Välja bil - motorvägspendling

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
En Ford Focus 1.6 diesel 09 o framåt funkar kanoners.
under 1200 i skatt o drar 0.45-0.5 på motorvägen om man är lite snäll.

Vad innebär "lite snäll"? Ligga moderat på 110-120 eller att man ligger i 90?

Hur är den annars att köra motorväg med? Lite mindre bil och mindre motor - låter som den kan låta mycket?

Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Sååå väldigt billig service är det väl inte? Det är på samma nivå som vår Mercedes E200 -07 hos auktoriserad märkesverkstad. Det tillkommer dock c:a 3000 kr varje 6000 mil för oljebyte i automatlådan men det finns ju även manuella bilar.

Till TS:
Kanske en Mercedes C-klass 220 CDI kring 2005-2006? En trevlig kombi av mellanstorlek som rullar mycket komfortabelt och snålt på landsväg. 150 dieselhästar räcker långt i en bruksbil också.

Kör en C320 från 05 idag så kan hålla med om att det är fina bilar (snart till salu om någon är sugen; nyservad, nya däck, nybesiktad, nyskattad osv osv). Och 150 dieselhästar är mer än tillräckligt för mig. Finns så få C-klass diesel till salu bara (den sparade blocketsökningen har Skåne med angränsande län inställt, samt prisklass 40-80tkr, manuell och diesel).

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Nu är ju förbrukning bara en del i beräkning.
Skatt, försäkring (BMW är dyr) och reparationskostnader är också viktigt att titta på.

Personligen gillar jag tyskt och japanskt när det gäller bruksbilar. Accord eller Civic diesel vore fint. Men 4x4 äger vintern.. kanske en crv diesel? Eller rav4? Hondas sedaner och kombis är dock undervärderade på beg marknaden.

Inte alls fel med fyrhjulsdrift, men inget krav. Vad ligger suvarna på i förbrukning, låter som de lätt skulle knata upp i förbrukning mot något som lätt går att hitta på en bensinare? Men håller med dig, kringkostnader är viktigt att tänka på. Eftersom det är äldre bilar jag kollar på blir det individuella skicket viktigt, men vill få tips om fallgropar på bilar som kostar multum att serva.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Om du vill ha en lite roligare bil än de föreslagna, föreslår jag en Z4 2.0. Veckopendlade under 5 år mellan 20 och 30 mil enkel resa, totalt 17500 mil. drog mellan 0.65 och 0.75 på motorväg. Undvik om möjligt xenonljus, dyrt när det krånglar.

Fördelar: Utmärkt vinterbil, fjädringens hårdhet håller dig vaken, tål en älg(praktiskt testat), stort bagageutrymme(större än i många småbilar och ska man frakta något långt, typ en säng, cabbar man ner)

Nackdelar: Drar till sig poliser av någon anledning:va

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Vad innebär "lite snäll"? Ligga moderat på 110-120 eller att man ligger i 90?

Hur är den annars att köra motorväg med? Lite mindre bil och mindre motor - låter som den kan låta mycket?

Vanlig motorvägsfart bara o inte hålla på med massa omkörningsaccelerationer titt som tätt.
Min ligger på 0.68 nu med nästan bara korta turer till jobbet o affären.
Trodde den skulle va slö o högljud då jag bytte från en A4 till denna o va orolig som fan för det, men faktiskt går den grymt fint och är märkbart större än A4an.
Tror dock man måste ha en med minst Titanium-paket, jag har bara provsuttit bilar med standardpaket o direkt klivit ur.
Tror Titanuim har lite bättre ljudisolering o framförallt bättre stolar.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Om du vill ha en lite roligare bil än de föreslagna, föreslår jag en Z4 2.0. Veckopendlade under 5 år mellan 20 och 30 mil enkel resa, totalt 17500 mil. drog mellan 0.65 och 0.75 på motorväg. Undvik om möjligt xenonljus, dyrt när det krånglar.

Fördelar: Utmärkt vinterbil, fjädringens hårdhet håller dig vaken, tål en älg(praktiskt testat), stort bagageutrymme(större än i många småbilar och ska man frakta något långt, typ en säng, cabbar man ner)

Nackdelar: Drar till sig poliser av någon anledning:va

Klart intressant tanke! Men väntar tills vi behöver två bilar, då kommer detta vara en bra andra/pendlarbil. Då har nog även de nyare modellerna med plåtcab kommit ned i pris - kan nog göra bra för ljudnivån.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Vanlig motorvägsfart bara o inte hålla på med massa omkörningsaccelerationer titt som tätt.
Min ligger på 0.68 nu med nästan bara korta turer till jobbet o affären.
Trodde den skulle va slö o högljud då jag bytte från en A4 till denna o va orolig som fan för det, men faktiskt går den grymt fint och är märkbart större än A4an.
Tror dock man måste ha en med minst Titanium-paket, jag har bara provsuttit bilar med standardpaket o direkt klivit ur.
Tror Titanuim har lite bättre ljudisolering o framförallt bättre stolar.

Nu börjar Fikusen halka uppåt på listan över tänkbara bilar.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Kör en C320 från 05 idag så kan hålla med om att det är fina bilar (snart till salu om någon är sugen; nyservad, nya däck, nybesiktad, nyskattad osv osv). Och 150 dieselhästar är mer än tillräckligt för mig. Finns så få C-klass diesel till salu bara (den sparade blocketsökningen har Skåne med angränsande län inställt, samt prisklass 40-80tkr, manuell och diesel).

Bor man här nere är det en baggis att köpa bil söderifrån :tummenupp Lite billigare också, men framförallt blir utbudet sååå mycket större :)

Vet inte vad du har för kriterier i övrigt men här har du några exempel:
http://suchen.mobile.de/auto/merced...IESEL&transmissions=MANUAL_GEAR&ambitCountry=

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Handla tyskt går bra, men kommer själv aldrig röra en VAG produkt. De har fullkomligt falerat i kvalitet och hållbarhet.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Inte alls fel med fyrhjulsdrift, men inget krav. Vad ligger suvarna på i förbrukning, låter som de lätt skulle knata upp i förbrukning mot något som lätt går att hitta på en bensinare? Men håller med dig, kringkostnader är viktigt att tänka på. Eftersom det är äldre bilar jag kollar på blir det individuella skicket viktigt, men vill få tips om fallgropar på bilar som kostar multum att serva.

Vet inte riktigt vad det kan hamna på, men jag hade en Tiguan Diesel med manuell låda t&r Stockholm Örebro och den hamnade på 7, 2l/100km med motorväg 125-130 på gps med farthållare. Helt okej för en suv tycker jag.

Crv och rav4 drar förmodligen samma.. kanske crv drar mindre eftersom den är framhjulsdriven till awd behövs. Prova!

Räcker fwd så skulle jag kolla på Honda Civic eller Accord. Både bensinarna och dieslarna är snåla. Farsan pendlar Gävle - Västerås med en -00 Civic e-vtec bensinare och ligger 5-5.5l/100km på 90-100 begränsad lanssväg. Dessutom är de snorbilliga i försäkring och sjukt driftsäkra. Han har haft bilen sedan ny och den har aldrig pajat för honom. en -00 och 28.000mil! Helt osannolikt. Ingen sportbil, men som arsele flyttare är den sjukt bra!

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...