Jag tror ingen av oss rabiata miljömuppar i tråden tror på eller vill se ett samhälle utan bilism. Bilen kommer alltid att behövas. Tyvärr lär det dröja innan den blir miljövänlig.
Jag tror att biltrafiken ökar p g a förbifarten. Det går inte på en vecka, eller en månad, men på några år. Jag tror inte heller det beror på att folk "okynneskör".
Slänger man ut 25-30 miljarder på en motorväg kommer förstås det gå snabbare att ta sig fram mellan vissa delar av Stockholm per bil. Därmed framstår bilen som ett attraktivt transportmedel. Några av de som idag åker kommunalt kommer att ta bilen. Människor kommer också att se att det är möjligt att bo på ena sidan av stan och jobba på andra. Benny Bonde som flyttar från vischan till storstadens puls ser därför inga problem med att bosätta sig i söderort och jobba i norrort. Hade däremot förbifarten inte funnits så hade han sett boende i norrort som ett bättre lämpat alternativ. Hur man planerar staden har i det långa loppet stor betydelse för folks val att bosätta sig och var de väljer att arbeta. I en sådan stor stad som Stockholm så finns det ju för många individer ganska många olika alternativ när det gäller både boende och val av arbetsplats. På lite längre sikt alltså!
Förbifart Stockholm riskerar att gynna en utglesning av Stockholm. Områden som tidigare ansågs ointressanta att bebygga av kommuner och byggbolag, då kommunikationerna var för dåliga, kan med förbifartens tillkomst bebyggas. En utglesning av Stockholm där bilberoendet i Stockholm ökar är i min mening negativt. Det är bättre att förtäta de områden som redan finns. De flesta vill ju ändå bo i stadsmiljö och inte i förorten, vilket avspeglar sig i priserna. En tät stad är en miljövänlig stad.
Jag föreslår att vi istället för att bygga förbifarten tar och utökar (även Essingeleden) trängselavgifterna och höjer dem! Detta genererar intäkter som vi delvis använder för att sänka skatter och delvis finansierar förbättrad kollektivtrafik. För de som har råd kommer transporten till arbetsplatsen gå snabbare, det kommer också att göra att trafiken flyter (mindre miljöpåverkan). Vissa underbetalda människor kommer förstås inte ha råd att ta bilen till jobbet utan får antingen
A) Stå ut med kollektivtransport.
B) Flytta närmare jobbet.
C) Söka nytt jobb närmare bostaden.
Vad de än väljer så blir det bra!
Och denna simpla lösning kostar inte i närheten av 25-30 miljarder.
Jag tror att biltrafiken ökar p g a förbifarten. Det går inte på en vecka, eller en månad, men på några år. Jag tror inte heller det beror på att folk "okynneskör".
Slänger man ut 25-30 miljarder på en motorväg kommer förstås det gå snabbare att ta sig fram mellan vissa delar av Stockholm per bil. Därmed framstår bilen som ett attraktivt transportmedel. Några av de som idag åker kommunalt kommer att ta bilen. Människor kommer också att se att det är möjligt att bo på ena sidan av stan och jobba på andra. Benny Bonde som flyttar från vischan till storstadens puls ser därför inga problem med att bosätta sig i söderort och jobba i norrort. Hade däremot förbifarten inte funnits så hade han sett boende i norrort som ett bättre lämpat alternativ. Hur man planerar staden har i det långa loppet stor betydelse för folks val att bosätta sig och var de väljer att arbeta. I en sådan stor stad som Stockholm så finns det ju för många individer ganska många olika alternativ när det gäller både boende och val av arbetsplats. På lite längre sikt alltså!
Förbifart Stockholm riskerar att gynna en utglesning av Stockholm. Områden som tidigare ansågs ointressanta att bebygga av kommuner och byggbolag, då kommunikationerna var för dåliga, kan med förbifartens tillkomst bebyggas. En utglesning av Stockholm där bilberoendet i Stockholm ökar är i min mening negativt. Det är bättre att förtäta de områden som redan finns. De flesta vill ju ändå bo i stadsmiljö och inte i förorten, vilket avspeglar sig i priserna. En tät stad är en miljövänlig stad.
Jag föreslår att vi istället för att bygga förbifarten tar och utökar (även Essingeleden) trängselavgifterna och höjer dem! Detta genererar intäkter som vi delvis använder för att sänka skatter och delvis finansierar förbättrad kollektivtrafik. För de som har råd kommer transporten till arbetsplatsen gå snabbare, det kommer också att göra att trafiken flyter (mindre miljöpåverkan). Vissa underbetalda människor kommer förstås inte ha råd att ta bilen till jobbet utan får antingen
A) Stå ut med kollektivtransport.
B) Flytta närmare jobbet.
C) Söka nytt jobb närmare bostaden.
Vad de än väljer så blir det bra!
Och denna simpla lösning kostar inte i närheten av 25-30 miljarder.