Välja stigning på gänga...

Ozzi

Guest
Det var som f---n
det skulle newton ha vetat...
Så vi 10nm förspänning på en M6 skruv med stigning 1,25 så blir det alltså mera med stigning 1 :confused: vid momentnyckeln inställd på 10 nm ??
är det så som sverker skulle ha sagt?

Japp, vid en grannare stigning blir du ju starkare, det du vinner i kraft förlorar du i väg, du får dra lite längre för att komma upp till 10Nm men klämkraften i förbandet ökar.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag skrev, vid ett givet moment. Det innebär att två lika skruvförband, det ena med fingäng, dragna med samma moment, genererar större dragkraft i dessa fingängade skruvar.

Alltså, om man hade tumskruvar, (medeltida tortyredskap) på vänster hand med fingänga och på höger hand med vanlig gänga. Om man då drog dessa med samma moment, låt oss säga 10 nm, skulle det göra ondare i vänster hand.
 

sportbike

Guest
Japp, vid en grannare stigning blir du ju starkare, det du vinner i kraft förlorar du i väg, du får dra lite längre för att komma upp till 10Nm men klämkraften i förbandet ökar.

Ok,nu ska jag va jobbig.
10 Newton är väl 10 Newton,eller.
 

TLSD

Choklad för faan !
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Mitt emellan tegelbruket & syltbäcken faktiskt !
Hoj
VTR SP1
Japp, vid en grannare stigning blir du ju starkare, det du vinner i kraft förlorar du i väg, du får dra lite längre för att komma upp till 10Nm men klämkraften i förbandet ökar.

Jo kanske det men har du ställt verktyget på 10nm så måste ju förspänningen 10nm gälla vilken gänga du än väljer allt annat är ju en teknisk och fysisk omöjlighet...
 

Ozzi

Guest
Jag skrev, vid ett givet moment. Det innebär att två lika skruvförband, det ena med fingäng, dragna med samma moment, genererar större dragkraft i dessa fingängade skruvar.

Alltså, om man hade tumskruvar, (medeltida tortyredskap) på vänster hand med fingänga och på höger hand med vanlig gänga. Om man då drog dessa med samma moment, låt oss säga 10 nm, skulle det göra ondare i vänster hand.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Jo kanske det men har du ställt verktyget på 10nm så måste ju förspänningen 10nm gälla vilken gänga du än väljer allt annat är ju en teknisk och fysisk omöjlighet...

Nedå, läs PWs inlägg han förklaradet det på ett bra sätt.
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Men återigen är ett fingängat förband starkare än ett grovgängat?

Inte vad TS frågade men jag är nyfiken ju....
 

TLSD

Choklad för faan !
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Mitt emellan tegelbruket & syltbäcken faktiskt !
Hoj
VTR SP1
Kunde inte sagt det bättre själv.



Nedå, läs PWs inlägg han förklaradet det på ett bra sätt.

kanske är jag ovanligt trög men jag skulle vilja påstå att den han som drar grovgängan får vila före fingängan eftersom det måste krävas färre vridna varv att uppnå 10nm men 10nm måste ju för höge farao göra lika ont i båda tassarna ifall känselspröten är någorlunda kalibrerade...

over and out !
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Men återigen är ett fingängat förband starkare än ett grovgängat?

Inte vad TS frågade men jag är nyfiken ju....

Helt oventenskapligt utan att tänka föreslår jag att fingängat är starkare för det blir fler varv med gängor i samma mutter när det är fingängat. Varje varv skjuvar säkert bort lättare men de är ju fler. 5 000 000 000 0000 myror är starkare än fyra elefanter typ.
 

sportbike

Guest
Helt oventenskapligt utan att tänka föreslår jag att fingängat är starkare för det blir fler varv med gängor i samma mutter när det är fingängat. Varje varv skjuvar säkert bort lättare men de är ju fler. 5 000 000 000 0000 myror är starkare än fyra elefanter typ.

Men VARFÖR är 10 låga kanter starkare än 8 höga?
 

Ozzi

Guest
kanske är jag ovanligt trög men jag skulle vilja påstå att den han som drar grovgängan får vila före fingängan eftersom det måste krävas färre vridna varv att uppnå 10nm men 10nm måste ju för höge farao göra lika ont i båda tassarna ifall känselspröten är någorlunda kalibrerade...

over and out !

Visst, 10Nm är 10Nm o är det bara smärttröskeln det handlar om så lägger vi ner nu.:tummenupp
 

martinl78

Martin
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
-94 Honda CBR900RR
Matte

Formeln för åtdragningsmoment ges av:

M = F (Rm * tan(e + fi) + Rmb * my)

där
M är moment
F är förspänningskraften
Rm är medelradien
e är en vinkel som beror av friktionen(my)
fi är en vinkel som beror av stigningen
Rmb är skruvhuvudets medelanligningsradie

Anledningen till att förspänningen ökar med minskad stingning vid samma moment beror alltså på att vid minskad stigning så minskar värdet i parantesen vilket alltså vid division med momentet ger högre förspänning.
Samma sak gäller för minskad friktion.

Sen lite osäker på själva draghålfastheten men är rätt inne som någon annan sa här att ju större medeldiameter (större tvärsnitts area) så håller förbandet för mer.
Minskad stinging = ökad medeldiameter.

Har för mig att jag hört någonstans att 3 gängvarv tar 90% av dragkraften men rätt osäker på det.
 
  • Gilla
Reaktioner: pw

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Formeln för åtdragningsmoment ges av:

M = F (Rm * tan(e + fi) + Rmb * my)

där
M är moment
F är förspänningskraften
Rm är medelradien
e är en vinkel som beror av friktionen(my)
fi är en vinkel som beror av stigningen
Rmb är skruvhuvudets medelanligningsradie

Anledningen till att förspänningen ökar med minskad stingning vid samma moment beror alltså på att vid minskad stigning så minskar värdet i parantesen vilket alltså vid division med momentet ger högre förspänning.
Samma sak gäller för minskad friktion.

Sen lite osäker på själva draghålfastheten men är rätt inne som någon annan sa här att ju större medeldiameter (större tvärsnitts area) så håller förbandet för mer.
Minskad stinging = ökad medeldiameter.

Har för mig att jag hört någonstans att 3 gängvarv tar 90% av dragkraften men rätt osäker på det.

Tack!:tummenupp
 

martinl78

Martin
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
-94 Honda CBR900RR
Diskuterade lite med mina kolegor här och vi kom fram till att anledningen till att det troligen är så att fin gäng tål högre belastningar beror på att den vinkelrätta vinkeln som gängan har blir mindre vid finare gäng och det resulterar i lägre skjuvspänning och att det alltså håller bättre.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Tackar för engagemanget! :) Alltså är mer fingängat starkare, man behöver inte dra lika hårt och det är mindre risk att det gängar upp sig... win win! :yoparty

Får nog bli 10 x 1 då!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle välja samma stigning som den gamla M12an hade. Då bör samma åtdragningsmoment ge samma tryck mot svänghjulet som före operationen om jag inte tänker helt galet nu.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Jag skulle välja samma stigning som den gamla M12an hade. Då bör samma åtdragningsmoment ge samma tryck mot svänghjulet som före operationen om jag inte tänker helt galet nu.

O vill man inte dra den lilla sketna M10 gängan lika hårt som M12an så kan man ju alltid gå ner i stigning... hönan eller ägget..
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top