Vägverket ser över regskylt fram!

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Några som skulle kunna hjälpa till är handlarnas och generalagenternas organisationer. Om de, med sakliga argument, förklarar att det är stora problem att montera, då kan man nog lyssna "däruppe".

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
...............

Tycker du ska ge tusan i att göra såna bilder:mad:

Den kanske fungerar men på många cyklar är det ju faktiskt inte möjligt. Så ska man ju dra el till skyltbelysning osv, vem ska fixa sånt då?

Kommer ju bli störande med ljus där i körning i mörker.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Men hur sätter man fast klistermärket om man inte har nån kåpa ?
Ex på en naken hoj.

Buslätt, då får man köpa till en s.k Hjälmplåtshållare (finns hos Clas Ohlson) till hjälmen, borra två hål, skruva fast hållaren och sedan kan man skjuta in regplåtarna där beroende på vilken hoj man ska köra :tummenupp

helmet2.jpg

DanTheMan!!!

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Nu:zx10r cr500 Ke100 Förr:Dr650,X11,R6,640
Om det blir en "plåt skylt" man ska montera på hojen, måste dem ta fram en ganska felfri konstuktion om den ska kunna monteras på "alla" slags hojar samt kunna ta en del stryk från vindfång. Ett klistermärka kan juh lossna när man tvättar hojen?

Fanzy

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Söker..
Buslätt, då får man köpa till en s.k Hjälmplåtshållare (finns hos Clas Ohlson) till hjälmen, borra två hål, skruva fast hållaren och sedan kan man skjuta in regplåtarna där beroende på vilken hoj man ska köra :tummenupp

helmet2.jpg

Synd man inte får borra i hjälmen!? :va

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tycker du ska ge tusan i att göra såna bilder:mad:

Nu fick han väl faktiskt frågan om hur det skulle kunna se
ut på just den hojen och han svarade, vad är problemet?

Den kanske fungerar men på många cyklar är det ju faktiskt inte möjligt. Så ska man ju dra el till skyltbelysning osv, vem ska fixa sånt då?

Kommer ju bli störande med ljus där i körning i mörker.

Om du tittar noggrant på bilarna så kommer du märka att man inte har belysning på framskylten, bara bakskylten.

Nej jag vill inte heller ha skräpet men bättre argument behövs än att det är fult. Kåplösa är nog det största problemet, tror inte det finns någon hoj med kåpa som inte skulle kunna få på ett klistermärke

Edit: Krävs det riktig skylt däremot så lär det bli problem med infästning etc.

Last edited:

Nicotin

Guest
jahapp...

Kan bli kul att se förslag på hur en sådan regplåt ska se ut..

Och hur man sedan på bästa sätt plockar bort den..:D

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Kåplösa är nog det största problemet, tror inte det finns någon hoj med kåpa som inte skulle kunna få på ett klistermärke

Skulle det bli samma självhäftande reg.skylt som på terrängskotrar, 26 x 700 mm, så kan det bli tajt även på en hoj med kåpa, finns inte många kvadrat-cm ledigt på en stor del av kåphojarna. Belysning och p-ljus, samt sikt genom kåpglas får ju inte skymmas.

Och som du skriver, ännu värre om det inte finns någon kåpa alls.

Hela förslaget om reg-skylt fram på MC är ju sjukt :gnissla

/B

Bifogat

• skylt.jpg
    skylt.jpg
    28.3 KB · Visningar: 62

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Men hur sätter man fast klistermärket om man inte har nån kåpa ?
Ex på en naken hoj.

Då köper man en extra plåthållare och monterar denna på framsidan av sin motorcykel. Man måste sedan åka till närmaste besiktningsstation och regga om vikten på sin MC eftersom vi nu ska göra rätt för oss och betala mer skatt på hojen då den nu väger mer. Nästa steg är att införa 67% trängselskatt på hojarna eftersom den nyvunna aerodynamiken slår tillbaka med 0,67% mer bränsleförbrukning.

Solid snake

Guest
3178212 Buslätt, då får man köpa till en s.k Hjälmplåtshållare (finns hos Clas Ohlson) till hjälmen, borra två hål, skruva fast hållaren och sedan kan man skjuta in regplåtarna där beroende på vilken hoj man ska köra :tummenupp

helmet2.jpg
Borra du i din hjälm och gör den mindre säker då. :tummenupp

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag är medlem, jag går SMC-kurser, har RR-licens & är riskmedveten. Har betalat sjukt dyra helförsäkringar sedan mannaminne & har hittills tack & lov inte behövt nyttja den själv. Så man kan verkligen säga att jag är med & gör vad jag kan. Skulle tro att många av de kronor jag betalat genom åren i försäkringspremier vart till gagn för er som vart omkull.

Nu är jag bara trött på skiten. Möjligvis bitter också, så ursäkta mina utbrott. :(

För att vi ska kunna fångas på fartkamerorna samt trafiktullarna.

Om vi fångas på fartkamerorna, jaha, och? Sen då? Lätt att identifiera någon med integralhjälm. Helt omöjligt om vederbörande dessutom bär solglasögon eller mörkt visir. Och ägaransvar lär väl knappast införas så jag förstår inte.

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
-
Jag vet inte riktigt hur dom resonerar i det här med Noll-visionen...

Men visst "döda" motorcyklismen bara....
Eller vad sjutton en nummerplåt fram gör nog susen!

Men fortsätt för sjutton att tillåta 80åriga gubbar i trafiken utan att testa deras körkunskaper...

Och för sjutton, att prata i mobiltelefon när man kör bil kan väl inte vara så himla farligt...

Och solglasögon är ju dyra att köpa så att lagstifta mot såna vid lågt stående sol är ju otänkbart...

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Om dom beslutar om regskylt fram borde det rimligtvis börja gälla från 201x års modell, lagändringar brukar inte börja gälla postumt. Dvs vi får börja dras med surhäckar som typ R1 -07 och dylika stenåldershojar, som slipper skylt fram.

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Transfer från SMCs forum, motsvarande tråd.

Det här handlar egentligen INTE ALLS om att verkligen sätta regskylt fram på mc, utan om att införa ägaransvar på plåtpoliskonstaterade hastighetsöverträdelser!
Som politiker har jag lärt mig hur tjänstemän gör när de vill få politiker att fatta politiskt kontroversiella beslut. De dribblar helt enkelt strategiskt fram politikerna tills de bara kan fatta det av tjänstemännen önskade beslutet hur ogärna de egentligen vill....

Planen ser i stora drag ut som följer:
Tjänstemännen på VV vill införa ägaransvar för att få ner mängden underkända plåtpolisfoton (huvudsakligen svåridentifierade bilförare).

1) man börjar gnälla om ökande mc-olyckor, och att dessa beror på för hög hastighet (och glömmer att majoriteten av olyckorna beror på bilisters felgrepp samt att mängden mc i trafik ökar ännu mera)
2) knähunden NTF kläcker den omöjliga iden med skylt fram på mc för att kunna använda plåtpoliser även mot mc (att detta skulle kräva ägaransvar på mc pga hjälmvisir talar man ännu så länge tyst om).
3) VV utreder framskylt på mc och finner den vägen oframkomlig. Däremot har man vid detta laget skapat en stark politisk opinion för att sänka farten på mc...
4) VV lägger fram förslaget att använda bakskylten och vända plåtpoliserna.
5) Samtidigt konstaterar man att bakifrånfoto tyvärr kräver att man inför ägaransvar för samtliga fordon, men det måste man tyvärr vara beredd att ta som ett offer på trafiksäkerhetens altare, för att få ned olyckorna bland oss stackars motorcyklister..... OCH si! nu kan det mycket väl vara politiskt möjligt att få igenom ägaransvaret och alltså ro hem den stora ekonomiska vinstpotten som finns i mängden kasserade plåtpolisfoton!!!!

Att det inte handlar ett dyft om att höja trafiksäkerheten, utan om ekonomi torde framgå av att man säkerligen i den här hanteringen måste avkriminalisera fartöverträdelser konstaterade under ägaransvar m hj a plåtpolis, och därmed avstå från körkortsingripande. Ändå har undersökningar visat att det inte är bötesbeloppet som skrämmer de verkliga fortkörarna utan hotet om körkortsingripande!!!!

(Vad tjänstemännens plan B/reservplan innefattar hoppas jag att ni kan räkna ut själva....)

Last edited:

Marc

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
.
Ännu ett sätt att klia av svenskarna mer pengar och övervaka och kontrollera mera. Skylten och eventuella fästen får man väl betala själv,och betala böter om du inte sätter dit skylten. Finns det inte en människa som är rapp i käften och kan prata ner vv. Noll döda i trafiken är en utopi men det finns mycket pengar att ta av folk på vägen dit!.

Fimax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2006
Hoj
Vmax
Det har försökts med samma lagändring här i tyskland, det misslyckades, så det misslyckas nog i sverige med...

jag måste faktiskt säga att här får nog hojåkarna tacka de "balla" hojåkarna med attityden "fan ball va tufft att blåsa förbi fartkamerorna på bakhjulen och visa fingret". Så är det alltid, när det finns en fördel finns alltid idioter som måste missbruka denna. Ja, jag tycker att man är en idiot om man kör fort förbi en kamera (om man VET att den finns där) bara för man vet att man inte kan "drabbas". Det är den attityden hos folk som vi kan tacka dessa lagförslag för...

Jag tycker att det vore bättre med klisterlapp på hjälmen.

Eller som i nederländerna, där fotar man bakifrån. (därför kommer de holländarna hit och kör som galningar...). Men då måste man ju införa ägaransvar...

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Pax för #46!!!!
1173617298_0.jpg
Kan tänka mig #27, #69 eller #1 också.

Problemet är väl kanske att hitta en enhetlig skylt som passar på alla hojar?För bilar finns det väl tre varianter. Vanligt, rektangulär och "mini" för jänkare. Den senare blev det ju ett dj-vla liv när jag försökte få till hojen - små skyltar är reserverat för extra stora bilar.
Jag vill inte ha på kåpglaset och inte över parkeringsljuset eller lyktan. Då måste skylten/dekalen vara väldigt låg.

Tommy.exe

Guest
man kan väl aldrig tvingas att sätta på en skylt på en hoj som är äldre än 07 då?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping