Vägverket ser över regskylt fram!

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
När ni snackar om ägaransvar så skulle väl det aldrig bli aktuellt för enbart MC, utan även bil, eller?

Hur är det föresten med fartkameror i andra länder där man har ägaransvar? Tittar man ens på hur föraren ser ut eller skickar man helt enkelt räkningen till bilens ägare?

Last edited:

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Jag sökte på google under bilder.
"licensplate motorcycle"
Gissa vad 0 passade träffar, det är fan första gången :D

prova license plate motorcycle front, bara i sverige vi är ihopskrivningsfanatiker.

Hehe, verkar kallas Pedestrian slicers runt om i världen.

Sen kan man ju reflektera över meningslösheten över att vi skall ha skylt fram och då säkert ägaransvar, då kan de ju lika bra vända på kamerorna eftersom bilar också lär omfattas av detta.

Men jag håller nog med tidigare talare om detta, det är nog det beslut som kommer att bli i slutändan, skylt fram på MC är bara en fint i debatten från VV/NTF i ledet att verkligen få till ägaransvar på fordon. Hur många bilförare missar de inte att bötfälla varje år pga av oidentifierbar förare? Lär ju vara betydligt fler än MC i alla fall är min misstanke.

Last edited:

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Nu ska jag vara lite skenhelig och dela ut kakor, men jag kompenserar med att ha åkt city - arlanda på blott tjugo vackra minuter i rusningstrafik.

Det kanske är dags för det här kollektivet att ta sig i kragen och anamma lite självkritik? Det är nämligen ni som har bäddat för det här och då är livet tyvärr så orättvist att ni måste skörda frukten av ert beteende, trots att den är omogen.

Det är inte det minsta underligt att opinionen i samhället går mot oss när media, myndigheter och hörsägen smutskastar oss så fort chansen ges; men om vi för en sekund är lite ärliga mot oss själva och slutar bete oss som de barn vi faktiskt är så har de knappast fel i sina åsikter. "Mc-döden" är inte påhittad - förstärkt, ja, men inte påhittad - samtidigt som attityden utåt kanske lämnar en del att önska.

Vuxenpoängen på det här forumet är medvetet låg bortsett från några vässade saltkorn, vilket inte är några problem för oss men hur skulle ni själva reagera om ni traskade in till en statlig myndighet där receptionisten hade ett finger i röven och två i näsan samtidigt som denne bad er dra åt helvete?

Om man tyglar den egocentriska andan och förbättrar attityden så är så mycket vunnet med sådan liten ansträngning.

Självkritik fuckyouburnouters, do you know it? :7peta

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Nu ska jag vara lite skenhelig och dela ut kakor, men jag kompenserar med att ha åkt city - arlanda på blott tjugo vackra minuter i rusningstrafik.

Det kanske är dags för det här kollektivet att ta sig i kragen och anamma lite självkritik? Det är nämligen ni som har bäddat för det här och då är livet tyvärr så orättvist att ni måste skörda frukten av ert beteende, trots att den är omogen.

Det är inte det minsta underligt att opinionen i samhället går mot oss när media, myndigheter och hörsägen smutskastar oss så fort chansen ges; men om vi för en sekund är lite ärliga mot oss själva och slutar bete oss som de barn vi faktiskt är så har de knappast fel i sina åsikter. "Mc-döden" är inte påhittad - förstärkt, ja, men inte påhittad - samtidigt som attityden utåt kanske lämnar en del att önska.

Vuxenpoängen på det här forumet är medvetet låg bortsett från några vässade saltkorn, vilket inte är några problem för oss men hur skulle ni själva reagera om ni traskade in till en statlig myndighet där receptionisten hade ett finger i röven och två i näsan samtidigt som denne bad er dra åt helvete?

Om man tyglar den egocentriska andan och förbättrar attityden så är så mycket vunnet med sådan liten ansträngning.

Självkritik fuckyouburnouters, do you know it? :7peta

Så rätt så :klappar
kul att inte alla sitter med hink och spade :rolleyes:

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Det är intressant att se hur vi spelar "fienden" rakt i händerna. Som det skrivits ovan, så är vv inte intresserade av motorcyklar. På gott och ont. Det de är ute efter är att införa ägaransvar, det är väl ganska uppenbart? Så varför då denna charad?
Jo. När vi eldat upp oss och fört lite liv ett tag så backar VV och säger "eftersom det rebelliska och oregerliga MC-ligistkollektivet vägrar använda frontskylt så inför vi ägaransvar i stället". Storebror kan håva in de stålar som de i dag går miste om p.g.a. suddiga/skymda ansikten på fartkamerabilderna, och vi MC-åkare får stå som syndabockar och ta emot ännu mer spott och spe från Svensson. :gnissla :mad:

Lite annorlunda formulerat men i stort det jag skisserat längre upp i tråden. Och så när ägaransvaret väl sitter där så vänder man kamerorna och så sitter vi vackert på bild i alla fall. :tungan

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Lite annorlunda formulerat men i stort det jag skisserat längre upp i tråden. Och så när ägaransvaret väl sitter där så vänder man kamerorna och så sitter vi vackert på bild i alla fall. :tungan

ska ja en sån där bond grej som byter skyllt på hojjen och bilen :tungan

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
ska ja en sån där bond grej som byter skyllt på hojjen och bilen :tungan

Jag har faktiskt börjat fundera på en hur en tänkt kriminell person skulle kunna gå tillväga med det. Bakskylten är på många bilar infälld, och skulle därför lätt kunna täckas för med en "nedfallande" plåt inuti bakluckan etc. Ingreppet skulle bli helt osynligt vid första påseendet.

Framskylten är värre. Där får vår tänkte kriminelle nog bygga en liten "låda" under stötfångaren, inte det lättaste på dagens bilar.

När det gäller hojen har vår fiktiva person det lättare. Där når man ju skylten med handen. Endera har man plåten monterad med kardborre, eller så det väl bara att montera karborre eller annat på framsidan av plåten och lägga en annan plåt framför vid behov.

Hur gör sådana här obehagliga, kriminella personer sådant här? :tungan

Marc

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
.
Varför ska sverige ha regplåt fram JRH ?. Du är säkert den första som står i kö för att få ett chip i rumpen när det kommmer.
Tror inte att dom har lika bra utbildning, är mindre omogna och kör saktare i andra länder och där finns det inga skyltar fram.

Förbered något liknande som planka.nu.

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Varför ska sverige ha regplåt fram JRH ?. Du är säkert den första som står i kö för att få ett chip i rumpen när det kommmer.
Tror inte att dom har lika bra utbildning, är mindre omogna och kör saktare i andra länder och där finns det inga skyltar fram.

Förbered något liknande som planka.nu.
Nu vandrar du i blåbärsskogen min vän, inte har jag propagerat för regplåt utan snarare försökt poängtera vad som föranligger den här utvecklingen.

Du pratar om, och jämför, äpplen och päron samtidigt som du (på samma sätt som ett barn) skyller ifrån dig och påpekar att Lisa minsann också kastade sand men att hon inte fick samma utskällning som du. Det funkade inte i sandlådan och det funkar definitivt inte nu, för att motverka den här utvecklingen måste vi ta det ansvar som inte har tagits hitills och även om SMC vill och försöker, så kan de inte svara för hela kollektivet utan någon hjälp från oss.

Förresten, chip i rumpan kittlar säkert sådär mysigt skönt så det kan jag mycket väl tänka mig, det handlar bara om att vara öppen för nya världar.

kyss

Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Men jösses, jag må vara en skenhelig jäkel för anledningen till att jag fortfarande kör sporthoj på gatan är att jag vet att jag oftast kan komma undan med de, ska vi säga "naturliga", lagövertädelser som oftast sker med en sporthoj.

Det betyder däremot inte att jag inte kan förstå den problematik det kan ställa till med när det går fel och det gör det ju uppenbarligen, se olyckstråden 2007 för påminnelse.

Om myndigheterna inte på något sätt försöker styra upp så begår de ju direkt tjänstefel mot samhället, vore de inte övertygade om att de handlade rätt så skulle de ju få skrota allt vad rättssystem heter.

Nä, det är en sak att tycka att nummerskylt och ägaransvar är inskränkande men en annan att ändå förstå orsaken till varför det tycks behövas och i den "tunnan" har vi hojåkare hoppat alldeles själva.

Gabor

Guest
Vad är problemet egentligen med ägaransvar och nummerplåt/plast/tejp fram.??

Att ägaren ansvarar vad som händer med sitt eget fordon ? Kan inte hojägare ta ansvar för sina fordon och det som händer med dessa , kanske man inte ska äga en mc...

Fult med nummer fram ? Omöjligt att applicera ?? Tror faktiskt att myndigheter skiter i det. Bryter vi mot lagen, då får vi betala för det.. ganska enkelt.

Sen må vi tycka vad som helst om detta, men vi har själva bäddat för det, nu är det bara att skörda frukten av vårat beteende :gnissla

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Jag förstår mycket väl varför de vill införa det men frågan är ju om det kommer hjälpa någonting över huvud taget?

De som kommer ha skylt fram är troligtvis också de som redan idag kör mer eller mindre lagligt. Jag tycker det skulle bli fult och inte kommer hjälpa ett dugg men kommer troligtvis ha det på hojen om jag absolut måste. Alltså jag har inte speciellt mycket att dölja.

Kommer skylt fram stoppa de som redan nu gör överträdelser som wheelar fram fartkamrorna, nej knappast troligt. De kommer troligtvis inte ha skylten på ens, och varför då ha bak? Jag tror iaf det är fel väg att gå, jag har ingen lösning men jag tror detta är fel väg att gå iaf.

Förbjud sporthojar! :rolleyes:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Jag är inte emot regplåt fram av den anledningen att jag lättare kan åka dit för fortkörning, utan helt enkelt för att det skulle se förjävligt ut.

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Du har nog rätt när det gäller att regskylten i sig ger möjligheter till olika typer av kontroll, men bespara oss dina politiska idéer.
Hade inte sossar infört trängselskatten och dess miljardinstallationer så hade det knappast kommit på tal när Moderaterna fick mandat...

Jag e inte sosse så jag tar inte åt mig direkt. Kul försvar ni har dock (för vad du e kanske man kan gissa....) att skylla allt ni gör fel på att sossarna började!

Men lilla gubben, du tror inte att det här va nån annan(S) idé från början? Delvi(S) träng(S)el(S)katten och reg(S)kylten fram på hojen?

Som sagt, jag e inte sosse så jag tar inte åt mig direkt.
Härligt det måste vara att vara borgare idag, gör vad för skit som helst o skyll sedan på sossarna!

Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
...
Att ägaren ansvarar vad som händer med sitt eget fordon ? Kan inte hojägare ta ansvar för sina fordon och det som händer med dessa , kanske man inte ska äga en mc...
...

Grejen är att du inte längre ansvarar för vad du gör, utan för vad vem som hellst som kör ett fordon med ditt nummer på gör.
Du får betala när polaren/flickvännen/brorsan/köparen lånar din hoj/bil och kör för fort.
Du får betala när tjuven som stulit din hoj/bil kör för fort.
Du får betala när en falskskylltad hoj/bil med ditt nummer på kör för fort.
Det samma gäller naturligtvis för trängselskatter och betalvägar (som ännu lyckligtvis inte är så många).
Och naturligtvis... Kanske inte ett jätteproblem för de flesta hojägare, som antagligen har hyffsad koll på vem som kör deras maskiner, men detsamma kommer att gälla bilar också. :fakta

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto

Framskylten är värre. Där får vår tänkte kriminelle nog bygga en liten "låda" under stötfångaren, inte det lättaste på dagens bilar.

Framskylten på en bil är det enklaste i hela världen..
Stavas g-å-n-g-j-ä-r-n... Passera 30 så viker skylten in sig av fartvinden...
Stanna och skylten åker ner...
Nu skulle ju jag aaaldrig göra så på nån av mina bilar men det går
alldeles utmärkt...

Lagar gör Svensson extremt uppfinningsrik... :D

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping