Vänstersväng på landsväg uppkörningen hjälp

Bullshit? Nej där har du fel. Lyssna på denna: Gjorde säkerhetskontrollen, körde banan, och sedan hårt inbromsning. Allt var felfritt, sedan dags för körningen, hjärtat slog dubbla takter och jag var minst sagt nervös, hade god uppsikt, planerade min körning, visade hänsyn osv.....Kommer på en 90väg med en bil väldigt nära mig, läraren ber mig göra en vänstersväng, jag blinkar till höger, lägger mig i vägrenen, kollar däda vinkeln, ger sen tecken och gör vänstersvängen. Inga problem MEN sen är det en exakt likadan situation på en 70väg, så jag gör exakt likadant. Sedan får jag höra att jag blivit underkänd. Varför? För att uppkörningsläraren ansåg inte att det var farligt att ligga i mitten på vägen för en vänstersväng på en 70väg men på 90vägen gjorde jag helt rätt. Liksom WTF? Svårt att släppa det fortfarande. Men faktum kvarstår, både min körskolelärare samt han jag körde upp med sa båda två att i regel framförallt när det är högre hastighter så underkänns man på en gång om man lägger in sig vid mitten av vägen vid vänstersväng för risken är stor att bli påkörd bakifrån, plus att de blir ganska ordentliga kastvindar när bilar/bussar kör om en. Men det ironiska i denna situation är att läraren sa emot sig själv, enligt honom gjorde ja rätt men ändå inte, och därför underkände han mig. Inte alla men vågar nog gissa på att 90% av alla lärarna underkänner en på en gång om man gör som du sa. Och samtidigt, hur kan du ha kontroll över situationen om du har en bil bakom dig?
Jag förstår precis vad du menar men att man alltid blir underkänd för att man gör en vänstersväng med bil bakom sig. Jag har som sagt gjort det 2ggr på 90väg med olika kontrollanter. Kompis likaså.

Det är väl inte svårt att ha kontroll med en bil bakom dig? är bilen nära så signalera i god tid att du tänker svänga vänster och gå ut mot mitten och kommer då troligtvis märka ifall bilen väjer en aning till höger eller om han ställer in siktet på dig. Jag menar givetvis inte att det är fel att vända och åka tillbaka men jag menade bara att man blir inte garanterat underkänd.

Du verkar lite velig ang hastigheten.

Tips, kolla mittlinjen, detta stämmer inte alltid till 100% men nästan.

30/50 har lika långa streck som mellanrum mellan sträcken.
70 och uppåt har antingen lååånga streck och korta mellanrum (varningslinje) eller långa mellanrum och korta streck.

Nu med 40,50,60,70,80,90 hastigheterna vette fan vad som gäller men förr i tiden funkade det bra att kolla på mittlinjen på random landsväg och se om det var 50 eller 70.

Sen det med vänster sväng, ge tecken i god tid och placera dig bra så kommer bakomvarande köra om dej på innern. Men eftersom du har en bes-gubbe bakom så bygger det på att även han tjockar på sig. Kolla i spegeln att bilen inte ska köra om utan att bilen saktar in, vrid på huvet och sväng, svårare än så är det inte.

Får du möte så anpassa hastigheten om det går så mötet hinner förbi genom att sakta in lite tidigare, var även noga med placeringen så dina bakomvarande kan åka om dej på innern. Är det många bilar i möte och bakom så åk vidare och ta av höger på nästa mindre väg, och vänd runt.

Säkraste vänstersvängen är ju när man viker av precis efter man möt en bil, då är risken väldigt liten att det kommer en omkörande bil och kör på dej eftersom han först måste krocka den bilen du mötte.

Lycka till!

/Fredde

Last edited:
:fakta det är till och med klart smartast eftersom man sedan ligger "till höger" och kan åka ur cirkulationsplatsen utan att lämna någon företräde, såvida de inte finns några skyltar eller vägmarkeringar som säger annat

Helt tvärtemot hur jag lärde mig, men men så är det

Smartast vet jag väl inte, men ett ganska säkert sätt att förr eller senare bli påkörd av någon som tror att man man lämna rondellen från vänsterfil.

Vägen runt rondellen räknas som "raka vägen" eftersom övrig trafik har väjningsplikt mot de som befinner sig i rondellen, alltså behöver man ej blinka under färd i rondellen men det är dock uppskattat att man gör det för att tydligt visa sin planerade färdväg.
Lämnar man rondellen så räknas det som ett filbyte oavsett var man körde in i rondellen och blinkers ska således användas!
Filbyte i rondellen görs lämpligen "mellan" två utfarter.

Blinka hellre en gång för mycket än för lite, uppkörningsmannen vill se att du samspelar med övriga trafikanter och tydligt visar din planerade färdväg, både genom placering och användande av blinkers.

Fan detta är ju skrämmande, trodde bara att det var pensionärer som inte kunde rondellkörning.

Rondellkörning är det fan inte många som förstår sig på, har man inget att snacka om så kan man ta upp ämnet så har man att göra ett tag...

Förr i tiden så skulle man se rondellen som en korsning, dvs skulle man in i rondellen och sedan ut åt vänster så skulle man blinka vänster in i rondellen och sedan fortsätta blinka vänster tills man var ute...

Nu skall man se rondellen som en egen väg, inget krav på att blinka när man kör in i rondellen, däremot blinka höger när man kör ur rondellen/blinka när man byter/korsar körfält i rondellen.

I praktiken så gäller djungelns lag för alla har sin egen variant av vad dom tror dom lärt sig...hur många minns t.ex. att man faktiskt fick en broschyr i brevlådan för en 10 år sedan om de ändrade reglerna...tror det var ungefär samtidigt som man fick lov att köra om på höger sida på 50/70-vägar "om man planerat att ligga kvar i sitt körfält....nånting..."

Okeej, ALLRA sista frågan nu, jävlar vilken noob man känner sig som,
men ligger jag i vänsterfil i rondellen då har jag väjningsplikt mot dem i högerfil eller ere blixtlåsprincipen som gäller? har gett bort mina teoriböcker så kan inte läsa där.
O jaa det e läskiga frågor jag ställer så nära inpå uppkörningen. Men annars när jag kör tänker jag inte så mycket på alla regler, följer bara trafikrytmen och samspelet i trafiken.

men.. det måste ju vara samma regler som gäller på en vanlig tvåfilig väg eftersom rondellen ses som det.

Smartast vet jag väl inte, men ett ganska säkert sätt att förr eller senare bli påkörd av någon som tror att man man lämna rondellen från vänsterfil.

Fan detta är ju skrämmande, trodde bara att det var pensionärer som inte kunde rondellkörning.
Okej, fel val av ord...men ni förstår hur jag menar eftersom övriga skall lämna företräde åt dig. Men jag håller med att de är underligt att man inte kan detta bättre...jag erkänner på fläcken att jag inte visst om det här förens för bara några få månaders sen.

Vi tog upp det på jobbet nämligen och vi hade olika åsikter, visade sig att vi hittade dokumentet som lades upp tidigare i tråden. Jag hade fel.

Fick lära mig när jag tog kk att höger fil så kör man höger eller rakt fram och vänster fil så kör man rakt fram eller vänster. Som regel alltså när det saknar skyltar eller markeringar i väg. Men så är det ju inte, inte på långa vägar och jag har varit nära att få bilar i min passagerardörr och även på sidan av hojen flera gånger för att jag "tänkt på mitt sätt".

Men kul när man lär sig något nytt...visserligen blir det väl samma lika, fast nu när jag ligger i höger körfält så får jag en i västra sidan när jag tar vänster "rondellen" :yoparty

Men jag har rätt! :banana (men får kanske ont på kuppen)

Såklart finns bara ett sätt, ta det lugnt och håll farten schysst så går det ofta att reda ut utan direkta problem.

Okeej, ALLRA sista frågan nu, jävlar vilken noob man känner sig som,
men ligger jag i vänsterfil i rondellen då har jag väjningsplikt mot dem i högerfil eller ere blixtlåsprincipen som gäller? har gett bort mina teoriböcker så kan inte läsa där.
O jaa det e läskiga frågor jag ställer så nära inpå uppkörningen. Men annars när jag kör tänker jag inte så mycket på alla regler, följer bara trafikrytmen och samspelet i trafiken.

Väjningsplikt vid filbyte.

Jag förstår precis vad du menar men att man alltid blir underkänd för att man gör en vänstersväng med bil bakom sig. Jag har som sagt gjort det 2ggr på 90väg med olika kontrollanter. Kompis likaså.

Det är väl inte svårt att ha kontroll med en bil bakom dig? är bilen nära så signalera i god tid att du tänker svänga vänster och gå ut mot mitten och kommer då troligtvis märka ifall bilen väjer en aning till höger eller om han ställer in siktet på dig. Jag menar givetvis inte att det är fel att vända och åka tillbaka men jag menade bara att man blir inte garanterat underkänd.

Saken är den att det man själv tycker är uppenbart, samt de flesta bilarna bakom en överenstämmer väldigt sälan va uppkörningslärarna tycker.....

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back