Nej, det tror jag inte.
Fattigdomen är utbredd i USA, de för dessutom krig på två fronter i Afghanistan och Iraq. Även om krigen genererar en hel del krigsbyten så kostar det mer än man kan stjäla/konfiskera i dessa länder.
USA har så många andra frågor de måste jobba med som att utrota fattigdomen inom landet och öka på läskunnigheten och sjukvård för alla.
Vad det bästa du kunde komma på för att försvara varför dom ska släppa ut mer än 4ggr så mycket per person mot övriga världen?
Vi kommer att få fler jobb inom landet och ökat välstånd om vi satsar på miljöteknik tidigt. Det är den mest expansiva industrin av kunnande och teknik idag. Satsar vi dessutom på lokala lösningar med stora naturreservat så skulle vi kunna lägga till miljöturism som en framtida expansiv inhemsk ekonomisk tillgång. Turism genererar enorma summor idag runt om i världen. Långt mer än många andra industrier.
Hur ska turisterna komma hit? Först proklamerar du för att vi måste få ner bilismen för att spara på miljön, sen vill du locka hit så många som möjligt?
Sen vill jag gärna ha en källa, samt summa, på hur mycket miljöturism nu genererar runt om i världen. Eftersom du skriver att den generar enorma summor långt mer än många andra industrier tar jag för givet att du har en bra källa på det?
Frågan om rättvisa blir oerhört urholkad om vi ska se den globalt.
"Varför ska vi ligga i framkant eller göra mer än någon annan?"
Vi jämför oss gärna med andra industrinationer som har större utsläpp.
Hur kan man inte se koldioxidutsläpp som en global sak? Tror du det sitter höga murar med runt varje land så att vi inte delar samma atmosfär? Koldioxiden som släpps ut i Las Pas påverkar oss lika mycket som den gör befolkningen i Phuket och Toronto.
Sen är det svårt att inte jämföra Sverige med andra industrinationer som har större utsläpp än oss, då vi är ett av dom bästa länderna. Vilka övriga i Europa tycker du vi ska jämföra oss med? Schweiz är enda landet som är bättre men det är med bra liten marginal. Tycker du det är bättre om vi jämför oss med u-länder? Tittar man runt om i världen så är det lika svårt där att hitta ett industriland som har bättre utsläpp per invånare än vad vi har. Har du koll på hur Sveriges utsläpp ser ut om man tittat globalt? Nånting säger mig att du inte riktigt har det
Last edited: