Väl inkört däck vågar man mer?

tkdrille

Guest
Hej.
Jo har en fråga. De är så att mitt bakhjul jag beställt kommer inte förrän nästa vecka och de är ju typ skitbra väder och så nu. så man är klart sugen på att köra sin egna hoj.

Nu är det så att bakhjulet jag har på nu har väl kanske rullat 1700 mil eller nått sådant. Det är blankt i mitten på det, och de har börjat bli lite sprickor med i det blanka.
Frågan : vågar jag köra mer på det? inget väv synes på hjulet utan bara lite småsprickor. Är så sugen ju=)
Vill inte låna farsans hoj =)

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
När cordsen är framme börjar det väl bli dags att byta. Det är nog ingen fara ska du se.
Du kanske bör undvika toppfartstester.

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Använder denna tråden lite, Vart hittar man manuell däckkrängar "maskin" att köpa ?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hmm, sprickor uppkomna pga vadå??? Torrsprickor??? I så fall bör du nog avvakta och byta däck innan!

Kall väderlek och kallt i backen dessutom med en massa grus i kosningar mm. dvs. behovet av bra grepp = fräscht gummi är större än någonsin. Så mitt tips blir att INTE chansa utan stilla vänta på det beställda (borde väl inte ta SÅ himla lång tid kan man tycka!?

Mvh!
// Niklas

tkdrille

Guest
Ja hur dessa kommit till de vet jag inte redigt. Men de är väl torrt skulle ja gissa på. Fast hojjen har knappt fått en vintervila ens haha.
Men om man kör lugnt och fint så är de ingen fara att de skulle bli punktering eller nått sådant trams? är ju rädd om lacken=).

Avarage . Tyvärr de tog visst så lång tid:(, beställde de på mcdackonline. allt betalt och fick leveransdatumet idag :( så tisdag ska de komma menar dem.

Men jag upptäckte själva sprickorna idag. i förrgår fanns inte sprickorna och har kanske kört 15-20 mil sen dess

Jo missa de jag själv har kört 1700 mil med det. sen hur långt de gått innan de vet jag tyvärr inte.

Och nej där är gummi kvar på ytan :D

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Ja hur dessa kommit till de vet jag inte redigt. Men de är väl torrt skulle ja gissa på. Fast hojjen har knappt fått en vintervila ens haha.
Men om man kör lugnt och fint så är de ingen fara att de skulle bli punktering eller nått sådant trams? är ju rädd om lacken=).

Avarage . Tyvärr de tog visst så lång tid:(, beställde de på mcdackonline. allt betalt och fick leveransdatumet idag :( så tisdag ska de komma menar dem.

Men jag upptäckte själva sprickorna idag. i förrgår fanns inte sprickorna och har kanske kört 15-20 mil sen dess

Jo missa de jag själv har kört 1700 mil med det. sen hur långt de gått innan de vet jag tyvärr inte.

Och nej där är gummi kvar på ytan :D

Mcdäckonline kan vara lite luriga, fick förut ett leveransdatum på en tisdag, och jag fick däcken fredagen veckan innan :banana. Så du kan ju hoppas iaf!

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Brukar väl vara så att det börjar spricka precis innan korden visar sig när gummit släpper taget om den.

Har aldrig fått ut mer än max 500 mil på ett bakdäck så:tummenupp

#kgc-folke#

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
z750 08
Brukar väl vara så att det börjar spricka precis innan korden visar sig när gummit släpper taget om den.

Har aldrig fått ut mer än max 500 mil på ett bakdäck så:tummenupp

jag skulle prcis säga att jag brukar få ut 300 mil sen brukar corden synas

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Även om corden inte är framme så är däcket sjukt tunt där, vilket ökar punkteringsrisken. Jag skulle inte ha kört.

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
kör lugnt och känn efter istället, det gjorde jag innan jag böt. Det kändes att däcken var kassa så jag tog det luuugnt iaf.
Håller med om att undvika högfartstester dock ;)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kolla på sidan om däcket, har det börjat spricka där så skulle jag vara ganska försiktig med att ge sig ut på det...

Kord är slirigt att köra på så var beredd på att det kommer spinna när du kommit ner på den. Annars är det väl ingen fara att köra gissar jag?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
1700 mil på ett däck!!!!!!!!! Jag kör upp mitt på 45mil! Är jag tuffast nu?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning