Jag förstår precis vad du menar men att man alltid blir underkänd för att man gör en vänstersväng med bil bakom sig. Jag har som sagt gjort det 2ggr på 90väg med olika kontrollanter. Kompis likaså.Bullshit? Nej där har du fel. Lyssna på denna: Gjorde säkerhetskontrollen, körde banan, och sedan hårt inbromsning. Allt var felfritt, sedan dags för körningen, hjärtat slog dubbla takter och jag var minst sagt nervös, hade god uppsikt, planerade min körning, visade hänsyn osv.....Kommer på en 90väg med en bil väldigt nära mig, läraren ber mig göra en vänstersväng, jag blinkar till höger, lägger mig i vägrenen, kollar däda vinkeln, ger sen tecken och gör vänstersvängen. Inga problem MEN sen är det en exakt likadan situation på en 70väg, så jag gör exakt likadant. Sedan får jag höra att jag blivit underkänd. Varför? För att uppkörningsläraren ansåg inte att det var farligt att ligga i mitten på vägen för en vänstersväng på en 70väg men på 90vägen gjorde jag helt rätt. Liksom WTF? Svårt att släppa det fortfarande. Men faktum kvarstår, både min körskolelärare samt han jag körde upp med sa båda två att i regel framförallt när det är högre hastighter så underkänns man på en gång om man lägger in sig vid mitten av vägen vid vänstersväng för risken är stor att bli påkörd bakifrån, plus att de blir ganska ordentliga kastvindar när bilar/bussar kör om en. Men det ironiska i denna situation är att läraren sa emot sig själv, enligt honom gjorde ja rätt men ändå inte, och därför underkände han mig. Inte alla men vågar nog gissa på att 90% av alla lärarna underkänner en på en gång om man gör som du sa. Och samtidigt, hur kan du ha kontroll över situationen om du har en bil bakom dig?
Det är väl inte svårt att ha kontroll med en bil bakom dig? är bilen nära så signalera i god tid att du tänker svänga vänster och gå ut mot mitten och kommer då troligtvis märka ifall bilen väjer en aning till höger eller om han ställer in siktet på dig. Jag menar givetvis inte att det är fel att vända och åka tillbaka men jag menade bara att man blir inte garanterat underkänd.