Intressant då alla artiklar och inlägg om hur mycket senaste generationen -v90 och de med det designspråket - bråkar gentemot tidigare modeller.
Har en '09 V70, och den är ändå hyfsat problemfri, hittills.
Men bilar som skall vara bra om 40 år till? Njaaa.
Moderna bilar är för komplicerade, visst håller vissa ett tag, men när det tar slut så tar det slut.
Problemet är att få tag i delar.
Jag tog inte med mjukvaruproblem i bedömningen. Ju mer funktioner o programrader, desto större risk för strul. Men, med det sagt så kan jag säga att min 2021 xc40 bara haft ett mjukvaruproblem på 6000 mil. Felet var att när det laddades en uppdatering så försvann symbolen för trådlös laddning av telefonen, den kom tillbaka vid nästa uppdatering.
Nu är jag lite skadad eftersom jag vet hur bilen o infotainment skall funka, men många kundanmärkningar kommer av att kunden inte vill/orkar lära sig alla funktioner. Framförallt amerikaner är sådana att allt de inte fattar innebär att produkten är kass - såklart skall systemen vara intuitiva, men med dagens komplexitet så går det inte att få alla funktioner helt lätthanterliga.
Ju mer man betalar för produkten - desto "gnälligare" är man. Ända tills man köpt BMW, Audi eller Porsche - förvånansvärt lite anmärkningar på dem (o eftersom jag kör BMW så vet jag att de inte är felfria - långt ifrån)
Dessutom, tror att Vi Bilägare eller liknande blaska gjorde en test på hur många meter bilen rullat innan ett antal olika menyval hittades. Bästa var Volvo - sämst var MG (som jag tror rullade fyra gånger längre sträcka innan önskat val hittades)
Reservdelsproblematiken är hemsk - där är Volvo o tyskarna bra (vad jag vet). Japaner o italienare (Aprilia) är hopplöst