Välbetalt yrke?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Domifuling skrev:
Hitler sket han också, är man nasse varje gång man går på dass? Om du läser igen så ser du att jag ingenstans påstod att hitler gjorde vettiga saker utan att jag levererade en åsikt. Men jag är nog ganska övertygad om att något han gjorde va vettigt. Jag försökte leverera en mening som tyvärr blåste dig helt över huvudet. Håller du inte alls med i vad jag menade, förstår du inte eller gör du dig bara till för att "sätta dit mig"?

Ok, den blåste mig också. För oss mindre bemedlade. Vilken åsikt var det?

HanneZ

Guest
Domifuling skrev:
Förstår du helt seriöst inte vad jag ville säga? Ok, låt mig förtydliga, om en idiot gör 10 saker fel och 1 rätt, ska vi tycka att saken som är rätt e fel då? Att någon gör fel fel fel fel innebär inte att vi ska låta hans rätt bli ett fel.

Något mer ni vill försöka vrida till nazism?
Nu svara du inte på frågan om hitler.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Domifuling skrev:
Förstår du helt seriöst inte vad jag ville säga? Ok, låt mig förtydliga, om en idiot gör 10 saker fel och 1 rätt, ska vi tycka att saken som är rätt e fel då? Att någon gör fel fel fel fel innebär inte att vi ska låta hans rätt bli ett fel.

Ok, 10 saker som Nazisterna gjorde fel kan alla komma på. De gjorde saker rätt också. Främförallt sett ur ett militärt perspektiv. Frågan är dock vilken du menade?

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Chris Ash skrev:
Bra, när folk utan möjlighet att försörja sig får bidragen indragna kommer de att omfamna de tio budorden och därefter gå ut och tex starta ett företag som sätter miljöhänsyn före profit och som kommer att få landet att blomstra. Eller var det något jag missade?

Så länge ni fortsätter se på folk som idioter och oförmögna att försörja sig så kommer ni dela ut stålar gratis vilket leder till att folk kommer fortsätta behandla er som idioter å leva gratis på er.

Hur ofta hjälper det att ge en knarkare pengar? Näst intill aldrig? Ok, varför fortsätter vi då det inte är någon hjälp?

Jag är student, jag betalar alltså en årlig skatt som i tusenlappar kan räknas på båda händernas fingrar. Som mest.....
Hamnade jag i klass B nu? :rolleyes:

Absolut inte, att studera är väll i högsta grad att ta ansvar och bidra till samhället, i alla fall så länge man går hela vägen och utnyttjar utbildningen

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
HanneZ skrev:
Nu svara du inte på frågan om hitler.
Helt ärligt, jag har inte satt mig in ifall hitler gjorde bra saker. Dåliga är jag fullt medveten om. Men något bra gjorde han väll? Duktig strateg hörde jag att han var.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Chris Ash skrev:
Frågan är dock vilken du menade?
Vilket jag menade? Det har jag skrivet 3 gånger nu. Gör en idiot bra saker så får vi inte säga att dom bra sakerna är dåliga bara för att en idiot har gjort dom.

För att dra det till ytterlighet, igen (here comes hitler =P). Om hitler säger att det är dumt att slå barn, ska vi då börja slå barn för att inte hålla med hitler?

Någon som fattar vad jag menar?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Domifuling skrev:

Ok, jag säger det igen. Vad var det som han gjorde rätt?
Enkel fråga. Allt som är fel känner jag till, men vad var det som var rätt?

gladh

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
gladh skrev:
Ok, jag säger det igen. Vad var det som han gjorde rätt?
Enkel fråga. Allt som är fel känner jag till, men vad var det som var rätt?

gladh

E du full? jag har inte påstått att jag vet vad han gjorde rätt, däremot säger jag inte att allt han gjorde måste varit fel.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
stavgren skrev:
Han tog väl livet av sig.
klapp klapp klapp, om han nu gjorde det så har du en bra sak där :lol Måste väll vara tillräckligt bevis för att även en idiot kan göra saker rätt? Vad som är farligt är när vi blir så pissed på det folk gjort så vi automatiskt anser att det dom gör rätt är fel.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Domifuling skrev:
Så länge ni fortsätter se på folk som idioter och oförmögna att försörja sig så kommer ni dela ut stålar gratis vilket leder till att folk kommer fortsätta behandla er som idioter å leva gratis på er.

Må så vara, om nån nu tar tillfället i akt att "leva gratis" på sina futtiga tusenlappar han får varje månad i socialbidrag utan att han behöver det så kan jag leva med det. Jag kan tom leva med att han tycker jag är en idiot och skrattar hela vägen till socialkontoret(såna här människor finns det gott om). Eftersom det är en realitet att det finns folk med sämre förutsättningar och ,faktiskt, som är mer eller mindre oförmögna att ta hand om sig själv. Det behöver inte bero på att de är idioter.

Domifuling skrev:
Hur ofta hjälper det att ge en knarkare pengar? Näst intill aldrig? Ok, varför fortsätter vi då det inte är någon hjälp?

Det beror på vad du menar. Jag har ingen statistik på hur många som tex behandlas för tungt missbruk som trillar dit igen. Men om det är en överväldigande majoritet, är då rätt beslut att inte behandla alls? Vad gäller att ge pengar till knarkare, att tex betala deras lägenhet hjälper såklart få att komma ur missbruket i sig. De behöver naturligtvis annan hjälp parallellt. Men åtminstone ger det dem någonstans att sova. Var vill du helst se de tunga missbrukarna? I en lägenhet/behandlingshem eller ute på gatan?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Vi diskuterar samhällsbyggande här, ok?

Då är det väl inte så svårt att klämma fram vilka samhällsfrämjande åtgärder Hitler genomförde?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Domifuling skrev:
E du full? jag har inte påstått att jag vet vad han gjorde rätt, däremot säger jag inte att allt han gjorde måste varit fel.

Du har uttryckligen påstått att:
"Det dom gjorde som är vettigt får inte bli ovettigt pga att dom smutskastade det, då vinner dom i längden."
Vad är det då som är vettigt?
Om han gjorde nåt som inte var fel vad var det?

Ja, jag är envis.

gladh

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Domifuling skrev:

Vad var din poäng med det hela då? Hitler sket,byggde en motorväg och tog ett par bra strategiska beslut. Är det tillräckligt för att säga "Den där Hitler han var nog inte så dum ändå"?

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Chris Ash skrev:
Må så vara, om nån nu tar tillfället i akt att "leva gratis" på sina futtiga tusenlappar han får varje månad i socialbidrag utan att han behöver det så kan jag leva med det. Jag kan tom leva med att han tycker jag är en idiot och skrattar hela vägen till socialkontoret(såna här människor finns det gott om).

Okej, men du har inte hjälpt någon. Hade det inte varit bättre om dom som kan bidra måste göra det?

Det beror på vad du menar. Jag har ingen statistik på hur många som tex behandlas för tungt missbruk som trillar dit igen. Men om det är en överväldigande majoritet, är då rätt beslut att inte behandla alls?

Inte alls, men jag anser inte heller att rätt beslut är att fortsätta behandla på samma sätt.

Vad gäller att ge pengar till knarkare, att tex betala deras lägenhet hjälper såklart få att komma ur missbruket i sig.

Att betala deras lägenhet är inte att ge dom pengar, där snackar vi bättre hjälp.

Var vill du helst se de tunga missbrukarna? I en lägenhet/behandlingshem eller ute på gatan?

Jag är inte nöjd med något utav alternativen. Att sätta dom i ett behandlingshem och ge dom behandling som inte fungerar är inte acceptabelt.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Chris Ash skrev:
Vad var din poäng med det hela då? Hitler sket,byggde en motorväg och tog ett par bra strategiska beslut. Är det tillräckligt för att säga "Den där Hitler han var nog inte så dum ändå"?

Inte att förglömma att han tog livet av sig. Detta får vi inte glömma trots att dom gjorde ett antal obra saker. Vi får inte förkasta toabesök, motorvägar, några få taktiska beslut och ett självmord. Oh yea!

Ärligt talat det börjar bli patetiskt.

gladh

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Chris Ash skrev:

Jag har ju försökt säga det gång på gång. Min poäng är att bara för att hitler eller någon annan idiot gjort något så måste det inte vara dåligt, det skulle kunna vara bra också. Jag tycker hitler va en idiot, men därmed säger jag inte att allt han gjorde var fel. Jag vet inte allt han gjorde och jag är övertygad om att något han gjorde var rätt.

Att jag använde hitler var för att jag själv blev anklagad för att vara nazist.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
gladh skrev:
Inte att förglömma att han tog livet av sig. Detta får vi inte glömma trots att dom gjorde ett antal obra saker. Vi får inte förkasta toabesök, motorvägar, några få taktiska beslut och ett självmord. Oh yea!

Ärligt talat det börjar bli patetiskt.

gladh

Helt seriöst, fattar du inte att jag använde hitler som ett exempel? Jag har inte sagt att hitler blir bra för att han gjort något bra. Jag har sagt att även om hitler var dålig så är inte allt han gjorde dåligt. Det är 2 helt olika saker. Sluta spela dum.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Domifuling skrev:
Helt seriöst, fattar du inte att jag använde hitler som ett exempel? Jag har inte sagt att hitler blir bra för att han gjort något bra. Jag har sagt att även om hitler var dålig så är inte allt han gjorde dåligt. Det är 2 helt olika saker. Sluta spela dum.

Vi har lyckats isolera skita, bygga motorvägar, WV-bubblan (även om jag inte håller med om att bubblan skulle vara en god tanke), några taktiska beslut (även här ställer jag mig tveksam, men låt gå) och självmord.

Om du ska dra upp Hitlerexempel bör du ha tänkt igenom vad du vill ha sagt, för om du inte har några exempel så blir det bara fånigt.

Bara för att Pol Pot vred tillbaka utvecklingen i Kambodja ca2000 år så får vi inte glömma hans goda sidor.
Bara för att Idi Amin skövlade sitt land och har ca 200.000 liv på sitt samvete så får vi inte glömma hans goda handlingar.
Bara för att Papa Doc gjorde Haiti ont får vi inte glömma hans goda kvaliteter.
Bara för att Stalin svälte ut sin egenbefolkning med miljoner och åter miljoner på sitt samvete så får vi inte......

Barrockt resonemang.

gladh

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
gladh skrev:
Vi har lyckats isolera skita, bygga motorvägar, WV-bubblan (även om jag inte håller med om att bubblan skulle vara en god tanke), några taktiska beslut (även här ställer jag mig tveksam, men låt gå) och självmord.

Om du ska dra upp Hitlerexempel bör du ha tänkt igenom vad du vill ha sagt, för om du inte har några exempel så blir det bara fånigt.

Bara för att Pol Pot vred tillbaka utvecklingen i Kambodja ca2000 år så får vi inte glömma hans goda sidor.
Bara för att Idi Amin skövlade sitt land och har ca 200.000 liv på sitt samvete så får vi inte glömma hans goda handlingar.
Bara för att Papa Doc gjorde Haiti ont får vi inte glömma hans goda kvaliteter.
Bara för att Stalin svälte ut sin egenbefolkning med miljoner och åter miljoner på sitt samvete så får vi inte......

Barrockt resonemang.

gladh

Jag utgår ifrån att du e för korkad för att fatta min poäng som inte hade med hitler eller några andra diktatorer att göra. Föresten, du som förespråkar att alla är lika värda, gäller inte det den raddan diktatorer du räkna upp nyss? Sicken idiot du måste vara i så fall.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept