Vänstern vill folkomrösta om förbifart Stockholm!

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Ni som saknar värmen här i Europa och inte riktigt greppar vad global medeltemperatur innebär kan ju kolla in hur Australien har det just nu.

"Second warmest year for Australia"

http://www.bom.gov.au/announcements/media_releases/climate/change/20100105.shtml

"2009 will be remembered for extreme bushfires, dust-storms, lingering rainfall deficiencies, areas of flooding and record-breaking heatwaves"

Bifogat

• 20100105meanTgraph09.gif
    20100105meanTgraph09.gif
    44.2 KB · Visningar: 28

Dr.Bike

Guest
Ni som saknar värmen här i Europa och inte riktigt greppar vad global medeltemperatur innebär kan ju kolla in hur Australien har det just nu.

Så "lustigt" att du just valde Australien, och inte Island eller Equador...

Det är inte så - att det du visar upp egentligen är ett lokalt problem, orsakat av det /helt kända) stora Ozonhål som finns över just - Australien.

Dvs du tar ett exempel på ett ställe, som har haft ett helvete. Å det var det redan då jag bodde och jobbade där. Ingen gick längre ut pga just den aggressiva solen. Det är sant, men bara för det, så behöver ju inte detta vara representativt för HELA jorden. Eller hur.

Märkligt....att man i miljökretsar alltid bara letar upp de värsta exemplen...
som dessutom är extremer, inte representativa medelvärden som du ville ge sken av.

Men... jag är inte inne för en miljödebatt - egentligen.
Global uppvärmning ÄR ett problem, det har du rätt i.
Men det handlade inte tråden om.

Jag vill ha en förbifart Stockholm!

:backontop

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det kan du inte få, för se hur varmt det är i Australien!

Det beror på att för få bilar står på tomgång i bilköer genom Stockholm!

Dr.Bike

Guest
Det kan du inte få, för se hur varmt det är i Australien!

Det beror på att för få bilar står på tomgång i bilköer genom Stockholm!

Sant det.

Ja ibland när galoscherna passar, är problemen lokala.
Ibland globala.
Det är lätt att vara miljöaktivist i en sån kaosartad sanning.
Det är bara att välja det jämförelseobjekt som passar ens syften.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha

Det är inte så - att det du visar upp egentligen är ett lokalt problem, orsakat av det /helt kända) stora Ozonhål som finns över just - Australien.

Dvs du tar ett exempel på ett ställe, som har haft ett helvete. Å det var det redan då jag bodde och jobbade där. Ingen gick längre ut pga just den aggressiva solen. Det är sant, men bara för det, så behöver ju inte detta vara representativt för HELA jorden. Eller hur.

som dessutom är extremer, inte representativa medelvärden som du ville ge sken av.

Off topic:
Att jag valde just Australien var för att jag pratade med en person därifrån igår och när jag pratade om snön här i Sverige så nämde han att han nyss hade varit ute på camping i 35-40 graders värme...

Sen så tror jag inte skogbränder, ökenstormar, översvämmningar och värmeböljor påverkas av själv ozonsiktet(eller brist på denna), utan av själva solenergin och att den farliga UV-strålningen istället "bara" är farlig för människan, djur och växter.

On topic:
Förbifart Stockholm skulle de ha byggt för typ 30 år sedan. Att bränna så mycket pengar idag för så få mil väg känns lite extremt.

Ska man tänka 10 framåt från nu så känns det som att andra lösningar kan vara smartare: mer och bättre tunnelbana, bygg bostäder där folk jobbar, flytta ut en del myndighetsjobb från tokholm till mindre orter, förtäta inte städerna så att de boende inte får plats med sina fordon, kör långväga frakten på järnväg istället för på lastbil m.m.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
kör långväga frakten på järnväg istället för på lastbil m.m.

Det spelar ingen roll, dom jävla miljöjönsarna överklagar ju alla järnvägsbyggen också, dom vill ha stillastående lastbilar i stockholms centrum.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Det spelar ingen roll, dom jävla miljöjönsarna överklagar ju alla järnvägsbyggen också, dom vill ha stillastående lastbilar i stockholms centrum.

Väldigt vad du har bekymmer med Tokholm. Trodde du bodde i lappträsk. :tungan

F.ö. så borde även transportproblemen i city gå att minska med bland annat nattleveranser, mindre lastbilar för lokaltransport.

Ok, bygg gärna förbifart så länge vi andra utanför Tokholm slipper betala.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Ska man tänka 10 framåt från nu så känns det som att andra lösningar kan vara smartare: mer och bättre tunnelbana, bygg bostäder där folk jobbar, flytta ut en del myndighetsjobb från tokholm till mindre orter, förtäta inte städerna så att de boende inte får plats med sina fordon, kör långväga frakten på järnväg istället för på lastbil m.m.

Det där att inte förtäta städer testade man med miljonprogrammen. Man ville riva i innerstaden och byggde utanför, med den fasta övertygelsen att folk skulle flytta ut till de nya områdena. Men, det blev inte så. Bor man i en stad så vill man bo inne i stan. Folk flyttade inte från Södermalm till Vårby. Städer ska förtätas. En tätbegyggd stad har ju också miljömässiga fördelar.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4

Är'e lungt om våra skattepengar också kan stanna i Sthlm då? Eller ska det va som vanligt där att ni bonna'jeflar bara ska ha ha & ha via diverse skatteutjämningssystem?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Väldigt vad du har bekymmer med Tokholm. Trodde du bodde i lappträsk. :tungan

F.ö. så borde även transportproblemen i city gå att minska med bland annat nattleveranser, mindre lastbilar för lokaltransport.

Näe, men visst skulle jag vara glad om jag slapp köra igenom stockholm, det är mest miljöfjantarna jag har problem med.

Det är samma jävla tjafs här om en kringled runt stan.
Om bottniabanan med, men dom vill att folk ska nyttja järnvägen (som dom inte vill ska byggas)

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Det där att inte förtäta städer testade man med miljonprogrammen. Man ville riva i innerstaden och byggde utanför, med den fasta övertygelsen att folk skulle flytta ut till de nya områdena. Men, det blev inte så. Bor man i en stad så vill man bo inne i stan. Folk flyttade inte från Södermalm till Vårby. Städer ska förtätas. En tätbegyggd stad har ju också miljömässiga fördelar.

Håller med att miljonprogrammen inte fungerade så bra och bor du centralt så flyttar du knappast om du inte kommer närmare ditt jobb eller byter från lägenhet till villa. Nu var det väl mest nyinflyttade som hamnade i ytterområdena.

Du har en poäng i att en tätbebyggd stad kan ha miljöömässiga fördelar, men att bygga bygga ännu mer på höjden utan att försöka lösa trafikproblematiken samtidigt är inte vettigt. Och i t.ex centrala Stockholm kan du inte bygga ut vägarna hur som helst, det står en massa hus i vägen...

Tittar man på större städer utomlands så har de ofta tunnelbanor som går dygnet runt, tätare busstrafik m.m.

Är'e lungt om våra skattepengar också kan stanna i Sthlm då? Eller ska det va som vanligt där att ni bonna'jeflar bara ska ha ha & ha via diverse skatteutjämningssystem?

Eru inte snell så stenger bonndjeflarna av elströmmen inatt... :rolleyes:

Näe, men visst skulle jag vara glad om jag slapp köra igenom stockholm, det är mest miljöfjantarna jag har problem med.

Det är samma jävla tjafs här om en kringled runt stan.
Om bottniabanan med, men dom vill att folk ska nyttja järnvägen (som dom inte vill ska byggas)

Kringlederna runt småstäder dödar ofta dem... fråga butiker och restauranger hur mycket kunder de tappar... Men visst är det bevämt för oss som kör förbi att slippa köra igenom varje samhälle som förr i tiden. Tjafset får politiker&miljömupparna stå för, jag försöker tänka praktiskt.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kringlederna runt småstäder dödar ofta dem... fråga butiker och restauranger hur mycket kunder de tappar... Men visst är det bevämt för oss som kör förbi att slippa köra igenom varje samhälle som förr i tiden. Tjafset får politiker&miljömupparna stå för, jag försöker tänka praktiskt.

Jag tänker också praktiskt, jag vill åka runt alla städer jag inte har ärenden i, det är ju inte så att jag stannar och shoppar i stockholm för att jag tvingas in, tanka gör man ju ändå i utkanterna, och ska jag ha en bit mat tar jag den i samband med tankstoppet.

Ergo, det går fortare, jag slipper köer, stockholmarna slipper en massa "bönner" som irrar omkring och inte kan köra i städer....

Win/win/win situation med en kringled.

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000

Ska vi ta grönlandsisen istället, det försvinner 220 miljarder ton varje år.
Tror du att isen försvinner för att vi har ett kallare eller varmare klimat ?

DN - GRÖNLAND

Vet du hur golfströmmen påverkas om saltnivån i haven blir lägre pga isen försvinner ?

Tillhör du miljömupparna som bara tänker 1 dag framåt ?

Visa ett rapport som säger att temperaturökningen där beror på just tunna ozonlager/hål över Australien istället.

Ja, det är lite konstigt. För de som helt skiter i miljön på grund av egoism eller okunskap bryr sig i alla fall inte.

Jag vill ha en förbifart Stockholm!:backontop

Jag vill inte det så jag hoppas verkligen att folket får betämma och då blir det troligen nej.

Samma här, många miljöfjantar kan sitta och köa i sina bilar och gnälla över hur trångt det är på vägarna.

Alla andra som faktiskt bryr sig tar sig till arbetet på andra sätt.

Överdriv inte Stockholms betydelse för Sverige. Stockholm är inget utan de andra städerna och kommunerna. Dock så skulle övriga landet överleva utan Stockholm just på grund av exporten. Stockholm generera ingen mat heller vilket görs utanför Stockholm. Människan överlever bara utan mat i några veckor.

El produceraras inte i Stockholm utan i övriga landet. Utan övriga Sverige skulle Stockholm stanna HELT.

Bara skogen som inte finns i Stockholm drar in är 122 miljarder kronor (2006)
Skogen

Sveriges skogsexport ökade med 32 % mellan 2001 och 2005

Och nu när vi äntligen (och oväntat) har en riktig vinter, var är alla uppvärmningshysteriker nu?
Drar de här väldigt kalla veckorna ner årsmedlet med tre grader??

Inlägget tyder bara på okunskap. Tror du verkligen att en (1) kall vinter förkastar den statistik som visar att de senaste 50 åren har medeltemperaturen ökat sakta men säkert ?

Många vill inte förstå, och några andra kan inte förstå.
Argumenten om det pågår en global uppvärmning eller inte ska inte existera längre. Det är redan bevisat.

Intessant nu är istället om vi ska bry oss eller titta åt andra hållet och låte det forstätta tills vår egen existens står på spel.

Jag tänker också praktiskt, jag vill åka runt alla städer jag inte har ärenden i, det är ju inte så att jag stannar och shoppar i stockholm för att jag tvingas in, tanka gör man ju ändå i utkanterna, och ska jag ha en bit mat tar jag den i samband med tankstoppet.

Win/win/win situation med en kringled.

Visst är det Win/win/win om du ser till din egen lilla sfär.
Ser du globalt så är det Fail/fail/fail i jämförelse med buss eller tbana.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Visst är det Win/win/win om du ser till din egen lilla sfär.
Ser du globalt så är det Fail/fail/fail i jämförelse med buss eller tbana.

Vad är fail med att leda trafik som inte ska in i stan runt?
Vad är fail med att det blir mindre trångt för dom som verkligen måste in till stan?
Vad är fail med att hålla bilar med motorn igång rullande, istället för stående i köer?
Vad är fail med att bygga infrastruktur?
Vad är fail med att bygga infrastruktur när många går arbetslösa?

Ditt enda argument är att nya billar kommer att pluppa upp ur marken och nöjesköra på vägen.
DET KOMMER INTE ATT HÄNDA!
Så jävla roligt är det inte att köra motorväg, och så billig är inte soppan.

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Vad är fail med att leda trafik som inte ska in i stan runt?
Vad är fail med att det blir mindre trångt för dom som verkligen måste in till stan?
Vad är fail med att hålla bilar med motorn igång rullande, istället för stående i köer?
Vad är fail med att bygga infrastruktur?
Vad är fail med att bygga infrastruktur när många går arbetslösa?

Ditt enda argument är att nya billar kommer att pluppa upp ur marken och nöjesköra på vägen.
DET KOMMER INTE ATT HÄNDA!
Så jävla roligt är det inte att köra motorväg, och så billig är inte soppan.

Du har problem att förstå. Du jämför skillnaden mellan att köra bil idag med att köra bil i en kringled.

Med ett sådant resonemang så visar du i alla fall hur långsiktigt du tänker och om du är villig att försätta förstöra eller inte.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du har problem att förstå. Du jämför skillnaden mellan att köra bil idag med att köra bil i en kringled.

Med ett sådant resonemang så visar du i alla fall hur långsiktigt du tänker och om du är villig att försätta förstöra eller inte.

Så du menar att folk i dag kör bil för att det är för lätt och för billigt?

Och din lösning är att försämra bilismen så den dåliga kollektivtrafiken framstår som ett bättre alternativ?

Så om någon människa brinner så slår du ihjäl honom med ett brännbollsträ för att det är bättre än att brinna upp, istället för att angripa problemet och släcka elden?

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj

Orsaken är många till att många Stockholmare kör bil.
Dock så verkar inte många tänka på de negativa konserkvenserna eller så bryr man sig inte om det. Bara det är bekvämt.

Och din lösning är att försämra bilismen så den dåliga kollektivtrafiken framstår som ett bättre alternativ?

Försämra ?, vilka vägar ska tas bort ?

Så om någon människa brinner så slår du ihjäl honom med ett brännbollsträ för att det är bättre än att brinna upp, istället för att angripa problemet och släcka elden?

Oj vilken dålig jämförelse.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Lösningen är att satsa en del av de pengar som idag läggs på vägbyggen på kollektivtrafik istället så att den blir ett bättre alternativ än vad den är i nuläget, så fler väljer kollektivt istället för egen bil. Då blir det bättre för de som fortfarande vill köra bil OCH för de som vill åka kollektivt. What's not to like?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning