Värmekamera till mc????

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Många generation tre har automatiska inställningar som anpassar efter ljus så att man ska kunna se i städer där det tillkommer belysning från tex bilar och lyktor.
Tänk först kritisera sen...

bortset från ljuset så finns ju andra aspekter typ vid dålig sikte pga annat än mörker, snörök, kraftigt snöande och dimma. sen är jag inte 100 på hur dom reagerar på kraftigt regn eller typ vattnet som en lastbil drar upp.
en bildförstärkare ser du allt bättre än med ögat men den målar inte ut sådant som är farligt. sen att de inte går och se typ djur bakom buskar är ju ett ordentligt minus. därför är bildförstärkare totalt o intressant.
om vi inte snackar som dom som har kombinerat bildförstärkare och värme kamera men dessa kan man nog ej köpa i swe. btw har du ens provat en gen 3??? dom är väldigt trevliga till andra ändamål.


nu har jag tillräckligt för ev bygge. tack till ni som har bidragit och hjälpt till att bolla tankar.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tänk på att bygger du för ena ögat så förlorar du avståndsbedömningen vilket ju kan vara lite jobbigt.

Ska dock bli spännande att se detta bygge och dess prislapp :gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker nog det känns säkrare att titta på vägen och inte sitta och stirra på en liten ruta på styret men dumma idéer är till för att genomföras, heja!

Tycker jag också, men man skulle ju kunna ha en varningslampa som tänds när värmekameran identifierar nåt som kan vara ett djur. Men det krävs nog lite bildbehandling för att skilja ut djur från gatlampor och andra fordon.
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Är ingen forskare på värmekameror men har inte dessa en viss "rendering", dvs, de för privat vanligt "stå i skogen och titta bland träden" - användande är byggda för just det och de för militärt bruk är gjorda för att kunna användas under färd. :confused:
Dom som militären har fungerar ej om man har något som lyser samtidigt, alltså lampor och dylikt.

För om man har en lampa vid kameran/linsen så går den sönder. Och om jag inte har helt fel så borde alla väglagliga motorcyklar lampor :)

+ att försvarets kameror kostar 80 000kr för en enkel variant där man ser igenom med ett öga och 100 000kr för den dubbla!
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
YipYip > hmm tänkte inte så långt. dock bör hud inte sabba avståndsbedömningen.
Two stroke man > att göra detta kräver långt mycket mer programering framför allt mer avancerad sådan, bra ide men blir för jobbigt.
Macko96 > de försvaret använder sig av oficiellt är A bildförstärkare ej värmekamera. B rena skit sakerna som är gamalt som gatan, likvärdiga saker idag kostar typ 7000 samt likvärdig till den som sitter på ak5b hittar jag ej på dock om du går upp till gen 2+ så börjar dom på 15 slutar på 30 typ.

detta är nu ett antagande(gissning) försvaret har säkert bättre saker dock håll de nog hemligt eller för dyrt och låna ut till finniga tonåringar kanske. för dom kan inte ha så dåliga saker.

försvaret köper ofta skit saker till ordentligt överpris så vad dom ger för sakerna ger ingen referens på hur bra de är.
 

Alex1969

Ny medlem
Gick med
18 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 848 2010
Det finns ju rätt coola HUD som den här tex: http://www.youtube.com/watch?v=F9u1mUlK8qg och i kombination tex den här http://www.flir.com/cs/emea/en/view/?id=50440 så skulle nog någon smart och händig person kunna få till en riktigt bra lösning.

Personligen skulle jag gärna se lite bättre när det skymmer eller regnar. Men en skärm som man ska titta på tror jag försämrar det lilla mörkerseende man har, så det vill till att den HUD lösningen är anpassad för att behålla mörkerseendet. Hade jag varit Mcgyver hade jag byggt en å sålt här på sporthoj.

Annars kan man ju göra massa annat kul med en värmekamera, kolla temp på däck, hur bromsarna tar på skivan etc.
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Jag hade juh faktiskt valt IR, enklare och billigare. IR ses lätt genom en kamera genom att plocka bort IR filtret och en IR strålkastare kan du köra med påslagen eftersom människans öga inte kan se IR ljus.

En annan rolig fördel med IR kamera är att du kan se igenom toningsfilm på bilar samt att mörka glasögon blir genomskinliga.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
YipYip > hmm tänkte inte så långt. dock bör hud inte sabba avståndsbedömningen.
Two stroke man > att göra detta kräver långt mycket mer programering framför allt mer avancerad sådan, bra ide men blir för jobbigt.
Macko96 > de försvaret använder sig av oficiellt är A bildförstärkare ej värmekamera. B rena skit sakerna som är gamalt som gatan, likvärdiga saker idag kostar typ 7000 samt likvärdig till den som sitter på ak5b hittar jag ej på dock om du går upp till gen 2+ så börjar dom på 15 slutar på 30 typ.

detta är nu ett antagande(gissning) försvaret har säkert bättre saker dock håll de nog hemligt eller för dyrt och låna ut till finniga tonåringar kanske. för dom kan inte ha så dåliga saker.

försvaret köper ofta skit saker till ordentligt överpris så vad dom ger för sakerna ger ingen referens på hur bra de är.

Nej det är nog en HUD du får satsa på.
En sån liten som den Alex länkade funkar ju att bygga in i din hjälm men jag undrar vad specsen är på den skärmen. Har inte lyckats googla fram något för den ska ju helst kunna visa video och som sagt inte lysa för starkt för att sabba mörkerseendet.

Men vill du samtidigt ha den igång även dagtid vid dimma och annat skitväder så måste den ju tvärtom lysa starkt nog så det är nog en hel del pill du har framför dej.
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Dom som militären har fungerar ej om man har något som lyser samtidigt, alltså lampor och dylikt.

För om man har en lampa vid kameran/linsen så går den sönder. Och om jag inte har helt fel så borde alla väglagliga motorcyklar lampor :)

+ att försvarets kameror kostar 80 000kr för en enkel variant där man ser igenom med ett öga och 100 000kr för den dubbla!

Jag tror du förväxlar värmekamera med försvarets bildförstärkare. Två helt olika saker.
Värmekamerorna som sitter i t.ex. 122an eller 90an är inte mobila så vitt jag vet och lär kosta duktigt mycket mer än några 100 000. Aldrig hört talas om svenskt infanteri som använder värmekamera...
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Angåede att förstöra mörkerséendet så så borde det gå att sätta en tunn röd film över skärmen? Detta plus en "dimmer" så att man kan anpassa ljuset efter dag/natt-bruk.
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Jag tror du förväxlar värmekamera med försvarets bildförstärkare. Två helt olika saker.
Värmekamerorna som sitter i t.ex. 122an eller 90an är inte mobila så vitt jag vet och lär kosta duktigt mycket mer än några 100 000. Aldrig hört talas om svenskt infanteri som använder värmekamera...


juste ja... :) men bildförstärkaren hade man också kunnat använda tror jag nog!
 

Tjita1

Guest
PathfindIR använder ingen lampa, den ser inte ljus utan värme. Därför bländas den inte av strålkastare. Kika på lite klipp på Youtube.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag har tittat lite på liknande lösningar mm
Området som jag tänkte mig var att kunna se på natten för att kunna se djur mm dvs användningsområde skog o mark.
För detta kom jag upp med följande lösning.

Kamera kopplad till en bärbar dator som i sin tur kopplas till någon typ av glasögon.
Det som gjorde att jag blev lite tveksam till det är en bra lösning för något som behöver massiv uppdatering är att det blir en delay mellan det som händer och det som ögat ser som visserligen inte är stor, men att köra hoj med det är jag lite tveksam till.
visst att flytta hojen i 10-20 Km/h skulle nog inte vara ett problem. men allt annat känns nog lite hur skall man säga, inte helt optimalt. till det kommer djupseende problematiken.
visst går det att bygga bort båda dessa problemen men som sagt det kommer att kosta lite mer.
De mörkermedel vi hade i militären var det var ljus förstärkare och IR känsliga vi fick reda på att de kostade 38 000 kr om jag inte missminner mig helt. Det och var en monotub som visades upp på båda ögonen. dvs man förlorade djupseendet och vi testade att köra bil mm med dem och visst går det men det är långt ifrån säkert att göra. Fungerade dessutom alldeles utmärkt med vissa typer av lasrar som inte var synliga för ett naket öga.
 

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Bildförstärkaren försvaret officiellt använder idag fungerar relativt bra så länge det är riktigtP4100418.jpg mörkt, ruggigt bra med IR när lys, värdelös med IR belysning då IR filtret stoppar spridning av ljuset, det blir bara luddigt. Jobbig att använda vid fotpatrull då skärpan måste justeras hela tiden beroende på hur långt du vill se. Totalt livsfarlig att framföra ett fordon med då du även där måste fumla med skärpan för att kunna planera körningen samt att man tappar nästan all avståndsbedömning. En grop som ser ut att kunna vara 10 cm djup är i verkligheten över halvmetern. När du sen tar av dig den så är du i stort sett blind på ögat i någon minut.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top