Vägverket ser över regskylt fram!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
1. Jättebra att du har mailad Maria på SMC, hoppningsvist med en del bra argument mott den fula och upraktiska skyltning.

2. Offentlig mottdemonstration - bra jag är med - men, inte ensam som förra gångan vi MC "trafikanter" blev attackerad. Under den stor stilade protest mott trafikförsäkringsreform, som kommer kosta sporthojsfolket en anselig slatt pengar när steg 2 är på plats, var det stor stödja..

Jag fick med mig Pippi som enda från Sporthoj.com, och 2 / två, kompissar (som jag brutalt tvang) intill riksdagshuset, vart vi totalt blev fyra / 4 demonstranter som med massiv kraft visade riksdagsledamoterna att Sveriges 280.000 motorcyklister verkligen inte gillade läget..:confused:

Efter följande möte med finansministerns representant, fick jag ta ensam - eftersom övriga arga demonstranter inte hade mera tid! (Det var iövrigt ganska kul eftersom att man trodde att ministereriet sku vältas av arga bikers, och sen kom det endast en utrotningshotad dansk:tungan )

Att sitsen nu är verklighet, bör inte förvåna - LÄNK

Civil ulydnad är inte bra - nu hoppas jag bara att posten eller någon annan inte får byttad om på Benkars och min reg-skylt :va

va var de inte fler än totalt 4st som stormade riksdagshuset? *suck* rätt dålig uppslutning, nej fan ALLA ska in och bara storma riksdagshuset som en ända stor hockeytackling.

Funderar de inte på att fixa så att de nya kamerorna ska kunna mäta tid mellan föregående kamera och till den som kommer här näst, för att kunna få ut en tid och kunna räkna ut hur fort du körde! :huvet

Ingen fakta men har hört lite om detta... :confused:

de har pratats om det både i radio och på tv.

Jag är med på en uppställning/blockering vid/kring riksdagen eller protestparkering mitt på jäkla sveavägen!

tror många är med på det, men är de något SMC vill kännas vid?

skit i SMC vi åker dit iaf!

Last edited:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
OK, jag måste erkänna att jag är sådär jävla invandrare därav min kritik:
Hur kommer det sig att man aldrig hört talas om att de svenska bönderna dumpar ett lass gödsel vid riksdagens huvudentré?
Eller bilister som blockerar essingen, sveavägen mm för att sätta ner foten ang den förbannade bensinskatten/trängselskatten eller det förbannat försämrade vägnätet?

Inte för att jag är fransman eller nåt, men det kanske är dags att göra något annat är skriva protestlistor och bara gnälla? Tar inte vi för mycket skit generellt?

Dags att agera då?
När tar vi "stora trädfällardagen" och går man ur huse med bågfilar och vinkelslipar och fäller så många kamerastolpar vi kan? :D

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
tänkte väll att SMC kanske inte är så inne på att tippa BAJS utanför riksdagshuset eller kasta hundskit på politikerna ;)

2 är bättre än ingen iaf :)

Vi har en del kompissar runt om - bl. a hos politikerna - Reg-skylt förslaget är inte politisk förankrad (än :confused: )..

Sen kan man diskuera BAJS - ord-bajs, hund-bajs, etc.. :D

Var med en VIP Police Officer från England för några veckor sedan, och han uttryckte att det var jättejobbigt att ha med MC frågor att göra, för att dom europeiska MC organisationer var så ruskigt duktiga på lobbying.

(Så det svenska tok skylt förslaget här är redan uppe hos "aliansen" i Bryssels)

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
EU-direktiv

När allt nu förtiden skall stämma överens med EU-direktiv så måste denna fråga gå att ta upp i en EU domstol, varför skulle vi få göra så mycket annorlunda än övriga EU? Tänk på MC åkare från våra grannländer som åker hoj i Sverige på sommaren. Jag vet att det finns massa direktiv gällande bilar som har behövt ändras. Så någon dansk som kör MC mellan Sverige och Danmark bort kunna anmäla VV till europa domstolen eller någon annan för kränkning mot individen.

//Dafe

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Se upp snart kan du inte ens skita i fred utan att Big Brother ser dig och hushållen ska skatta för skiten.
Det här med regskylt fram osv det är bara en början på vårt övervakningssamhälle vi lever i.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Se upp snart kan du inte ens skita i fred utan att Big Brother ser dig och hushållen ska skatta för skiten.
Det här med regskylt fram osv det är bara en början på vårt övervakningssamhälle vi lever i.

"1984" (boken alltså...) är inte längre en skräckvision, det är politikernas utopi :skrämd

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Ska jag ordna ett gruppköp på batteridrivna vinkelslipar? Ni kan säkert hitta på något kreativt att använda dessa till... ;)

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Knappt något av det där underlättas med regplåt fram.
Inte så länge vi använder hjälm, och har föraransvar.

Just när det gäller mc brukar man komma ganska nära föraren om man spårar cykeln och ägaren. Det kan väl också bli lite lättare att upptäcka/följa/identifiera självaste bågen i samband med stöld och så vidare.
Dessutom torde väl ägaransvar vara ganska nära förestående nu...

Fast det jag egentligen var ute efter var att svara på frågan "Varför?" genom att säga "För att man vill dubblera möjligheten till identifikation!"

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..

Varför skulle du känna dig mer övervakad för att du fick regnummer fram på hojen när du redan har det framtill på alla bilar? :va

<disclaimer>jo, jag är också mot regplåt fram</disclaimer>

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Är det så många som, på allvar, tror att myndigheter och politiker gör såna här saker av ren sadism, illvilja och hat? Med den inställningen lär vi nog inte komma så långt...
Självfallet är det så att "de som bestämmer" faktiskt tror att de gör något bra för vår säkerhet med de här åtgärderna. Vill vi ändra på deras tyckande får vi väl bevisa att deras lösning inte leder mot deras mål.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Vi har en del kompissar runt om - bl. a hos politikerna - Reg-skylt förslaget är inte politisk förankrad (än :confused: )..

Sen kan man diskuera BAJS - ord-bajs, hund-bajs, etc.. :D

Var med en VIP Police Officer från England för några veckor sedan, och han uttryckte att det var jättejobbigt att ha med MC frågor att göra, för att dom europeiska MC organisationer var så ruskigt duktiga på lobbying.

(Så det svenska tok skylt förslaget här är redan uppe hos "aliansen" i Bryssels)
så våra hojsläktingar i Europa har redan hjälpt oss lite på traven?

vafan varför sitter folk å surar dåra då är de ju inte långt kvar men lite måste vi fan göra själva!

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Citat:
Inskickat av R1 racer

Varför skulle du känna dig mer övervakad för att du fick regnummer fram på hojen när du redan har det framtill på alla bilar? :va

Gissar att R1 racer är inne på samma spår som jag, reg.plåt fram gör med dagens lagstiftning, som innebär förar-ansvar, ingen som helst nytta då man ändå inte kan identifiera föraren (om han/hon har täckande hjälm) vid tex fortkörning förbi fartkamera.

Efter reg.plåt fram kommer det som ett brev på posten, ägar-ansvar :gnissla och då är vi ett steg längre in i det övervakningssamhälle som snabbt växer fram, där Staten ska "skydda" oss medborgare från oss själva....

/B

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj

<disclaimer>jo, jag är också mot regplåt fram</disclaimer>

problemet är ju att ägaransvaret kommer förmodligen samtidigt som skylltfan i fram..

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag är med på en uppställning/blockering vid/kring riksdagen eller protestparkering mitt på jäkla sveavägen!
Ja, en blockering av trafiken i innerstan lär ju verkligen öka folks sympatier för hojåkare. Särskilt när de frågar vad protesterna handlar om:

"Ja, men fatta hur ful min hoj kommer bli med regskylt fram!"

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Om det blir klistermärkesskyltar och nu någon gör en kopia på "min" skylt och far förbi kameran hur ska jag kunna bevisa att det inte var jag? (Denna person har naturligtvis en lika hoj)

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Ot.
Den på bilden är en 50cc om ni inte bytt motorn.
Yamaha säljer även Aeroxen som 100cc luftkyld då helt utan luftintagen i frontkåpan som syns tydligt på 50cc då kylaren sitter precis innanför.
Till 100:an finns sen 125cc bigbore om man vill kitta.

Då vet ni det också.

Uhm, hur kommer det sig att plastsaken gör 80mph då? (typ 120-125km/h)

Men jaja. Reg plåt fram har den ;)

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
:gnissla
Om det blir klistermärkesskyltar och nu någon gör en kopia på "min" skylt och far förbi kameran hur ska jag kunna bevisa att det inte var jag? (Denna person har naturligtvis en lika hoj)

Det är det du inte kan. Och om vi åter igen skall dra lärdomar från trängselskattsförsöket så är du skyldig tills motsatsen bevisats, d.v.s. om du inte kan bevisa att det inte var du så får du pröjsa i a.f. :huvet :mad:

Ska jag ordna ett gruppköp på batteridrivna vinkelslipar? Ni kan säkert hitta på något kreativt att använda dessa till... ;)

Skriv upp mig på en :D
Gärna en som går på 12V så att man kan ladda den i bilen :yoparty :)

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping