Världens bästa försäkringsbolag!!!

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Gokväll.

Ikväll åkte jag genom Västerås centrum vid 20:30-taget. Genom halva cityringen får jag följe av två andra mc'n -skoj !
Ena är en HD, den andra en Triumph 955. Vid ett rödlyse skall det visa sig att HD'n kan dra på jäääätttteeemycket, och trajjan med. 80-100 gick det minst. Kanoncoolt.

På hd'n sitter en person, med en överdragsjacka och kamouflagebyxor. På trajjan sitter det två personer, båda har t-shirt och tunna byxor. Alla tre hade hjälm.

Vill ni vara med i samma försäkringsbolag som dem ? Inte jag. Dessutom tycker jag att socialförsäkringen inte skulle gälla puckon som dessa... sjukvårdskostnaderna borde man få stå för själv om man är så pass oansvarig... någonstans måste man ju kräva sunt förnuft för att en försäkring skall gälla...

** Hur ser då världens bästa försäkringsbolag ut då? **

Jo, kunderna är mellan 18-105 år. Självriskerna är höga, men sjunker i proportion med skadefria år. Premierna är vettiga, så man har råd att åka. Dock är dom inte för låga, bolaget måsta bära sig också.

Det som är finurligt med försäkringen är att den gäller *förare* på respektive *hoj*, alltså, lånar man en annan hoj är man oförsäkrad. Lånar man ut sin hoj är den oförsäkrad. Försäkringen gäller kombinationen förare-fordon.

En annan klipsk sak, är att försäkringen är ogiltig, om man vid skadetillfället inte har
1; godkänd hjälm,
2; godkänt säkerhetsställ,
3; godkänt ryggskydd.

På det viset hålls kostnader för skadorna nere väsentligt, och premierna hålls även dom nere.

Människor som inte kan ställa upp på det, vänder sig till försäkringsbolaget 'Kul i 180 med T-shirt', som förstås har lite andra omkostnader.

Bolaget finns förstås inte, och jag fattar inte varför... varför ställer inte försäkringsbolagen större krav på personlig utrustning ?
Men, vad tycker ni? Låter det vettigt? Inte ? Varför inte det?

Grundtanken är att jag inte vill pröjsa för andra människors dumhet... Jag har skydd, för att skydda mig, så varför ska jag vara med o betala när Kalle o Pelle slår i asfalten med t-shirt och kör rullstol resten av livet ?

Ajöken för mig,,

/P

Läter väl ok, men varför är det så hemskt att låna/låna ut mc:n??? Så ofta som jag lånat min fars bil är det inte mer än rätt att han kan få låna min mc, hade den varit försäkrad på honom hade premien ändå varit lägre då han är är äldre, han har haft "full hand" långt innan jag föddes och prickfri lika länge. Låter inte klokt att han inte ska få köra ett varv med min hoj!

Dessutom bor han längre ut på landet än jag, men han har ingen egen hoj längre - så varför jag sådant?

Att dra på vid rödljus i t-shirt är säkerligen mindre farligt än att fara fram och slipa knäpuckarna i fräcka skinnstället på en kurvig väg....

Visst bör man alltid eftersträva att bära fullgott skydd..men det får inte bli "cykelhjälm" av det...

Är ju fakta att försäkringsklass 7 inte bär sina egna kostnader. Ändå tror jag den klassen ofta har de bäst skyddade förararna. Killen på hd osv kör i en försäkringsklass som bär sina egna kostnader, med eller utan skydd...iaf så jag förstått det hela.

Bandit600 skrev:

Jo, kunderna är mellan 18-105 år. Självriskerna är höga, men sjunker i proportion med skadefria år. Premierna är vettiga, så man har råd att åka. Dock är dom inte för låga, bolaget måsta bära sig också.....

/P

En 105-årig kärring med Partikson eller vad det nu heter på
en gixxer 1000? :)

:hej

Tror du på det där själv ??????
klart som korvspad att det inte är specifikt klass 7
som kostar sjukförsäkring,,i så fall kan dom väl få åka
även utan cykelhjälm eftersom det "aldrig" händer något
på en glidare,,,,,,allvarligt,,tror du på det själv ????

Matin skrev:
Att dra på vid rödljus i t-shirt är säkerligen mindre farligt än att fara fram och slipa knäpuckarna i fräcka skinnstället på en kurvig väg....

Visst bör man alltid eftersträva att bära fullgott skydd..men det får inte bli "cykelhjälm" av det...

Är ju fakta att försäkringsklass 7 inte bär sina egna kostnader. Ändå tror jag den klassen ofta har de bäst skyddade förararna. Killen på hd osv kör i en försäkringsklass som bär sina egna kostnader, med eller utan skydd...iaf så jag förstått det hela.

Dom två nötterna på Triumph Daytonan i T-shirt som drog vid rödlyset, det borde väl vara fklass 7 på den hojjen?

Det handlar inte om vart man ska dra, utan att jag inte vill pröjsa för att puckon skrapar upp sig totalt, och inte gör något för att undvika det.

För att en stöldförsäkring ska gälla måste man låsa sitt fordon, likaså borde en olycksfallsförsäkring gälla bara om man skyddar sig tillbörligt.

Killen på HD representerar nog inte sin försäkringsklass, även om han tillhör den.

Det handlar om att ta ansvar för sitt eget handlade, att ha ett någorlunda moget beteende. Visst, jag smiskar nog en del på kurvig landsväg, men jag löper mindre risk att köra på oskyddade trafikanter då än om jag smiskar inne i stan, eller hur ? Dessutom så skyddar jag mig med dom skydd som finns...

Matin skrev:

Last edited:
Det är alltid kul med folk som vet allt.
Speciellt kul är det med nybörjare som tror de vet allt.

En fullt skyddsutrustad sporthojare kommer alltid att kosta mer än custom-fjollor i t-shirt för försäkringsbolagen!

Att som nybörjare leka expert och skriva som "Bandit600" är som att en fjortonårig oskuld skulle jobba som kunsult i porrfilmsindustrin!

Skaffa rutin - gnäll sedan!

Flat six

:squid

Last edited:
Håller med i mångt och mycket. Högre krav på förarna, fixa så att försäkring gäller fast det är 4x självrisk på bandagarna och då måste de som håller i bandagarna skicka in regnummret på samtliga som kört då, samt skicka in regnummer på de som har krashat etc. Höj självriskerna och sänk premierna så de som klotar får betala mer..

- Johan

Bandit600 skrev:
Gokväll.

Ikväll åkte jag genom Västerås centrum vid 20:30-taget. Genom halva cityringen får jag följe av två andra mc'n -skoj !
Ena är en HD, den andra en Triumph 955. Vid ett rödlyse skall det visa sig att HD'n kan dra på jäääätttteeemycket, och trajjan med. 80-100 gick det minst. Kanoncoolt.

På hd'n sitter en person, med en överdragsjacka och kamouflagebyxor. På trajjan sitter det två personer, båda har t-shirt och tunna byxor. Alla tre hade hjälm.

Vill ni vara med i samma försäkringsbolag som dem ? Inte jag. Dessutom tycker jag att socialförsäkringen inte skulle gälla puckon som dessa... sjukvårdskostnaderna borde man få stå för själv om man är så pass oansvarig... någonstans måste man ju kräva sunt förnuft för att en försäkring skall gälla...

** Hur ser då världens bästa försäkringsbolag ut då? **

Jo, kunderna är mellan 18-105 år. Självriskerna är höga, men sjunker i proportion med skadefria år. Premierna är vettiga, så man har råd att åka. Dock är dom inte för låga, bolaget måsta bära sig också.

Det som är finurligt med försäkringen är att den gäller *förare* på respektive *hoj*, alltså, lånar man en annan hoj är man oförsäkrad. Lånar man ut sin hoj är den oförsäkrad. Försäkringen gäller kombinationen förare-fordon.

En annan klipsk sak, är att försäkringen är ogiltig, om man vid skadetillfället inte har
1; godkänd hjälm,
2; godkänt säkerhetsställ,
3; godkänt ryggskydd.

På det viset hålls kostnader för skadorna nere väsentligt, och premierna hålls även dom nere.

Människor som inte kan ställa upp på det, vänder sig till försäkringsbolaget 'Kul i 180 med T-shirt', som förstås har lite andra omkostnader.

Bolaget finns förstås inte, och jag fattar inte varför... varför ställer inte försäkringsbolagen större krav på personlig utrustning ?
Men, vad tycker ni? Låter det vettigt? Inte ? Varför inte det?

Grundtanken är att jag inte vill pröjsa för andra människors dumhet... Jag har skydd, för att skydda mig, så varför ska jag vara med o betala när Kalle o Pelle slår i asfalten med t-shirt och kör rullstol resten av livet ?

Ajöken för mig,,

/P

Bandit600 skrev:

För att en stöldförsäkring ska gälla måste man låsa sitt fordon, likaså borde en olycksfallsförsäkring gälla bara om man skyddar sig tillbörligt.

Stöldförsäkringen gäller visst på en hoj som är dåligt låst, dock med en förhöjd självrisk :fakta .

Det samma gäller ju om du avtalat med försäkringsbolaget att du kör med full skyddsutrustning. Kör du i jeans så får du en förhöjd självrisk. Försäkringen gäller dock fortfarande precis som i ovanstående exempel :fakta .

Sedan kan man ju alltid diskutera huruvida man skall betala för andras dåliga uppförande.

Jag vill tex. inte betala för feta människor som löper en förhöjd risk att drabbas av hjärt/kärl sjukdomar. Jag vill inte heller betala för rökare eller folk som snusar eller dricker överdrivet mycket sprit :fakta . Men likväl betalar jag och dessa grupper utgör en mycket större kostnad för samhället än några hojåkare som åker i jeans :fakta .

:hej

Bandit600 skrev:

:3freak Även om man har lånat en hoj så är föraren förare. Lär dig skillnaden på förare och ägare!

Tack för ditt tänkvärda inlägg.

Du glömmer dock bort att kommentera de två som satt på Triumphen. Dom borde kosta mer än en fullt skyddsutrustad sporthojsåkare... dom var ju inte fullt så skyddsutrustade sporthojsåkare.

Visst jag ska skaffa rutin... helst utan att göra misstag. Jag gnäller dessutom inte, jag bollar lite ideer utan personliga påhopp.

Föressten, hur visste du att jag jobbade som konsult i porrbranschen redan i 14-års ålder?

:rock :rock :rock

Flat Six skrev:
En fullt skyddsutrustad sporthojare kommer alltid att kosta mer än custom-fjollor i t-shirt för försäkringsbolagen!

Att som nybörjare leka expert och skriva som "Bandit600" är som att en fjortonårig oskuld skulle jobba som kunsult i porrfilmsindustrin!

Skaffa rutin - gnäll sedan!

Flat six

:squid

Jag delar många idéer här, men ser det svåra i det hela, jag vill ju liksom att min bror som är 5 år äldre ska kunna låna min hoj(om jag nu hade någon), och likväl låna hans.

Det som gjorde mig mörkrädd var att bara ETT av flera bolag FRÅGADE mig rent ut om jag hade A-kort när jag skulle teckna försäkring, de andra fick jag tala om det för. I kombination med mångas tankar om att de ska skaffa en R1a över sommaren för det ser häftigt ut och att man VET att de inte har körkort gör det hela ännu värre.

Försäkringsbolag FÅR inte neka försäkringar till någon, men jag tycker att det skulle vara SKYhöga premier för ägare utan behörighet och ifall obehörig ramlar så tack och godnatt för ersättningen. Givetvis kommer ju någon att få betala sjukvården, i vårat fall "trafikskadeföreningen" eller liknande, men då med ett saftigt skadestånd på den drabbade. Lika för alla gäller ju liksom inte längre då! :mad:

Dessutom borde folket själva komma till insikt och betala för det de försäkrar och inte skenförsäkra! Ska en båge delas av en familj ska det högsta riskvärdet betalas, dvs förmodligen yngsta sonen!

Mina tankar...

En vacker vision...
Tyvärr är den till stora delar omöjlig att realisera på grund av att försäkringsbolagen inte styr över sin verksamhet själva i alla delar. Samhället har lagt sig i det hela genom att hitta på trafikskadelagen. Denna lagstiftning bestämmer förutsättningarna för att meddela trafikförsäkring, vilken reglerar exempelvis personskador vid en klotning. Enligt lagen kan bolaget inte ställa som villkor för att personskadersättning skall utgå, att man varit klädd på visst sätt etc. Inte heller kan försäkringen gälla viss kombination av hoj och förare.
Vad gäller halkasko och vagnskada har bolagen bättre möjligheter, eftersom dessa försäkringar inte regleras av trafikskadelagen.

Men snälla...

... kräva eget ansvar ???? :D

I trygghetsnarkomanins Sverige - där allt ansvar alltid skall bäras av någon annan ???

Gimme a break! :D:D:D

Bandit600 skrev:
Tack för ditt tänkvärda inlägg.

Du glömmer dock bort att kommentera de två som satt på Triumphen. Dom borde kosta mer än en fullt skyddsutrustad sporthojsåkare... dom var ju inte fullt så skyddsutrustade sporthojsåkare.

Visst jag ska skaffa rutin... helst utan att göra misstag. Jag gnäller dessutom inte, jag bollar lite ideer utan personliga påhopp.

Föressten, hur visste du att jag jobbade som konsult i porrbranschen redan i 14-års ålder?

:rock :rock :rock

Jasså?

Konsult i porrbranschen, helrätt!

Det skall börjas i tid...

Last edited:
Bra i vissa avseenden.

Dock kommer det aldrig att funka med personlig försäkring. Vem vill då köpa en äldre och effektsvagare hoj? Och hur "rimliga" kommer premierna bli om alla 20-åringar kan åka omkring på rettor?

Originally posted by Matin: Att dra på vid rödljus i t-shirt är säkerligen mindre farligt än att fara fram och slipa knäpuckarna i fräcka skinnstället på en kurvig väg....

Ingen större tvekan om den saken...även om jag inte kört i T-shirt (landslagströja) sedan fotbolls-VM 1994.

originally posted by Bandit600: 2; godkänt säkerhetsställ

Finns dom verkligen fortfarande? När jag frågat har man bara pratat om: "För MC-körning avsedd utrustning".
Det blev för dyrt att klassa skinnställen som "Säkerhetsställ" så man gick ifrån det. Dainese har vad jag vet aldrig varit "klassat", men är definitivt lika säkert som ett gammalt "Folksam-ställ".

Men...vill givetvis inte försvara tokgasande utan ordentliga skydd...och vill nog inte försvara tokgasande i stan alls...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick