Välja bil - motorvägspendling

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Ska flytta och kommer ha runt 10 mils pendling om dagen till jobbet, 9,7 mil är motorväg. Vilken är den billigaste bilen för detta (kostnad per mil)?

Krav:
-Storlek som en BMW 3-serie/MB C-klass, Audi A4. Eller större.
-Kombi
- Max 100tkr.

Inräknat i kostnad per mil är
-värdeminskning
-service och reparationer
-försäkring
-och slutligen bränslekostnad
 
Last edited:
10 mil om dagen låter diesel (speciellt om man till det lägger lite resor etc), men 1.6L snåldieslar är ofta INTE snåla när man når motorvägstempo (speciellt om man ligger 20+), så i ditt fall skulle jag köra en större motor. Även servicen är ibland dyrare på minsta snåldieslarna.

Väljer du diesel så kolla att dom inte ska ha partikelfiltret bytt efter bara 12000 mil och/eller påfyllning av dyra adetiver, tar snabbt bort den lägre förbrukningen jämfört med bensin. Exempel gäller det många diesel-Volvo äldre än något år (om dom inte är så gamla att dom inte klarar nuvarande euro-norm).

VW Passat, Audi A4, Skoda Octavia, Ford Mondeo är dom jag skulle glo på i den klassen. Ja, BMW 3-serie som jag dock tror är lite mindre i praktiken och ofta lite dyrare i inköp men roligare att köra. Toyota Avensis håller väldigt bra men har varit lite sämre just på diesel (2.2 liter motorn drog tills nyligen för mycket för att få låg skatt och miljöklassas).

Angående driftkostnad så testade Teknikens värld olika motorer till VW Passat och då var 140 hästars dieseln (2.0 L) billigare än 105an (1.6L) om man räknade på 3 år. Detta då skillnad i förbrukning var försumbar och servicekostnad var högre för lilla motorn.
 
Last edited:
Ford Mondeo tdci, billig i drift och perfekt bil till det ändamålet. För 100k får du en 08:a-09:a med vettiga mil på mätaren och det är förhållandevis lite fel på den och låg milkostnad.
Diesel är ju åtminstone givet, allt annat är bara att glömma.
 
Håller med förföregående talare om att du inte bör köpa den minsta dieseln eftersom dessa små trötta motorer behöver varvas friskt och gasas hårt med för att flytta på sig och då dricker de också som små as. Bättre att ha något med lite pulver och vrid så att du inte behöver köra skiten som en gammal tvåtaktare :D

Tänk också på att diesel är bra mycket dyrare i årsskatt och att man måste upp i en del mil innan den lägre bränslekostnaden lönar sig (men det är klart att pratar vi ett par mils pendling enkel väg och dagligen så lönar det sig nog fort). Men små bensinare är ju inte sådär supertörstiga numera så det kan ju vara värt att räkna på menar jag :)
 
Tänk också på att diesel är bra mycket dyrare i årsskatt och att man måste upp i en del mil innan den lägre bränslekostnaden lönar sig (men det är klart att pratar vi ett par mils pendling enkel väg och dagligen så lönar det sig nog fort). Men små bensinare är ju inte sådär supertörstiga numera så det kan ju vara värt att räkna på menar jag :)

Dom miljöklassade dieslarna är ju inte så blodiga. Ingen skatt alls första fem åren och sedan ligger min Golf TDI bluemotion kombi -10 på 1088 kr/år. Förvisso en sån där 1.6 som jag avrådde från för motorväg (på landsväg däremot är den snål, under 0,4 liter/milen), men till t.ex. 140 hästarn på 2.0 till Passaten som jag skriver om i tidigare inlägg är också miljöklassad och därmed relativt låg i skatt.

Angående Mondeon med diesel så skulle jag åter flagga för att kolla partikelfilter. På den mindre Ford Focus vet jag att det var fast bytesintervall t.o.m. dom som är tillverkade någon gång i mitten av 2009, men Mondeon har säkerligen fått det vid annan tidpunkt så kolla så du slipper en obehaglig överraskning. För övrigt har jag hört från många håll att det är en jäkligt bra bil och undervärderad pga märkets synder på 80 och tidiga 90-talet.
 
Last edited:
Intressant tanke.
Dock lite i dyraste laget. (lägger till det i första inlägget)

Säg inte det.
den kostar 300 000
om du då kör 10mil om dagen så kostar en annan bil (ca 10kr /mil i bensin, kan det vara rimligt?)
och leafen kostar ca 2 kr milen i el

räknat att du kör 5 dagar i veckan i 50 veckor om året så sparar du 20 000kr i bensin per år
så efter 10 år har du sparat in 200 000


Samma "bensinare"har på 10år kostat 100 000 i inköp + bensin för 250 000

Nissan leaf ligger då på 300 000 i inköp och 50 000kr i el
 
Last edited:
Säg inte det.
den kostar 300 000
om du då kör 10mil om dagen så kostar en annan bil (ca 10kr /mil i bensin, kan det vara rimligt?)
och leafen kostar ca 2 kr milen i el

räknat att du kör 5 dagar i veckan i 50 veckor om året så sparar du 20 000kr i bensin per år
så efter 10 år har du sparat in 200 000


Samma "bensinare"har på 10år kostat 100 000 i inköp + bensin för 250 000

Nissan leaf ligger då på 300 000 i inköp och 50 000kr i el

Hur länge håller batterierna och vad kostar det att byta?
 
Säg inte det.
den kostar 300 000
om du då kör 10mil om dagen så kostar en annan bil (ca 10kr /mil i bensin, kan det vara rimligt?)
och leafen kostar ca 2 kr milen i el

räknat att du kör 5 dagar i veckan i 50 veckor om året så sparar du 20 000kr i bensin per år
så efter 10 år har du sparat in 200 000


Samma "bensinare"har på 10år kostat 100 000 i inköp + bensin för 250 000

Nissan leaf ligger då på 300 000 i inköp och 50 000kr i el

Du missar värdeminskning, hyra av bil när längre sträckor ska avverkas samt eventuellt batteribyte. Värdeminskningen kommer vara större på en ny bil än en begagnad bil. Efter 5 år är man nere på 70-80% av batteriets kapacitet - gränsfall att bilen klarar en dags sträcka (kan inte ladda på jobbet). Batteribyte kostar en ruskig massa slantar.
 
Håller med förföregående talare om att du inte bör köpa den minsta dieseln eftersom dessa små trötta motorer behöver varvas friskt och gasas hårt med för att flytta på sig och då dricker de också som små as. Bättre att ha något med lite pulver och vrid så att du inte behöver köra skiten som en gammal tvåtaktare :D

Tänk också på att diesel är bra mycket dyrare i årsskatt och att man måste upp i en del mil innan den lägre bränslekostnaden lönar sig (men det är klart att pratar vi ett par mils pendling enkel väg och dagligen så lönar det sig nog fort). Men små bensinare är ju inte sådär supertörstiga numera så det kan ju vara värt att räkna på menar jag :)

Jepp, sortetat bort de minsta motorerna av den anledningen.
Kommer gissningsvis bli 3000-3500 mil om året.


En Passat från typ 2006, vad sägs om dessa? Brukar höra att VAG är dyra att serva/underhålla - stämmer det?
 
Last edited:
Du missar värdeminskning, hyra av bil när längre sträckor ska avverkas samt eventuellt batteribyte. Värdeminskningen kommer vara större på en ny bil än en begagnad bil. Efter 5 år är man nere på 70-80% av batteriets kapacitet - gränsfall att bilen klarar en dags sträcka (kan inte ladda på jobbet). Batteribyte kostar en ruskig massa slantar.

Värdeminskningen antar jag att båda står på 0 efter 10 år, en bensin bil gör i alla fall mer eller mindre det.
Allt annat är positivt
O andra sidan så "tävlar" en ny bil med garanti mot en gammal bil utan garanti. med detta i åtanke tycker jag kalkylen ser bra ut.

Men det är mer pengar på en gång , bensinen kan man se som en "avbetalning" på den totala transportkostnaden över tid


Du sa bara att du skulle pendla men självklart om man ofta måste köra nonstopp långa sträckor så är det kanske inte rätt bil.

Glöm inte att det står kan vara nere på, inte är nere på 70-80% och "Some Leaf owners in hot-weather climates who drove a lot"
Så ska du köra i sverige så behöver du inte tänka på det:-)
 
Jepp, sortetat bort de minsta motorerna av den anledningen.
Kommer gissningsvis bli 3000-3500 mil om året.


En Passat från typ 2006, vad sägs om dessa? Brukar höra att VAG är dyra att serva/underhålla - stämmer det?

Du ska absolut INTE ha en VW med DSG-låda. Säkert roligt att ha, men jävligt dyra att fixa när dom går sönder och det gör dom ofta. Däremot är Passaten riktigt trevlig att åka motorvägsfart (och drygt det med)
 
Angående Nissan Leaf så är det en intressant modell, men det är nog inte motorvägskryssning som är vad den är bäst lämpad för.

Nissan uppger räckvidd upp till 12 mil enligt den europeiska körcykeln

400px-New_European_Driving_Cycle.svg.png


Vilken inte är motorvägskörning (nja, av dom 1180 sekunderna som cykeln tar är 30 sekunder körning i 100 och 10 sekunder körning i 120 samt långsam acceleration upp till dessa hastigheter). Lägg till det batteriernas långsamma försämring och att föbrukningen går ner på vintern och jag är skeptisk till att du vintertid ens klarar resan ena vägen med marginal, åtminstone inte i motorvägstempo och efter några år... om du inte tänkte snigla fram. Sen ska man vara säker på att eventuella laddmöjligheterna på jobbet inte försvinner, att man inte byter jobb etc.

För något kortare sträcka pendling på landsväg till jobbet hade den säkert varit kanon.
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top