Vägverket ser över regskylt fram!

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Vejbystrand, Kinna och Hermagor
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Eller som i nederländerna, där fotar man bakifrån. (därför kommer de holländarna hit och kör som galningar...). Men då måste man ju införa ägaransvar...
Bakifrånfoto används även här i Österrike.
Ungefär det jag skrev om lite högre upp, men jag ser det hela i ett lite större perspektiv. Det är inte hojarna som är den verkliga måltavlan, det är drivorna av foton på oidentifierbara bilister! Det är där de stora pengarna för statskassan finns.....

Hojarna är bara verktyget "hävstången" man vill använda för att införa ägaransvar för ALLA fordon.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Få är medvetna om att NTF, som ligger bakom många obskyra idéer, är en ideell förening som iom det inte har några som helst formella krav på sina medlemmar!
VV använder sedan NTF:s idéer i sin opinionsbildning och för detta betalar VV ca 65 miljoner kr om året till NTF, pengar som borde gå till vägarna istället!!

Det här senaste geniet från NTF (Thomas nånting) kom ju med påståenden som blev uppmärksammade i massmedia.

Varför ställs inte följande frågor:

* Fråga NTF:s vd om hon ställer sig bakom den här Thomas påstående. Om hon gör det, vilka fakta baserar hon sitt ställningstagande på? Be att få se NTF:s årsredovisningar, vilka mål de har och planen för att uppfylla dem.

* Fråga VV om de ställer sig bakom NTF:s utspel. Om de gör det, vilka fakta stöder de sig på när de tar deras sida? Om de inte gör det, varför är de då huvudsaklig finansiär av denna ideella förening?

* Fråga kommunikationsministern vilka regler som gäller för VV budgetar. Ska pengarna gå till ideella föreningar som helt saknar kompetenskrav för sina medlemmar, eller ska pengarna gå till vägarna?

Finns det nån journalist här?
Eller kan nån mc-tidning eller SMC ställa frågorna och ställa dem så att allmänheten får veta att frågorna är ställda och hur de är formulerade!

Gå in på NTF:s sida ... Man konstaterar direkt att deras "trafiksäkerhetsarbete" baseras endast på begränsningar, påbud, övervakning och bestraffning av medborgarna!!
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Tyvärr sitter det i dag i Sverige allt för många personer i
besluts fattande positioner som beslutar enligt eget tycke.

Ta personerna som fick i uppdrag att utreda trafikförsäkringen...
Huvudpersonen i fråga hatar motorcyklister...hur kan en sådan
ge en rättvis utredning.....

Likaså i detta fallet...Vägverkets höjdare (inkl Ingemar) har ALLTID
utryckt sig negativt i intervjuer över oss MC åkare....
Hur kan då en sådan person göra en rättvis bedömning.....

Jag har tom skrivit till Ingemar med förslag om hur man skulle kunna
få ner antalet olyckor men svaret jag fick var att det KOSTAR PENGAR....
När jag då på ett "snällt" sett frågade hur mycket ett människoliv var
värt fick jag inget svar....

Så anledning till detta med reg skylt fram är ju helt enkelt att det kostar
i stort sett ingenting och det drar pengar in till statskassan.....
Vilken politiker skulle kunna säga nej till detta.....
 

Plåtslagarn

Regn är vått!
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Väröbacka
Hoj
No hoj just nu...
Naturligtvis är det ägarens ansvar att se till att den främre skylten är korrekt monterad för bästa aerodynamik/krocksäkerhet och läsbarhet.

För att säkerhetställa detta kan man ju lagstifta om att montering av främre skylt ENBART får ske på auktoriserad märkesverkstad.
Givetvis är det ägaren som får betala en löpande timkostnad för låt oss säga 3 mekanikers konstruerande/tillverkande och brainstormande över bästa skyltposition på just hans mcmodell....:D :rolleyes:

Ja herregud vad dom hittar på!!!
 

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Borås/Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -06
Dom har höt avgiften för felplacerad skylt till 1500kr. Så nu är det 1500kr vid felplacerad, avsaknad och vid miniskylt(som räknas som avsaknad av skylt).

Om det nu blir skylt, så lär det ju bli i någon form av klistermärke. Men hur stort ska det vara så att det syns? Hur ska det få plats på motarden?:va

Alla som har motard måste ha plåten fastklistrad på hjälmen... :rolleyes:
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
jag skojade om detta i en annan tråd förut, men allvarligt, en skyllt fram måste väl öka luftmotståndet ganska mkt på aerodynamiskt utformade sporthojar? Det borde isf rimma väldigt illa med dagens krav på att sänka bränsleförbrukning / utsläpp av växthusgas. Kan ju vara ett argument värt att föra fram i debatten.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Jag ser ingen som helst logisk placering av en skylt på en motorcykel. En klisterlapp över kåpglaset kan blåsa av eller tvättas bort. Den kan givetvis klistras på insidan med texten utåt, men det skymmer sikten, vilket inte kan accepteras.

En plåt/plastskylt kan inte heller monteras, de kan vålla personskador vid kollision, orsaka instabilitet på grund av vindfång oavsett vilket håll skylten monteras på. Längsmonterad skylt blir ju rena kniven mot fotgängare och kan dessutom inte uppfattas av fartkamerorna. Måste vi då helfordonsgodkänna motorcyklarna igen eller räcker det att typa dom som ombygga fordon?

en klisterlapp på frontkåpan är inte heller någon ide' då dagens design på motorcyklar så pass spetsig och aggresiv så att endast bokstäverna i registreringsnummret skulle fastna på en kamerabild.

En klisterlapp på hjälmen då? Hur gör man då om man har fler än en motorcykel? Ska man ha två olika hjälmar då? Eller ska man byta klisterlapp varje gång man byter hoj?

Vad händer om någon stjäl din skylt och blåkör förbi ett kameraskåp? Ska DU bli av med ditt körkort då? Då kommer "alla" att ha anmält en skylt stulen till polisen, så att man kan ha det som back-upp om man skulle fastna i en fartkamera, bara att överklaga direkt och låta deras pappersarbete staplas på höjden.

Hela argumentet brister hur man än ser på det. Om det inte blir en lagändring inom EU så kan man tokköra i Sverige om man inte kommer i från vårt land, för de lär ju sakna nummerskylt fram.

Om det är pengarna svinen vill åt så vänd kameraskåpen etthundra åttio grader och fota bakifrån som man gör i de flesta andra länder. det torde vara det mest kostnadseffektiva som kan dra in mer gryn till stadskassan. Och när det väl är gjort, som kommer Ägaransvaret som ett jävla brev från posten.

Hur mycket vi än stretar emot, skriker och gormar så kommer vi motorcyklister att bli våldtagna av alla beslutsfattare i denna fråga. Likadant blir det nästa gång, och nästa och nästa. Till sist kommer ingen jävel att köra motorcykel för att det är så extremt invecklat med ägaransvar, skyltar, lagar och bestämmelser......men då förlorar staten en kassa-ko, what's next?
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Detta får bara inte ske. Som sagts tidigare, jag tänker inte ha en plåt fram på min hoj så länge böterna inte blir oöverstigliga (vilket de säkert blir). Skylten fram är tänkt för vad? Att spara liv antar jag i den helga nollvisionens namn...

Det här med nollvisionen ter sej ännu dummare när man ser hur många människoliv som går till spillo för att vi inte satsar på t.ex psykvården. Jag menar inte bara personer som dör, utan mänskligt lidande, tragedier, etc. Men, det finns ju inga psykiskt sjuka vi kan bötfälla bara för de mår dåligt eller för att de oanmält uppsöker hjälp. Det är väl snarare där skon klämmer, och alltid har klämt... pengar. Kan det innebära lätta pengar in, kör på bara!

Nä, förtroendet för de folkvalda når verkligen nya djup vart efter idiotin haglar in...
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Tyvärr tror jag att Marie L har rätt.

Det blir ALDRIG skylt fram på MC, det ser EU medlemskapet till.
Det blir ägaransvar, finns redan i en massa länder och hjälper till att förstärka statskassan.
Politikerna har noll ryggrad och VV har för mycket pengar.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Tycker du ska ge tusan i att göra såna bilder:mad:

Den kanske fungerar men på många cyklar är det ju faktiskt inte möjligt. Så ska man ju dra el till skyltbelysning osv, vem ska fixa sånt då?

Kommer ju bli störande med ljus där i körning i mörker.

Det är nog inte så sannolikt att den ska behöva belysas, då, vad jag vet, inget annat fordon har det kravet.
Kanske traktorer, när jag tänker efter, som bara har skylt fram.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Buslätt, då får man köpa till en s.k Hjälmplåtshållare (finns hos Clas Ohlson) till hjälmen, borra två hål, skruva fast hållaren och sedan kan man skjuta in regplåtarna där beroende på vilken hoj man ska köra :tummenupp

helmet2.jpg

Är där någon som i.... förklarat dig tidigare?

Borrar gärna i din hjälm :tummenupp
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Lång tråd det här, men vi ser här bara början.... :gnissla

Kommer med tiden, blir ett chip i hjärnan på alla, eller åtminstone att man måste stoppa in sitt chip-försedda Körkort på platsen för tändningsnyckel på fordonet, och ett chip i alla fordon, sedan kan man bara komma åt köra fordonstyp/fordon man äger/man har rätt att köra, och kör man tex för fort med MC blir man av med rättigheten köra tex MC, eller om man har tur, snabbt autogiro som bums drar pengarna för senaste fortkörningen, helt automatiskt.

Snart är "vi alla" förföljda, vi har bara sett början av hur "staten" kommer kunna övervaka oss alla i minsta detalj. 100%-övervakningssamhället är snart här :huvet

/B
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
fundering...

nån som vet nåt annat jävla land som har regskylt fram?
svenska jäkla nötter!!!! och betalt får de puckona och fundera och lägga pengar på dessa undersökningar....
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kom just hem från Californien och där hade hälften av bilarna ingen regskylt fram, det var inte ens några hål för skylt så uppenbarligen är det tekniskt möjligt att köra utan framskylt (även på en bil) :)


TILL SAKEN:
Av flera (mestadels egoistiska) orsaker vill jag absolut inte ha någon framskylt på min hoj, MEN!!

Tänk för ett ögonblick att ni själva är kollektivåkande politiker, på löpsedlarna basuneras ut hur "otroligt" många allvarliga MC-olyckor som sker, alla skriker ut sin avsky för dessa vansinniga Mc-förare, även polisen uttrycker öppet sin uppgivenhet över hur de misslyckas att stävja MC-kollektivets laglösa utsvävningar.... Vad gör DU åt saken, för något måste såklart göras....

Ärligt talat är jag inte ett dugg förvånad över att snaran börjar dras åt, Jag har sagt det ända sedan jag köpte första R1an att det här måste jag bara göra nu för det kommer säkert bli förbjudet snart, syniskt men kanske inte helt osant tyvärr.

Men som Galne Dansken redan sagt så finns det ingen som kan hjälpa oss motorcyklister existera annat än vi själva, att protestera mot ett införande av framskylt i dagens mer desperata läge är förmodligen ganska fruktlöst då myndigheterna äntligen hittat en gångbar väg att sätta åt även fartsyndande MC-förare i ett led mot den heliga nollvisionen.

Jag vet, skittråkigt inlägg men begrunda det, hur skulle du själv lösa problemet om du stod på "andra sidan"?
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
nån som vet nåt annat jävla land som har regskylt fram?
svenska jäkla nötter!!!! och betalt får de puckona och fundera och lägga pengar på dessa undersökningar....

Finns säkert NÅGOT land på jorden som har det, men finns nog inget land i Europa (inkl. England, välkänt för sitt ägaransvar), eller tex USA, eller Ryssland, eller Australien som har det, inte ens Norge har det :tungan

Men Sverige ligger långt fram kring övervakning av sina få medborgare, och skulle inte förvåna mig om VV kan kramas tillräckligt med dom styrande, så att man får igenom det hela, så att Sverige kan ta över stafettpinnen från Norge vad det gäller att vara "Den sista Sovjetstaten" :mad:

/B
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Glömde... Angånde NTFs inblandning i det hela...

Har följt SMC/NTF-debatten, kan tyvärr inte åka till SMC-årsmötet, men blir SMC kvar i NTF ska jag gå ur SMC (Varit med i SMC sedan -87) och ska i så fall (Om SMC bli kvar i NTF) bedriva en synnerligen aktiv kampanj för att så många som möjligt lämnar SMC som en följd av det... :gnissla

/B
 
Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Okaj största rädslan är väl att kamerorna kan börja producera böter när man har skylten fram och inte riktigt kör lagligt så att säga. De blåa skåpen marknadsfördes som "trafiksäkerthetskameror" jag hoppas verkligen att dem används i det syftet också och inte till att sponsra regeringens svartjobbare. Med andra ord ska skåpen bara vara aktiva i dåligt väglag och midsommarhelgen (tung trafikhelg).

Låt oss säga att skåpen då trots allt ska användas för att sponsra statens spritfester (och med andra ord måste vara igång för jäman). Då är det var man ska sätta skylten. Skylten kan för den delen ENDAST vara iform av en klisterlapp.

Finns ingen möjlighet att ta hål i kåpen för eventuell skylt eller hållare till skylt. Min kåpa vibrerar rätt hårt när man kör på dåliga svenska vägar (ko-stigar). Extra hål skulle bidra med att den troligtvis spricker sönder. Dessutom KAN en skruvad/nitad skylt lossna och jag tror och hoppas INTE att det är meningen att man ska höja olycksstatestiken med att folk får halsen uppskuren av flygande skyltar. Jag menar lossnar den ifrån toppkåpan så blir ju dess naturliga väg rakt upp i halsen på föraren!!! :näsblod

Alla arguement om wobblingseffekter osv går fetbort. Man ska ju inte köra över 110km/h :rolleyes:. Vill mkt till om det ska börja vobbla pga en skylt o den hastigheten.

Kvar har vi i alla fall då klisterlappen. Var ska vi sätta den då? Någonstans på plasten... ja okaj det kanske funkar på en del hojar dock ej på kåplösa hojar som en del säger.

Blir det som med fritidsbåtar. Ett test som läggs ner efter ett tag (någon kanske kommer ihåg att man skulle ha bokstäver och siffror på båten). Visst då sitter dekalen där snyggt och fint några år. Lacken bleknar runt om... sedan när man tar bort den (om lagen sedan ändras) så har man ett fint märke kvar i lacken! :mad: Alternativt att delar av den lossnar av någon anledning (vem står för utsick av nya skyltar) Är det gratis så vill iaf jag ha MASSOR!!!!!! Jag vet många fräcka ställen att sätta dem på :D

Okaj vi sätter den innanför kåpglaset då.. skyddad ifrån yttre åverkan osv. Om jag nu råkar "putsa" kåpglaset med handsken när jag kör förbi en kamera under midsommarhelgen (de är ju självklart inte aktiverade annars)... då råkar jag ju skymma skylten :rolleyes:. Hur hittar fakturan hem till mig då? :va

Ja jag vet inte ärligt talat. Enda stället jag kan tänka mig sätta den skylten på hojen är troligtvis direkt bakom framhjulet för att minimera grus och sten från att blästra kåporna. Mindre synlig framifrån, men det är inte mitt problem... Vi har ju precis lagt ner en förmögenhet på fin fina toppmoderna kameror:rolleyes:. De borde ju kunna fota bakifrån istället på skylten där. Fordonsansvar innebär ju ändån att föraren inte behöver identifieras!

På en mc är det relativt "bökigt" att se vilken hastighet man håller. Jag som är lite längre kan inte bara flacka ner med blicken, utan måste verkligen böja huvudet och därmed tappa alla fokus på vad som händer framför på vägen. Är det så vidare smart att man då ska vara livrädd för att få böter och istället för att ägna omgivningen 100% uppmärksamhet istället lägga 50% fokus på vägen och 50% på hastighetsmätaren!? Känns på något sunt vis bättre att följa trafikrytmen och till och med ligga lite högre för att slippa bli klämd i baken av en lastbil! Jag påstår att ligger man 5-10km/h högra än andra trafikanter så styr man över situationerna till viss del själv. Ligger man 5-10km/h under alla andra så är det andra som styr över vad som händer dig! Som oskyddad trafikant väljer jag ganska enkelt att styra över min egen situation!!!

Helt ärligt så har jag tröttnat på hela detta sjuka samhället o gör va f-n jag vill snart! Här har man betalat och gjort rätt för sig i hela sitt liv och ändå känns det som att varje förslag regeringen kommer med är som en bestraffning på något sätt. Det är ju f-n med att man måste vara så ordentligt hela tiden och inte bara kan bli ett samhällsoffer och leva sötbrödsdagar...

Punkter jag retar mig mest på just nu är:
- Folk drunknar. Lösning: man satsar på utbildningar :tummenupp
- Folk kör ihjäl sig på mc. Lösning: man straffar kollektivet med skyhöga försäkringar. :va
- Folk kör ihjäl andra, påverkade. Lösning: Lägre alkoholskatter tack! :va
- POLITIKER som ska bestämma hur saker o ting ska vara trots de inte lever efter det själva. Tv-licenser som inte betalas, p-böter som inte betalas, anlitande av svart arbetskraft, struntar i bygglov... bara för att nämna några godbitar. Fy F-n!!!

Over and out... Hoppas det var något vettigt någon ambitös person kan använda sig av i mitt något frustrerande inlägg. Jag har tröttnat på att ens försöka göra min röst hörd.
 
Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top