Välbetalt yrke?

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
gladh skrev:
Jag hade sett ganska så mycket av politikerförakt runt omkring mig innan jag bestämde mig för att ta steget och bli aktiv. Jag köpte inte gnället om att man inte kan påverka. Mao ett sätt att överbevisa att man inte behöver vara infödd i organisationen för att få möjlighet att göra något.
Medlem sedan 4 år och fått möjligheten att debattera, påverka och oxå bidra till det allmänna. Mycket job som är lågarvoderat, ännu mera job som är oarvoderat och förvånansvärt mycket vettiga människor som är allt annat än dogmatiska.
Visst förekommer det nepotism, kotteri och totalpuckade beslut. Men inte alls i den utsträckning som media vill framställa det som.
Kort och gott: ja man kan påverka i liten utsträckning - som sig bör i en demokrati.

gladh

Måste ge dig lite beröm för att du är lite ärlig iaf "Att vara politiskt korrekt och ge folk mindervärdeskomplex". :yoparty

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Domifuling skrev:
Vad har du påverkat?

Rent konkret har jag varit med om att avslå forskning som skulle inneburit svåra ingrepp i patienters integritet. Väldigt osexigt och smått. Men jag har åtminstone bidragit.

gladh

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
gladh skrev:
Rent konkret har jag varit med om att avslå forskning som skulle inneburit svåra ingrepp i patienters integritet. Väldigt osexigt och smått. Men jag har åtminstone bidragit.

gladh

Osexigt å smått e la bara en värdering? Ere bra så e de.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Domifuling skrev:
Men jag får väll bara hämta tillbaka min skatt i form om socialbidrag om jag inte har förmågan att sköta mig själv eller lura systemet? Eller hur menar du att alla är lika värda?

Men shit, det där var väl redan utrett?

Den enda gången det är gångbart att sätta pris på folk är när man skall anställa dem. Som väl är behöver man inte ett anställningskontrakt för att få leva.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
t-rex skrev:
Men shit, det där var väl redan utrett?

Den enda gången det är gångbart att sätta pris på folk är när man skall anställa dem. Som väl är behöver man inte ett anställningskontrakt för att få leva.

Du har 2 dödligt sjuka, en av dom kommer dö hur du än gör. Hur prioriterar du om man inte kan sätta pris på någons huvud? Låter du båda dö?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Domifuling skrev:
Du har 2 dödligt sjuka, en av dom kommer dö hur du än gör. Hur prioriterar du om man inte kan sätta pris på någons huvud? Låter du båda dö?

Man räddar den som har störst chans att överleva. Människovärdet är oförändrat lika.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Domifuling skrev:
Men förklara då för en funtad.

"Den dagen du inte likaställer människovärde med monetärt värde, kommer du att förstå" är det gladh skriver.

D.v.s människovärde räknas inte i pengar.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Domifuling skrev:

Då räddar man den man kan rädda.

Vad gäller sjukvårdsetik, finns det ett etiskt råd, som fungerar någorlunda.
Men man tvingas prioritera idag, eftersom pengarna inte räcker, där man idag kanske låter någon bli blind på ett öga, eftersom man kan överleva rätt bra med ett öga, men lägger de pengarna för att rädda livet på någon annan.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
oFFkeFF skrev:
"Den dagen du inte likaställer människovärde med monetärt värde, kommer du att förstå" är det gladh skriver.

D.v.s människovärde räknas inte i pengar.

Det är jag helt med på. Men vad är värde om nu alla är värda samma och vad är det jag kommer förstå?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Domifuling skrev:
Det är jag helt med på. Men vad är värde om nu alla är värda samma och vad är det jag kommer förstå?

Människovärde, är egentligen vad man har rätt till som människa. D.v.s du är inte någons slav, du är värd ett korrekt bemötande etc.
Det är alltså inte något du räknar i pengar, det finns andra värden.
Med de saker du skrivit tidigare i tråden, så tror jag inte du kommer förstå, förrän den dagen du själv faller, ingen hjälper dig, spottar på dig och anser dig värdelös..

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Domifuling skrev:
...Men vad är värde ...

Det får du nog komma underfund med själv. Dock, har man inte människor absolut lika värde som utgångspunkt så skall man väl exempelvis inte ge sig in på en karriär som politiker. Imho.

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
oFFkeFF skrev:
Då räddar man den man kan rädda.

Den du räddar överlever, men vem av dom väljer du?

oFFkeFF skrev:
Vad gäller sjukvårdsetik, finns det ett etiskt råd, som fungerar någorlunda.

Hahaha, visst gör det? Skämt åsido, låt oss fortsätta.

Jag förstår inte hur man inte värdesätter, det är mitt problem och verkar även vara erat då jag inte får några raka svar. Jag ser dagligen bevis på att regeringen och andra mjäkiga "vi får inte värdesätta människor" värdesätter just människor. Jag förstår inte heller hur det skall fungera ifall man inte får värdesätta, med andra ord, sätta värde. Varför är det fel att sätta värde på en människa? Det förstår jag inte heller. Mycket jag inte förstår av ert tänkande, eller är det ert tänkande eller hakar ni bara på massan?

Förklara hur man i ovanstående situation (du vet där 2 dör och man väljer vem som överlever) inte värderar och om man värderar, va det dåligt gjort?

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
oFFkeFF skrev:
Med de saker du skrivit tidigare i tråden, så tror jag inte du kommer förstå, förrän den dagen du själv faller, ingen hjälper dig, spottar på dig och anser dig värdelös..

Är det det ni menar? Att alla är lika värdelösa?

Människovärde, är egentligen vad man har rätt till som människa. D.v.s du är inte någons slav, du är värd ett korrekt bemötande etc.

Men bra, nu börjar vi komma någonstans. Är det så också att det där alltid gäller? Om någon tex kränker mig osv så är dom fortfarande värda ett korrekt bemötande? Är det moral vi pratar om?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Någonstans långt nere i det bottenlösa mörkret hör jag ljud av rostiga kugghjul som motvilligt börjar röra på sig. Kanske även ljudet av ett mynt som trillar ner.

gladh

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
gladh skrev:
Någonstans långt nere i det bottenlösa mörkret hör jag ljud av rostiga kugghjul som motvilligt börjar röra på sig. Kanske även ljudet av ett mynt som trillar ner.

gladh

Ok, moral kan jag gå med på. Det behöver vi eftersom vi inte är tillräckligt "smarta" för att klara oss på etik.

gladh, ser du vad som händer när man går emot moralfrågor? =P Kul är de iaf.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024