Vänstersväng, va ärliga nu..

George

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Hoj
2012, Kawasaki Z1000
Här någon här varit med om att orsaka/nästan orsaka en mc-olycka när man varit bilburen? T.ex vid en vänstersväng. En rätt relevant fråga då jag tror att dom flesta här kör bil ibland... :7peta

Smirre

Ny medlem
Gick med
19 May 2004
Hoj
KTM 640smr -06
Aldrig varit nära att orsaka någon olycka.. men man bör nog se sig om fyra gånger istället för tre innan man svänger...

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sen man börja köra hoj så kollar jag nog lite mer så jag har aldrig vart nära det :) på motorvägen kollar jag alltid en gång extra utifall de kommer en 200km/h+ människa med hoj

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Aldrig orsakat nån olycka, eller varit nära. Enda gångerna jag har misstagit mig mellan moppe och mc har jag trott att det har varit en mc och det har visat sig vara en DT lr liknande. Å andra sidan så går ju många moppar i 70-80 med nån finnig fjårtis utan nån som helst koll på bromsteknik, skyddsutrusning osv, så man får nog hjälpa dom lite i trafiken...
Det är bättre att ta det säkra före det osäkra en gång för mycket, det kan man kosta på sig! :)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
P@trik skrev:
Inte jag , men vet en annan här som varit nära.
En mc kan va svår att bedömma farten på.

Precis som "enögda" bilar när det är mörkt! :huvet :4skrika Det borde inte vara svårt att upptäcka att ljusbilden har förändrats, och byta trasiga lampor! Moderna bilar har ju dessutom varningar för trasiga lampor! :kocko
Sorry, lite OT, men det här ju ändå lite till ämnet!

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Hoztic skrev:
Precis som "enögda" bilar när det är mörkt! :huvet :4skrika Det borde inte vara svårt att upptäcka att ljusbilden har förändrats, och byta trasiga lampor! Moderna bilar har ju dessutom varningar för trasiga lampor! :kocko
Sorry, lite OT, men det här ju ändå lite till ämnet!

Problemet är att det är så jävla avancerat att byta en glödlampa på moderna bilar så det går knappt att göra själv och kan kosta uppåt tusenlappen att få gjort på verkstad så därför åker så många nya bilar omkring med bara ett ljus frammåt. :huvet

Hoppas framtida bilar får konstruktioner som gör att vem som helst kan byta en glödlampa som är trasig.

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
visst faan har man varit nära, några ggr till och med.
skäms lika mycket varje gång....

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Nix, kollar alltid jättenoga och utgår ifrån att det kan komma en hoj i 200+ så jag ser alltid till att ha beredskap för det.

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Har aldrig varit nära och hoppas att jag kommer slippa det framöver också!
Har blivit mer uppmärksam sen man tog A-kortet, läskigt men sant....
Undrar hur man kunde missa att tänka på det lika mycket då som nu?

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Nixpix, men jag har typ bara haft bil på vintern, hoj på sommaren! :D
Alltid snabba raketer, Jetta, saab 99 och sånt...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
freddexwing skrev:
Nixpix, men jag har typ bara haft bil på vintern, hoj på sommaren! :D
Alltid snabba raketer, Jetta, saab 99 och sånt...

Näe, men däremot svängde jag ut framför en Intruder 800 som jag trodde var ett moppefucko då han inte hade lyset på, men jag kranade ur min hypermoderna plastraket (nåja) så att jag tog mig undan...

Vad är det med gubbjävlar och lysen?
När jag kör hoj VILL jag synas (inte bara av fjortisarna utanför donken)

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Jao, en gång nere i Åhus. En högersväng i en T-korsning där det kommer bilister/motorcyklar i 1 fall av 1000 från vänster.
Jag var mitt i svängen när jag såg hojen 15 m bakom.

Gjorde en liten "förlåt-vink" och han hälsade tillbaka.

Pinsamt var det iaf :död

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
när jag tog körkort lärde jag mig att man inte får göra vänstersväng på 90 vägar och uppåt om det finns trafik bakom.

Men ne, jag har inte varit nära att orsaka någon olycka, vad jag vet! :)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kreuger skrev:
Problemet är att det är så jävla avancerat att byta en glödlampa på moderna bilar så det går knappt att göra själv och kan kosta uppåt tusenlappen att få gjort på verkstad så därför åker så många nya bilar omkring med bara ett ljus frammåt. :huvet

Hoppas framtida bilar får konstruktioner som gör att vem som helst kan byta en glödlampa som är trasig.

Förvisso sant, även om det skiljer mellan olika modeller/märken :huvet
Dock ser man alla årgångar och modeller med 1-2 trasiga lysen ifram! Min gamla Golf tog det 1 min blank att byta lampa på tex, klockrent! :tummenupp
Så det är inte alltid en ursäkt... :rolleyes:

Robfahl

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
-05 Husa FS650s -93 Kawasaki KLX650 motarded (sold)
Nu skems jag so orona nestan brenns. Men jag va nera att trycka till en Harry Davidson i en rondell. Her so e det venster trafik (Sydney) och jag kan erligt sega att jag inte sog honom......eller horde honom. :kocko Men jag slengde ut ankaret och stanna innan vi krocka.....Han fortsatte bara att kora som om han inte ens merkte ngt. Det va det klassiska " jag sog inte honom" En liten tanke stellare....

Bruzda

Apstoll Mc
Gick med
28 Mar 2005
Mitt emot kyrkogården, framför djursjukhuset
Hoj
Kawasaki kdx 250
Nope, aldrig ute i trafik.
Men jag har därimot backat på polaren hoj när den stod parkerad, pinsamt värre. Hojen klarade sig som tur var, det var bara stödet som vek sig, Men efter det så har jag undvikit bilar med dåligt tonade bakrutor :rodnar

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
japp det har jag varit snuskigt nära att bli påkörd bakifrån, ser det dock inte som mitt fel, kollade bakåt och ser ingen cykel, när jag svänger vänster så kommer en hoj i 200+ och vinglar förbi på innern, ni vet höga fötter och allmänt nära en klotning.
:3freak
då sket man knäck kan jag lova, fast det var nog inget mot vad han på cykeln gjorde

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...