Vält hoj med olja i förbränningsrummen?

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Farsan skulle provköra hojen igår och lyckades välta den över sig. När han sen skulle starta så drog inte startmotorn runt motorn. Lät hojen stå ett tag och senare igårkväll startade den. Problemet nu är att den ryker olja. Det måste runnit ner olja i förbränningsrummen när den låg på sidan och förmodligen orsakade oljan att startmotorn först inte orkande dra runt motorn. Frågan är om man kan köra bort den olja som är kvar eller om jag måste försöka få bort det på annat sätt? :confused:
Lät hojen stå på tomgång nån minut igår och den verkade vara svara på gasen som vanligt när jag varvade den lite försiktigt dock så ryker den en del.

Är lite försiktig med det här just för att vi förstörde en Toyota Land Cruiser på samma sätt i Afghanistan förra året. Slog runt på taket med aset när vägen brast och när vi sen fått den på hjulen igen så lät vi den stå några minuter innan försökte vi bogsera igång den med en annan bil.
Hjulen låste sig helt och motorn vägrade gå runt när jag släppte upp kopplingen under bogseringen så vi gav rätt snabbt upp dom försöken. Fick höra sen att förbränningsrummen hade varit oljefylda och att vi totalförstörde motorn när vi försökte få igång den.:näsblod
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Vill du vara hundra säker så plockar du bort stiften och kör runt motorn. då blåser du ut vad olja som finns kvar. kommer ju ryka lite ändå. inget som e nå vidare farligt dock.

Men går motorn redan runt som den ska så har ju förmodligen det mesta av oljan redan runnit ner förbi kolvringarna. startar hojjen så blåser man ju ut det som finns kvar om det e något.

Mitt tips, köööör. =)
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Nær den væl har gått igång ær det bara att køra! inga problem!
Brassa helVetE!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top