Jag behöver inte ha bromsljus på min Honda 500 -72.
Jag planerar att bygga om panelen på min cb900 -81, och då ersätta min värdelösa hastighetsmätare med en ActiveGPS (det var tanken iaf..) Om jag tolkat ovanstående regler rätt så får jag göra detta, eller har jag fel? Det känns lite som en känslig detalj.
Det står även att färdmätare ska finnas, men jag ser inget om att den måste vara placerad i synfältet, får jag placera denna var jag vill?
Din mc är inte helfordonsgodkänd (1981)
3 § Hastighetsmätarens tavla skall vara placerad i förarens direkta siktfält och vara tydligt avläsbar under både dagtid och nattetid (dvs måste ha belysning). Det markerade hastighetsområdet skall vara tillräckligt stort för att visa den högsta hastighet som fordonstillverkaren anger för fordonstypen.
4 § Hastighetsmätare skall visa hastigheten i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas. Hastighetsmätare bör visa hastigheten analogt. (Är godkänt med digitalt)
ang färdmätare är jag osäker...men det är ett minimalt problem!
Precis, så det bör inte vara några bekymmer då.
EDIT: Var främst osäker då en gps-baserad hastighetsmätare inte mäter hastighet förrän den fått kontakt med en sattellit, kunde ju finnas nån dum princip där som slått krokben för ens ideer
82 § Motorcykel utan sidvagn skall ha en eller två stopplyktor baktill som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.
Hur mycket kan man bygga om utan att behöva göra någon slags reg. besiktning? Så länge alla saker finns där de ska vara då, men kanske inte på samma som från början... Nån som förstår? Vill flytta fästena till bakramen på hojjen (1990, 125cc) och byta ut hela bakdelen inklusive plast, ram, lampor och sadlar.
Att tex byta till en kraftigare sving är tex också ofta ok om allt är bra utfört.
Hur är det med backspeglar, har lagen skrivits om till att gälla även äldre cyklar eller missar jag något?
Hade under nittiotalet aldrig backspeglar på min cykel som var från -85, inte ens vid besiktning. Var inte krav på backspeglar på cyklar äldre en ett visst år, vilket kommer jag inte ihåg.
Skall bygga en racereplika baserat på ett chassi från -84 eller -85 (har inte bestämt mig vilken av ramarna skall använda än) och att ha backspeglar på detta bygge känns helt fel.
eller så kan snuten ligga bakom utan att man har en aning.
eventuellt kanske det blir problem på helfordonsgodkända hojar men jag tror årtals gränsen är 99 eller 02.
har själv köpt gsx1168 med klippon styre o de e fan så mycket snyggare utan speglar,funderar lite på styränds speglar det är ju ett alternativ.
känns inte riktigt bra att inte ha uppsikt bakåt(blev iofs påkörd bakifrån när jag skulle svänga vänster av en bil som kom i 70,)så man e ju lite nojjig.
Läge för sticky, eller?
Per
ja om inte axelmåttet (c-c mellan fram o bakaxel) ändras, ändras axelmåttet blir det att regga som ombyggd fordon
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |