Vägvisare o tips... tack

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
sepahewe skrev:
Nu vet jag inte hur snabb du är, förmodligen snabbare än jag, men de som tävlar och är snabba är duktigt snabba (även på gamla maskiner). Ska man börja tävla lite ska man nog inte lägga för mycket tilltro till maskineriet utan hellre se till att man har råd med mängder av körning, både tävlingar och träningar. Har du råd med att köra allt så köp för allt vad tygen håller, men behöver man som merparten här inne snåla, lägg hellre pengarna på körningen (det är ju ändå det som är skoj) och satsa på att vinna när farten är uppe i föraren ;)

//H

Nja tror nog inte jag är snabbare än du men det är det att jag tror att det börjar gå för fort på vägen och då är det väl kanske dax att se sig om efter andra ställen att åka på där man tex inte kan få möte :)

Banken har väl pengar?? :D
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
AleX skrev:
Från en sak till en annan hur började er karriär?

Har varit snorinne på RR sen 91 då jag såg mitt första rejs på TV. Började åka på SM-tävlingar nån gång i mitten på 90-talet. Ville köra RR ända sen jag tog körkort men levde i en illusion om att jag aldrig skulle ha råd. Började hänga här för att par år sen och såg att det inte alls verkade speciellt svårt eller dyrt att köra. Så jag sålde min ZX9R och köpte en 600 diesel som jag sköt i bitar efter 10 minuter. Därefter köpte jag min racer.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
AleX skrev:
Från en sak till en annan hur började er karriär?
Tog MC-kort sent (1996), dagen efter körde jag min nyligen inköpta och under övningskörning nykraschade RD350-86'a 13 mil på Sviestad på en gatåkning och sen var det klippt. Hängde på gatåkningarna på Sviestad så fort det fanns tillfälle. Köpte ytterligare två rejspreppade RD350 för 7000 kr styck varav den ena skar ganska omgående, satte allt godis på den andra och körde min första tävling under bikeweek 1999 på Gelleråsen. Våldsamt nervöst men jag kom inte sist trots att jag växlade åt fel håll i starten och var rejält av banan på första varvet... :lol
Äh, läs mer här istället: http://www.algonet.se/~torkel_b/1999.htm#The_Race
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Chris Ash skrev:
När man väl börjat rejsa så finns liksom inte gatåkningen längre.....

:fakta

Jag råkade ta licensen på Falken o en månad senare hade jag R1an i garaget!
Folk dog som flugor i början av året (2003), och när man försökte sätta varvtider i rondeller och på småvägar så insåg man det skulle sluta lika illa förr eller senare. Dessutom så ¨kör man av sig¨ ganska rejält på bana. Om jag ska köra gata så blir det med farsan Harley!
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
AleX skrev:
Någon som har lust o göra en lista på vad man ska fixa i inköp o sånt..
som de e nu..
Std R6 med krashkåpor
va e viktigast sen o ha? eller de e olika.. :3freak

Tja Alex!
Om /när du kommer upp till Linkeboda och hälsar på så kan vi kolla igenom vad som kan behövas om man ska köra RR.
jag kan visa vad som ska najas, och lite allmänt om hur hojen bör se ut innan du tar den till RR träning första gången. Det är mycket att tänka på men det mesta är ganska basic.

När det gäller däcksvärmare så är det klart överkurs innan du ska rejsa första gången, men som någon skrev tidigare så sparar man faktist däck och kvalitetstid på banan. Ett pass brukar vara ca15-20 min och kan du då gå ut på varma däck så kan du utnytja hela den tiden effektiv. Om du går ut på kalla däck så tar det (beroende på däckval) i alla fall ett par var innan du kan köra 100%.

#11 :tummenupp
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Hur e det med träning o tävling?
e de varje dag eller en gång i månaden eller hur ser schemat ut?
Om jag inte har helt fel för mig så lär det bli mycket tid på gatan innan man är på banan?

Går det att koncentrera sig till en bana eller det blir för lite träning då?

Vad kostar det? att träna och tävla?
o Hur "länge" e de då?


Vad skulle man sen ha i tanken??
Någon foam skulle man ha i tanken.. men vad e de?
Någon form av stål ull eller? :va

Berätta allt ni vet inom ämnet...
Era svar blir avgörande för hur min framtid ser ut :rolleyes:
 
Last edited:

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
RR o lite till

En bra ide är att att skaffa sig en mentor, en erfaren RR förare som kan sina saker och som man litar på. Jag har haft mycket bra utbyte och lärt mig massor tack vare min mentor. Det har varit många och långa diskusioner om set-up på hojen, banor, spårval, däck sponsorer, reservdelar osv.

#11 :tummenupp
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
AleX skrev:
Hur e det med träning o tävling?
e de varje dag eller en gång i månaden eller hur ser schemat ut?
Om jag inte har helt fel för mig så lär det bli mycket tid på gatan innan man är på banan?

Går det att koncentrera sig till en bana eller det blir för lite träning då?

Vad kostar det? att träna och tävla?
o Hur "länge" e de då?


Vad skulle man sen ha i tanken??
Någon foam skulle man ha i tanken.. men vad e de?
Någon form av stål ull eller? :va

Berätta allt ni vet inom ämnet...
Era svar blir avgörande för hur min framtid ser ut :rolleyes:

Den där foamen du pratar om ser ut som en tvättsvamp och säljes bla av KKRacing!

Att köra en träning på Knudan kostar ingenting om man är medlem (däck o bensin o sånt ej medräknat)! Minns inte vad det kostar på Falken, men det är inte så mycket. Bra träning är ju annars BikeEvents eller Sydskånes körningar!
Att tävla kostar 1500:- i anmälningsavgift beroende på om man är serieanmäld eller ej!
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
#11 skrev:
En bra ide är att att skaffa sig en mentor, en erfaren RR förare som kan sina saker och som man litar på. Jag har haft mycket bra utbyte och lärt mig massor tack vare min mentor. Det har varit många och långa diskusioner om set-up på hojen, banor, spårval, däck sponsorer, reservdelar osv.

#11 :tummenupp

Japp, det är sant. Man måste inte diskutera politik i tredje världen, astronomi eller Aristoteles för att ha ett bra utbyte av en relation till en mentor, man kan precis lika gärna diskutera något så banalt som RR. Om man bara vågar fråga och ger sig tid till att lyssna på svaren kan man lära sig enormt mycket. Alternativet till att lära av andra är att själv uppfinna hjulet och vi vet ju alla hur lång tid det tog. Det finns så otroligt mycket kunskap i en erfaren RR-förares huvud. Om man tycker att ordet mentor är för allvarligt och seriöst kan man kalla det vad man vill men innebörden är den samma. Själv hade jag många långa och intressanta samtal och praktiska övningar med Johan Hellström (Johan FÖK här på forumet) både före och under hela min första säsong. Det var allt från hur man lär sig köra med omvänd växelförare, trampa_neråt_så_går_det_fortare, till däckbyte och vikten av att räkna ut när första varvningen kommer, när man själv blir varvad alltså :)

Om du inte har någon i din närhet som du kan fråga är det bra början att gå med i en klubb. Där hittar du garanterat någon som du kan fråga. Eller varför inte acceptera Olas utsträckta hand, det vore mer än synd att slå bort den. Det kan vara början på något underbart.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Teddy skrev:
....och vikten av att räkna ut när första varvningen kommer, när man själv blir varvad alltså :)

Förklara gärna den för mig, för det kan jag nog ha nytta av i sommar! :)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
oscar skrev:
Förklara gärna den för mig, för det kan jag nog ha nytta av i sommar! :)

Det kommer jag aldrig att lära mig, räkna varv alltså, det är ungefär som när man skulle räkna skjutna skott i lumpen.....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är ju bara att jämföra varvtiderna mellan dig och den snabbaste föraren. Göra ett överslag och sedan räkna ut hur många varv du hinner köra innan han har kört ett mer. Busenkelt!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Det är ju bara att jämföra varvtiderna mellan dig och den snabbaste föraren. Göra ett överslag och sedan räkna ut hur många varv du hinner köra innan han har kört ett mer. Busenkelt!

Ja, men det är att sedan veta vilket varv jag är på som jag inte klarar

Som på första kvalet på Falken, jag trodde att jag hade kört 15 varv, i själva verket var det 29.....
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Teddy skrev:
Japp, det är sant. .....
....Där hittar du garanterat någon som du kan fråga. Eller varför inte acceptera Olas utsträckta hand, det vore mer än synd att slå bort den. Det kan vara början på något underbart.

Ända problemet är avståndet.. men iförsig så lär vi nog ses på banan i sommar oom allt går som jag vill...... :rolleyes:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Ja, men det är att sedan veta vilket varv jag är på som jag inte klarar

Som på första kvalet på Falken, jag trodde att jag hade kört 15 varv, i själva verket var det 29.....

Om du inte ser vilket varv du är ute på så borde du inte få tävla. :arsele Men blåflaggorna såg du väl ändå?
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
AleX skrev:
Ända problemet är avståndet.. men iförsig så lär vi nog ses på banan i sommar oom allt går som jag vill...... :rolleyes:

Att vara Mentor är nog ingen god ide eftersom jag inte kommer att köra SM/SO i sommar.

Som Teddy skrev så är det bra att gå med i en klubb, där kommer du säkert att hitta någon som kan/vill hjälpa till med frågor o annat. Det är ju aldrig fel att fråga någon från orten :tummenupp

Sedan är det ju så att Även om det är blodigt allvar ute på banan så är alla (nästan) som en stor familj i depån :fyllisar

#11
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Det är en väldigt gedigen FAQ (Frequently Asked Questions för er icke-datanissar) på gång för roadracing.se, när den väl kommer online så ska nog det mesta man kan undra över hittas där. Om inte så får den väl uppdateras helt enkelt! :tummenupp till jp!
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Har en gång i tiden kör miniracing.. dvs radiostyrda saker...
Och där var det aldrig någon som inte ville hjälpa till.. alla hjälpte alla...
Och jag tror det e likadant i depån i "lite" större racing me..
Problemet som däremot inte någon i depån kan hjälpa till med e den ekonomiska biten.. :rolleyes:

Satt o fundera lite om transportmedel.. det blir smidigast om man har en skåp bil eller liknande...
Vad transporterar ni era racecyklar i ?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top