Vänstern vill folkomrösta om förbifart Stockholm!

Dr.Bike

Guest
Vad är det för fel på dessa människor?
De är alltid emot allt som är bra, och för allt som är dåligt.

HUR kan man INTE inse fördelarna med förbifart Sthlm?

Varför skulle det vara bättre att alla bilar likt nu står still i köer genom stan och på essingeleden?
Vari består vinsten i detta?

Man kallar den nya leden för allt möjligt miljövidrigt.
Men hallå! Detta är ingen miljöfråga.
Framtidens bilar blir extremt miljövänliga, och t.o.m MP börjar inse att BILAR trots allt bara är en droppe i havet vad avser miljöproblem.
Rullande bilar skitar dessutom ner mindre än stillastående, eller ständigt gasande och bromsande.
Däremot ÄR ju bilismen deras röda skynke, och en bra mjölkko. Ja det gäller ju alla politiker iofs.

Men detta handlar ju om livskvalite och att spara man-år i minskat köande och väntan och psykbryt samt allmän folkhälsa.

Att vilja låta endast stockholmare folkomrösta är oxå enligt mig helt fel.
Förbifart sthlm är egentligen inte deras business. Alls.
Det är alla andra som ska just FÖRBI sthlm.
På ett smidigt vis.
Dvs norrlänningar och sydsvenskar.

DE borde isf vara de som röstar.

Men en folkomröstning är bara ytterligare ett sätt att förhala den demokratiska processen (beslutet är ju redan taget, och det blev ju som de flesta vet, ett ja, med byggstart 2012).
Nä det är vänstern i ett nötskal - alltid emot, aldrig för, och ffa aldrig om nån annan har kommit på det.
Hur bra det än är.

Kollektivtrafik ropar man från vänsterhåll.
Men hurifan ska den få alla tusentals långtradare förbi sthlm?
Alla bilister på väg FÖRBI stockholm?
Alla söderboende kranskommunare som jobbar i norra sthlm?
Och tvärtom...

Som vanligt ser V allt ur ett eget rödvinsdrickande navelluddsperspektiv.
Dvs man utgår från att alla bor på söder, och om man bara gör cykelbanor och ökar kollektivtrafien så löser sig allas problem.

Nej - förbifarten borde ha varit byggd redan idag!

Ansvariga politiker som förhalat detta under alla år borde ha ställts till svars.
Offentligt pryglade på Stortorget hade smakat. Men så kan man ju inte göra.
Men de borde iaf fått schavotterat på nåt sätt.

Vi behöver denna led. Idag är Stockholm en delad stad :fakta
 
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Folkomröstningar är alltid fel i Sverige. De betyder inget. Bara populistiskt att föreslå en.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Miljömupparna är ännu värre!

Dom röstade emot kärnkraften samtidigt som dom drev kampanjen "Rädda våra älvar, ingen mer vattenkraftsutbyggnad" samt var emot fossilbränslen.

Dom vill ha bort bilar och godstrafik med lastbil, men har överklagat utbyggnaden av järnväg (bottniabanan och hallonåsen) in absurdum.

Dom vill ha bättre luft i städerna men är emot byggnationer av kringleder (stockholm och umeå)

Vad vill dom, förutom att bygga ut nyckfull och värdelös vindkraft/solkraft (vågkraft hade dom tydligen hittat nackdelar med redan)
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Miljömupparna är ännu värre!

Dom röstade emot kärnkraften samtidigt som dom drev kampanjen "Rädda våra älvar, ingen mer vattenkraftsutbyggnad" samt var emot fossilbränslen.

Dom vill ha bort bilar och godstrafik med lastbil, men har överklagat utbyggnaden av järnväg (bottniabanan och hallonåsen) in absurdum.

Dom vill ha bättre luft i städerna men är emot byggnationer av kringleder (stockholm och umeå)

Vad vill dom, förutom att bygga ut nyckfull och värdelös vindkraft/solkraft (vågkraft hade dom tydligen hittat nackdelar med redan)

De vill ha makt.
 

Dr.Bike

Guest
Glömde göra en röstning (s.k poll) Är det too late nu?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Folkomröstningar är alltid fel i Sverige. De betyder inget. Bara populistiskt att föreslå en.

I ett samhälle i inlandet (Norsjö) har dom haft folkomröstning om huruvida byn skulle ha systembolag eller inte.

Det blev Nej till systembolag.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
I ett samhälle i inlandet (Norsjö) har dom haft folkomröstning om huruvida byn skulle ha systembolag eller inte.

Det blev Nej till systembolag.

När jag bodde i Ume så fanns lite kul folk från Norsjö där. Gissar att de aldrig återvände hem.

Behövs väl inget bolag när alla bränner hemma.
 

Dr.Bike

Guest
I ett samhälle i inlandet (Norsjö) har dom haft folkomröstning om huruvida byn skulle ha systembolag eller inte.

Det blev Nej till systembolag.

Folkomröstningar är oftast fel ja...

Inte för att folk är dumma.
Men för att de är oupplysta.
Eller ännu rättare: De saknar RÄTT fakta.

Då blir de osäkra, och lyssnar på plyschoverallsklädda tvekare, och röstar sen på - linje två...
Precis som de alltid lägger sig i MITT-filen på trefiliga motorvägar.
Det SÄMSTA alternativet för alla. Dvs de pajar hela vägen där de ligger och såsar, och vägen blir i praktiken tvåfilig då man ju inte får köra om på högersidan... :gnissla

På samma sätt suboptimerar svensson politik med folkomröstningar där alla fakta de fått är av överaktiva vänsterelement som brinner för sin sak och står ute på vindpinade torg utanför systembolaget och enträget basunerar ut sina domedagsprofetior...
Svennson tänker: JA HELT fel kan de ju inte ha, men de verkar överdriva LITE. Sen röstar man på mellanmjölk igen...

Eller som när man lät Stockholmare rösta om biltullar.
Helfel, stegfel, demokratifel.
Klart som faan att de INTE ville ha in bilar till sig i STAN där de bodde, som tilläts rösta!
Hade kranskommunerna tillåtits rösta hade resultatet blivit helt annorlunda.

Men så styr makthavarna.
Låt dem rösta som du VET kommer rösta som du vill.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När jag bodde i Ume så fanns lite kul folk från Norsjö där. Gissar att de aldrig återvände hem.

Behövs väl inget bolag när alla bränner hemma.

Jo, Umeå är fullt av folk från byarna runt omkring (jag är från Norsjö) samt nerflyttade Piteåbor.

Men flyttar hem gör dom, dock efter att dom har gått i pension, mina föräldrar flyttar tillbaka till Norsjö när dom går i pension.

Det är betydligt billigare att bo där, ett hus köper man kontant om man inte növändigtvis ska bo mitt i samhället, då kostar husen bortemot 200 000...

(DVS man säljer sitt boende i Umeå, löser lånen, köper en ny bil, snöskoter, traktor, fiskebåt och ett hus i Norsjö för det som blir över)
 

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Tack för denna tråd, jag fick ett riktigt långt skratt då jag läste första inlägget.
Det är sällan man läser någon som så tydligt bara beskriver en sida av myntet.
 

Dr.Bike

Guest
Jo, Umeå är fullt av folk från byarna runt omkring (jag är från Norsjö) samt nerflyttade Piteåbor.

....apropå förbifarter... ;)

Tack för denna tråd, jag fick ett riktigt långt skratt då jag läste första inlägget.
Det är sällan man läser någon som så tydligt bara beskriver en sida av myntet.

Visst är det underbart!?

Lite motvikt till alla negativa fakta om allt som berör infrastruktur.

För ingen ska komma och påstå att miljöbelsatningen vare sig INNE i stan eller utanför blir STÖRRE med en förbifart.
De som gnäller mest är som vanligt, miljömuppar eller de som blir drabbade, eller rättare: tror sig bli drabbade.
Dvs rikemansknösar i egna arkitektritade villor på Ekerö...
 
Last edited:

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Folkomröstningar är oftast fel ja...

Inte för att folk är dumma.
Men för att de är oupplysta.
Eller ännu rättare: De saknar RÄTT fakta.

Då blir de osäkra, och lyssnar på plyschoverallsklädda tvekare, och röstar sen på - linje två...
Precis som de alltid lägger sig i MITT-filen på trefiliga motorvägar.
Det SÄMSTA alternativet för alla. Dvs de pajar hela vägen där de ligger och såsar, och vägen blir i praktiken tvåfilig då man ju inte får köra om på högersidan... :gnissla

På samma sätt suboptimerar svensson politik med folkomröstningar där alla fakta de fått är av överaktiva vänsterelement som brinner för sin sak och står ute på vindpinade torg utanför systembolaget och enträget basunerar ut sina domedagsprofetior...
Svennson tänker: JA HELT fel kan de ju inte ha, men de verkar överdriva LITE. Sen röstar man på mellanmjölk igen...

Eller som när man lät Stockholmare rösta om biltullar.
Helfel, stegfel, demokratifel.
Klart som faan att de INTE ville ha in bilar till sig i STAN där de bodde, som tilläts rösta!
Hade kranskommunerna tillåtits rösta hade resultatet blivit helt annorlunda.

Men så styr makthavarna.
Låt dem rösta som du VET kommer rösta som du vill.


Du får min röst i nästa val:banana
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För ingen ska komma och påstå att miljöbelsatningen vare sig INNE i stan eller utanför blir STÖRRE med en förbifart.

Vaddå, bilar spyr ju ut avgaser så fort dom rullar.

Alltså ju fortare dom rullar, ju mer måste dom spy ut :va

Bäst är ju om man stockar upp trafiken, sänker hastigheten och får alla bilar att stå stilla i köer inne i stan, istället för att svischa förbi utkanten i 130 blås...
 

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
För ingen ska komma och påstå att miljöbelsatningen vare sig INNE i stan eller utanför blir STÖRRE med en förbifart.

Vi tänker oss idag att det dagligen i Stockholm förflyttas 150'000 motorfordon.
När förbifart Stockholm är klar så kommer denna kapacitet att öka, hur mycket vet jag inte med vi säger med 50'000 st fordon.

Du menar att de 50'000 nya fordonen har ett koldioxidutsläpp på 0 gram/km och att inget material kommer användas för tillverkning av dessa fordon ?

Blir säkert spännande för hälsan att vara bosatt just där utsläppen ska finnas från tunneln.
 
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Lite motvikt till alla negativa fakta om allt som berör infrastruktur.

För ingen ska komma och påstå att miljöbelsatningen vare sig INNE i stan eller utanför blir STÖRRE med en förbifart.
De som gnäller mest är som vanligt, miljömuppar eller de som blir drabbade, eller rättare: tror sig bli drabbade.
Dvs rikemansknösar i egna arkitektritade villor på Ekerö...

Den förbifart vi har i dag är underdimensionerad och trafiken rör sig knappt när det är rusningstrafik. I rusningstrafik sprider sig köerna till kringliggande områden, som t ex Solna. Den går inte längre förbi, utan rakt genom stan. Den är dessutom väldigt sårbar för störningar.

Men ändå hävdar man att det är fel att bygga en ny. Oftast tar man till argumentet att en ny väg bara skapar mer trafik. Tyvärr förstår man inte att trafiken redan är här, och den beror mest på att fler bor här nu än på 50-talet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi tänker oss idag att det dagligen i Stockholm förflyttas 150'000 motorfordon.
När förbifart Stockholm är klar så kommer denna kapacitet att öka, hur mycket vet jag inte med vi säger med 50'000 st fordon.

Du menar att de 50'000 nya fordonen har ett koldioxidutsläpp på 0 gram/km och att inget material kommer användas för tillverkning av dessa fordon ?

Blir säkert spännande för hälsan att vara bosatt just där utsläppen ska finnas från tunneln.



Om du har en väg med kapacitet för 100 000 motorfordon och 150 000 behöver använda den, då blir det problem.
Om du har en väg med kapacitet för 200 000 motorfordon och 150 000 försöker använda den flyter det fint.

Du menar alltså att om vägen får en fil till kommer det upp bilar ur jorden och fyller den?

Visst kommer trafiken att öka pyttelite för folk som tidigare har gett fan i att åka och hälsa på tant Agda på andra sidan stan kanske gör det om det går att ta sig dit, men grundbehovet är detsamma
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Mycket bra tråd som gav mig lite mer kött på benen, så lite som jag vet, eller orkar lägga ner tid på att läsa till mig all fakta och sedan för att ta min ställning, orkar jag inte med. För det känns som........ varför öndsla tid på att veta vad alla partier tycker om det som intresserar en när de ändå inte fullföljer det när de väl kommer till makten eller sin position.

Vet inte ens på vilket parti jag skulle rösta på idag om det vore val pågrund av detta.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Vi tänker oss idag att det dagligen i Stockholm förflyttas 150'000 motorfordon.
När förbifart Stockholm är klar så kommer denna kapacitet att öka, hur mycket vet jag inte med vi säger med 50'000 st fordon.

Du menar att de 50'000 nya fordonen har ett koldioxidutsläpp på 0 gram/km och att inget material kommer användas för tillverkning av dessa fordon ?

Blir säkert spännande för hälsan att vara bosatt just där utsläppen ska finnas från tunneln.

Missförstå mig rätt, jag håller med dig i mycket, men inte detta.
Ni miljösnubbar (och snuckor) har en i grunden negativ (felaktig enl. mig) syn på det här med infrastruktur och vägar.

Hur då tänker du.
Låt mig berätta.

Du har helt RÄTT när du säger att kapaciteten på vägnätet ökar med en utbyggnad.
(och det är ju hela poängen)

Sen drar du (ni) den helt barocka, och för mig absolt HELT obegripliga slutsatsen att trafikmängden DÄRMED skulle öka!

Alltså, er tes bygger ju på att trafik bara uppstår.
Som av en naturlag.
Såfort det byggs en ny väg fylls den med ondsinnade blister som bara ÄR där, för rent okynneskörande! :D
Man tar sig för pannan.



Alltså... vi ökar kapaciteten att ta sig från punkt A till punkt B.

Detta kommer INTE göra att trafikarbetet (antal fordons och personkilometer) ökar.

Det är konstant. (sett ur ett kort perspektiv, men ökar givetvis över tiden)

Med en ny väg kommer trafikarbetet t.o.m att minska. (men det är akademiskt)

För du måste inse att: Den trafik som kommer nyttja den NYA vägen - oxå FÖRSVINNER från en ANNAN väg den eljest hade tagit.
(Essingeleden och Klarastrandsleden, som redan idag är igenkorkade)

Det är inte så som ni tror, att folk är ute och kör bara för att de tär så kul.

Folk har ett MÅL med sin körning, och är det dagspendling t.ex och du kan kapa en halvtimma för varje trafikant, har du bara där en miljömotivation så god som någon.
Och samhällsekonomisk.
Och folkhälomässigt.
Inte minst trafiksäkerhetsmässigt.

Det är alltså inte så, att bilar är som svampar som poppar upp där det finns vägar.
Vi har en viss folkmängd, vi har ett givet antal bilar.
Dessa börjar inte irra omkring oplanerat bara för att det finns en ny väg.

Det mest horribla MP-exemplet jag hörde på radion var att: " Med en ringled runt Stockholm så skulle trafiken INNE i staden oxå öka!"

HÄPP HÄPP HÄPP!

Hur tänker man?

Återigen tänker man: Den ondsinte bilisten ser en NY väg och tänker: Ha! Här kan jag okynnersköra upp min usla knegarlön på dyr soppa, eftersom jag ändå inte har nåt annat för mig...

Nej - tänk om, tänk rätt.

Raka korta vägar, förbi sthlm är en VINST.

För alla.
 
Last edited:

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Min vän,

att framtidens bilar blir så mycket miljövänligare återstår att se. Det känns inte som det hänt så jättemycket på den fronten de senaste 20 åren. Etanol verkar ju vara lika illa som bensin. Och elbilen har man pratat om länge, men hela tiden verkar man vänta på den nya generationens batterier som aldrig kommer. Tesla var ett vällovligt koncept, men knappast framtiden. Jag tror att framtidens bilar är mindre miljöförstörande än dagens, men jag tror inte på någon revolution.

Det är väl inte något kontroversiellt att mer vägar genererar mer trafik? Gör man det lättare för folk att ta sig fram med bil kommer de att ta bilen.

Enligt vv så kommer trafiken på Essingeleden år 2020 minska med 20% om förbifarten byggs (jmfrt med om den inte byggs). Det är inte så mycket som man kunde tro. Den del av trafiken som bara ska igenom Stockholmsregionen ( t ex långtradare från Norrland på väg till orter i södra Sverige) utgör endast 2 % av trafiken. Det mesta av trafiken utgörs av stockholmare som ska ta sig mellan olika mål inom Stockholm.

http://www.vv.se/vagarna/Vagprojekt/Stockholms-lan/Forbifart-Stockholm/Fragor-och-svar/Allmant/

Att bygga 17 km tunnel blir snuskigt dyrt. Jag tycker att 25-30 miljarder på förbifarten kan användas på bättre sätt.

Trängselskatten var och är utmärkt. Samhällsekonomiska analyser har visat detta länge. Vi skulle haft den långt tidigare. Kanske dags att höja och utvidga den om vi ska kunna sänka utsläppen?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top