Min vän,
att framtidens bilar blir så mycket miljövänligare återstår att se. Det känns inte som det hänt så jättemycket på den fronten de senaste 20 åren. Etanol verkar ju vara lika illa som bensin. Och elbilen har man pratat om länge, men hela tiden verkar man vänta på den nya generationens batterier som aldrig kommer. Tesla var ett vällovligt koncept, men knappast framtiden. Jag tror att framtidens bilar är mindre miljöförstörande än dagens, men jag tror inte på någon revolution.
Det är väl inte något kontroversiellt att mer vägar genererar mer trafik? Gör man det lättare för folk att ta sig fram med bil kommer de att ta bilen.
Enligt vv så kommer trafiken på Essingeleden år 2020 minska med 20% om förbifarten byggs (jmfrt med om den inte byggs). Det är inte så mycket som man kunde tro. Den del av trafiken som bara ska igenom Stockholmsregionen ( t ex långtradare från Norrland på väg till orter i södra Sverige) utgör endast 2 % av trafiken. Det mesta av trafiken utgörs av stockholmare som ska ta sig mellan olika mål inom Stockholm.
http://www.vv.se/vagarna/Vagprojekt/Stockholms-lan/Forbifart-Stockholm/Fragor-och-svar/Allmant/
Att bygga 17 km tunnel blir snuskigt dyrt. Jag tycker att 25-30 miljarder på förbifarten kan användas på bättre sätt.
Trängselskatten var och är utmärkt. Samhällsekonomiska analyser har visat detta länge. Vi skulle haft den långt tidigare. Kanske dags att höja och utvidga den om vi ska kunna sänka utsläppen?
Håller helt med dig om att bilar kanske inte kommer producera rosa små jorgubbsmoln, ens på sikt.
Men hur mycket krävs för att miljörörelsen ska vara nöjda? När slutar man sila mygg och svälja kameler?
Har inte katalysatorn redan renat avgaserna med i storleksordningen 99%
Hur mycket får de sista procenten kosta att jaga?
Titar man på bilismens totala påverkan på alla Co2 utsläpp (som ju är det man hakat fast sig på som nutidens modeord, eftersom det är i princp det enda en kat INTE tar...) så är den andelen ändå inte särdeles stor i det hela.
(jag kan ej siffrorna här, men fattar inte hur en gran kan känna skillnaden på föroreningar som är betalda via utsläppsrätter eller kommer från en bil, men här tillåts BETYDANDE undantag när nån betalar. DÅ är det Okej att spy ut. En utsläppsrätt ger fri lejd hos miljönissar, men ingen mannamån ges bilar... Gå siffra)
Men återigen, om nu inte bilarna blir HELT rena, så gör de iaf MINST skada om de rör sig i konstant hastighet.
Det kan vi enas om?
Sen om långtradartrafiken är 2 eller 22% osv har ju heller ingen betydelse för granarna.
Det är ju den TOTALA utsläppsmängden.
Dvs oavsett varifrån man kommer, så
SKALL ju Sthlm C passeras.
Antingen på ett miljömässigt och tidsbesparande sätt.
Eller som idag: Frustrerat stressigt och i mina ögon ett miljövidrigt sätt.
Dessutom förfular alla bilar innerstaden med dess leder.
I övrigt håller jag som sagt med dig.
En lösning behövs.
Och ja, priset på leden får en att häpna...
Tunnelsnacket är väl (antagligen) för att blidka Ekeröborna.
I min värld hade de gärna fått dra den ovan jord.