Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Svärmor har en sådan så det går bort big time. Plus att den är för lång och traktorlik.
I kontexten 745.. nåväl, utan bus-system så en 965/V90. Manuell och sexan. Säkert inte vanligast i klassen.

Annars är allt med VW 1.9tdi funktionellt, annars hade inte Balkan varit översvämmat med dem.

Toyota LC och Rav-4
 
I kontexten 745.. nåväl, utan bus-system så en 965/V90. Manuell och sexan. Säkert inte vanligast i klassen.

Annars är allt med VW 1.9tdi funktionellt, annars hade inte Balkan varit översvämmat med dem.

Toyota LC och Rav-4
Balkan är översvämmat med dem JUST för att de pajat i väst och exporterats som skrot... :)

Nä, just 1,9TDI är skottsäker.

Men jag skulle vara mindre bekymrad över CANBUS än över andra delar av elsystemet...
 
Med god kännedom inifrån så kan jag inte rekommendera produkter från de åren Ford var ägare. Efter kineserna blev bilarna bättre. Att du kan ha åsikter om kinesiskt ägande förstår jag (och sympatiserar med - mer och mer)
Intressant då alla artiklar och inlägg om hur mycket senaste generationen -v90 och de med det designspråket - bråkar gentemot tidigare modeller.

Har en '09 V70, och den är ändå hyfsat problemfri, hittills.

Men bilar som skall vara bra om 40 år till? Njaaa.
Moderna bilar är för komplicerade, visst håller vissa ett tag, men när det tar slut så tar det slut.
En W123 om man hittar en rostfri är både slitstark och lättunderhållen.
W124 / BMW E34 var bra bilar, men kanske har någon elektronisk styrenhet för mycket.

Efter det började Tysken spara för mycket pengar. Jappsare från de åren är inte trevliga bilar, och rostar satan.
745:a kan funka.

Problemet är att få tag i delar.
 
Intressant då alla artiklar och inlägg om hur mycket senaste generationen -v90 och de med det designspråket - bråkar gentemot tidigare modeller.

Har en '09 V70, och den är ändå hyfsat problemfri, hittills.

Men bilar som skall vara bra om 40 år till? Njaaa.
Moderna bilar är för komplicerade, visst håller vissa ett tag, men när det tar slut så tar det slut.

Problemet är att få tag i delar.
Jag tog inte med mjukvaruproblem i bedömningen. Ju mer funktioner o programrader, desto större risk för strul. Men, med det sagt så kan jag säga att min 2021 xc40 bara haft ett mjukvaruproblem på 6000 mil. Felet var att när det laddades en uppdatering så försvann symbolen för trådlös laddning av telefonen, den kom tillbaka vid nästa uppdatering.

Nu är jag lite skadad eftersom jag vet hur bilen o infotainment skall funka, men många kundanmärkningar kommer av att kunden inte vill/orkar lära sig alla funktioner. Framförallt amerikaner är sådana att allt de inte fattar innebär att produkten är kass - såklart skall systemen vara intuitiva, men med dagens komplexitet så går det inte att få alla funktioner helt lätthanterliga.

Ju mer man betalar för produkten - desto "gnälligare" är man. Ända tills man köpt BMW, Audi eller Porsche - förvånansvärt lite anmärkningar på dem (o eftersom jag kör BMW så vet jag att de inte är felfria - långt ifrån)

Dessutom, tror att Vi Bilägare eller liknande blaska gjorde en test på hur många meter bilen rullat innan ett antal olika menyval hittades. Bästa var Volvo - sämst var MG (som jag tror rullade fyra gånger längre sträcka innan önskat val hittades)

Reservdelsproblematiken är hemsk - där är Volvo o tyskarna bra (vad jag vet). Japaner o italienare (Aprilia) är hopplöst
 
Balkan är översvämmat med dem JUST för att de pajat i väst och exporterats som skrot... :)

Nä, just 1,9TDI är skottsäker.

Men jag skulle vara mindre bekymrad över CANBUS än över andra delar av elsystemet...
Är 1.9 TDI är väl sista tillförlitliga VAG dieseln?

1.6TDI har jag egen erfarenhet av och den är inte positiv. Men även 2.0TDI verkar bli väldigt dyr att underhålla i längden där spridare med tiden går till en ganska hög kostnad och den dagen högtryckspumpen lämnar in blir det ännu värre. Ska man hålla liv i något tillverkat 2010 och senare blir väl bensinare billigare i längden även om de drar lite mer?
 
Är 1.9 TDI är väl sista tillförlitliga VAG dieseln?

1.6TDI har jag egen erfarenhet av och den är inte positiv. Men även 2.0TDI verkar bli väldigt dyr att underhålla i längden där spridare med tiden går till en ganska hög kostnad och den dagen högtryckspumpen lämnar in blir det ännu värre. Ska man hålla liv i något tillverkat 2010 och senare blir väl bensinare billigare i längden även om de drar lite mer?
Ja det tror jag absolut, och definitivt om vi pratar lite nyare dieslar vars avgasreningssystem kan kosta över 100.000 kr och med felfunktion får den inte ens köras i EU...
 
Går i tankarna på att skaffa en BMW 430 alternativt 440 cabriolet att ha som åretruntbil.
Tankar kring detta?
Kända fel på dessa bilar att se upp med?
 
Jag tog inte med mjukvaruproblem i bedömningen. Ju mer funktioner o programrader, desto större risk för strul. Men, med det sagt så kan jag säga att min 2021 xc40 bara haft ett mjukvaruproblem på 6000 mil. Felet var att när det laddades en uppdatering så försvann symbolen för trådlös laddning av telefonen, den kom tillbaka vid nästa uppdatering.

Nu är jag lite skadad eftersom jag vet hur bilen o infotainment skall funka, men många kundanmärkningar kommer av att kunden inte vill/orkar lära sig alla funktioner. Framförallt amerikaner är sådana att allt de inte fattar innebär att produkten är kass - såklart skall systemen vara intuitiva, men med dagens komplexitet så går det inte att få alla funktioner helt lätthanterliga.

Ju mer man betalar för produkten - desto "gnälligare" är man. Ända tills man köpt BMW, Audi eller Porsche - förvånansvärt lite anmärkningar på dem (o eftersom jag kör BMW så vet jag att de inte är felfria - långt ifrån)

Dessutom, tror att Vi Bilägare eller liknande blaska gjorde en test på hur många meter bilen rullat innan ett antal olika menyval hittades. Bästa var Volvo - sämst var MG (som jag tror rullade fyra gånger längre sträcka innan önskat val hittades)

Reservdelsproblematiken är hemsk - där är Volvo o tyskarna bra (vad jag vet). Japaner o italienare (Aprilia) är hopplöst
Känner inte igen det du beskriver om reservdelar. Spridare till jobbets Caddy var inte enkla att få tag i, tog längre tid att få tag i än delar till sonens Alfa. Tror att mycket har förändrats efter pandemin.... Och för övrigt har jag aldrig behövt vänta på någon reservdel till mina Aprilior, dock ska påpekas att väldigt få har behövts! Till skillnad mot vad många belackare säger.
 
Såpass ovanligt med fel att inget kan kallas kända.
Kolla så den inte läcker, typ. Samt servad regelbundet.
Ej motorrelaterat, men nära. Motorfästen, det har BMW fortfarande blandad framgång med..
Tack.
Just den jag tittar på nu står hos handlare, fullservad, runt 6000 mil.

Du har förresten en espresso innestående sen typ 15 år...
 
Känner inte igen det du beskriver om reservdelar. Spridare till jobbets Caddy var inte enkla att få tag i, tog längre tid att få tag i än delar till sonens Alfa. Tror att mycket har förändrats efter pandemin.... Och för övrigt har jag aldrig behövt vänta på någon reservdel till mina Aprilior, dock ska påpekas att väldigt få har behövts! Till skillnad mot vad många belackare säger.
Min apa är bara ett år äldre än din, men likväl så får jag svaret "tillverkas inte längre" på några reservdelar. Nåja - funkar att hitta vissa prylar på skroten inom EU, packningar tog dock ett tag att hitta.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top