Vänstern vill folkomrösta om förbifart Stockholm!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En nolla hit eller dit, jag tycker fortf. vi skyller allt på Asiaterna då deras andel är så fruktansvärt mycket högre än vad Förbifart Stockholm ev. kommer bidra med, även om jag skulle tro på en sänkning.

Vi har redan lärt oss laga deras mat och deras bilar är inget att hurra för, vad mer kan dom bidra med?
'Nuke the fuckers
party0006.gif


Faktum är att man i hemlighet och stillhet bör önska sig ett fullskaligt kärnvapenkrig om man är orolig över jordens resurser och hållbarhet.
Kanske vore ngt för Maria Wetterstrand och hennes skäggiga alkispolare att driva. :gnissla
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Faktum är att man i hemlighet och stillhet bör önska sig ett fullskaligt kärnvapenkrig om man är orolig över jordens resurser och hållbarhet.
Kanske vore ngt för Maria Wetterstrand och hennes skäggiga alkispolare att driva. :gnissla

Jo, att vi gått från drygt 1,5miljarder till snart 7, på 100 år, är inget man får nämna i miljödebatten.. Då är man grym och elaCk :mad:
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
varför man ska lyssna på våra beslutsfattare när dom har sina miljövisioner ang. Sverige, men framförallt våran biltrafik?

nästan så man inte kan låta bli att skratta när du visar dom där siffrorna och samtidigt ser en MP eller V som tjatar om miljön ex. i frågan om förbifart sthlm :D

Kanske vore ngt för Maria Wetterstrand och hennes skäggiga alkispolare att driva. :gnissla

"Rädda miljön, starta WW3 nu!!" :död
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
nästan så man inte kan låta bli att skratta när du visar dom där siffrorna och samtidigt ser en MP eller V som tjatar om miljön ex. i frågan om förbifart sthlm :D

Räkna på USA så blir det ännu mera humor.

5 940 000 000/365 = 16 273 972 x 3,5 = 56 958 902t.
Så, natten mellan Söndag & Måndag så har USA släppt ut lika mycket koldioxid som vi kommer göra under hela 2010. Vilken tur att dom förbjöd dubbdäck på Hornsgatan :lol
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Räkna på USA så blir det ännu mera humor.

5 940 000 000/365 = 16 273 972 x 3,5 = 56 958 902t.
Så, natten mellan Söndag & Måndag så har USA släppt ut lika mycket koldioxid som vi kommer göra under hela 2010. Vilken tur att dom förbjöd dubbdäck på Hornsgatan :lol

Det blir till att införa straffskatt på V och MP så de får betala varje gång de talar om miljön i en del frågor......
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jämför ovan mot dessa färdsätt, vilket tror du ger minst utsläpp och vad är mest ekonomiskt ?

-Åka buss 1 mil till i bilfria bussfiler ?
-Åka tuben ?

Vad tror du ger mest och är mest ekonomisk?

- Promenera från Stockholms central till Järfälla
- Ta häst och vagn från Stockholms central till järfälla
 

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Jo, att vi gått från drygt 1,5miljarder till snart 7, på 100 år, är inget man får nämna i miljödebatten.. Då är man grym och elaCk :mad:

Så det är helt okej att förbruka alla resurser i snabbare takt med ursäkten att vi är fler människor ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så det är helt okej att förbruka alla resurser i snabbare takt med ursäkten att vi är fler människor ?

Vi förbrukar resurserna i mindre snabb takt om vi har vägar som fungerar istället för vägar där tusentals bilar står still med motorn på tomgång.
 

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Vad tror du ger mest och är mest ekonomisk?

- Promenera från Stockholms central till Järfälla
- Ta häst och vagn från Stockholms central till järfälla

Med tanke på alla bekväma Stockholmare så tror du väl inte att detta förslag skulle införas, det är tom svårt nog för Stockholmarna att till fots gå 400 meter till närmaste buss istället för att 60 meter till parkeringen där bilen står.

Vi förbrukar resurserna i mindre snabb takt om vi har vägar som fungerar istället för vägar där tusentals bilar står still med motorn på tomgång.

Om en ny led byggs så öppnas det upp för mängder av nya fordons ägare som tycker det är bekvämt att ta bilen istället och det blir en tidsfråga innan vi istället har 100'000 nya fordon...

På grund av kortsiktighet och att många människor helt enkelt är lata och tror sig att bilen är räddningen.

Ja till förbifart Stockholm om vi ser kortsiktigt och gärna fortsätter med miljöförstöringen.

Nej till förbifart Stockholm om vi ser långsiktigt och tänkte på andra än oss själva för en gångs skull.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Med tanke på alla bekväma Stockholmare så tror du väl inte att detta förslag skulle införas, det är tom svårt nog för Stockholmarna att till fots gå 400 meter till närmaste buss istället för att 60 meter till parkeringen där bilen står.

Du menar, gå 400m till närmsta buss, åka 3 kvarter, gå 400m byta till tunnelbana, vänta tillsammans med knivvitande narkomaner, lukta på urindoft, åka tunnelbana 9 stationer, gå 400m, åka buss med zigenska flöjtspelare och kaxiga invandrargäng som beter sig som apor, gå 400m.

Sist det var trevligt att åka kollektivt i stockholm var fan på 50 talet och då var jag inte född.
Börja i den änden, städa upp skiten så att det blir trevligare så kanske folk vill åka kollektivt.
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Man tar sällan upp bilens positiva sidor i debatten om nya vägar. Själv tycker jag att den frihet bilen ger är viktig, för samhället och för människan. Det är något man bör ta hänsyn till.
 

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Sist det var trevligt att åka kollektivt i stockholm var fan på 50 talet och då var jag inte född.
Börja i den änden, städa upp skiten så att det blir trevligare så kanske folk vill åka kollektivt.

Absolut, finns mycket att förbättra med tex. tätare turer, fler vagnar, billigare osv.

Skulle 30 Miljarder satsas så skulle stora förbättringar göras.

Idag så finns det tex. ingen tbana ut mot Nacka vilket är dåligt.
Själv skulle jag vara glad om jag inte behövde passera över Skurubron varje dag. Inget vidare att sitta och köa där dag efter dag.


Några stationer ute i Nacka så man kan ta sig till Slussen på 15 minuter skulle vara ett stort lyft och många skulle säkert börja lämna bilen hemma istället.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Om en ny led byggs så öppnas det upp för mängder av nya fordons ägare som tycker det är bekvämt att ta bilen istället och det blir en tidsfråga innan vi istället har 100'000 nya fordon...


Orkar knappt inte ens bemöta människor som inte klarar att hantera fakta....

Du LYSSNAR ju inte människa.
KAN du läsa?
Kan du TÄNKA?
Isf: Gå tillbaka, läs om alltihop, och gör det viktigaste:

Ta till dig FAKTA.

Du far ju med osanning! (nej det BLIR inte fler bilar! Antalet bilar är konstant. Folk kommer inte köra bara för att det finns en ny väg. Ok, några extra blir det som tar bilen - ja, men det är marginellt, men vaddå? Har inte människorna frihet att ta sin egen bil? Dessutom köps väl elen till SL in från Vattenfalls brunkolsverk i forna Öst-Tyskland...vill du diskutera total miljöpåverkan be my guest tills du säger att du vill ha kärnkraft)

Du bara upprepar likt ett mantra, allt det du verkar ha lärt dig på din politiska "bibelskola"
TOTALT oförmögen (eller ovillig, skitsamma) att ta in vad ANDRA säger, bedöma, värdera, och inse.

Du har fel.

Vissa lösryckta småsaker du säger, är i sak korrekta.
Men du överdriver deras effekter. Och eller härleder saker som oavsett västerled eller inte hade/skulle drabba oss i alla fall.
Dvs du(ni) klarar inte att hålla isär pickar och morötter.
Det GÅR alltså inte att, hur gärna vi alla vill (ja även jag vill kunna andas imorrn), att bara stänga av, stoppa, hejda, säga nej.
Livet pågår min vän!
Där ute.
Folk MÅSTE få tillåtelse att röra på sig.
Huvuddelen av vårt folk i mälardalen och de som ska köra på västerleden bor INTE inom kollektivzon.

Och ja! - vi ska givetvis, göra det på ett så BRA sätt vi kan, inte maximalt miljövänligt (nollutsläpp anm.), som DU efterspråkar, det ÄR orimligt, utan vi ska göra det på ett så miljömässigt korrekt vis vi KAN, inom rimliga gränser.
Din politik är orimlig. Ensidig. Och helt stadsboendepolariserad.


T.o.m du inser såklart fördelarna med en förbifart.
Det är jag övertygad om. För jag tror inte att du är dum.

Det som förvånar är din dogmatism, ditt enögda seende.
Och varför ni miljönissar ALLTID ska likt ett tjurigt barn vara EMOT allt som underlättar.

Å så är er argumentation alltid domedagsbetonad! :D
- Om ni bygger leden blir det MER avgaser...inne i stan....å utanför stan, å överallt (hur f-n sa i hat?) å allt blir så dåligt å... osv osv
Ni blandar småfakta med rent larviga påståenden.

Inkonsekvensens högborg: Miljörörelsen! Det går aldrig att göra er nöjda. Likt små tjuriga barn sitter ni och gnäller även när man gör som ni säger.
- Se här, nu rullar alla bilar, nu blir det MINDRE mängd avgaser!
- Nehe, det var inte HELLER bra....
- Vad ska vi göra dådå?
- Stänga av allt?

Som ett bortskämt barn: Aldrig nog - alltid mer.
Eller så verkar ni bara vilja att det blir annorlunda. Bara det inte blir som nån annan ville.
Aldrig en LAGOM kompromiss. Aldrig en utsträckt hand, och ett erkännande att vi trots allt MÅSTE göra si eller så.
Och sedan inse att livet ÄR kompromisser, där man får ta det "minst dåliga"

Det allra bästa - det finns tyvärr aldrig, eller mycket sällan.
Även om jag i grunden delar dina önskemål, inser jag att det
som sagt måste kompromissas.

Absolut, finns mycket att förbättra med tex. tätare turer, fler vagnar, billigare osv.

Skulle 30 Miljarder satsas så skulle stora förbättringar göras.

Idag så finns det tex. ingen tbana ut mot Nacka vilket är dåligt.
Själv skulle jag vara glad om jag inte behövde passera över Skurubron varje dag. Inget vidare att sitta och köa där dag efter dag.


Några stationer ute i Nacka så man kan ta sig till Slussen på 15 minuter skulle vara ett stort lyft och många skulle säkert börja lämna bilen hemma istället.

Huvudet på spiken! :tummenupp

Helt korrekt:

Folk som ska IN i/till stan (eller ut till förorten) ska ta TÅGET!
KOrrekt min käte Watson.
Om alla djävlar som sitter och trängs i bilar för att köra inne istan gav fan i det så vore ju mycket av dina största bekymmer lösta.

Men! :mattias

OBS! Dessa människor är INTE målgruppen för en västerled!
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo, att vi gått från drygt 1,5miljarder till snart 7, på 100 år, är inget man får nämna i miljödebatten.. Då är man grym och elaCk :mad:

Som du själv säger så ökar befolkningen med tiden. Detta lär vi inte komma i från om inget radikalt förändras, eller hur? Med andra ord, stor-stockholm kommer bli allt mer tättbefolkat och utrymmet för förtätning av staden är redan nu begränsat. Om denna framtida befolkning inte kommer ha några vettiga alternativ till att köra sin egen bil så kommer vi hamna i nåt som liknar det här:

mumbai-traffic.jpeg


Räkna på USA så blir det ännu mera humor.

5 940 000 000/365 = 16 273 972 x 3,5 = 56 958 902t.
Så, natten mellan Söndag & Måndag så har USA släppt ut lika mycket koldioxid som vi kommer göra under hela 2010. Vilken tur att dom förbjöd dubbdäck på Hornsgatan :lol

Ja, att de är 30 ggr fler än oss har förstås inget med saken att göra?
Visst släpper de ut betydligt mer per person än vad vi gör i Sverige men det är ju också beroende på att man satsat ensidigt på biltrafik och att alternativ till det saknas. Inte så konstigt.

OBS! Dessa människor är INTE målgruppen för en västerled!

Fast vem är det som är dogmatisk och inte lyssnar här egentligen?

Du kan säkert hålla med om att förbifarten inte bara kommer användas av de som åker från norr till söder men också av de som bor i regionen? Om inte så ta en titt på Vägverkets målsättningar med Förbifart Stockholm. 5 av 7 punkter handlar om att förbättra stor-stockholm ur trafiksynpunkt medan bara 1 handlar om att underlätta för passerande långdistanstrafik. Dessutom är det ju så att en mycket stor del av de långväga transporterna faktiskt har Stockholm som slutdestination. Då hjälper ju inga förbifarter i världen.

Hur lång tid tror du det tar innan förbifarten är en genomfart? Redan nu passerar den flera tättbefolkade områden som säkerligen kommer dra nytta av en ny transportled. Om du ser historiskt så etableras nya centrum ofta i anslutning till bra kommunikationer (se själv på en Sthlms-karta hur ytterområdena sprider sig längs motorvägarna i ett stjärnmönster ut från city) och det vore väldigt otroligt att förbifarten skulle vara ett undantag.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur lång tid tror du det tar innan förbifarten är en genomfart? Redan nu passerar den flera tättbefolkade områden som säkerligen kommer dra nytta av en ny transportled. Om du ser historiskt så etableras nya centrum ofta i anslutning till bra kommunikationer (se själv på en Sthlms-karta hur ytterområdena sprider sig längs motorvägarna i ett stjärnmönster ut från city) och det vore väldigt otroligt att förbifarten skulle vara ett undantag.

Självklart bosätter sig folk där det finns vägar.
Självklart ökar trafiken om fler bosätter sig.

Lösningen är barnbegränsning alá Kina och stoppad invandring.

När vi är nere på dom befolkningssiffror vi hade år 1900 så kommer utsläppen att vara på den nivån också, förutsatt att vi nöjer oss med den levnadsstandard dom hade då!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Självklart bosätter sig folk där det finns vägar.
Självklart ökar trafiken om fler bosätter sig.

Lösningen är barnbegränsning alá Kina och stoppad invandring.

När vi är nere på dom befolkningssiffror vi hade år 1900 så kommer utsläppen att vara på den nivån också, förutsatt att vi nöjer oss med den levnadsstandard dom hade då!

Att tänka sig att en majoritet av storstadsboende kan förflytta sig med något annat transportmedel än egen bil är en utopi, eller? Du får gärna utveckla kopplingen mellan bilkörande och levnadsstandard :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att tänka sig att en majoritet av storstadsboende kan förflytta sig med något annat transportmedel än egen bil är en utopi, eller? Du får gärna utveckla kopplingen mellan bilkörande och levnadsstandard :)

Om det kollektivtrafik varit ett bra alternativ så hade folk valt det redan!

Det finns ingenstans ett modernt samhälle som har en så bra fungerande kollektivtrafik att privatbilism inte behövs.

Så länge man bromsar trafik som vill fram så uppstår trafikproblem, köer och onödiga utsläpp, låter man trafiken flyta om än i utkanterna av bebyggelsen så minskar dessa problem.

Man löser inte problemet att folk inte vill dela tunnelbanevagnar med knarkare, flöjtspelare, nerpissade alkisar, skrikande småbarn osv genom att tvinga ner folk i tunnelbanan.

Man löser inte en elektrikers behov av firmabil genom att sätta krokar i tunnelbanevagnarna där han kan hänga stegen.

Man transporterar inte nybakt bröd i tunnelbanan.

Man tar sig inte en kilometer bortanför sista stationen med tunnelbanan.

Det är inte (tids)ekonomiskt att en person som ska förflytta sig mellan två närliggande stadsdelar ska åka tunnelbana till centrum för att byta till en annan linje och åka tillbaka.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Absolut, finns mycket att förbättra med tex. tätare turer, fler vagnar, billigare osv.

Skulle 30 Miljarder satsas så skulle stora förbättringar göras.

Idag så finns det tex. ingen tbana ut mot Nacka vilket är dåligt.

t-bana till nacka, förbifart stockholm, vad mer vill ni ha?, räcker 100 miljarder?, det är bra tider att bygga nu.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Finns mycket intressant att läsa i SIKA's stora resvaneundersökning som du kan hitta här.

Uppenbarligen är inte kollektivtrafiken lösningen idag, så man måste inrikta sig mer på hur man hållbart löser transportfrågan för de privata resorna. Flertalet åker inte kollektivt. Men här kan man säkert hitta intressanta lösningar inom ramen för bil mc osv. Om man lättade ordentligt på regelverket så skulle fler fordonstyper kunna komma. Framtidens fordon kanske inte är en bil utan något annat. Kanske en hybrid mellan bil/mc som går på vätgas...
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top