Tyckte det var en stadig kurva upp enligt ditt eget diagram?
Av nån anledning så funkar ju inte bilderna längre, men en stadig kurva upp mot vad? Från 1930 -> 1990 så har Grönlands medeltemperatur sjunkit mer och mer. Men bara för att den pekar uppåt, efter det, så betyder det ju inte att all is kommer smälta & att alla kommer dö.
Den ligger ju fortf. på en nivå som är lägre än mellan 1930-1950, eller hur? Eftersom den gröna rörelsens främsta argument till klimatpåverkan stavas koldioxid så tycker iaf. jag det är märkligt att det inte hände något negativt alls med Grönlands temperatur när industrialismen tog fart, snarare tvärtom.
Men då du lyckades feltolka det enkla diagrammet, så pass, så känns det meningslöst att fortsätta med dom andra punkterna
Det är inte mina siffror utan jag förmedlar bara det som forskarna beräknat fram.
Bara Grönland har is som motsvararar en nivåökning på ca 7 meter.
A Deep Thaw: How Much Will Vanishing Glaciers Raise Sea Levels?
100 år är mycket mycket kort tid av jordens historia, men om 100 år så lever inte vi så vem bryr sig egentligen.
Sea Level Rise Of One Meter Within 100 Years
Jag vill se den källa där du hämtat 7-10 meter.
Om du tror att de värsta framtidsfallen handlar om cm eller dm så har du är din kännedom inom området mycket låg.
Det som forskarna har beräknat fram? Kan du inte länka till det då istället för det där? För dom länkarna du la in säger ju emot dig själv?
Några snabba utdrag ur din länk från Scientific American,
..."What would the flow velocities of the ocean-ending outlet glaciers have to be," if Greenland alone was to raise sea level by just six feet (two meters)? "The answer turned out to be huge: about 49 kilometers [30 miles] per year, 70 times faster than those glaciers move today," Pfeffer says, "and three times faster than we've ever observed an outlet glacier to move."...
...Given that Greenland's glaciers are not presently moving anywhere close to that pace...
...Nor is it clear whether something might suddenly occur to change that upper estimate. "If those two big ice shelves [in Antarctica] go out, then it's an entirely different situation," Pfeffer says. "But there's no good evidence that that's going to happen over the next century."...
...It then completely disappeared by 6,800 years ago in two geologically rapid bursts, shedding enough ice to raise sea levels by as much as four feet (1.3 meters) per century, according to research published this week in Nature Geoscience...
...Current rates are just 0.1 inch (3 millimeter) per year—and Greenland is contributing roughly 0.02 inches (0.4 millimeters) of that rise annually..
"The analogies between those past climates and today aren't strong enough to say anything specific about the rate of sea level rise in the next century,"
Din andra länk är ju precis lika konstig?
New research indicates that the ocean could rise in the next 100 years to a meter higher than the current sea level – which is three times higher than predictions from the UN's Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC.
Ok, ett värsta framtidscenario förkastar era profeter på IPCC & pratar om 1m på 100 år.
Sen baserar dom en del av sin forskning (som sträcker sig över 2000 år...) på,
...With the help of annual growth rings of trees...
vilket IPCC & Nasa säger är en metod som inte alls kan användas. Men även om man ska leka med en sån metod så,
For example, in the Middle Ages around 12th century there was a warm period where the sea level was approximately 20 cm higher than today and in the 18th century there was the 'little ice age', where the sea level was approximately 25 cm lower than it is today.
Ok, så det går upp & ner hela tiden? Det var ju föga förvånande måste jag säga.
Men all deras forskning baseras ju på,
Assuming that the climate in the coming century will be three degrees warmer
Det finns ju inte nån framstående källa som tror på 3 grader. Mellan 1900 & 2000, då människan "har utvecklats" steg tempen med 0.6 grader och havsnivån med drygt 150mm. I de fall där man räknar på 2-3grader så gör man ju det för att hitta ett "worst-case-scenario", det är en jefla skillnad mot vad som eg. händer.
Men slutklämmen är nästan bäst,
Aslak Grinsted believes, that the sea level will rise with the same speed – that is to say a meter in the span of the next 100 years.
Same speed as what?
When the ice age ended 11.700 years ago
Bra att du redan har sett att denna förändring existerar som nu motverkar att all is smälter bort.
Det vill jag lösa mer om, källa ?
Ska jag hitta en källa på att all is inte kommer smälta bort? Du skojar va?
Det finns nog inte en forskare i hela världen som är så korkad att han ens skulle fundera på att ansöka om anslag för en en så snevriden syn på klimatet. Varför? För att man lägger inte energi på sånt som inte ens är det minsta troligt. Det bästa du kan hitta är nog i stil med "Det kommer aldrig hända under vår livstid", typ
Polarisen.se skrev:
Skulle all is i världen smälta bort (vilket, om det alls är rimligt, skulle ta oerhört lång tid) skulle havsytan kunna höjas med många tiotals meter och med andra ord lägg alla kuststäder under vatten.
USA Today 11/21/2004 skrev:
A: Scientists at the U.S. Geological Survey estimate that If all of the ice sitting on land in Greenland and Antarctica melted it would cause global sea levels to rise by about 215 feet, or about 65 meters.
Fortunately, even the most dire scientific, global warming scenarios do not have all of the ice melting, especially in Antarctica.
Det finns liksom inte på kartan att all is kommer smälta, vad har du fått det ifrån?