Ska du jobba i södra delen av Stockholm så är ju pendla från Strängnäs ett alternativ.
Tom med bil.
Men ska du verka norr om Essingeleden. Så tyvärr. Det blir nog enklast att flytta.
Tanken från början var faktiskt att pendla Strängnäs - Stockholm C, men jag råkade gå och bli sambo i de södra delarna av stan istället. Så kan det gå
Men är en 04:a verkligen så jäkla dyr då? Jag menar, är den verkligen dyrare än en hyfsat modern hoj som inte är en motard eller ett touringlok?
Min gamla R1:a från 05 kunde jag helförsäkra för 12k för en helårsförsäkring hos Länsförsäkringar med deras "MC-smart"-försäkring. Och det är väl tveksamt om jag skulle få t ex en CB1000R så mkt billigare.
(har dock alltid kört avställningsbara halvförsäkringar, så ca 6 månader påställt a 1400:-/mån, 6 mån avställt a 140:-/mån.. känns okej för att vara i sthlm)
Och det där med att du behöver växla så j*vla mkt mer med en 600:a tycker jag är trams. Lite mer kanske det blir, men den stora skillnaden är att det blir viktigare att ligga på rätt växel, inte att du behöver växla "hela tiden"..
Idag har jag hojen försäkrad hos Länsförsäkringar, deras MC Smart-försäkring. Då får jag ge 14 500 kr halv/hel. I och med flytten till Stockholm så kommer premien att gå upp till 32 500 kr halv/hel. Det är lite väl blodigt för min del. Och som jag skrev tidigare så är det inte växlandet i sig som jag har något emot. Däremot så uppskattar jag vridet i en literklubba i och med att jag kör så pass mycket gata och tourar en del med hojen.