Nej. Det där är lite underligt. Alla märken har saker där dom är dåliga. I stort sett utan undantag skulle jag säga.Jag tog inte med mjukvaruproblem i bedömningen. Ju mer funktioner o programrader, desto större risk för strul. Men, med det sagt så kan jag säga att min 2021 xc40 bara haft ett mjukvaruproblem på 6000 mil. Felet var att när det laddades en uppdatering så försvann symbolen för trådlös laddning av telefonen, den kom tillbaka vid nästa uppdatering.
Nu är jag lite skadad eftersom jag vet hur bilen o infotainment skall funka, men många kundanmärkningar kommer av att kunden inte vill/orkar lära sig alla funktioner. Framförallt amerikaner är sådana att allt de inte fattar innebär att produkten är kass - såklart skall systemen vara intuitiva, men med dagens komplexitet så går det inte att få alla funktioner helt lätthanterliga.
Ju mer man betalar för produkten - desto "gnälligare" är man. Ända tills man köpt BMW, Audi eller Porsche - förvånansvärt lite anmärkningar på dem (o eftersom jag kör BMW så vet jag att de inte är felfria - långt ifrån)
Dessutom, tror att Vi Bilägare eller liknande blaska gjorde en test på hur många meter bilen rullat innan ett antal olika menyval hittades. Bästa var Volvo - sämst var MG (som jag tror rullade fyra gånger längre sträcka innan önskat val hittades)
Reservdelsproblematiken är hemsk - där är Volvo o tyskarna bra (vad jag vet). Japaner o italienare (Aprilia) är hopplöst
Förra bilen var en Subaru Outback 3,6R 2010. Fantastiskt bra på väldigt många sätt men bränslesnål var inte en av fördelarna. Den största nackdelen var att automatisk halvljus inte tände något alls dagtid så det enda sättet att köra lagligt dagtid var att slå på halvljuset. Det gick tydligen inte att programmera om utan enda sättet att fixa det var att byta ut strålkastarna mot en version med DRL inbyggt. Till det facila priset av 16 000 kr.
Nya bilen är en Audi A6 2021. Fantastisk på väldigt många sätt. Dock är det en av funktionerna som jag skulle vilja använda (då den kan hjälpa mig att hålla mig på rätt sida av att bli av med körkortet eftersom jag annars har en tendens att dra iväg uppåt i hastighet) är att den automatiskt kan läsa hastighetsgränsen och sätta farthållaren till den. Den baserar det på en blandning av kartdata och kamerainformation (skyltar och vägkonstruktion).
Dock har den svagheten att den emellanåt väger kamerainformationen för tungt. Följden blir följande. På riksväg 70 så läser den emellanåt vägnummerskyltarna som hastighetsgräns och bromsar till 70 på 100 vägen för att den fått för sig att det är hastighetsgränsen. Klart irriterande.
Det andra problemet som är lite värre är att efter hela essingeleden/E18/E4 genom stockholm från Barkarby till någonstans kring Kungens kurva där det är 80 så får den emellanåt för sig att det är 110 pga att det är en väg som ser ut som motorväg.
Dvs jag ligger i 80 helt enligt hastighetsgränsen tills bilen plötsligt får för sig att det är 110 som gäller och accelererar.
Det går att lösa genom att bara dra ner farthållaren till 80 igen.
Dock blir det så att efter en stund så ser kameran en 80 skylt och tycker då att det är 80 som gäller varefter den efter en stund utan någon skylt kommer fram till att det är 110 som gäller igen och ökar farten.
Klart irriterande med en bil som försöker sätta farthållaren till en hastighet som är precis på gränsen till att bli av med körkortet.
Så länge det är kö är det väl förvisso inget problem eftersom den i alla fall bara följer alla andra bilar i kön med hastigheten men kör man när det är lågtrafik så blir det ganska störande.
Hade det varit en Dacia Sandero för 200 000 kr så hade jag tyckt att det var en för dålig funktion för pengarna men här handlar det om en bil som kostar närmare 3 ggr så mycket med all extrautrustning. Uselt.
Men som sagt. I övrigt är det en fantastiskt trevlig bil.