Välja hoj till crosabanan OCH lands/grus-vägen. Hjälp mig.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
drz 400 håller bra annars, lite klen och tung men 500 mils intervall
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Annars har du ju wr450 100mil/10tim istället för 5tim som exc'n har. :tummenupp
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Åker du mycket enduro å cross med din exc lär du inte behöva byta olja efter 5 tim. De flesta byter nog mellan 10-15 tim skulle jag tro.

Det är ju isåfall mer jobb med rengöring, byte av lager etc. Oljebyte
är ingenting i sammanhanget.

För cross och enduro är 570/530 inge kul. Om du inte har löjligt mycket hår på bröstet dvs:)
 

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Åker du mycket enduro å cross med din exc lär du inte behöva byta olja efter 5 tim. De flesta byter nog mellan 10-15 tim skulle jag tro.

Det är ju isåfall mer jobb med rengöring, byte av lager etc. Oljebyte
är ingenting i sammanhanget.

För cross och enduro är 570/530 inge kul. Om du inte har löjligt mycket hår på bröstet dvs:)

Kan absolut inte utala mig i frågan men många säger att det krävs oerhört mkt hår för att köra cross /enduro med en 570 :) går den så in i helvete?

Jag har köpt en som står hemma i sverige dock inte fått testa köra den ennu! jag som var rädd för att den skulle vara slö!!
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Japp. En 570 går så in i helvete. Ska du använda den som motard är det säkert bara kul, men i skogen eller på crossbanan är det ett monster.

Du kommer att märka att 70 km/h över stalp eller i djupa spår i skogen är en skrämmande upplevelse om man inte känner att man har full kontroll över hojen. Du kommer att få gashäng som missfärgar dina kallingar på notime!

Iofs kan du vara en av de galningar som kan hantera kraften. Prova!
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Åker du mycket enduro å cross med din exc lär du inte behöva byta olja efter 5 tim. De flesta byter nog mellan 10-15 tim skulle jag tro.

Det är ju isåfall mer jobb med rengöring, byte av lager etc. Oljebyte
är ingenting i sammanhanget.

För cross och enduro är 570/530 inge kul. Om du inte har löjligt mycket hår på bröstet dvs:)

Nej alltså, jag HAR knappt hår på bröstet. Ett par ynka fjun bara. ;)

Och jag har inte åkt speciellt mycket cross heller, plus att jag börjar bli gammal (32) o rädd för att slå mig illa också... :) haha.

Fast å andra sidan. ALLT motordrivet, som går snabbt är så sjukt kul...

För enduro skulle nog egentligen en 250 passa mig galant, men på väg vill jag ha nåt som går att gasa med.

Ska till en firma imorrn o kika lite o kanske testa nåt, så får vi se. Är skadligt tacksam för alla tips o råd, men det är nog svårt att bestämma sig utan att ha några egna referenser.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Min första 'riktiga' grushoj är en Husa 450. Den är ett monster i endurospåret men aningen trött på grusvägar, jag brukar ha cruisingfart på runt 100...

Åker man mest grusvägar och gata ska man nog kolla på en Africa Twin eller liknanade 'stortwin'. Min gamla AT fick gå diverse skogsstigar, lite tung men det gick det oxo. Men crossbana är nog lite väl ;)
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Alltså jag har också bara fjun på bröstet, iofs har jag "postprenumererat" på kallingar så jag akn byta rätt ofta, men riktigt så farligt är det inte. Visst med 570n får man hålla ordentligt i gashandtaget så man inte vrider för mycket, för det händer saker både i skogen och på crossbanan! Saken är ju den att ska man inte tävla och bli snabb (skulle tro att praktiskt taget alla är snabbare på en svagare 250 än på en 570) utan förutom skog och crossbana även tänker sig köra en hel del grus, stubb och is, då finns nog inget bättre val än en 570. Väger ett halvt kilo mer än dito 450 men det är mer än en halv hk som skiljer när det öppnar upp sig :) Har man dessutom klöver i fickorna så man skaffar sig motardhjul är saken biff! 570 med motardsulor rullar på ordentligt!!!!
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Ska man ha en och samma hoj till motard, grus och enduro är nog en 570 rena festen. En 250 blir nog en tveksam motard..

450 är ju rejsmodellen per se. Jag hade en till alldeles nyss, men den knäckte mig i skogen. Grym annars.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top