Värdigt ett SM status ?

hasse w

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
vallentuna
Hoj
CBR 600 RR ssp
Är det bara jag som supersport 600 göra comeback i sverige!?
Vore kanske ett bra substitut för 250 entusiaster som gillar att skruva, fila o grejja?

/Hasse
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ingen svensk tog poäng i IDM 2009. Att tro att en förare som Jörg Teuchert skulle ha det svårare i Pro SBK än vad Backlund skulel ha det i IDM är ju en intressant vinkling. Kai Börre Andersen som nog skulle räknas som favorit om han körde i Pro-SBK kom trettonde i IDM i år. Nina Prinz som väl spöade alla deltagande svenskar på Assen 2008 kom 21:a i IDM etc.
Skriver inte för att försöka skriva ner de bästa svenska förarna dock är IDM-SBK en väldigt stark klass.

Edit: vad jag kunde se var det ingen svensk som kört IDM SBK i år och då är det ju svårt at ta poäng. :D
Senaste som tog på poäng var Robert Gull i 125 klassen 2008, en tredjeplats som bäst.


Det var ett spekulativt svar på en spekulativ fråga.

Visst är det fint :)

Vi är många som lobbat för att avskaffa 250R, våra röster har ju SVEMO lyssnat till. Skönt :fakta

/ Jens
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Beslutet togs ju för flera år sedan.. Inte avveckling men att de skulle köra till 2010

Men att det skall läggas ner togs ju nu, eller hur?

Tycker det ska bli kul att se hur andra klasser utvecklas framförallt i SO nu när det kommer finnas B-final till Soopabajk. Tror det kommer locka många att börja åka...

/ Jens
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Men att det skall läggas ner togs ju nu, eller hur?

Tycker det ska bli kul att se hur andra klasser utvecklas framförallt i SO nu när det kommer finnas B-final till Soopabajk. Tror det kommer locka många att börja åka...

/ Jens

Du menar dom hundratal Eskilsson refererade till som ville börja åka, men inte tordes utav rädsla för att bli utkvalade?

Jo dom såg vi ju till på B-racet när det fanns plats för alla att få åka.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Du menar dom hundratal Eskilsson refererade till som ville börja åka, men inte tordes utav rädsla för att bli utkvalade?

Jo dom såg vi ju till på B-racet när det fanns plats för alla att få åka.

Nä, jag menade de som vill våga klassa upp sig, men avstår pga risken att bli utkvalad.
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
På tal om 2-taktsracing, börjar dom inte få ganska svårt att hålla nere ljudnivån på våra svenska banor med
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det kommer ju alltid finnas plats för racing med 2t, om än kanske inte i SM på ett tag.
Det bör väl finnas en öppning för dem inom classic så småningom.
Sen är det väl bara kul om sista året i 250 blir ett riktigt hårt SM, det finns ju några förare som skulle kunna göra det förbaskat kul!

Håller med allt Du skriver där :tummenupp

Hoppas verkligen att 250 SM blir ett ordentligt getingbo 2010, att "gamla" 250cc rävar får upp lågan igen gör ju inte det hela sämre :)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det verkligen sanningen? Inte som jag uppfattat den i tidigare diskussioner iallafall...

Yes....

Sålänge man inte satsar på att klara sig med korta kitdämpare utan åker med "originallika" dämpare så klarar man vanligen sig vid en ljudmätning. Sen finns där som i alla klasser folk som försöker krama ut lite effekt till genom ett ljudligare avgas....

Fast det enda som bottomline spelar någon roll är ljudnivån hos närmsta granne (det är ju den miljöförvaltning och länstyrelse bråkar om) så har 2-t en fördel då ljudet tack vare frekvens och pulsmönster inte vandrar lika långt
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Du menar dom hundratal Eskilsson refererade till som ville börja åka, men inte tordes utav rädsla för att bli utkvalade?

Jo dom såg vi ju till på B-racet när det fanns plats för alla att få åka.

I R600 var det fullt startfält och ett antal blev utkvalade.

Däremot var det mindre deltagare där än det brukar vara.

Men breddar min sin syn lite och tittar längre än näsan räcker.
Så finner man att det finns massor med 600 och 1000 åkare som aldrig anmäler sig just för att dom vet att dom blir utkvalade.

Personer som gärna vill ta licens och köra några tävlingar per år för skojs skull.
Men som avstår.

Men dom personerna hittar du inte på tävlingar eller träningar.
Dom finner du på tex actionpics överfulla bandagar, eller på SMC kurser.

och då jag kört som instruktör för båda dom arrangörerna så vet jag att dom finns där, efter som jag pratat med dom om det.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Yes....

Sålänge man inte satsar på att klara sig med korta kitdämpare utan åker med "originallika" dämpare så klarar man vanligen sig vid en ljudmätning. Sen finns där som i alla klasser folk som försöker krama ut lite effekt till genom ett ljudligare avgas....

Fast det enda som bottomline spelar någon roll är ljudnivån hos närmsta granne (det är ju den miljöförvaltning och länstyrelse bråkar om) så har 2-t en fördel då ljudet tack vare frekvens och pulsmönster inte vandrar lika långt

Jo, men vad jag kommer ihåg klagade alla på att det var så svårt att ställa in, det var jobbigt, dyrt, blablabla...

Så ni lät ju lika mycket som alltid, folk höll för öronen på läktaren... ja, brötade för mycket :fakta

/ Jens
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nä, men ska vi behöva få dåligt samvete hela tiden för att vi skrotar en klass som inte bär sig själv och som sakar bantid som faktiskt behövs till mer populära klasser?

Nä.

/ Jens

Jag tycker vi lägger ner MotoGP där är ju ett klart vikande underlag snart är ju startgriden inte ens stor nog för att man skall få lov att ha mästerksapstatus längre....

Ett solklart fall av slöseri med bantid.....

Jo, men vad jag kommer ihåg klagade alla på att det var så svårt att ställa in, det var jobbigt, dyrt, blablabla...

Så ni lät ju lika mycket som alltid, folk höll för öronen på läktaren... ja, brötade för mycket :fakta

/ Jens

Ja att byta dämparutförande på en hårt trimmad 2-t innebär mer jobb än att tysta en gatsoffa och därför var många tveksamma.

Att folk på läktaren uppfattade ljudet som för högt får stå för dig, fakta i form av ljudmätningar kan nr18 bäst men de siffror jag sett indikerar inte att 250 skulle ligga högre än andra klasser....
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag tycker vi lägger ner MotoGP där är ju ett klart vikande underlag snart är ju startgriden inte ens stor nog för att man skall få lov att ha mästerksapstatus längre....

Ett solklart fall av slöseri med bantid.....

Som det ser ut idag: Inte mig emot. Klart det är tufft med kungaklass men för mig är WBSK kungaklassen för tillfället. WSS i vissa fall. Jag tycker om täta fighter snarare än extrem teknikutveckling.

Men det är ju jag, en gatsoffåkare...

/ Jens
 

eslov

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Eslöv
Hoj
zx6r-07 zx10-08
Jag tycker vi lägger ner MotoGP där är ju ett klart vikande underlag snart är ju startgriden inte ens stor nog för att man skall få lov att ha mästerksapstatus längre....

Ett solklart fall av slöseri med bantid.....

Ja kommer det inte fler deltagare i MotoGP blir ju resultatet att det läggs ner. precis samma sak nästan, fast annorlunda:va:).

I övrigt låter denna tråd mest som 2t-4t boxning. igen... det kvittar väl fan vad för hoj man åker, bara det finns deltagare tillräckligt för att ge ekonomi till arrangören, å glädje åt publiken. åren går och tiderna förändras. accepterar man inte det finns säkert nån tävling med järnhjul å stenyxor.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
*poff*
...
Att folk på läktaren uppfattade ljudet som för högt får stå för dig, fakta i form av ljudmätningar kan nr18 bäst men de siffror jag sett indikerar inte att 250 skulle ligga högre än andra klasser....
Om jag fattade fattade rätt var det EN 250R som skulle fått köra på Sviestad sist det mättes där ifall reglerna hade följts till pungt och pricka.
Märkligt nog var mätansvarig väldigt nöjd när vi körde Supermoto-SM tidigare i år...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top