Vägverket ser över regskylt fram!

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
På sporthojar med kåpor, enduro osv så kommer det säkert handla om en reflekterande dekal framtill.

http://www.motorcycle.com/images/content/Event/05_WSMC_3629.jpg

På nakna hojar så kanske det blir någon plasthistoria på gaffelbenens högersida, om man får gissa vilt.

Men jag tror inte att det faller på montering/design, det är ju inte raketforskning att få till en sådan skylt.

Jag tycker man ska fokusera på vad nytta skylten gör istället för att bråka om teknikaliteter, det borde väl vara lättare att vända på fartkamerorna så att dom mäter i bakänden på bilar/mc istället för att utrusta 100.000 registrerade motorcyklar med en extra registreringsskylt.

Nja, skyltarna får vi själva bekosta. Det blir billigare för vägverket än att vända på alla fartkameror.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Jag önskar att jag kunde leva i en sådan gullig värld som du och tro att politiker och ämbetsmän skulle göra något som inte primärt eller sekundärt gynnar dem själva ...
De vill bara ha mer av dina pengar, de vill ha full koll på dig för att se var de kan krama ut lite till av din kropp ...
Helst ska du helt sluta tänka själv så du är en, för dem, behaglig medborgare som aldrig protesterar utan som lever i visshet om att de klokaste besluten för dig fattas av de duktiga makthavarna.

Jag kunde INTE sagt det bättre själv.

Det är precis så det fungerar i praktiken.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ujuj. Vilken frustration det råder här. Är ni rädda att bli fast i fartkamerorna när ni kör för fort eller vad är det frågan om?

Att merparten av MC-förarna inte håller hastighetsbegränsningarna förvånar mig inte det minsta. Någon annan här som är förvånad?

Är det konstigt att VV vill få MC-folket att rätta sig efter gällande lagar och förordningar? Nä.

Jisses. Vi har satt oss i den här sitsen själva och nu är det bara att ta konsekvenserna.

Klart som fan att man kan klämma fast en skylt fram på vilken MC som helst.
Snyggt? Nej, men det är det inte heller på många bilar heller.

Lik förbannat sitter där en skylt.

Ang. hastighetskameror så är de uppsatta där av en anledning - att sänka farten. (av en anledning som kan vara tex olycksdrabbad vägsträcka, tätort, skola eller nånting annat). Det VARNAS dessutom för fartkameror i GOD tid innan så att man skall hinna anpassa sin fart. Pga dessa varningar kan man misstänka att kamerorna faktiskt sitter där de sitter för att få ner hastigheten, inte för att få fler att betala böter.

Varför tror MC-folket att dessa hastighetsreduktioner inte gäller dom? Vad är problemet? Det är väl bara att köra lagligt förbi kamerorna? Hur svårt är det egentligen?

Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
....utrusta 100.000 registrerade motorcyklar med en extra registreringsskylt.

Öhhh - finns dryga 290.000 MCs i trafik 2007, sen finns det någon 100.000 extra som inte jämnt är påställda, så dom sista glömmar vi nu..

Om vi nu ska ha rediga grejor, som sittar stadigt på MCn, gissas det att genomsnitts kostnaden är ca. 1.300 kr/MC. Lite billigare för någon, lite dyrare för andra som vill ha chrom och annan lux..

Har vi klistramärken, vett jag att Benkar snor mitt - så jag kommer betala för hans, eller det lösas upp när jag putser mitt kåpglass - rediga grejor ska det vär..

Om nu syftet är att få ner hastigheten, för slutligen att höje trafiksäkerheten - då prater vi ju om att reducera olyckor.. olyckor på MC kan unvikas enklare om man har bra fortbildning!
Jag och flera andra tror det koster att reducera antal olyckor..

290.000 x 1.300 ger cirkus 40 miljoner. För 40 miljoner kan vi fixa mycket MC trafiksäkerhet..
F. ex. kan vi lägga runt 20 mille på en bana i Stockholm.

Eller vi ku ge Sveriges motorcyklister 3.7 miljoner kvällskurser på gokartbana typ Rörken!!!

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Cypern har reg. plåt fram på Hyr-scooters :D

EDIT: Finns på privatägda också kom jag på, här är min lillebror som sitter på en Aerox 125cc.

regpltcypernqa3.jpg

Detta är nog det enda förslaget som jag sett som möjligtvis skulle kunna fungera på de flesta hojar utan att störa alldeles för mycket om det är så som på bilden att den slutar med framskärmen också, så inte sticker ut något varken på höjden, längden, bredden eller ja inte på något håll alls. Visst det lär inte bli så jäkla snyggt, men jag skulle hellre ha en skylt där än under lamphuset vilket lär bli ett jäkla vindfång och styrfladder i hojen. Men hey jag kan ju alltid sätta en fet skylt annars över hela jävla lamphuset så att jag inte ser något alls när jag är ute o kör kvällstid, eller varför inte spänna upp den som en jävla banderoll mellan backspeglarna för detta skulle ju inte alls vara trafikfarligt för mig själv. Så när jag sen förolyckats så kan jag ju alltid få skrivet på gravstenen "Hade i alla fall skylt fram"

Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Sätter man en klisterregskylt på den här framskärmen så lär den inte synas på bilden om man fotar framifrån.

Bifogat

• gsxr1000facewg7.jpg
    gsxr1000facewg7.jpg
    25.3 KB · Visningar: 80
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Detta är nog det enda förslaget som jag sett som möjligtvis skulle kunna fungera på de flesta hojar utan att störa alldeles för mycket om det är så som på bilden att den slutar med framskärmen också, så inte sticker ut något varken på höjden, längden, bredden eller ja inte på något håll alls. Visst det lär inte bli så jäkla snyggt, men jag skulle hellre ha en skylt där än under lamphuset vilket lär bli ett jäkla vindfång och styrfladder i hojen. Men hey jag kan ju alltid sätta en fet skylt annars över hela jävla lamphuset så att jag inte ser något alls när jag är ute o kör kvällstid, eller varför inte spänna upp den som en jävla banderoll mellan backspeglarna för detta skulle ju inte alls vara trafikfarligt för mig själv. Så när jag sen förolyckats så kan jag ju alltid få skrivet på gravstenen "Hade i alla fall skylt fram"

Är en sådan skylt lönt att ha? Kan den fotograferas i vägkamerorna? Ser Polisen den när de susar förbi en i motsatt fil?

Enda rätta stället att sätta en klisterlapp på, men som sagt, gör den någon nytta?

De får väl rösta genom ägaransvar först (och försätta rättsamhället ur spel, vilket jag hoppas inte kommer hända)? Efter det är gjort så krävs automatiskt en skylt fram. Varför ta det i omvänd ordning, med en skylt först?

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Sätter man en klisterregskylt på den här framskärmen så lär den inte synas på bilden om man fotar framifrån.

Men kamerorna sitter ju en liten bit upp och fottar i en liten vinkel neråt så tror fungerat på den med, visst hade inte synts bra, men kanske funnits en liiiiiiten chans att synas. Men man hade ju blivit ett mobbing offer i övriga världen när dom fått se ens hoj med en skylt på framstänkan så bättre att dom skrotar hela jävla idéen en gång för alla.

Är en sådan skylt lönt att ha? Kan den fotograferas i vägkamerorna? Ser Polisen den när de susar förbi en i motsatt fil?

Enda rätta stället att sätta en klisterlapp på, men som sagt, gör den någon nytta?

De får väl rösta genom ägaransvar först (och försätta rättsamhället ur spel, vilket jag hoppas inte kommer hända)? Efter det är gjort så krävs automatiskt en skylt fram. Varför ta det i omvänd ordning, med en skylt först?

För snutens del när du passerar dom så näää.. den kommer inte synas, men det lär inte en liten mini klisterdekal på framlampan heller göra vilket hade blivit för min del med naken hoj så känns som att det kvittar. För hastighetskamerorna om det nu är dom som dom vill kunna se oss i så kanske det hade fungerat, och det är nog ända stället som jag ser att det inte skulle vara så mycket ivägen på de flesta hojar och störa aerodynamicen.

Men jag håller med dig att dom går helt i fel ordning.

Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!

Ang. hastighetskameror så är de uppsatta där av en anledning - att sänka farten. (av en anledning som kan vara tex olycksdrabbad vägsträcka, tätort, skola eller nånting annat). Det VARNAS dessutom för fartkameror i GOD tid innan så att man skall hinna anpassa sin fart. Pga dessa varningar kan man misstänka att kamerorna faktiskt sitter där de sitter för att få ner hastigheten, inte för att få fler att betala böter.

Varför tror MC-folket att dessa hastighetsreduktioner inte gäller dom? Vad är problemet? Det är väl bara att köra lagligt förbi kamerorna? Hur svårt är det egentligen?

WORD

Dock pratas det om mobila fartkameror med,undrar om även där finns en varningsskylt x-antal metrar innan :va
Dock oroar jag mig inte spec mycket för fartkameror om jag så blir illa tvungen med våldtäkt och tvång att ha skylt fram till.
Hur ofta är det man kör på vägsträckor med kameror? Oftast letar man sig ut på mindre vägar och hur ofta är farbror blå på din favorit sträcka på slingriga vägar omgiven med skog tex :tummenupp

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Jag orkar inte bry mig längre den här disskutionen har ju varit uppe innan och som jag fattade det då avslogs den då vi skulle vara det enda land i EU som har detta... men nähe ? just det vi lever i Sverige så var det ja.. vi skall vara med i EU men ha egna regler för Alkohol och annat :mad:

Att få ner olyckor... kan bara skratta! Hur FAN tänker dem när dem lagar alla vägar med grus som ligger på vägarna ?

När jag och polarn var ute en sväng för ngn månad sedan var det riktigt nära att både jag och han körde av, när det helt oförutsett ligger flera cm grus över hela körbanan ca: en halvmil det var ju inte direkt så att man kunde vända heller.

Sedan under de kommande 2 veckorna såg varenda väg ut såhär i trakterna!

Är det så vi skall få en nollvision att laga vägarna med rullgrus hur fan tänker dem?

Finns det inget AS som jobbar inom VV här som kan svara ???? Eller skäms ni för erat yrkesval :gnissla

Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Nu handlade ju inte tråden om kameror...men indirekt är ju tanken med snacket om skylt fram att även kunna böta oss mc-åkare i kamerorna.

Jag tycker att kameror är helt ok, MEN ENDAST på 30/50-sträckor t.ex. utanför skolor, helt enkelt på platser där det är vansinnigt att köra för fort.

Ute på vägen ska det finnas trafikpoliser som kan jobba med tex. hastighetsövervakning, nykterhetskontroller osv. Inte kameror som systematiskt plockar oss vanliga skattebetalare på pengar för att vi kör i 108 och följer trafikrytmen, samtidigt som de missar rattfyllon, bilar med blanka däck mitt i vintern mm. Slödder och kriminella drabbas inte av kamerorna eftersom de sällan är reggad ägare till den bil de kör, eller så skiter de i om de får böter. Det är alltså vanliga skötsamma människor som staten har en möjlighet att få in kulor på som drabbas av kamerorna.

Fler nackdelar med kameror är:

*Ökade utsläpp eftersom det bromsas inför varje kamera och sedan gasas på igen.

*Många människor saktar ner mer än vad som behövs pga. rädsla för att bli plåtade vilket ofta medför att bilen bakom gör en vansinnesomkörning direkt efter kameran. Alltså ökade utsläpp och ökad risk för olyckor.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Ujuj. Vilken frustration det råder här. Är ni rädda att bli fast i fartkamerorna när ni kör för fort eller vad är det frågan om?

Att merparten av MC-förarna inte håller hastighetsbegränsningarna förvånar mig inte det minsta. Någon annan här som är förvånad?

Är det konstigt att VV vill få MC-folket att rätta sig efter gällande lagar och förordningar? Nä.

Jisses. Vi har satt oss i den här sitsen själva och nu är det bara att ta konsekvenserna.

:klappar

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
WORD

Dock pratas det om mobila fartkameror med,undrar om även där finns en varningsskylt x-antal metrar innan ...

Svar nej, det kan jag intyga då jag åkte dit på en sådan inne i västerås förra hösten. Stod en helt vanlig vit ford transit buss med svarta rutor på andra sidan av en korsning parkerad längs gatan. FLASH, så var jag på kort och körde hela 4km/h för fort, bara för att jag gasade på för att komma över korsningen litet snabbare. Inte en polis i närheten, helautomatisk.

PS: Körde bil då, annars hade det ju inte blivit några böter. Jädra snyggt frontalfoto på mig kan jag säga, ser lagom förvånad ut och ingen idé att neka att det var jag heller :)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
WORD

Dock pratas det om mobila fartkameror med,undrar om även där finns en varningsskylt x-antal metrar innan :va
Dock oroar jag mig inte spec mycket för fartkameror om jag så blir illa tvungen med våldtäkt och tvång att ha skylt fram till.
Hur ofta är det man kör på vägsträckor med kameror? Oftast letar man sig ut på mindre vägar och hur ofta är farbror blå på din favorit sträcka på slingriga vägar omgiven med skog tex :tummenupp

Jag såg en sån mobil fartkamera igår och även den hade varningsskylt före.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Det är intressant att se hur vi spelar "fienden" rakt i händerna. Som det skrivits ovan, så är vv inte intresserade av motorcyklar. På gott och ont. Det de är ute efter är att införa ägaransvar, det är väl ganska uppenbart? Så varför då denna charad?
Jo. När vi eldat upp oss och fört lite liv ett tag så backar VV och säger "eftersom det rebelliska och oregerliga MC-ligistkollektivet vägrar använda frontskylt så inför vi ägaransvar i stället". Storebror kan håva in de stålar som de i dag går miste om p.g.a. suddiga/skymda ansikten på fartkamerabilderna, och vi MC-åkare får stå som syndabockar och ta emot ännu mer spott och spe från Svensson. :gnissla :mad:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

hörrö sluta låta så mogen :tungan

Det är intressant att se hur vi spelar "fienden" rakt i händerna. Som det skrivits ovan, så är vv inte intresserade av motorcyklar. På gott och ont. Det de är ute efter är att införa ägaransvar, det är väl ganska uppenbart? Så varför då denna charad?
Jo. När vi eldat upp oss och fört lite liv ett tag så backar VV och säger "eftersom det rebelliska och oregerliga MC-ligistkollektivet vägrar använda frontskylt så inför vi ägaransvar i stället". Storebror kan håva in de stålar som de i dag går miste om p.g.a. suddiga/skymda ansikten på fartkamerabilderna, och vi MC-åkare får stå som syndabockar och ta emot ännu mer spott och spe från Svensson. :gnissla :mad:

tror du på fullaste allvar att VV är kapabla till en sådan kupp? :tungan

Last edited:

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06
På sporthojar med kåpor, enduro osv så kommer det säkert handla om en reflekterande dekal framtill.

http://www.motorcycle.com/images/content/Event/05_WSMC_3629.jpg

På nakna hojar så kanske det blir någon plasthistoria på gaffelbenens högersida, om man får gissa vilt.

Men jag tror inte att det faller på montering/design, det är ju inte raketforskning att få till en sådan skylt.

Jag tycker man ska fokusera på vad nytta skylten gör istället för att bråka om teknikaliteter, det borde väl vara lättare att vända på fartkamerorna så att dom mäter i bakänden på bilar/mc istället för att utrusta 100.000 registrerade motorcyklar med en extra registreringsskylt.

Då är det ju bara den detaljen om att kamerorna inte mäter åt det hållet och dom kostar ju bara runt 200-300.000 styck....:D :D

Aragorn

Guest

290.000 x 1.300 ger cirkus 40 miljoner. För 40 miljoner kan vi fixa mycket MC trafiksäkerhet..
F. ex. kan vi lägga runt 20 mille på en bana i Stockholm.

Eller vi ku ge Sveriges motorcyklister 3.7 miljoner kvällskurser på gokartbana typ Rörken!!!

:mattias
290.000x1.300=377.000.000 ca 400 MILJONER!!!

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
R1

Noh är det så att hojjåkarna haft det bra och "fritt" ett tag. Nu får vi finna oss i att det stramas upp. Suck...
Tänkte bara låna tråden och fråga om reflexer på sidorna. Kanske nått för lagens långa arm?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...