Välbetalt yrke?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
anja skrev:
men jösses då.

jag gissar på att du inte har lånat en enda bok själv dom senaste femton åren, och att det är därför du är så jävla inskränkt.

Jodå, han har lånat en bok om invandringens kostnader, författad av en lektor. Vad han heter är det dock ingen som vet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
anja skrev:
men jösses då.

jag gissar på att du inte har lånat en enda bok själv dom senaste femton åren, och att det är därför du är så jävla inskränkt.

Jo, det har jag nog. Men jag ser inte varför kommunen ska erbjuda utlåning av gamla cd skivor eller läsning av Lucky Luke.

Precis som att jag inte anser att SVT ska producera nöjesprogram (trots att de ofta är top of the line).

Det är inte kommunens/statens roll att ge folket nöje, det fixar vi själva om vi har tråkigt.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
korvgubbe skrev:
Att få det skralt när man måste vara sjukledig är ju låginkomsttagarens vardag.. Problemet han får om han blir sjuk är att han riskerar att bli av med lägenheten...

Problemet för de du nämner är väl snarare att de måste lämna igen den nya 40 fots båten de köpt på avbetalning...

"Försäkringskassan står för föräldrapenningen under ledigheten som avses. Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) som avgör föräldrapenningens maxtak är 284 200 kronor per år eller cirka 23 600 kronor i månaden"

23600!!!!!!! och räkna sedan bort skatten,

40fots båt????,

det räcker med att du har villa så blir det skralt att leva, iallafall runt storstäderna

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Jodå, han har lånat en bok om invandringens kostnader, författad av en lektor. Vad han heter är det dock ingen som vet.

Har jag sagt att jag läst den? Har du läst all litteratur du refererat eller hänvisat till? I så fall kan jag bara beklaga att du förmodligen har det mest innehållslösa liv man kan tänka sig.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Domifuling skrev:
Nu ska vi se, vart sa jag att man ska vägra missbrukare och hemlösa all hjälp?

Vart står det att vi ska stänga alla hem och vårdplatser?

En sista fråga, hur gammal e du? Det är en seriös fråga.

Du skrev:

"Det är skillnaden på dig och mig, du tror på daltande det gör inte jag. Jag vill inte ge bidrag till missbrukare och hemlösa, jag vill se till att dom skärper sig, klarar dom inte det så sorry. Jag resonerar som så att alla förtjänar inte att ha det halvtaskigt utan snarare att dom som verkligen försöker ska ha det bra."

Hur vill du se till att de skärper sig? Genom att dra in bidragen? Vad vill du genomföra för reformer och vad tycker du egentligen? Är det så svårt att svara på?

Jag är 22.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
DwD skrev:
det räcker med att du har villa så blir det skralt att leva, iallafall runt storstäderna

Villa är bara för svin, vi åker på "klassresa" till Djursholm och kastar sten på de där asen som ser till med deras månatliga inbetalningar att vi har råd att sitta på vår folhögskola och lalla.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
1. Avskaffa bistånd

Japp. Ingen jävla solidaritet över tröskeln! Låt dem svälta ihjäl! Korkade jävla nötter som bosatte sig i tredje världen, det kunde de tänkt på innan.

Hade du skrivit att man skall se över vilket bistånd man ger var, till vilka och hur så hade jag kanske lyssnat istället för att bara skriva av det hela som ett uttryck för vidrigt människoförakt. Jag väljer att anta att det är en provokation. Säg att jag har rätt är du snäll?

2. Höj patientavgifterna

Kan jag gå med på om de anpassas efter inkomsten. Alla har lika rätt till sjukvård i det samhälle jag vill vara med och bygga. Varför skall de med lägre inkomst betala bra mycket mer, relativt sett*?

3. Motprestationskrav på bidragstagare

Ingen debatt där. Däremot kommer det att bli en intressant debatt den dag motprestationerna skall definieras. DET är inte en lätt fråga.

4. Avgiftsbelägg dagis
5. Ta bort maxtaxan

Lysande. Tvinga kvinnorna (ja just ja, det kan ju bli mannen också... tror någon på det?) i låginkomstfamiljerna att vara hemma. På så sätt tappar vi en arbetsför person per barnfamilj i stället för att finansiera en dagisfröken + omkostnader per tio barn, eller vad kvoten barn/personal nu är idag. Dessutom tappar alla låginkomstfamiljer en inkomst.

Som adderad bonus cementerar vi könsrollerna och kan sysselsätta många människor med att administrera de bidrag som kommer att bli dessa familjers enda sätt att klara vardagen.

Nej, just ja. Vi drar in bidragen också. Då kan de och deras äckliga barn i slitna kläder svälta ihjäl. Då är problemet löst så fort de är undansopade. Fan vad jobbigt bara när ingen kommer och städar kontorer.... hmm... men vi får väl ta in illegala invandrare vi med och se till att bara hitta lagom många så vi alltid har halvgratis svart arbetskraft utan rättigheter. Kan USA kan vi!

6. Lägg ner landstingen

Helt rätt! Det var hög tid för tio år sedan! Jag hörde på radion att 35% av personalen i ÖG landsting är administratörer. Mindre än två som uträttar något per administratör om det stämmer! Och det lär vara betydligt mer än 35% av lönekostnaderna, till yttermera visso.

Nya kvastar tack! Bort med denna lekstuga för hobbypolitiker! Låt de överblivna administratörerna fylla i rapporterna på polismyndigheten istället, så kanske vi får se poliser ute på gatorna i stället för enbart längs E4 också!

7. Ta bort subventionen på SL kort

Japp! Det skall löna sig att köra bil! Mer trafikstockning till folket! Fler trafikleder! Mer SUV:er! Det kommer dessutom att bli billigare att bygga väg när försurningen frätt bort alla de irriterande klippor som man idag måste spränga bort!

8. Avgiftsbelägg biblioteken

Helt klart. Vad tror de där människorna som inte har mycket pengar att de är egentligen? De tycks se det som en självklarhet att deras barn skall få utbilda sig och lära sig läsa! En del av dem har till och med fått för sig att det är till nytta för samhället. Nej fy farao, begränsa läskunnigheten till de ledande tio procenten av befolkningen. Då blir pöbeln lättstyrd. Egentligen borde man sterilisera allihopa också och kedja fast dem på arbetsplatserna, förutom en del som bedöms vara kraftiga exemplar och som därför används till avel under ordnade former i därför avsedda institutioner.

Dessutom skall vi återinföra adelssystemet. Se det var en bra styrelseform. Landet behöver feodalherrar!

9. Ompröva samtliga långtidssjukskrivningar

Det måste i alla fall göras något åt situationen. Jag är personligen övertygad om att många som idag är sjukskrivna är det på felaktiga grunder. I stället för att sjukskriva borde vi ta oss en funderare på varför det blivit så här. Jag läste en bra artikel om det häromdagen, skall se om jag kan hitta den. Sedan så skall inte sjukskrivningarna som de är idag vara ett sätt för systemet att bli av med det problem som olyckliga människor är! De skall vara en inkörsport till rehabilitering. Vem har inte kompisar/släktingar/bekanta som blivit långtidssjukskrivna nästan mot sin vilja för att sedan få kämpa i månader för att få någon som helst hjälp att komma igen?

Sjukskrivning kanske känns som en bra lösning kortsiktigt, men det är en katastrof för både individen och samhället.

10. Kräv försörjningsdeposition vid anhöriginvandring

Knivig fråga igen, och en som erfarenhetsmässigt knappt går att diskutera här. Invandring, ja tack, men ett grundkrav är att den skall ske under fungerande former. Men jag föreslår att vi lägger den debatten åt sidan här eftersom det alltid slutar i kaos? Visst skall allt gå att debattera i en idealisk värld men just i detta forum kan det nog vara lika bra att komma överens om att låta det stanna här.

*) Överhuvudtaget borde många avgifter i det offentliga inkomstanpassas. Ta lönen, dra av grundkostnaden för att leva med hänsyn taget till antal barn, ort och så vidare, dela överskottet på antalet arbetstimmar per månad och bestäm hur många arbetstimmar det skall kosta att gå till läkaren, köra 25 km/h för fort, ha barnen i dagis o s v. För en del kommer det att bli gratis och för andra att kosta skjortan, men det kommer att äta en lika stor del av överskottet för alla.

(Ja, du är svår att ta på allvar med en del av de förslag du kommer med. Men som sagt, jag väljer att anta att det är provokation.)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
DwD skrev:
"Försäkringskassan står för föräldrapenningen under ledigheten som avses. Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) som avgör föräldrapenningens maxtak är 284 200 kronor per år eller cirka 23 600 kronor i månaden"

23600!!!!!!! och räkna sedan bort skatten,

40fots båt????,

284000 är fortfarande nästan 100000 mer än vad medelinkomsttagaren har i landet.. så jag tycke rinte särskillt synd om dem.. Som jag sa, bidrag är till för att ge alla möjlighet till en dräglig tillvaro inte för att trygga lyxlirarnas rätt till suv, båt och villa oavsett när de blir arbetslösa...

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Har jag sagt att jag läst den? Har du läst all litteratur du refererat eller hänvisat till? I så fall kan jag bara beklaga att du förmodligen har det mest innehållslösa liv man kan tänka sig.

Du vill inte gräva i referenser och du föraktar folk som läser böcker som de refererar till för att underbygga sina resonemang.
Det är inte så att du är bildningsfientlig?

gladh

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:

Självklart, hur fan ska man kunna rekommendera/referera en bok man inte har läst?

Jag trivs och är lycklig med mitt innehållslösa liv.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
Villa är bara för svin, vi åker på "klassresa" till Djursholm och kastar sten på de där asen som ser till med deras månatliga inbetalningar att vi har råd att sitta på vår folhögskola och lalla.
detta inlägg känns moppefucko!
du behöver inte ha villa på Djursholm för att det skall bli dyrt!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
D-one skrev:
Är det bara jag som tycker att det är viktigare att trivas med jobbet, än att tjäna massa pengar? :va

Ja! Meningen med livet är att ha så mycket på kontot som möjligt när man dör!
Kan man dessutom uppvisa att man delat med sig så lite som möjligt till andra så är man ännu mer vinnare! :rolleyes:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
DwD skrev:

Jag tror du måste läsa det med ironi, samt läsa mina övriga inlägg för att få en känsla för om det är seriöst eller inte.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
DwD skrev:

I Markus ögon är DU mer eller mindre kommunist! ...Du måste nog se till att bli betydligt radikalare och svartblå innan han kallar dig höger!

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
DwD skrev:
tänk på alla jävla maxtak som finns förhöginkomsttagare, fatta hur det drabbar dom.

Vänta nu... du får inga pengar kvar p g a skatten men du får för mycket pengar kvar för att de pengar alla får om de blir arbetslösa skall räcka för din levnadsstandard? :va

gladh skrev:
På samma sätt som dina övriga glidande halvinsinuationer. Nån gång måste man ju satsa på att du faktiskt har yttrat en åsikt.

:rofl :tummenupp

Gladh - alla SH.com-politikers skräck!

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Ähh gör va fan ni vill jag orkar inte,hela tiden underdrifter,överdrifter och allmänt skitsnack.
så fort det talas om höginkomsttagare så är det lyxlirare med villor på Djursholm och så fort det talas om låginkomsttagare så är det stackars brandmannen i sin lilla lägenhet.

pga av alla skatter så tjänar inte höginkomsttagarna så mycket som ni tror,
man måste inte ta extremfallen bara för att det skall kännas som att man har rätt,och för att vissa ord som lyxlirare och sjuksköterskor slår hårdare.

en höginkomsttagare som tjänar mellan 30-50000 har inte råd med det ni talar om.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept