Vägvisare o tips... tack

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Torkel skrev:
Du kommer garanterat att krascha ett antal gånger den första säsongen om du satsar lite, är du beredd att krascha med den fina R6'an så kör med den annars inte.
Men en CBR från 1987 känns som en grymt tråkig banmaskin om jag får säga vad jag tycker. Sälj allt du har och köp en raceklar modern Aprilia RS250 98-01 för < 30.000 och kör i en klass där alla hojar är ungefär lika snabba nämligen 250SP!
(Kan helt enkelt inte låta bli att propagera för min gulleklass! :hihi )

Om du kikar på racing.no så såg jag en som såldes för 17000 NOK. Det är billigt.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Köp en färdig racehoj istället, det kostar mer än man tror att bygga en räcer av en gathoj (eller hur Nr:18).

Att köra på gata är åxå kul liksom Minimoto, Vattenskidor, Fallskärm, Dykning osv... men ofta så är det bättre att se efter vad man helst vill göra och har man bara råd med en grej så satsar man 100% på det.

/Lat, Fet & Elak... lite som katten Gustav

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Kan nu meddela att krash kåpor är på ingång...

En fråga till alla er... är det stor skillnad på en vanlig dämpare eller en kit öhlins me extra sås i eller jag kommer inte märka så stor skillnad?
jag hade tänkt börja utan .... men e de någon som har erfarenhet av de?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
AleX skrev:
...eller en cbr från 87 o ha som ban hoj

Menar du verkligen att Hondan är en 87:a? :confused:

Det ser nästan ut som ett skrivfel. En 97:a skulle vara smågammal i depån vilket gör en -87 till en relik. Torkel har säkert mycket rätt i att den vore otroligt trist att köra mot övriga GSX-R, R6 och ZX-R.

Gör dig av med skrotet. Det finns gränser för hur ekonomisk man kan vara.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Don Quixote skrev:
...A andra sidan, om du maerker att det faktiskt inte var natt foer dig, foer langa resor, foer dyrt, trist i depaan, det bara regnar hela tiden osv osv, sa har du ju i alla fall provat paa och det har inte kostat dig saerskillt mycket!

Se där! Några kloka ord. Racing som sysselsättning handlar om banåkning, men större delen av tiden spenderas på annat än just banåkning varav merparten av den tiden spenderas på sådant som de flesta tycker är bara skit. Långa resor, dålig mat, mycket väntan, kalla fingrar, blöta fötter, pulverkaffe, o s v, o s v. Många är de som gillar bankörning men inte tycker att tävlandet inte är värt all tid och pengar man lägger på det. Det viktiga är inte i vilken klass du tävlar eller vilken hoj och du kör, det viktiga är att du kommer till start och kommer i mål. Först då vet du om racing är något för dig. Ta din gamla 87'a och kör ett race. Visst, du kommer att bli omkörd så att det visslar om det, men det hade du också blivit om du köpt en av Freddys Kawor för 110000:-. Om du sedan fortfarande tycker att det var värt pengarna och tiden för att tävla i RR så kan du börja fundera på klass och hoj (självklart skaffar du en Aprilia RS 250 och kör 250 SP!).

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Som det ser ut nu....

R6an stannar och får krashisar plus plockar bort massa onödigt..
Cbr som går på gatan nu: E till salu....
Cbr som e krashad står o bråkar med R6an om vem som ska få gå på banan...

Saken e den att jag då inte har något till gatan.... men det får nog R6an oxå tjänstgöra som...

Sorry men någon tvåtaktare blir det inte.....

Hur e de med däckvärmare....e detta ett måste eller e de lite överkurs eller ska vara där från start? :va

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
AleX skrev:
Hur e de med däckvärmare....e detta ett måste eller e de lite överkurs eller ska vara där från start? :va

Det aer oeverkurs! Innan man blir riktigt duktig tror jag det till 90% aer en mental grej att ha daeckvaermare. Jag aer helnojig innan jag litar pa att daecken aer varma.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Rätt bra tråd faktiskt där det ventileras tankar om och hur man kan komma igång med rejsandet. Går själv i tankar att börja köra bana. Ska köra för licensen 3-4 April och så får man se vart det bär hän efter det kanske bara blir lite sporadisk bankörning eller oxå får hojen byta plats med en ren banracer.
Men det verkar ju kosta en slant att köra så frågan är: HUR har ni råd??
Har ni sponsorer i överflöd eller har ni guld jobb eller är ni miljonärer i största allmänhet? :va :)

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Stoppsladd skrev:
HUR har ni råd?? Har ni sponsorer i överflöd eller har ni guld jobb eller är ni miljonärer i största allmänhet? :va :)

Har faktiskt också undrat över detta. Speciellt när jag ser vilka läckra/dyra hojar många kör. Jag gissar att många är killar utan egen familj, stora bostadslån och andra sociala och ekonomiska åtaganden. Man lägger alla sina pengar och en stor del av fritiden på racing och inte på så mycket annat. Har jag fel?

Skulle gissa att antalet heltidsarbetande fäder som bor i villa i närheten av en stor stad och har arbeten som kräver lite mer än 9-5 är skapligt sällsynta i depån.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nyteknik skrev:
Har faktiskt också undrat över detta. Speciellt när jag ser vilka läckra/dyra hojar många kör. Jag gissar att många är killar utan egen familj, stora bostadslån och andra sociala och ekonomiska åtaganden. Man lägger alla sina pengar och en stor del av fritiden på racing och inte på så mycket annat. Har jag fel?

Skulle gissa att antalet heltidsarbetande fäder som bor i villa i närheten av en stor stad och har arbeten som kräver lite mer än 9-5 är skapligt sällsynta i depån.
Nej det är ganska vanligt med alla typer av människor, villaägare och även sådana som lever på nudlar hela vintern för att ha råd, sponsorer i B-racing är inte så vanligt.

Däckvärmare sparar på gummit och då räcker däcken längre, sen slipper man Xenomorfa i första böjen på vårträningen.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Stoppsladd skrev:
... HUR har ni råd??
Har ni sponsorer i överflöd eller har ni guld jobb eller är ni miljonärer i största allmänhet? :va :)

Stefan, Nr 18, sade en gång; Det kostar alla pengar du har.

Det stämmer bra. De flesta har RR som ett fritidsintresse och bekostar det med egna pengar. Eftersom RR alltid kommer att kosta mer pengar än man har så lägger man alla pengar man anser sig kunna lägga på det och då kostar det alla pengar man har. Har man 5000:- räcker det till att köra en tävling och då gör man det. Har man 5 miljoner räcker det till att köra en säsong i 250 GP VM och då gör man det. En normal säsong kostar för många runt 30000 skattade kronor (den gamla vanliga glädjekalkylen som vi brukar köra med när folk frågar) som man tar från lönekontot. Alla kör inte samtliga tävlnigar, en del kör bara en tävlning under en säsong. Man kör så mycket och så länge man har råd och tid, m a o man kör tills det ryker. :banana

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Angående pengar så för min del så ligger det till som så att jga har jobbat sen jag va 12...
Började med o dela reklam o nu pluggar jag och jobbar extra så mycket jag kan..
Ingen flickvän inga lån, men hojar har man ...
om man jobbar nära 17h om dagen under sommarlovet........

Sen gäller det att vara vid rätt tillfälle vid rätt tidpunkt för o göra klipp...

Och gällande sponsorer.. så ska jag se vad man kan hitta.... så vi får väl se...

Antingen så ser ni mig sitta i depån o sura för hojen e kvaddad o alla kör om mig... eller så e de någon annan som sitter där o svär över att "AleX" körde om han.. :näsblod

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Någon som har lust o göra en lista på vad man ska fixa i inköp o sånt..
som de e nu..
Std R6 med krashkåpor
va e viktigast sen o ha? eller de e olika.. :3freak

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Stoppsladd skrev:
Men det verkar ju kosta en slant att köra så frågan är: HUR har ni råd??

Slaepper sitt sociala liv daer hemma, aker och jobbar i natt obskyrt hoern av tyskland. Sparar, sparar, sparar, koeper massa prylar, inser att pengarna tog slut igen, aaker och jobbar (daer aer vi nu), hoppas att ens sparade pengar raecker till en saesong och foersoeker vara snaal student hela vaaren. Daer aer ett saett att ta det pa!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
AleX skrev:
Någon som har lust o göra en lista på vad man ska fixa i inköp o sånt..
som de e nu..
Std R6 med krashkåpor
va e viktigast sen o ha? eller de e olika.. :3freak

Detta beror helt pa hur haart du vill satsa fraan boerjan. Men till att borja med maste du kunna ta dig till och fraan banorna. Antingen fixa egen bil + slaep eller rejsbuss, eller sa foersoeker man snyltaaka med nan kompis.
Har du sen bara en hoj som aer godkaend sa kan det ga ganska bra att inte ha med sig knappt nagra prylar alls i varje fall nagon taevling och ett par traeningar. RR-gubbsen aer ett hjaelpsamt folk men man ska nog inte krama ur alltfoer mycket ur dom, framfoer allt inte komma saettandes och vilja ha hjaelp att kraenga daeck 20 minuter foere start.

Om man sen vill satsa pa allvar sa behoever du verktyg, lite reservdelar, eget transportmedel, depaataelt. Sen kommer daeckvaermare, laptimer, daeckkraengningsmaskin (funkar bra med hemmabyggt), kompressor, osv osv. Ta det en bit i taget.

Vad gaeller hojen sa aer det krashkaapor, hajfena till kedjan, najning av det mesta, foam i tanken, uppsamlingskaerl, ingen glykol i kylvattnet, borttagning av lampor och blinkers och stoed (alternativt najning av det sistnaemnda).

Daer har vi det pa en hoeft.

EDIT: Depaastoed aer helt noedvaendigt fraan borjan!!

// Bjorn - som inte varit med laenge och bara borjar fa lite insikt i hur det fungerar.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag har tillgång till Släp, o kompressor... så de e inga problem..
Men vad va de man skulle ha i tanken o var fixar man det?
haj fena går det men hemmabygge?

Men måste man verkligen mecka så himla mycke varje gång man e i depån?? :va

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
AleX skrev:
Jag har tillgång till Släp, o kompressor... så de e inga problem..
Men vad va de man skulle ha i tanken o var fixar man det?
haj fena går det men hemmabygge?

Men måste man verkligen mecka så himla mycke varje gång man e i depån?? :va

Troligen inte, men det kan ju vara bra med verktyg i alla fall....

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Chris Ash skrev:
Troligen inte, men det kan ju vara bra med verktyg i alla fall....

jo det e sant.. men man får uppfattningen att när man kommer in i depån så ska det bytas däck o meckas så in i innan man går ut igen..
men jag o verklighet...

Men som sagt bara bre på med va ni vet o kan .... allt är av intresse :rolleyes:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:

För egen del innebär racingen att mycket annat "normalt" får dras in på, klädkonton och fyllerikontot är betydligt mindre än vanligt. Iofs har jag ett bra betalt jobb, men bor i en minimal kub till lägenhet för att kunna klara av racingen.
En del har säkert belånat sina bostäder för att kunna shoppa hojar och annat, själv dras man med ett par blancolån..
Ekonomin är en tung bit, men vill man göra något satsar man hårt på det, man fixar det helt enkelt..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln