Välja bil - motorvägspendling

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En Passat från typ 2006, vad sägs om dessa? Brukar höra att VAG är dyra att serva/underhålla - stämmer det?

Ja. (korta svaret)

Morbror har en senaste generationens v70 med D5:a, jävligt skön bil, som han påstår går väl över 100mil på en tank. Visserligen tror inte jag på honom, men ändå. :hihi
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
D5 går både jävligt bra och billigt.
Gången är lite som på en traktor. Men den är ruggigt stark.
100mil på en tank går nog fint det om man undviker stadskörning.
Endast kört en S60 med manuell 6vxl låda dock. Och den lådan gillar jag inte. Men funkar på motorväg.

Som nämt tidigare måste man väl kolla hur det är med partikelfilter m.m.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Angående Nissan Leaf så är det en intressant modell, men det är nog inte motorvägskryssning som är vad den är bäst lämpad för.

Nissan uppger räckvidd upp till 12 mil enligt den europeiska körcykeln

400px-New_European_Driving_Cycle.svg.png


Vilken inte är motorvägskörning (nja, av dom 1180 sekunderna som cykeln tar är 30 sekunder körning i 100 och 10 sekunder körning i 120 samt långsam acceleration upp till dessa hastigheter). Lägg till det batteriernas långsamma försämring och att föbrukningen går ner på vintern och jag är skeptisk till att du vintertid ens klarar resan ena vägen med marginal, åtminstone inte i motorvägstempo och efter några år... om du inte tänkte snigla fram. Sen ska man vara säker på att eventuella laddmöjligheterna på jobbet inte försvinner, att man inte byter jobb etc.

För något kortare sträcka pendling på landsväg till jobbet hade den säkert varit kanon.

En elbil är aldrig så bra som för någon annan men inte just mig själv:7peta Se så boka nu en testkörning http://www.nissan.se/#vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf/own-it/test-it :krama
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Kör ofta lite olika bilar då jag jobbar som säljare. BMW 120d, 320d, Audi A4 tdi med o utan quattro, passat tdi bluemotion, vw tiguan tsi, golf tdi, skoda superb tdi 4x4 dsg, Yeti tdi 4x4 och en del Volvo.. v70, s60, s80.

Av alla så har jag gillat BMW 3-serie bäst, men det skall vara utan rft. Nummer två blir helt klart Tiguanen. Speciellt på vintern! Enda nackdelen med den var att det är bensin man får som hyrbil.. hade det varit diesel hade den vunnit. Tredje är skoda Yeti. Grymt trevlig, men lite trög värme på vintern. Volvo v70 kommer 4 då lilla dieseln gör bilen seg.

Samtliga utom tiguan bensinaren har tankats till under 6l/100km. Tiguanen dricker 9-10l/100km med lilla tsi motorn, men trots det är bilen helt klart på andra plats! En beggad sådan mdd 140 eller 170 hk tdi vore en vinnare. BMWn vinner på körglädje. 170-180häst och riktigt varvvillig med härlig vägkänsla.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har räknat en del på bilägande iom att jag pendlar (som många andra) och har ca 6 mil att köra varje dag. Tidigare runt 15 mil och periodvis ännu mer.

Jag har provat både nya, bra begagnade och riktiga vrak. Det är svårt att hitta en bra balans. Jag tror att jag nu hittat ganska rätt genom att köpa bilar runt 50 tusen och sedan ha en budget på 10 till 20 tusen för att serva upp dem till toppskick (givet att ursprungsmaterialet är bra nog). Om man sedan har kvar dem i tre år eller mer, så sprids värdeminskningen och de tappar ändå inte så mycket som en dyrare bil skulle göra. Premiumbilar med prestanda är förstås dyrare i underhåll även när man gör det själv, pga delarna. Så tar man snikmodeller eller "kusiner" som t.ex. Skoda, kommer man billigare undan.

Vad gäller fel och behov av service, har det inte diffat så mycket mellan prisklasserna. Nyare bilar har fler och dyrare komponenter, men kanske håller ihop lite bättre. Men det är ofta det individuella skicket som avgör. Jag har nästan enbart kört med VAG-bilar (och övrigt tyskt), men provat japanska och franska med.

En halvgammal BMW skulle jag nog nästan sätta som billigast och driftsäkrast om man dessutom vill väga in komfort och kvalitetskänsla. Ska man köra vintertid är det bara en sak som gäller: quattro! jag går aldrig tillbaka till tvåhjulsdrivet för vinterbruk igen. Det är en sån enorm skillnad i hur bilen hanterar dåligt underlag och beter sig vid undanmanöver eller sladd. Kombinerat med smala(!) hakka-sulor el.dyl. kan man köra åttor runt övrig trafik om så önskas. På sommaren finns det fördelar med, på grus eller när det är risk för vattenplaning.

Men vad man än väljer, så är en bil en riktig förlustaffär - man köper sig ett oberoende och i vissa fall lite flärd och status, that´s it! :)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har en passat 4wd och dsg med 170Hk tdi. Den rekomenderar jag inte, drar sås som en 945a i 130km/h.
Har haft ett antal passater 140hk manuella som lånebilar, dom går snålt som attans även i 120-130.
Min snittar jag 0,65 i 120. Manuella 140hk går lätt under 0,55.

Det man får leva med är VWs urusla kvalité och dyra service.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag har hört både och.
Min kompis köpte en ny xc70 (-08 kan det ha varit) med D5an och den gick aldrig under litern. Snittade runt 1-1.1. Efter två år sålde de skiten pga förbrukningen.

Den kan ju inte ha vare riktigt kry?
Nu är det en S60 D5a min far har, så att den drar mindre än en XC70 är ju logiskt. Men har en kollega med en XC70 och den påstår han går väldigt billigt. Manuell dock.

Kanske är att automatlådan är väldig ineffektiv på volvo? Vet ej?
Diesel har ju en förmåga att inte dra nå mkt mer vid högre belastning (nåja, allt är relativt), så 1.1L milen låter väldigt mkr för en D5?

Edit: Fick lov å goooogla lite. XC70 verkar ta märkbart mer med bränsle. AWD och automat drar soppa det. =)
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Den kan ju inte ha vare riktigt kry?
Nu är det en S60 D5a min far har, så att den drar mindre än en XC70 är ju logiskt. Men har en kollega med en XC70 och den påstår han går väldigt billigt. Manuell dock.

Kanske är att automatlådan är väldig ineffektiv på volvo? Vet ej?
Diesel har ju en förmåga att inte dra nå mkt mer vid högre belastning (nåja, allt är relativt), så 1.1L milen låter väldigt mkr för en D5?

Edit: Fick lov å goooogla lite. XC70 verkar ta märkbart mer med bränsle. AWD och automat drar soppa det. =)
Den var inne flera gånger angående soppaförbrukningen utan resultat.
XC70 kör väl på haldex, dvs så borde den vara framhjulsdriven tills att det släpper = borde inte dra sååå mycket mer soppa?
 

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Warrior
Körde en V70-07 D5 automat nu i helgen 90 mil enbart motorväg och låg och lunkade i 115-120 km/h efter GPS:en. Nollställde färddatorn innan jag åkte och den sa 0.64 L/mil i snitt när jag kom hem. Hade jag sänkt hastigheten lite tror jag den hade landat på runt 0.6 L/mil.

Men en D5:a kan jag tycka vara lite onödig för pendling. Jag hade nog valt en 2.4D/D3 istället då de går lite snålare än en D5:a och har lite lägre skatt.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Körde en V70-07 D5 automat nu i helgen 90 mil enbart motorväg och låg och lunkade i 115-120 km/h efter GPS:en. Nollställde färddatorn innan jag åkte och den sa 0.64 L/mil i snitt när jag kom hem. Hade jag sänkt hastigheten lite tror jag den hade landat på runt 0.6 L/mil.

Men en D5:a kan jag tycka vara lite onödig för pendling. Jag hade nog valt en 2.4D/D3 istället då de går lite snålare än en D5:a och har lite lägre skatt.
Lita ALDRIG på färddatorn utan tanka fullt och räkna istället.
Finns nog ingen färddator som stämmer, i alla fall inte på de bilar jag har testat på :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har pendlat mycket motorväg, kan lägga till några tips som inte pekar på en speciell bil..

För att man ska stå ut i längden ska den va tyst och lågvarvig. Blir väldigt jobbigt i längden om man ska stå ut med motor varvande eller bara drygt vägljud..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Lita ALDRIG på färddatorn utan tanka fullt och räkna istället.
Finns nog ingen färddator som stämmer, i alla fall inte på de bilar jag har testat på :)

Det färddatorn visar stämmer bra på min gamla 993 turbo enligt egna mätningar under olika förhållanden. Tyvärr verkar det inte längre vara normen hos tillverkarna att publicera realistiska siffror och det kan vi nog tacka EUs regelverk för.

Färddatorn visar optimistiska siffror på många moderna bilar med varierad felprocent. Vid manuell kontroll kan förbrukningen vara högre med god marginal. Samma sak om man jämför förbrukningen under verkliga körförhållanden jämfört med de tillverkarna uppget i sina deklarationer. Själv blev jag inte särskilt förvånad när jag läste ett par av artiklarna Auto Motor & Sport publicerade om förbrukningsbluffen rätt nyligen (i höstas om jag inte minns fel).

Här ligger nog ett par av artiklarna samlade:

http://www.automotorsport.se/tagg/ams-undersoker/forbrukningsbluffen/

Vid köp av ny bil hade jag tagit förbrukningsuppgifter med en nypa salt. Visst har bilarna blivit betydligt effektivare, men inte i så stor grad som man vill ge sken av. Tyvärr verkar många ägare vara lite optimistiska när de ska nämna vad deras bilar drar vid förfrågan. Det tar väl emot att ta in sanningen. Det är bäst att utgå från att det de säger är i underkant. Ägare av amerikanare har alltid sagt att deras bilar drar 1 liter/mil. Gemene person är inte så värst mycket bättre, även om felmarginalen kanske är mindre.

Personligen hade jag nog tyckt det hade varit värt att betala lite extra för en bekväm bil om jag skulle pendla långt varje dag.
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
En Ford Focus 1.6 diesel 09 o framåt funkar kanoners.
under 1200 i skatt o drar 0.45-0.5 på motorvägen om man är lite snäll.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag lämnade in min Saab på verkstaden idag och tankade fullt nu på morgonen och då hade den en snittförbrukning på 11.9l/100km på färddatorn och enligt trippen mot tankmätaren så hade den dragit 11,8.
Lånebilen jag fick var en Bmw 530 med gamla karossen och 27 000 mil på mätaren. Färddatorn stod på 0.63 när jag lämnade tillbaka den och då var det enbart 10 mil 140km/h på motorväg.
Fan, jag vill ha en diesel :mad: Vi skulle kanske inte halvera vår soppakostnad men inte långt ifrån...
 

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Warrior
Lita ALDRIG på färddatorn utan tanka fullt och räkna istället.
Finns nog ingen färddator som stämmer, i alla fall inte på de bilar jag har testat på :)

Jag tankade runt 54 liter när jag kom tillbaka och det ger då ett snitt på 0.6 L/mil. Dessutom var bilen fullastad halva vägen. Så färddatorn stämde ganska bra faktiskt.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Nu är ju förbrukning bara en del i beräkning.
Skatt, försäkring (BMW är dyr) och reparationskostnader är också viktigt att titta på.

Personligen gillar jag tyskt och japanskt när det gäller bruksbilar. Accord eller Civic diesel vore fint. Men 4x4 äger vintern.. kanske en crv diesel? Eller rav4? Hondas sedaner och kombis är dock undervärderade på beg marknaden.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Servicekostnaden på en Honda måste vara bland set lägsta man kan hitta idag.
Jag servar min Civic var 2000:e mil på verkstad (men byter själv olja och filter ett par gånger däremellan eftersom jag kör bana med bilen). Varannan gång är det en billigare service och den landar på ca 3000 kr om jag minns rätt. Varannan gång (dvs 4000 mil-intervall) är det större service med tex ventilkontroll. Den ligger på ca 5500 kr. Ingenting går någonsin sönder på bilen! Hittills har jag kört 15000 mil sedan bilen var ny 2005, och jag har bytt urtrampningslager, bromsljus vänster bak samt båda positionsljusen fram och givetvis bromsbelägg+ en del skivor som äts upp på banan. Thats it!

Maken till billig i drift har jag aldrig varit med om!
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Servicekostnaden på en Honda måste vara bland set lägsta man kan hitta idag.
Jag servar min Civic var 2000:e mil på verkstad (men byter själv olja och filter ett par gånger däremellan eftersom jag kör bana med bilen). Varannan gång är det en billigare service och den landar på ca 3000 kr om jag minns rätt. Varannan gång (dvs 4000 mil-intervall) är det större service med tex ventilkontroll. Den ligger på ca 5500 kr.

Sååå väldigt billig service är det väl inte? Det är på samma nivå som vår Mercedes E200 -07 hos auktoriserad märkesverkstad. Det tillkommer dock c:a 3000 kr varje 6000 mil för oljebyte i automatlådan men det finns ju även manuella bilar.

Till TS:
Kanske en Mercedes C-klass 220 CDI kring 2005-2006? En trevlig kombi av mellanstorlek som rullar mycket komfortabelt och snålt på landsväg. 150 dieselhästar räcker långt i en bruksbil också.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top