Satt på ett möte med VV igår, där tyckte de att det är bilkollektivet som önskar likhet inför lagen, dvs det skall vara skylt fram även på MC, begrep inte på vad de grundar det.
Om vi skulle få önska på samma sätt om bilisterna så finns det ju en del att önska gällande trafikkunskaper som använda blinkers mm. Bla sa VV att det var så synd om bilister som "råkade" köra på motorcyklister som de ej sett
En synpunkt som anfördes var att vad har vi motorcyklister emot skylten fram då vi bör se det som en trafiksäkerhetshöjande åtgärd, naturligtvis kontrar vi med på vilket sätt det ökar säkerheten och minskar olycksrisken, svaret de kom med var genom sänkt fart. Det lustiga är då att inga olyckor med MC skett exakt där kamerorna står så vilka av de obefintliga olyckorna skall man undvika
VV anför att de vill göra allt som kan göras för att minska olycksriskerna och skylten fram är "bara" en sådan åtgärd, naturligtvis ifrågasatte vi deras prioriteringsordning då vi ser så många andra vettigare åtgärder som VV borde
lägga sina pengar på före.
Som jag ser det så leder NTF och VV skylt fram önskan till att det stora flertalet motorcyklister inte begriper vad VV & NTF pysslar med och därmed rasar förtroendet för deras kompetens till nya bottennivåer. Man måste fråga sig när de skall lyssna på våra åsikter och vad vi anser behöver göras för att komma åt de individer som är mest skade drabbade, det är ingen tvekan om att det är just vissa individer som genom sin körstil(eller brist på) oftare sätter sig i situationer de ej klarar av. Fortfarande står bilister som vållande till närmare hälften av MC olyckorna
Att det sedan finns en stor andel icke motorcyklister, dvs sådana som saknar KK, kört 4-hjuling eller varit drogpåverkade. Vad jag menar med icke motorcyklister är att de är personer vi troligen aldrig kan påverka hur många kurser, utbildningar och trafiksäkerhetskampanjer VV, NTF eller SMC än håller och jag tror även att många av våra "åka på bakan framför kamerorna" nissar tillhör den opåverkbara kategorin och då måste man fråga sig på vilket sätt skylt fram löser denna problematik, jag påstår bestämt att skylt fram INTE löser dessa problem utan istället gör att fler motorcyklister tappar förtroendet för VV och NTF då de så uppenbart saknar förståelse för problematiken.