utan istället gör att fler motorcyklister tappar förtroendet för VV och NTF då de så uppenbart saknar förståelse för problematiken.

Bra anförande!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top