Innan "kriget i Ukraina" så kostade en Dacia Sandero 87.500kr...Sveriges billigaste bil är inte så billig längre.
Men frånsett det så är det för mycket elektronik i bilarna idag. Hur svårt är det att hålla hastigheten med gaspedalen? Om vi bilförare börjar ägna oss åt att köra bil istället för att fippla med GPS, mobil och musikanläggning så kan vi säkert klara av att köra bil utan elektroniska hjälpmedel. Det klarade min gamla far redan på 50-talet...
Det beror väl på hur man ser det.
För mig är farthållaren skillnaden mellan att ha körkort och inte.
Jag har extremt svårt att hålla hastighetsgränserna när jag kör utan farthållare på långkörningar. Jag ökar gradvis hastigheten allteftersom och det slutar med en god bit över gränsen.
Med farthållaren så sätter jag den på 10 över och låter den hålla hastigheten för det mesta.
Och ABS har jag väldigt svårt att se att det är en nackdel
Vad gäller andra stödsystem så beror det ju lite på hur man använder dom. Döda vinkel varning är fantastiskt bra i stadstrafik om det skulle vara en bil man missar när man ska byta fil så länge som man inte bara förlitar sig på den och skiter i att titta i döda vinkeln.
Och varningen i backkameran för att någon kommer är fantastiskt. Den varnar innan jag ser något i backkameran för att det kommer en bil och i många fall så ser man själv inget om man parkerat bredvid en skåpbil.
Så jag tycker nog att många av systemen är rätt bra att ha så länge som man inte förlitar sig på dom och slutar köra själv utan faktiskt använder dom som just stödsystem.