Vänstersväng på landsväg uppkörningen hjälp

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
uppkörning om en och en halv vecka.
har landsvägskörning med skolan imorn, men tänkte höra med er hur en vänstersväng ska gå till på uppkörningen?
får det inte vara en enda bil bakom om man ska få svänga eller vill uppkörningsmannen att man alltid åker vidare o vänder?
när dem menar åker vidare och vänder på lämpligt ställe?

vad är detta lämpliga stället då för uppkörningsmannen?
och hur kör ni på grusväg? är det alltid hastighetsskylt på grusväg eller är det 50 om inget annat anges?

Du kan väll också stanna på väggrenen en bit innan du ska svänga, låta bilarna köra förbi för att sedan blinka ut och sedan svänga?!

En bil bakom tycker jag är helt okej för att göra en vänstersväng, men är det 2 så finns ju chansen att den andra bilen inte ser dig för att den första ligger i vägen. (Vet inte vad uppkörningskontrollanten säger dock).

Grusväg skulle jag köra betydligt långsammare än 50 på när det är uppkörning...

Kör INTE för sakta på grus på uppkörning, du ska kunna köra på grus, just därför gruskörning kan komma med på uppkörningen. Framåt med vikten över tanken och gasa så ska du se att det löser sig.
Vad gäller vänstersväng så skulle jag ta det säkra före det osäkra. Åk och vänd vid ex första bästa lilla avtagsväg eller parkeringsficka.

Bashastighet utanför tätbebyggt område ska väl vara 70? Jag minns fan inte. Google är din vän.

E* Det ska väl du kunna nu med nylästa böcker? :)

Det finns inget absolut svar, det är din bedömning utifrån vad du lärt dig. Men av tre alternativ är ett absolut fel: finns det trafik i närheten sväng inte vänster! Vad är närheten? Tjaaa... hinner de fram till dig inom den tid det tar för dig att sänka farten, kolla uppsikt, köra över vägen?

Om det blir diskussion efter är det inte säkert du blir underkänd så länge du kan motivera och förklara ditt beslut på ett vettigt sätt.

Alternativ två är att fortsätta och svänga höger vid nästa tillfälle och helt enkelt vända på sidoväg eller liknande (mack går bra...)

Alternativ tre är att köra in till höger och släppa förbi före svängen om det eventuellt finns nån enstaka bil bakom. Fast jag är inte helt 100 på att de godkänner det längre, de är fortfarande inga stjärnor på hojkörning på Trafikverket...

Lämpligt ställe är alltså inte att vända på vägrenen...

Skyltad hastighet gäller såvida du inte bedömer att det finns övriga faror (dålig sikt, extremt dåligt underlag, djur, gående...) som motiverar sänkt fart. Grus i sig räknas inte som dåligt underlag såvida det inte blir väldigt gropigt eller vägbyggeliknande med stora stenar eller djupt lösgrus. Du ska väl kunna köra hoj åtminstone hjälpligt för att få körkortet?

Last edited:
Din lärare kommer gå genom grunderna, så du kommer nog fatta...

Men man kan ju ha i bakhuvet att om det kommer mötande trafik när man ska svänga så riskerar man att bli stillastående på mittlinjen (pga man måste väja)

Står man där är man ju körd på så många sätt om någon mötande gör omkörning, eller någon bakomvarande gör omkörning, eller någon svarar i mobilen och svajar till.. jaja du fattar säkert. Sen om man har lastbil eller liknande bakom sig är det inte läge att svänga vänster heller pga bilar ofta vill köra om dessa/du är osynlig för alla som ligger bakom lastbilen.

Tack för alla svaren

okej var o körde landsvägskörning idag med skolan.
måste fråga er en till grej som vart oklart nu.
Vid dubbelfilig rondell, om man ska ut till vänster lägger man ju sig i vänstra filen, men läraren sa att när du har passerat "rakt fram avfarten" ska du byta till höger filen o sen köra ut, jag trodde det var lungt att ligga i vänsterfil och köra ut om jag ska till vänster utfart? hur gör ni i en sån rondell??

Sen körde vi in på grusvägar och vart lite osäker vad det var för hastighetsbegränsning ibland här o där men det gick rätt bra.
Om man kör av vägen in på t ex grusvägen där det inte stod nåt så är det samma hastighet som på den väg du körde innan om inget annat anges??
Just det om ni ska vänster i rondellen, blinkar ni då vänster?
Har både hört folk som fått det som anmärkning på uppkörning att man inte ska blinka vänster, men min trafikskolelärare sa att man ska det.
Vissa saker verkar så luddiga.
Manövreringsbanan satt klockrent idag på alla moment hoppas det håller i sig :):)

Behöver svar snarast =)

Last edited:
Kör INTE för sakta på grus på uppkörning, du ska kunna köra på grus, just därför gruskörning kan komma med på uppkörningen. Framåt med vikten över tanken och gasa så ska du se att det löser sig.
Vad gäller vänstersväng så skulle jag ta det säkra före det osäkra. Åk och vänd vid ex första bästa lilla avtagsväg eller parkeringsficka.

Bashastighet utanför tätbebyggt område ska väl vara 70? Jag minns fan inte. Google är din vän.

E* Det ska väl du kunna nu med nylästa böcker? :)

Älskar din avatar :D

Borde inte detta ingå i utbildningen, körläraren ska kunna svara på sådana frågor, annars vette fn om dom ska ha något betalt.:va

Tack för alla svaren

okej var o körde landsvägskörning idag med skolan.
måste fråga er en till grej som vart oklart nu.
Vid dubbelfilig rondell, om man ska ut till vänster lägger man ju sig i vänstra filen, men läraren sa att när du har passerat "rakt fram avfarten" ska du byta till höger filen o sen köra ut, jag trodde det var lungt att ligga i vänsterfil och köra ut om jag ska till vänster utfart? hur gör ni i en sån rondell??

Sen körde vi in på grusvägar och vart lite osäker vad det var för hastighetsbegränsning ibland här o där men det gick rätt bra.
Om man kör av vägen in på t ex grusvägen där det inte stod nåt så är det samma hastighet som på den väg du körde innan om inget annat anges??
Just det om ni ska vänster i rondellen, blinkar ni då vänster?
Har både hört folk som fått det som anmärkning på uppkörning att man inte ska blinka vänster, men min trafikskolelärare sa att man ska det.
Vissa saker verkar så luddiga.
Manövreringsbanan satt klockrent idag på alla moment hoppas det håller i sig :):)

Behöver svar snarast =)

Man blinkar då man byter körfält d.v.s då du ska UT ur rondellen vilket blir höger.

Man blinkar då man byter körfält d.v.s då du ska UT ur rondellen vilket blir höger.

exakt, det räcker med att blinka ur ju? behöver inte blinka vänster om jag ska vänster och sen blinka höger ut?
Vet du angående: såhär brukar jag göra, om jag ska vänster i rondellen då lägger jag mig i vänsterfil ju (2-filig rondell) och sen kör ut från samma fil jag kört? eller måste jag byta till det högra körfältet efter halva rondellen (rakt-fram-avfarten alltså) och sen åka ur från högra körfältet? Det var det som gjorde mig förbryllad, för så kör jag aldrig annars.

Alltså vill vara säker så man inte gör några misstag på uppkörningen därför alla frågor.

Last edited:

Om du då kommer till en rondell med 2 filer in o 2 ut och du ska köra rakt fram, du ligger i högerfilen och körkhela tiden i den alltså byter du ej fil o behöver inte blinka när du kör ut ur CIRKULATIONSPLATSEN som det så vackert heter.:tummenupp

Borde inte detta ingå i utbildningen, körläraren ska kunna svara på sådana frågor, annars vette fn om dom ska ha något betalt.:va

Heheh såklart så vet väl körskoleläraren bäst.
Bara att som den blinka vänster grejen fick en polare anmärkning på på sin uppkörning att ma INTE skule blinka vänster och sen blinka ut, utan endast blinka ut. Så därför blir jag lite orolig över vad som e rätt.

Om du då kommer till en rondell med 2 filer in o 2 ut och du ska köra rakt fram, du ligger i högerfilen och körkhela tiden i den alltså byter du ej fil o behöver inte blinka när du kör ut ur CIRKULATIONSPLATSEN som det så vackert heter.:tummenupp

Exakt en sån mena jag, 2-filig in och 2-filig ut. och ska vänster rondellen är det inte ok och ligga i vänster körfält och sen köra ut därifrån?

Last edited:

Så är det.. byter du inte körfält så ska du inte blinka.

Det här handlade dock om körfältsbyte i CIRKULATIONSPLATS när man ska till vänster och då måste man byta körfält och det är då man blinkar.

Man ska alltid blinka höger när man kör ut från en cirkulationsplats, oavsett var du körde in. Det stämmer alltså inte att du kan köra rakt igenom en klassisk fyrvägscirkulationsplats utan att blinka, då kan du bli kuggad.

Den enkla tumregeln är att du blinkar höger från det att du passerat avfarten innan den du ska använda.

Många större cirkulationsplatser är målade så att högerfilen viker av vid varje avfart och vänsterfilen blir ny högerfil, andra består bara av vänster och högerfil. I praktiken är det ingen skillnad på dem även om det i vissa udda fall kan påverka dina filbyten och var du ska vara extra uppmärksam.

Att ligga i vä körfält hela vägen vid vänstersväng i cirkplats är lite småfarligt då du kan få en trafikant innanför dig, som fortsätter framåt när du ska lämna. Bättre då att göra som din lärare säger och att vid "klockan tolv" se dig för, ge tecken och byt körfält till höger. Därigenom blockar du andra från att rinna innanför dig. Vidare skall du i första hand ha en högerplacering på den "nya" vägen du kommer in på om du inte har planerat för en vänstersväng efter cirkplatsen.
Hoppas körningen går bra för dig!:tummenupp

Behöver inte men..

Man behöver inte blinka vänster när man åker in i en rondell men man får.
Som yrkeschaufför med lastbil så vill vi att man blinkar vänster eftersom
det då blir tydligare och vi kan få ett bättre flyt genom rondellen samt
slippa stanna.
Tack :)

Du ska köra hänsynsfullt och se för guds skull till att inte åka några km/h över gällande hastigheter, då blir de garanterat ingen körkort. Angående vänster sväng, så ska du "alltid" blinka till höger lägga ut dig i vägrenen och vänta tills bakomvarande bilar passerat, och sedan göra vänstersvägen eller köra och vända längre fram. Du blir underkänd på en gång om du gör en vänstersväng om en bil är bakom även om det inte är jättenära, så ta det säkra före de osäkra & kör passivit, så håller vi tummarna att du har ett körkort inom kort =) Lycka till

Du ska köra hänsynsfullt och se för guds skull till att inte åka några km/h över gällande hastigheter, då blir de garanterat ingen körkort. Angående vänster sväng, så ska du "alltid" blinka till höger lägga ut dig i vägrenen och vänta tills bakomvarande bilar passerat, och sedan göra vänstersvägen eller köra och vända längre fram. Du blir underkänd på en gång om du gör en vänstersväng om en bil är bakom även om det inte är jättenära, så ta det säkra före de osäkra & kör passivit, så håller vi tummarna att du har ett körkort inom kort =) Lycka till

När jag var 16 så sa min kompis storasyrra (22) att man skulle köra 5km över hela tiden för då skulle provledaren tro/tycka att man hade bättre uppsikt på vägen än slaviskt följde nålen..

Hon körde upp 9ggr. Klarade först när hon åkte till minsta orten med uppkörningsmöjlighet 10 mil bort..:hihi Hon kunde inte och kan fortfarande INTE köra!

Angående cirkulationsplatser.

Sluta gissa och läs.

Sid 6: "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast
finns ett val av körriktning."

Tycker det är som jag skrev: "Man behöver inte blinka vänster när man åker in i en rondell men man får."

Sen att alltid blinka höger när man ska ut trodde jag att alla lärt sig?

IOFS gällde tråden landsvägskörning fast rondellen kom upp :)

Landsvägskörningen tror jag är korrekt beskriven numera dock.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back