Värdig ersättare till en ZX-10R?

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Ska du jobba i södra delen av Stockholm så är ju pendla från Strängnäs ett alternativ.
Tom med bil.
Men ska du verka norr om Essingeleden. Så tyvärr. Det blir nog enklast att flytta.

Tanken från början var faktiskt att pendla Strängnäs - Stockholm C, men jag råkade gå och bli sambo i de södra delarna av stan istället. Så kan det gå :tuttar

Men är en 04:a verkligen så jäkla dyr då? Jag menar, är den verkligen dyrare än en hyfsat modern hoj som inte är en motard eller ett touringlok?

Min gamla R1:a från 05 kunde jag helförsäkra för 12k för en helårsförsäkring hos Länsförsäkringar med deras "MC-smart"-försäkring. Och det är väl tveksamt om jag skulle få t ex en CB1000R så mkt billigare.

(har dock alltid kört avställningsbara halvförsäkringar, så ca 6 månader påställt a 1400:-/mån, 6 mån avställt a 140:-/mån.. känns okej för att vara i sthlm)

Och det där med att du behöver växla så j*vla mkt mer med en 600:a tycker jag är trams. Lite mer kanske det blir, men den stora skillnaden är att det blir viktigare att ligga på rätt växel, inte att du behöver växla "hela tiden"..

Idag har jag hojen försäkrad hos Länsförsäkringar, deras MC Smart-försäkring. Då får jag ge 14 500 kr halv/hel. I och med flytten till Stockholm så kommer premien att gå upp till 32 500 kr halv/hel. Det är lite väl blodigt för min del. Och som jag skrev tidigare så är det inte växlandet i sig som jag har något emot. Däremot så uppskattar jag vridet i en literklubba i och med att jag kör så pass mycket gata och tourar en del med hojen.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Trafikförsäkra den och testa tjejen genom att ha den i vardagsrummet. Om hon inte har några invändningar så är det en tjej att satsa på.

Satt själv och blocketsurfade och fick upp en hd från 30-talet varpå följande utspelar sig i vårt vardagsrum:
Jag: kolla! Den var snygg, skitsamma om den går att köra.
Tjejen: Ska du ha den som inredning?
Jag: öh... vi har ju ett garage..

Det är kärlek!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tanken från början var faktiskt att pendla Strängnäs - Stockholm C, men jag råkade gå och bli sambo i de södra delarna av stan istället. Så kan det gå :tuttar

Idag har jag hojen försäkrad hos Länsförsäkringar, deras MC Smart-försäkring. Då får jag ge 14 500 kr halv/hel. I och med flytten till Stockholm så kommer premien att gå upp till 32 500 kr halv/hel. Det är lite väl blodigt för min del. Och som jag skrev tidigare så är det inte växlandet i sig som jag har något emot. Däremot så uppskattar jag vridet i en literklubba i och med att jag kör så pass mycket gata och tourar en del med hojen.

Ta och kolla med Folksam. När jag satt och kollade på försäkringskonsekvenserna av en GSX-R 1000 här i Göteborg så var Folksam billigast. Med marginal. Trots hemförsäkring och rejält sparande hos Länsförsäkringar.
Att jag tidigare föreslagit Hayabusa bero på att jag träffat en dam som gillar att åka. Även kört med henne på hojen på Knutstorp under SMC kurs. Men hon har svårt se mig över axeln på Triumphen. Inget problem när hon fick åka med en instruktör där hojens passagerarsadel var ca 5cm högre än förarsadeln.
Så jag siktar själv på en Hayabusa.

Henry

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Hoj
Kawa ZX-6R 636 -14
För min zx-6r så är Folksam dyrare än Trygghansa som jag har nu så det beror nog från person till person

Trygghansa (avställd 6 mån), helförsäkrad: ca 10.000:- / år
Folksam (avställd 6 mån), helförsäkrad: ca 16.000:- / år
Folksam helår ej avställningsbar, helförsäkrad: ca 12.600:- / år

I alla tre fallen är det en självrisk på 6000:- för vagnskada

I mitt fall kommer den nog att vara avställd närmare 7 mån dessutom och vill man finlira kan man ju ställa av den när det regnar och enbart ställa på den när man skall köra med den (dock bör man ställa av den minst 2 dagar i sträck för att tjäna på det).

Kollade upp Länsförsäkringar som hastigast med:
Länsförsäkringar MC Smart Hel/Hel ca 23.400 / år (8000:- i självrisk)

Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
BMW S1000RR.

Kostar 20215:- hel/hel på IF i Stockholm.

Visst är det litet dyrare men ändå något så när rimligt för en jämförbar hoj.

Mvh,
Ingvar

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Köp en gammal ZX9R, är ju trots allt "föregångaren" till din, nästan gratis i inköp och försäkring, på med lite Öhlinsgrejer med pengarna som blir över.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag är ytterst tveksam att någon supersporthoj av relevant modell genomgående skulle vara billigare.

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag är ytterst tveksam att någon supersporthoj av relevant modell genomgående skulle vara billigare.

Tyvärr så verkar du ha rätt. Det verkar vara hugget som stucket vilka modeller jag kikar på när det kommer till försäkringspremien. Ung vuxen, Stockholm och sporthoj verkar vara en ekvation som inte går ihop :gnissla

Jag har inte kört så himla många olika hojar, men vad tror expertisen här på SH rent generellt om sport-tourers istället för min Ninja? Jag är då inne på Honda VFR / Blackbird, Kawa ZZR 1200/1400 eller kanske en Suzuki Hayabusa. Den sistnämnda är väl marginellt mer sport än de andra, men verkar ändå vara överkomlig att försäkra genom Suzukis märkesförsäkring.

Med undantag för VFR:en så är alla hojar som jag nyss räknat upp tyngre eller mycket tyngre än min Ninja, vilket förmodligen inte hjälper på bana. Däremot så kör jag som sagts tidigare mest gata, och där kanske inte den extra vikten spelar lika stor roll? Möjligheten att klicka på hårda väskor på en del av hojarna lockar, då både jag och sambon svor högljutt varje gång allt skulle spännas fast på våra sporthojar under sommarens Europatur. Hondorna är väl dessutom mer eller mindre skottsäkra om de servas ordentligt, vilket är viktigt för mig då jag kör väldigt mycket. Hittills den här säsongen så har jag kört drygt 3 300 problemfria mil på min Ninja - peppar peppar! :banana

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tyvärr så verkar du ha rätt. Det verkar vara hugget som stucket vilka modeller jag kikar på när det kommer till försäkringspremien. Ung vuxen, Stockholm och sporthoj verkar vara en ekvation som inte går ihop :gnissla

Jag har inte kört så himla många olika hojar, men vad tror expertisen här på SH rent generellt om sport-tourers istället för min Ninja? Jag är då inne på Honda VFR / Blackbird, Kawa ZZR 1200/1400 eller kanske en Suzuki Hayabusa. Den sistnämnda är väl marginellt mer sport än de andra, men verkar ändå vara överkomlig att försäkra genom Suzukis märkesförsäkring.

Med undantag för VFR:en så är alla hojar som jag nyss räknat upp tyngre eller mycket tyngre än min Ninja, vilket förmodligen inte hjälper på bana. Däremot så kör jag som sagts tidigare mest gata, och där kanske inte den extra vikten spelar lika stor roll? Möjligheten att klicka på hårda väskor på en del av hojarna lockar, då både jag och sambon svor högljutt varje gång allt skulle spännas fast på våra sporthojar under sommarens Europatur. Hondorna är väl dessutom mer eller mindre skottsäkra om de servas ordentligt, vilket är viktigt för mig då jag kör väldigt mycket. Hittills den här säsongen så har jag kört drygt 3 300 problemfria mil på min Ninja - peppar peppar! :banana

Sporttourers tenderar att vara tyngre men bekvämare med lite bättre packmöjligheter än renodlade sporthojar, med mycket lägre försäkringar. Jag kör en som väger 240 kg, med i jämförelse med en sporthoj fåniga 140 hk (en såndär z1000sx som tidigare i tråden sagts vara svag på toppen, vilket stämmer, över 200 hinner man helt enkelt inte med sporthojar.). Tyngden spelar iaf inte i de tempon jag håller på bana någon större roll, det är isf fjädringen som är begränsningen där...

Provkör de där hojarna du tittat på, gärna på en extra slingrig bit väg för att känna på hur de känns där. Jafg har bara testat ZZRen av de du räknade upp, men den känns förvånansvärt smidig för sin vikt när den väl rör på sig.

Skulle hojen inte funka på bana kan du ju alltid skaffa en ren banhoj med. :)

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
vafan backa bandet en bra bit till då, första generationens CBR900? SRAD750? Såna kan väl inte kosta alltför mycket att försäkra... de varvar ju inte lika mycket som dagens motsvarigheter (därav toppeffektskillnaden) men tror fan de har trevligare botten och mellanregister... där man kör 90% av tiden på gata.

http://www.blocket.se/sodermanland/CBR900RR_Fireblade_93_48554234.htm?ca=11&w=3

Inga pengar! Mer eller mindre gratis körglädje
Och coolare hoj än din 10a om du frågar mig ;)

Last edited:

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Äsch jag bytte ZX10R 2005->ZX10R 2006 ->ZZR1400 2007 -> KTM 990 Superduke 2008 -> KTM 990 Superduke R 2010. Jag tänkte byta från ZZR1400 tillbaka till ZX10R 2011. Men ruttnde fullständigt på vad det skulle kosta att försäkra hojen.

Så idag så behåller jag min KTM för den är rolig att köra och skulle jag byta den så blir det antingen en KTM 1290 Superduke (om den är vettig att försäkra), Aprilia Tuono RSV eller en ren banhoj.

Men allt är en fråga om subjektiva åsikter :). Lycka till.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Det finns inget som den cykeln.....
Jag hade bitit i det sura äpplet och försäkrat den.
Så gör jag, det är inte gratis att försäkra den här i Gbg heller.

Men det är helt klart värt det, att ha en hoj som man älskar, istället för nån som man kanske trivs halvbra med :yoparty

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Yamaha r1 -01 är 2/3 billigare än min gamla r1 -04. Hitta en sådan i bra maskinellt skick och kör.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Hör med ditt försäkringsbolag om vad som händer med premien nästa år. Jag har fått för mig att försäkrings premier blir betydligt bättre när hojen blir 10 år. Jag köpte själv en äldre hoj än jag tänkt pga detta.
Annars säger jag superduke eller touno.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...