Väktare... Se hit!

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Tjena!

För att finansiera mitt snusande och min drivmedelsförbrukning med de nya priserna så funderar jag på att ta ett extra jobb. :)

Jag kör tradare måndag - torsdag natt och är ledig fredag - måndag kväll. Det är där jag tänkte jobba extra.
Jag satt och funderade på vilka branscher som kunde tänkas behöva extra personal på helger och nätter och kom då att tänka på väktare, ordningsvakt (dörr) och bensinmackspersonal.

Kom fram till att ronderande väktare nog hade passat mig bäst. Hittade en skola som verkar bra. http://www.vaktarskolan.se/?page=15

Hur är det med jobb? Behövs det extra personal på helgerna, nattetid speciellt? Vad tjänar man?

Skriv gärna alla era erfarenheter av att jobba som väktare!

Mvh
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Tjena.
Om du söker till någon av de lite större bolagen så får du utbildningen betald av dom ifall dom tycker du passar.
Du får göra några tester och måste vara utan betalningsanmärkningar och ostraffad.
Jobb finns det alltid, mest helger och natt men man tjänar dåligt första halvåret. Det ligger på ca 95 kr/ h + OB. Det positiva är att man jobbar oftast 12 h pass så det blir snabbt många timmar.
Ring till G4S eller Securitas på orten du bor och kolla.

Ps Såg att du bor i Halmstad. Där har dom stor brist på folk på G4S enligt det sista jag hörde. DS
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Skippa väktarskolan, sök anställning hos ett företag direkt istället, så finansierar de din utbildning hos BYA, bevakningsbranschens egen skola.

Har jobbat som väktare/ordningsvakt under min utbildningstid till ekonom, och det är väldigt svårt att säga hur jobbet är i sig, då det skiljer sig avsevärt från att vara ronderande väktare (stressigt), stationär väktare (tråkigt), ordningsvakt (allt ifrån tråkigt till riktigt spännande) osv. Men som extrajobb är det bra, sök lite jobb hos de stora bolagen, vill de ha dig, behöver du inte betala någon utbildning.
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Tjena.
Om du söker till någon av de lite större bolagen så får du utbildningen betald av dom ifall dom tycker du passar.
Du får göra några tester och måste vara utan betalningsanmärkningar och ostraffad.
Jobb finns det alltid, mest helger och natt men man tjänar dåligt första halvåret. Det ligger på ca 95 kr/ h + OB. Det positiva är att man jobbar oftast 12 h pass så det blir snabbt många timmar.
Ring till G4S eller Securitas på orten du bor och kolla.

Ps Såg att du bor i Halmstad. Där har dom stor brist på folk på G4S enligt det sista jag hörde. DS

Tänkte att man kanske måste bli erbjuden fast heltidstjänst för att få utbildningen betald. Och jag är ju bara intresserad av att jobba extra på helgnätterna.

Vad ligger OB på?
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Nej då, hela branschen bygger på timanställda. Och enligt de nya reglerna måste man ha utbildning innan man ens påbörjar sitt första pass.

Jag är lite osäker på OB då jag jobbar dag mest, men ca 25 kr i timmen för helgarbete sen tillkommer natt OB som jag har dålig koll på.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Så här ser lönerna ut för BEHOVSANSTÄLLNING:


Lön för nyanställd 93,78
Grundlön 100,84

OB-tillägg:
A Vardagar 18 - 06 16,22
B Helg (06-18) 24,65
B Helg (18-06) 27,67
C Storhelg (tider se avtal) 47,91
D Nyårs-, midsommar och julafton 107,35

Vardag räknas måndag 06:00 till fredag 18:00. Helg räknas fredag 18:00 till måndag 06:00.

Kolla denna länk för mer info om lönegrupper etc: http://www.vaktare.nu/avtal.php

Jag har jobbat som väktare och det är helt ok, ger bra flis för att göra ingenting men man kan ha otur med uppgifterna.
Jag fick min utbildning betald även fast jag bara var behovsanställd, det är lite olika beroende på bolag.
Du kan ju ringa/skicka cv till Gayforce, tre lingon, svensk bevakningstjänst som är de största. Därefter kan du leta bland de mindre.
Det brukar inte vara några problem att få tag på helgjobb etc, iaf på mitt dåvarande jobb så var efterfrågan stor.
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Man kan ju undra vilket bolag Dee jobbade för..... :)

De siffrorna stämmer inte riktigt då vi precis strejkat för ett nytt avtal och har fått upp lönerna en del.....men något sånär iaf.

Lycka till med sökandet.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Man kan ju undra vilket bolag Dee jobbade för..... :)

De siffrorna stämmer inte riktigt då vi precis strejkat för ett nytt avtal och har fått upp lönerna en del.....men något sånär iaf.

Lycka till med sökandet.

Inget av dem faktiskt :D

Lönerna är de som gäller enligt avtalet som ligger på sidan nu, möjligt att de inte har uppdaterat till det senaste då.
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Hahaha......ok. Men det finns ju inget "bra" smeknamn på SBT.

Nej, du om någon borde ju veta att branschen inte är direkt snabbarbetad...men det kommer nog upp så snart alla detaljer är färdiga.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag vart precis på IKEA här i Jönköping och noterade tre stycken G4S-väktare (gröna kläder, korrekt?) och fick svårt att hålla mig för skratt när jag noterade att alla tre hade pistol-hölster på sig... men (såklart) inga pistoler på sig.

någon som kan svara på hur det kommer sig!? (att dom inte har rätt att bära pistoler vet jag) var det bara för att försöka se lite coolare ut än vad dom är, eller ingår det i utrustningen? och i sånafall.... varför?
 
Last edited:

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Det är troligtvis inte pistolhölster du sett. Vi har så mycket grunkor att ha på oss så man blir knäsvag.

OM det var pistolhölster så finns det faktiskt en del tjänster som kräver beväpning och dom har kanske inte orkat möblera om bältet bara för att ta av hölstret.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
åh fasen, får/vågar man fråga vad det är för några tjänster?

(japp, dom hade ganska rejält med "packning" på sig)
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Tack för alla bra svar!

Ska knåpa ihop ett CV och knata ut till G4s, Securitas och SBT som vi har här i stan på måndag. Sen får dom göra upp med varandra om vem av dom som ska få äran att ta del av mina tjänster! :p

Ha det!
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Utan att bli allt för ingående så krävs beväpning vid bevakning av vissa skyddsobjekt, tex polishus. Även vid viss eskort bär man vapen.

Väktare är INTE bara batongviftande aggressiva apor med små s*****r som vill hävda sig. Det får ordningsvakterna stå för *S* Nääää, inte dom heller.
Dom flesta har faktiskt en seriös inställning där dom inser att det till stor del handlar om ett serviceyrke och inte om att vara "hobbypoliser".
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Kolla på SvenskBevakningstjänst nere i Halmstad också de har jag personal brist och nu inför sommaren så behöver de extra personal över sommaren.
Utbildning får du från företaget du söker hos oavsett om du blir behovare eller heltidsanställd. :tummenupp Lycka till
 

Dominator-Rocks

Guest
Utan att bli allt för ingående så krävs beväpning vid bevakning av vissa skyddsobjekt, tex polishus. Även vid viss eskort bär man vapen.

Väktare är INTE bara batongviftande aggressiva apor med små s*****r som vill hävda sig. Det får ordningsvakterna stå för *S* Nääää, inte dom heller.
Dom flesta har faktiskt en seriös inställning där dom inser att det till stor del handlar om ett serviceyrke och inte om att vara "hobbypoliser".

Vakter är svin :D

En vaktapa klippte till mig över snoken en gång :näsblod (Det var på krogen och han var inte i tjänst)

Han är en såndärninga dryg aggressiv hobbypolis :D
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
I de flesta fall (dom stora företagen) så har du även betalt under utbildningen, så har du tur slipper du tappa lön från det ordinarie jobbet.
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
:näsblod Du hade SÄKERT förtjänat det....:tungan
......eller kanske inte. Det finns ju idioter överallt. Hoppas han fick tillbaka om du var oskyldig.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Du kanske tror att rondväktare är trevligaste väktaryrket. Det trodde jag också. Tyvärr inser man ganska snart att det är rätt otacksamt. Du måste stressa runt i bil och tjänar inget extra för det.

Nej den bästa väktartjänsten är stationärt hos storkund, då man är fler än en. Då brukar det oftast finnas TV och dator att fördriva tiden med, och man kan turas om att sova på natten.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top