Vänstersväng på landsväg uppkörningen hjälp

När jag var 16 så sa min kompis storasyrra (22) att man skulle köra 5km över hela tiden för då skulle provledaren tro/tycka att man hade bättre uppsikt på vägen än slaviskt följde nålen..

Ska man inte köra lite bakhjul också för att visa att man kan manövrera fordonet ordentligt också? :banana

Du ska köra hänsynsfullt och se för guds skull till att inte åka några km/h över gällande hastigheter, då blir de garanterat ingen körkort. Angående vänster sväng, så ska du "alltid" blinka till höger lägga ut dig i vägrenen och vänta tills bakomvarande bilar passerat, och sedan göra vänstersvägen eller köra och vända längre fram. Du blir underkänd på en gång om du gör en vänstersväng om en bil är bakom även om det inte är jättenära, så ta det säkra före de osäkra & kör passivit, så håller vi tummarna att du har ett körkort inom kort =) Lycka till

Vägrenen får inte användas som körfält vid väntande på bakomvarande.
Vägrenen får endast användas:

12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

jag får köra på det läraren säger. hoppas verkligen jag klarar det orkar inte vänta tills nästa år, vill verkligen åka innan säsongen e slut.
hastighetsbegränsningarna var jag lite osäker på här o där idag o det e ju verkligen viktigt = \, uppkörningsrutten blir förmodligen jakobsberg-sollentuna-stäket-kungsängen nånstans där. kom till en rundkörning idag med fler än fyra in/utfarter hade lite svårt att läsa skylten =( och körde ut fel, har aldrig haft problem med det förut men blev nervös och velade i rondellen fram o tillbaka, så jag hoppas jag inte blir sjukligt nervig på uppkörningen.
schysst av er alla för att ha bidragit med lite hjälp =) uppskattas mycket.

Vägrenen får inte användas som körfält vid väntande på bakomvarande.
Vägrenen får endast användas:

12 § På väg skall vägrenen användas
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Fel paragraf, det är §21. :fatta!

Det du citerar visar vilka som skall använda vägrenen, men säger inget om vilka som inte skall använda den. :fatta!

Dessutom citerade du inte hela paragraf 21. :fatta!

Vägtrafikkungörelsen

Vägtrafikkungörelsen skrev:
21 § Vägrenen skall användas
3. vid färd med fordon som är konstruerade för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, och
4. av den som för hästfordon, rider eller leder eller driver kreatur.

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas även vid färd med andra fordon. Förordning (1998:1261).

Varför valde du att inte citera det sista stycket? :confused:

Vänstersväng

Den sista paragrafen är inte detsamma som att man skall använda den vid vänstersväng. Nu var det ett tag sedan jag gick i körskola men då var reglerna tydliga. Om det är fritt åt alla håll och god sikt så lägger du dig till vänster i filen och svänger. I alla andra fall fortsätter du tills nästa avtagsväg till höger och vänder där. Vänstersväng på huvudled (i 70 eller över) anses vara en riskfylld manöver, men detsamma gäller att stå still på vägrenen, det ger stora hastighetsskillnader och bakomvarande trafik kan lätt missförstå. I svåra förhållanden (t.ex dimma) kan någon tro att du faktiskt ligger i filen och av misstag köra på dig, jag håller visserligen inte med om detta personligen men det gäller å andra sidan rätt många regler i trafiken...

Du kanske borde läsa teoriböckerna igen.

Den sista hastighetsskylten du passerat är den som gäller. Svänger du av en landsväg där du kört förbi en 70 är det 70 på gruset men det innebär inte att du måste hålla 70 på grusvägen, dock så ska du inte köra i 30 om inte du anser att det är farligt att köra fortare.

angående dina rondellkunskaper, du gör mig fan mörkrädd. vad tror du händer om du ligger i inner/vänsterfil hela vägen tills du ska ut på din "vänster avfart"? killen som ska rakt fram från din "rakt fram" påfart kommer att klippa dig i sidan då han tror att du ska forstätta "vänster" fast vänster lite till efter "din vänster".

Du har bara ett liv, tänk på det! Det du alltid ska ha i bakhuvet när du sitter på hoj är att ingen ser dig, alla vill dig ont. Lita inte på någon.

Trafiken är full av idioter, se till att du inte är en av dem och plugga på teorin nu, det är en bra start.

Lycka till med lappen iaf!

...Du åker på en Landsväg och tar in på en grusväg, står det ingen hastighetsbegränsning gäller utanför tätbebyggt område 70km/h. "fega" inte och kör 30 hela tiden utan kör upp till 50-70 där det är god och fri sikt, samt tänk på väglaget! Vid skymd sikt eller skarp kurva, gå då ner i hastighet 30km/h är helt ok...GL.

@ething:
Nej, inte att man skall använda den men väl att man får använda den, om man bedömer det som den bästa lösningen.

Vägtrafikkungörelsen skrev:
5 § Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Han skall uppträda så, att han ej onödigtvis hindrar eller stör trafiken.
Vägtrafikant skall även i övrigt visa hänsyn mot andra vägtrafikanter och dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Ingen bestrider att det kräver en hel del eftertanke innan man lägger sig i vägrenen och släpper förbi. Vid tveksamhet om att det går att använda vägrenen på ett säkert sätt är det solklart - åk vidare, sväng höger och vänd.

Dock är det ingen brist på situationer där det finns gott om vägren och där det är ett klart mer attraktivt (och kanske t o m mindre riskabelt - finns en del riskmoment med att vända runt också) alternativ att bara släppa förbi. Lärdes ut då jag tog A-kortet, vilket börjar vara en fem-sex år sedan.

Du ska köra hänsynsfullt och se för guds skull till att inte åka några km/h över gällande hastigheter, då blir de garanterat ingen körkort. Angående vänster sväng, så ska du "alltid" blinka till höger lägga ut dig i vägrenen och vänta tills bakomvarande bilar passerat, och sedan göra vänstersvägen eller köra och vända längre fram. Du blir underkänd på en gång om du gör en vänstersväng om en bil är bakom även om det inte är jättenära, så ta det säkra före de osäkra & kör passivit, så håller vi tummarna att du har ett körkort inom kort =) Lycka till
Det där är bullshit. Det blir man inte alls, men man kan givetvis vända längre fram om så är fallet men man blir inte kuggad om man har en bil bakom sig. Jag har fått göra vänstersväng både på 11kw och 25kw där jag haft en bil bakom mig och några längre fram som jag fick vänta på innan jag kunde köra över.

Viktiga är ju att man visar att man har kontroll över situationen. Men är det många bilar bakom så skall man givetvis inte stanna i mitten. Men håller med att man skall ta det säkra för det osäkra. ;)

Nu har jag inte läst hela tråden men för att svara på din fråga så fick jag lära mig att det får max vara 2 bilar men ingen buss eller lastbil bakom dig. Min uppkörnings inspektör tippsade mig om att är väggrenen bred så kan man köra åt sidan o sakta ner o släppa förbi folk.

Om du då kommer till en rondell med 2 filer in o 2 ut och du ska köra rakt fram, du ligger i högerfilen och körkhela tiden i den alltså byter du ej fil o behöver inte blinka när du kör ut ur CIRKULATIONSPLATSEN som det så vackert heter.:tummenupp

Hmm, undrar vad Torpalasse tyckte var fel med det.:va

Last edited:
Det där med vänstersväng känns som att det ändras lite från år till år och är olika beroende på vilken trafikskola man kör i... :S

Det tipset jag fick från min körskolelärare var att om jag får möte eller har någon bakom mig och känner mig osäker på vad som är rätt så ska jag fortsätta rakt fram och svänga höger för att sen vända och göra en högersväng.

Det ska man inte kunna bli kuggad på iaf...

exakt, det räcker med att blinka ur ju? behöver inte blinka vänster om jag ska vänster och sen blinka höger ut?
Vet du angående: såhär brukar jag göra, om jag ska vänster i rondellen då lägger jag mig i vänsterfil ju (2-filig rondell) och sen kör ut från samma fil jag kört? eller måste jag byta till det högra körfältet efter halva rondellen (rakt-fram-avfarten alltså) och sen åka ur från högra körfältet? Det var det som gjorde mig förbryllad, för så kör jag aldrig annars.

Alltså vill vara säker så man inte gör några misstag på uppkörningen därför alla frågor.

Är det en tvåfilig rondell som du ska svänga vänster i så ska du blinka vänster när du går in då du ju korsar ytterfilen. Dvs du gör ett filbyte. Enfilig rondell måste man inte blinka. Likaså om man svänger vänster i höger körfält vilket ju faktiskt är lagligt. Dock är det ju bra att vara lite övertydlig med blinkers och val av fil så att du visar tydligt för medtrafikanterna vart du är på väg. Det minskar riskerna för dig och är därmed en fördel vid uppkörningen.
När du ska ut ur en tvåfilig rondell så ska du byta fil så fort du passerat föregående utfart. Dvs om du ska svänga vänster så ska du byta till ytterfilen så fort du passerat utfarten för att köra rakt fram.
Anledningen är att om du ligger kvar i innerfilen så kan det hända att det kommer någon annan i ytterfilen och då kommer du inte ut alternativt blir överkörd om du ändå byter fil.

Sen handlar ju det där i praktiken om bedöming av situationen. Det är fortfarande lagligt att ligga kvar i innerfilen och gå direkt ut från den men övningskörningsförrättarna gillar när man tänker i förväg och planerar sin körning så att man minimerar riskerna och det gör man genom att byta till ytterfilen i god tid.

Last edited:
Med mer än tio års erfarenhet som trafiklärare har jag bara ett råd. Det är att lyssna på din trafiklärare betydligt mer än inlägg på sh......

...och lycka till:tummenupp

Så är det.. byter du inte körfält så ska du inte blinka.

Det här handlade dock om körfältsbyte i CIRKULATIONSPLATS när man ska till vänster och då måste man byta körfält och det är då man blinkar.

Det är helt lagligt att ligga i ytterfil hela vägen i vänstersvängen, även om det låter bizzart.

okej, det var många bra svar man fick.
då gör jag helt enkelt så att jag bara byter fil i rondellen.
måste klara uppkörningen nästa onsdag, har nämligen besiktning i karlstad klockan 16:00 och uppkörningen börjar 08:15. fanns ingen tid i sthlm som passa förens i mitten av augusti, men det blir ju bara kuul o åka till karlstad förutsatt att jag grejar det ^^.
vet nån hur lång tid uppkörning tar om vi antar att jag e sista man ut i trafiken?

Allra sista noob frågan nu (jag vet jag borde kunna det) :P en sån landsväg med enbart ett körfält och mötesplatser är det landsvägar eller länsvägar? gäller oftast 70km/h där? vi körde en sån med skolan och där var det 70 för det var 70 på vägen innan, vägen var sjukt smal och dålig sikt hela tiden men läraren ville att jag skulle ligga i 70 och sakta in lite innan kurvorna bara, men det kändes nästan som lite vöer mina begräsningar eller om ni hajar man kände sig lite osäker på

Last edited:
Det där är bullshit. Det blir man inte alls, men man kan givetvis vända längre fram om så är fallet men man blir inte kuggad om man har en bil bakom sig. Jag har fått göra vänstersväng både på 11kw och 25kw där jag haft en bil bakom mig och några längre fram som jag fick vänta på innan jag kunde köra över.

Viktiga är ju att man visar att man har kontroll över situationen. Men är det många bilar bakom så skall man givetvis inte stanna i mitten. Men håller med att man skall ta det säkra för det osäkra. ;)

Bullshit? Nej där har du fel. Lyssna på denna: Gjorde säkerhetskontrollen, körde banan, och sedan hårt inbromsning. Allt var felfritt, sedan dags för körningen, hjärtat slog dubbla takter och jag var minst sagt nervös, hade god uppsikt, planerade min körning, visade hänsyn osv.....Kommer på en 90väg med en bil väldigt nära mig, läraren ber mig göra en vänstersväng, jag blinkar till höger, lägger mig i vägrenen, kollar däda vinkeln, ger sen tecken och gör vänstersvängen. Inga problem MEN sen är det en exakt likadan situation på en 70väg, så jag gör exakt likadant. Sedan får jag höra att jag blivit underkänd. Varför? För att uppkörningsläraren ansåg inte att det var farligt att ligga i mitten på vägen för en vänstersväng på en 70väg men på 90vägen gjorde jag helt rätt. Liksom WTF? Svårt att släppa det fortfarande. Men faktum kvarstår, både min körskolelärare samt han jag körde upp med sa båda två att i regel framförallt när det är högre hastighter så underkänns man på en gång om man lägger in sig vid mitten av vägen vid vänstersväng för risken är stor att bli påkörd bakifrån, plus att de blir ganska ordentliga kastvindar när bilar/bussar kör om en. Men det ironiska i denna situation är att läraren sa emot sig själv, enligt honom gjorde ja rätt men ändå inte, och därför underkände han mig. Inte alla men vågar nog gissa på att 90% av alla lärarna underkänner en på en gång om man gör som du sa. Och samtidigt, hur kan du ha kontroll över situationen om du har en bil bakom dig?

Last edited:
När jag var 16 så sa min kompis storasyrra (22) att man skulle köra 5km över hela tiden för då skulle provledaren tro/tycka att man hade bättre uppsikt på vägen än slaviskt följde nålen..

Hon körde upp 9ggr. Klarade först när hon åkte till minsta orten med uppkörningsmöjlighet 10 mil bort..:hihi Hon kunde inte och kan fortfarande INTE köra!

haha, den va bra Som sagt bättre att hålla på hastigheten, att köra aggressivt på uppkörningen är ingen höjdaren.

okej, det var många bra svar man fick.
då gör jag helt enkelt så att jag bara byter fil i rondellen.
måste klara uppkörningen nästa onsdag, har nämligen besiktning i karlstad klockan 16:00 och uppkörningen börjar 08:15. fanns ingen tid i sthlm som passa förens i mitten av augusti, men det blir ju bara kuul o åka till karlstad förutsatt att jag grejar det ^^.
vet nån hur lång tid uppkörning tar om vi antar att jag e sista man ut i trafiken?

Allra sista noob frågan nu (jag vet jag borde kunna det) :P en sån landsväg med enbart ett körfält och mötesplatser är det landsvägar eller länsvägar? gäller oftast 70km/h där? vi körde en sån med skolan och där var det 70 för det var 70 på vägen innan, vägen var sjukt smal och dålig sikt hela tiden men läraren ville att jag skulle ligga i 70 och sakta in lite innan kurvorna bara, men det kändes nästan som lite vöer mina begräsningar eller om ni hajar man kände sig lite osäker på

Ett rimligt antagande är väl att körskoleläraren lär ut vad som är lämpligt och korrekt när du kör. Analysera inte det körskoleläraren säger så mycket. Säger han att du skall göra på ett sätt så gör så. Det går att göra det mesta på flera olika sätt, alla är rätt, men skall körskoleläraren gå igenom allt i detalj kommer du behöva 10 gånger fler körlektioner och bli klar först om några år. Lycka till med körkortet.

Det är helt lagligt att ligga i ytterfil hela vägen i vänstersvängen, även om det låter bizzart.
:fakta det är till och med klart smartast eftersom man sedan ligger "till höger" och kan åka ur cirkulationsplatsen utan att lämna någon företräde, såvida de inte finns några skyltar eller vägmarkeringar som säger annat

Helt tvärtemot hur jag lärde mig, men men så är det

Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back