Vägverket ser över regskylt fram!

HondaGreg

Scorpion on wheels
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Horny 600F
OK, jag måste erkänna att jag är sådär jävla invandrare därav min kritik:
Hur kommer det sig att man aldrig hört talas om att de svenska bönderna dumpar ett lass gödsel vid riksdagens huvudentré?
Eller bilister som blockerar essingen, sveavägen mm för att sätta ner foten ang den förbannade bensinskatten/trängselskatten eller det förbannat försämrade vägnätet?

Inte för att jag är fransman eller nåt, men det kanske är dags att göra något annat är skriva protestlistor och bara gnälla? Tar inte vi för mycket skit generellt?

Tommy.exe

Guest
Hur kommer det sig att man aldrig hört talas om att de svenska bönderna dumpar ett lass gödsel vid riksdagens huvudentré?
Eller bilister som blockerar essingen, sveavägen mm för att sätta ner foten ang den förbannade bensinskatten/trängselskatten eller det förbannat försämrade vägnätet?

Inte för att jag är fransman eller nåt, men det kanske är dags att göra något annat är skriva protestlistor och bara gnälla? Tar inte vi för mycket skit generellt?

Ja e på om du e :yoparty

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS

Fota hur mkt dem vill, får bara en ful bild på sig själv :yoparty

Nämen seriöst, ägandeansvar alltså att en annan person kan bli ansvarig och ta straff för en annan persons gärningar, hur i H*LV*TE går det ihop med rättssystemet att man ska ta ansvar för sina egna gärningar ?

och jo svenskar är lätta att köra över, har väl med att vi levt i fred för länge att göra skulle jag tro... vi e alldeles för snälla.
Trivs rätt bra med att va snäll och go men nån gång måste man väl säga ifrån, inte säker att det är rätt att göra det för regskylt fram.

edit: En liten fuckyouburnout skulle jag kunna göra däremot :D

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Indonesien har skylt fram, det är det enda land jag känner till.

Cypern har reg. plåt fram på Hyr-scooters :D

EDIT: Finns på privatägda också kom jag på, här är min lillebror som sitter på en Aerox 125cc.

regpltcypernqa3.jpg

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Syftet är väl för tusan hakar att fördubbla möjligheten till identifikation?!

-Vid automatisk övervakning (hastighet och tullerier)
-Vid manuell hastighetskontroll
-Vid vårdslöshet
-Vid smitning och "blåsa snuten"
-Vid spaning efter stulna mc
-I samband med kriminalitet av diverse sorter
-Åsså några tiotal saker till...

Knappt något av det där underlättas med regplåt fram.
Inte så länge vi använder hjälm, och har föraransvar.

kawazxr

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
ZX10R 2004
Nu ser jag ngt positivt i skatten som jag är tvungen att betala när jag tar med mig hojen hem (till Finland)...
Sväng kameraskåpen för i helvete om det är nu så jävla viktigt!

Och så här är det med motorcyklar; om jag/ni skall bekosta vården för rökare, alkoholister och överviktiga så tänker jag åtminstone utnyttja min demokratiska rätt att köra MC!

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det stora problemet är inte skylten fram som jag ser det. Det är det allt mera utbredda bruket av kameror som oroar mig mest.

Är det någon mer än jag som minns George Orwells bok: 1984? På 80- talet blev det ett jäkla liv varje gång man talade om automatiserad övervakning i samhället. Man framhöll boken 1984 som skräckscenario väldigt ofta. Var är den debatten nu? Jag saknar den.

Det verkar som om folk har blivit så vana vid att ha olika elektroniska system runt om sig, att det nu verkligen börjar bli lätt för makthavarna att smyga in övervakande system här och där. Systemens funktion går regelmässigt alltid ut på att pungslå individen, med några luddiga samhällsnyttiga argument som förevändning.

Är det inte dags att göra som fransmännen? Ut och såga ner de där förbannade tingestarna. Sedan slänger upp dem på ett bål framför riksdaghuset, under en stor protestdemonstration. Det skulle kännas så rätt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag ser inte fram emot dagen då polisen har rätt att kolla hur ofta min mobiltelefon byter sändare när jag förflyttar mig.
Det skulle vara ett utmärkt sätt att mäta snitthastighet på en sträcka.
Det är även ett utmärkt sätt att kontrollera om jag (eller åtminstone min telefon) har befunnit sig på en specifik plats vid en specifik tidpunkt,

1984?
Näe men åtminstonde 2006 användes den tekniken för att kontrollera vem som hade varit på platsen för en av Hagamannens övergrepp.
Alla vars mobiltelefoner hade passerat en viss sändare blev misstänkta, alla vars telefoner hade passerat den sändaren relativt fort (den är belägen utmed en vältrafikerad väg) avfördes.

Men visst, vi kan låtsas som att man kan ljuga för polisen om vem som körde hojen en viss väg vid en viss tidpunkt, dom kan kontrollera det (om särskilda skäl föreligger), men det är förmodligen inte hållbart som bevisning i en rättegång ännu, någon som tror att det kommer att ändras?

(Man är inte paranoid om DOM verkligen är ute efter en, foliehatt på....)

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)

... Gå in på NTF:s sida ... Man konstaterar direkt att deras "trafiksäkerhetsarbete" baseras endast på begränsningar, påbud, övervakning och bestraffning av medborgarna!!

Jag har haft körkort i över 20 år. Vad jag kan minnas så har det alltid varit så där. NTF måste ha kommit till under "Socialstyrelsen rekommenderar 6 - 8 skivor bröd om dagen" epoken, och tyvärr stannat kvar i den eran mentalt.

Dessutom brukar politiska karriärister ofta använda sig av sådana intresseorganisationer. Vill man få personlig uppmärksamhet så häver man ur sig något spektakulärt i organisationens namn. Eftersom tyckande har högre status än vetande i media, så nappar de alla åsikter som de tror ger publik. "Min åsikt är lika mycket värd som din. Jag tycker att 1 + 1 = 3. så det så" Vips så har man fått visa sig i TV och tidningar. Bra för karriären.

Det är inte lätt att argumentera m.h.a. väl underbyggda fakta mot en politisk karriärist i ett sådant klimat.

Last edited:

Rider71

BikeKnight
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
GIXXER 1100
Regskylt fram helt oacceptabelt !!!

Ärade Hojbröder o Hojystrar !!!

Jag har skrivit till Maria Nordqvist på SMC att detta inte kan accepteras och att det är starkt läge för att ha en stor offentlig motdemonstration mot detta
.......jag vet inte vad ni andra tycker om detta men jag är vääldigt förbannad
och anser att detta är ett frihetsberövande på våran mc-frihet i Sverige och dessutom har inga andra länder denna lag.....samt att det enda fula syfte med detta är att få fast oss hojåkare vid kamererna ute på vägarna o rulla in mer pengar till staten !!!

Mvh.......en stolt o god knutte :huvet

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.

Jo jävligt mkt skit dessutom.
Sverige är mesigt tyvärr.

Reggplåt fram på en sporthoj ? störtlöjligt det sänker ju topphastigheten så att vi har mindre chans att komma ifrån polisen eller hur va det nu igen ... :rolleyes:

Last edited:

Sanyi

Hungarian Devil
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Kawasaki zzr 1100
Hehe:arsele Kommer aldrig upp nån regskylt fram på min hoj i alla fall:arsele Plocka mej istället om ni kan :tummenupp :yoparty

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Cypern har reg. plåt fram på Hyr-scooters :D

EDIT: Finns på privatägda också kom jag på, här är min lillebror som sitter på en Aerox 125cc.

regpltcypernqa3.jpg

Ot.
Den på bilden är en 50cc om ni inte bytt motorn.
Yamaha säljer även Aeroxen som 100cc luftkyld då helt utan luftintagen i frontkåpan som syns tydligt på 50cc då kylaren sitter precis innanför.
Till 100:an finns sen 125cc bigbore om man vill kitta.

Då vet ni det också.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ärade Hojbröder o Hojystrar !!!

Jag har skrivit till Maria Nordqvist på SMC att detta inte kan accepteras och att det är starkt läge för att ha en stor offentlig motdemonstration mot detta
.......jag vet inte vad ni andra tycker om detta men jag är vääldigt förbannad
och anser att detta är ett frihetsberövande på våran mc-frihet i Sverige och dessutom har inga andra länder denna lag.....samt att det enda fula syfte med detta är att få fast oss hojåkare vid kamererna ute på vägarna o rulla in mer pengar till staten !!!

Mvh.......en stolt o god knutte :huvet

1. Jättebra att du har mailad Maria på SMC, hoppningsvist med en del bra argument mott den fula och upraktiska skyltning.

2. Offentlig mottdemonstration - bra jag är med - men, inte ensam som förra gångan vi MC "trafikanter" blev attackerad. Under den stor stilade protest mott trafikförsäkringsreform, som kommer kosta sporthojsfolket en anselig slatt pengar när steg 2 är på plats, var det stor stödja..

Jag fick med mig Pippi som enda från Sporthoj.com, och 2 / två, kompissar (som jag brutalt tvang) intill riksdagshuset, vart vi totalt blev fyra / 4 demonstranter som med massiv kraft visade riksdagsledamoterna att Sveriges 280.000 motorcyklister verkligen inte gillade läget..:confused:

Efter följande möte med finansministerns representant, fick jag ta ensam - eftersom övriga arga demonstranter inte hade mera tid! (Det var iövrigt ganska kul eftersom att man trodde att ministereriet sku vältas av arga bikers, och sen kom det endast en utrotningshotad dansk:tungan )

Att sitsen nu är verklighet, bör inte förvåna - LÄNK

Civil ulydnad är inte bra - nu hoppas jag bara att posten eller någon annan inte får byttad om på Benkars och min reg-skylt :va

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Har frågat detta förut men ej fått svar...

Hur ska det praktiska skötas om detta blir verkligt?
Kan myndigheterna tvinga människor att lämna in och betala en verkstad för montering av skylten?
Eller blir det kanske en klistermärkes modell som snöskotrar och fythjulingar har...?

KAN de verkligen tvinga folk att betala för montering?

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Har frågat detta förut men ej fått svar...

Hur ska det praktiska skötas om detta blir verkligt?
Kan myndigheterna tvinga människor att lämna in och betala en verkstad för montering av skylten?
Eller blir det kanske en klistermärkes modell som snöskotrar och fythjulingar har...?

KAN de verkligen tvinga folk att betala för montering?

You bet.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Om vi fångas på fartkamerorna, jaha, och? Sen då? Lätt att identifiera någon med integralhjälm. Helt omöjligt om vederbörande dessutom bär solglasögon eller mörkt visir. Och ägaransvar lär väl knappast införas så jag förstår inte.

grejen är väll att när de väl får igenom regskyllt fram så kommer de å proppsa på ägar ansvar också, tror de är mer att de vill att de ska vara ägaransvar å lättar att få dit oss på fartkameror de vill ha regskyllt fram öht.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag skojade om detta i en annan tråd förut, men allvarligt, en skyllt fram måste väl öka luftmotståndet ganska mkt på aerodynamiskt utformade sporthojar? Det borde isf rimma väldigt illa med dagens krav på att sänka bränsleförbrukning / utsläpp av växthusgas. Kan ju vara ett argument värt att föra fram i debatten.

visst försämrar den aerodynamiken inte inte så farligt mycke tyvär problemet är väll snarare att den kanske täcker luftintag till motorn eller täcker kylarn så den kyler sämmre då kan vi snacka sämmre för miljön.

jo de gör vi, alldeles för mycke skit, jag bangar inte på att vara mer radikal men de är svårt å göra saker ensammen som har någon effekt.

Last edited:

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6 -06
Jag ser inte fram emot dagen då polisen har rätt att kolla hur ofta min mobiltelefon byter sändare när jag förflyttar mig.
Det skulle vara ett utmärkt sätt att mäta snitthastighet på en sträcka.
Det är även ett utmärkt sätt att kontrollera om jag (eller åtminstone min telefon) har befunnit sig på en specifik plats vid en specifik tidpunkt,

Funderar de inte på att fixa så att de nya kamerorna ska kunna mäta tid mellan föregående kamera och till den som kommer här näst, för att kunna få ut en tid och kunna räkna ut hur fort du körde! :huvet

Ingen fakta men har hört lite om detta... :confused:

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping