Välbetalt yrke?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kjelle skrev:
Tror ingångslönen som nyexaminerad på sjukhuset i Örebro ligger runt ca 16-17.000:-.
Åh tusan, en tjej jag känner ligger någonstans i ovan spann iaf. Anestesi kör hon.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kjelle skrev:
Annan ort, vidareutbildad (anestesi=1 år extra studier), kanske arbetat länge?

Jo hon är vidareutbildad, vet inte hur länge hon jobbat - 5 år kanske. Max skulle jag tro.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
gladh skrev:
Från dig tar jag det som en komplimang.

gladh

Förmodligen tillräcklig komplimang för att inte svara på frågan. Jobbar du som politiker eller vågar du bara i allmänhet inte när det blir jobbigt?

Angående jobbet, sök till polis. Vi får ganska lite poliser när media skriver ner mycke av deras kanon jobb (tex kravallerna i göteborg). Det behövs folk som vågar stå upp mot den där skiten.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Domifuling skrev:
Förmodligen tillräcklig komplimang för att inte svara på frågan. Jobbar du som politiker eller vågar du bara i allmänhet inte när det blir jobbigt?

Frågan var otydlig, du kan väl inte begära att en idiot ska förstå om du inte åtminstone försöker vara tydlig.

Det är ingen hemlighet att jag är politiskt engagerad. Det är inte heller någon hemlighet att jag är sosse.
Jag är dock inte yrkespolitiker, jag tillhör kategorin politiskt intresserad allmänhet som tröttnat på gnällattityden och faktiskt försöker påverka.

gladh

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
"Föresten, du som förespråkar att alla är lika värda, gäller inte det den raddan diktatorer du räkna upp nyss?"

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Det har jag missat, vad gör du - lite mer exakt?

Jag tillhör som sagt var kategorin fritidspolitiker.
Ett uppdrag åt det allmänna och något ytterligare inom partiet. Inget avancerat. Ett senväckt beslut så jag räknas nog som färsking.

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Domifuling skrev:
"Föresten, du som förespråkar att alla är lika värda, gäller inte det den raddan diktatorer du räkna upp nyss?"

Jorå, samma absoluta värde. Människor som begått ohyggliga grymmheter absolut. Dock ska de dömmas och interneras. Förmodligen det bästa sättet att läka de sår de rivit upp. Sanningskommissionen i Sydafrika var ett bra exempel på hur man kunde hålla samman ett land efter stora demokratiska reformer. Enda problemet (och iofs möjligheten till att genomföra sanninskommissionens arbete) var att man fick åtalsimmunitet efter att ha framträtt inför kommissionen.
Hur man har hanterat Milosevic i Haagdomstolen är ett annat bra exempel.

gladh

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Undrar vilken värld denna tjejen lever i egentligen? om du får ett välbetalt jobb utan utbildning så kan du väll slå mig en pling för jag vill veta tricket :tummenupp

Själv jobbar jag deltid på 2 jobb.... och jag hoppas på något bättre, men ingen kommer leta upp dig och viffta med en fet lönechek om du inte är välutbildad! om ens då.

Förresten...snyggt namn. :död :rolleyes:

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
gladh skrev:
Jorå, samma absoluta värde. Människor som begått ohyggliga grymmheter absolut. Dock ska de dömmas och interneras. Förmodligen det bästa sättet att läka de sår de rivit upp. Sanningskommissionen i Sydafrika var ett bra exempel på hur man kunde hålla samman ett land efter stora demokratiska reformer. Enda problemet (och iofs möjligheten till att genomföra sanninskommissionens arbete) var att man fick åtalsimmunitet efter att ha framträtt inför kommissionen.
Hur man har hanterat Milosevic i Haagdomstolen är ett annat bra exempel.

gladh

Så om folk uppfyller vissa kriterier (som du bestämmer) är dom lika värda?

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
Miss_Orchidee skrev:
Undrar vilken värld denna tjejen lever i egentligen? om du får ett välbetalt jobb utan utbildning så kan du väll slå mig en pling för jag vill veta tricket :tummenupp

Beror väl på vad som klassas som ett "välbetalt jobb". Det finns väl en hel del jobb där du kan tjäna upp mot 30 lök/månad med enbart gymnasieutbildning. Men du får med största sannolikhet ett intressantare jobb med lite längre utbildning.

EDIT: ska kanske skriva att det är nog svårt att få ett jobb med 30 lök/månad i grundlön. Men med diverse tillägg och annat, så är det nog en del i Lo-kollektivet som kommer upp 30/månad.

Last edited:

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
gladh skrev:
Det är ingen hemlighet att jag är politiskt engagerad. Det är inte heller någon hemlighet att jag är sosse.
Jag är dock inte yrkespolitiker, jag tillhör kategorin politiskt intresserad allmänhet som tröttnat på gnällattityden och faktiskt försöker påverka.

gladh

DETTA var intressant!
Tycker du att du får möjlighet att göra det? Påverka, menar jag. Tycker själv politiken i sig helt kört fast i Sverige idag. Inget nytänkande, bara floskler, dogmer och halvförlegad ideologi ("Ingen privat vård!", "Sänkta skatter!", "Vi satsar på vård-skola-omsorg!), allt medan det mesta av värde i landet är på väg åt helvete.

Lyckas då påverka/förändra något i detta klimat av betongrövar är du en bättre man än dom flesta....

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Domifuling skrev:
Så om folk uppfyller vissa kriterier (som du bestämmer) är dom lika värda?

Vill du inte fatta eller?
Alla människor är lika värda och ska samma möjligheter. Svårt?
I diktatorfallet så innebär de att de ska ha möjlighet till en rättvis dom, tex Haagdomstolen.

gladh

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
gladh skrev:
Vill du inte fatta eller?
Alla människor är lika värda och ska samma möjligheter. Svårt?
I diktatorfallet så innebär de att de ska ha möjlighet till en rättvis dom, tex Haagdomstolen.

gladh

Men jag får väll bara hämta tillbaka min skatt i form om socialbidrag om jag inte har förmågan att sköta mig själv eller lura systemet? Eller hur menar du att alla är lika värda?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Kjelle skrev:
DETTA var intressant!
Tycker du att du får möjlighet att göra det? Påverka, menar jag. Tycker själv politiken i sig helt kört fast i Sverige idag. Inget nytänkande, bara floskler, dogmer och halvförlegad ideologi ("Ingen privat vård!", "Sänkta skatter!", "Vi satsar på vård-skola-omsorg!), allt medan det mesta av värde i landet är på väg åt helvete.

Lyckas då påverka/förändra något i detta klimat av betongrövar är du en bättre man än dom flesta....

Jag hade sett ganska så mycket av politikerförakt runt omkring mig innan jag bestämde mig för att ta steget och bli aktiv. Jag köpte inte gnället om att man inte kan påverka. Mao ett sätt att överbevisa att man inte behöver vara infödd i organisationen för att få möjlighet att göra något.
Medlem sedan 4 år och fått möjligheten att debattera, påverka och oxå bidra till det allmänna. Mycket job som är lågarvoderat, ännu mera job som är oarvoderat och förvånansvärt mycket vettiga människor som är allt annat än dogmatiska.
Visst förekommer det nepotism, kotteri och totalpuckade beslut. Men inte alls i den utsträckning som media vill framställa det som.
Kort och gott: ja man kan påverka i liten utsträckning - som sig bör i en demokrati.

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Domifuling skrev:
Men jag får väll bara hämta tillbaka min skatt i form om socialbidrag om jag inte har förmågan att sköta mig själv eller lura systemet? Eller hur menar du att alla är lika värda?

Den dagen du inte likaställer människovärde med monetärt värde, den dagen kommer du att förstå.

gladh

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
gladh skrev:
Jag hade sett ganska så mycket av politikerförakt runt omkring mig innan jag bestämde mig för att ta steget och bli aktiv. Jag köpte inte gnället om att man inte kan påverka. Mao ett sätt att överbevisa att man inte behöver vara infödd i organisationen för att få möjlighet att göra något.
Medlem sedan 4 år och fått möjligheten att debattera, påverka och oxå bidra till det allmänna. Mycket job som är lågarvoderat, ännu mera job som är oarvoderat och förvånansvärt mycket vettiga människor som är allt annat än dogmatiska.
Visst förekommer det nepotism, kotteri och totalpuckade beslut. Men inte alls i den utsträckning som media vill framställa det som.
Kort och gott: ja man kan påverka i liten utsträckning - som sig bör i en demokrati.

gladh

Vad har du påverkat?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar