Världens snabbaste invalidmoppe "ice edition"

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Jag och en kompis bytte till oss en cp-shopper i tonåren. En encylindring luftkyld 500 cc sidventilare utan växellåda som kraftkälla. Ett slitet drivpaket från Pappas HVA WR 400. Framdrevet svetsade vi fast på vevaxeln. Bakdrevet bultades fast utanpå orginalbakdrevet.
Taket kapade vi för äkta cab-känsla.
Man puttade igång den, hoppade i och gasade. lite segt i början men sen så tjoflöjt vad fort det gick till plugget.
Skapelsen blev sedermera beslagtagen av polisen efter en rätt vild jakt. Jag fick ett försprång mellan två betongklumpar. Jag dumpade bygget bakom viksjö centrum och kutade som en galning. CP-shoppern fick åka bärgare medans vi låg på taket på viksjö centrum och kollade på alla polisbilar och allt spektakel..... Those were the days

Åter till saken :) Bygg på! en cp-shopper i 300 på is är ju en dröm som måste förverkligas.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag och en kompis bytte till oss en cp-shopper i tonåren. En encylindring luftkyld 500 cc sidventilare utan växellåda som kraftkälla. Ett slitet drivpaket från Pappas HVA WR 400. Framdrevet svetsade vi fast på vevaxeln. Bakdrevet bultades fast utanpå orginalbakdrevet.
Taket kapade vi för äkta cab-känsla.
Man puttade igång den, hoppade i och gasade. lite segt i början men sen så tjoflöjt vad fort det gick till plugget.
Skapelsen blev sedermera beslagtagen av polisen efter en rätt vild jakt. Jag fick ett försprång mellan två betongklumpar. Jag dumpade bygget bakom viksjö centrum och kutade som en galning. CP-shoppern fick åka bärgare medans vi låg på taket på viksjö centrum och kollade på alla polisbilar och allt spektakel..... Those were the days

Åter till saken :) Bygg på! en cp-shopper i 300 på is är ju en dröm som måste förverkligas.

Vilket år var detta?
Bodde på Axvägen mellan -70-84!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Då har man varit någon timme i garaget och skruvat bort svingen från hojen som ska sitta bak på "invaliden". Sen har jag länkarmar, fjädring, fälgar, bromsar och styrstång från en fyrhjuling. Bakdäcket jag ska använda hade jag på min sporthoj vid förra årets iskörning så det ska funka i år med.

Kan du hitta ett bildäck att kränga på? Du får ju mer anläggningsyta då.

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Kan du hitta ett bildäck att kränga på? Du får ju mer anläggningsyta då.[/QUOTE

Det har du helt rätt i. Men då måste jag hitta ett 17 tums bildäck... Ska ju inte vara så svårt. Tänkte mest eftersom jag redan hade detta men det kanske jag ska kolla upp!

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Då sitter du väldigt annorlunda.
Fyrpunkt sitter som ett midjebälte kombinerat med två hängslen.

Insåg detta också. Jag kanske satt upp och ner och åkte tyskbil med stressfläkt.
Eller så är det klätterselarna från gamla jobbet som lurar minnet:D

När planeras premiärturen?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Insåg detta också. Jag kanske satt upp och ner och åkte tyskbil med stressfläkt.
Eller så är det klätterselarna från gamla jobbet som lurar minnet:D

När planeras premiärturen?

Den (lilla) säkerhetsrisk som finns med fyrpunktsbäte är att man kan glida neråt (nästan omöjligt om man har avsedd stol och har dragit åt bältet) vilket man utesluter genom fem- eller sexpunktsbälte.
De klämmer taskorna.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Detta ska bli kul att se i Orsa, men vart är alla byggbilder?

Hoppas det blir mer häftiga åk nästa år som kör.

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Detta ska bli kul att se i Orsa, men vart är alla byggbilder?

Hoppas det blir mer häftiga åk nästa år som kör.

Jag har haft lite uppehåll i bygget men det fortsätter i helgen och ska uppdateras med bilder efter detta! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln