Värnplikten blir frivllig

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
21ca1jn.gif


Heja sverige!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bra! Kanske... Behovet kanske inte äver överväldigande, men samtidigt mognar man och får lite nya erfarenheter av att göra lumpen, det är nog fler pojkar som blir män av lumpen än av Stureplan...
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
..det är nog fler pojkar som blir män av lumpen än av Stureplan...
det har du rätt i,men eftersom jag blev man tidigt behövde jag inte lumpen, och det finns många av oss...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
har inte lumpen i princip varit frivillig sedan 90talet ändå?
 

Lisenfisen

Vart tar det vita vägen då snön smälter?
Gick med
22 Oct 2008
Ort
1 km efter världens ände med MR R6™
Hoj
det kommer
lumpen för inte pojkar till män utan pojkar till busungar

men sen är det ju också så att själv kommer jag aldrig växa upp....fy fan vad tråkigt det hade varit med en massa människor som ska vara så fina och up tight....men tillbaka till ämnet

Jag tycker också att det ska vara frivilligt, i alla fall nu när det är som sagt fredstid....slipper en massa onödigt trams!

mest är man väl chockad av att de högsta hönsen har en ok ide...
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
har inte lumpen i princip varit frivillig sedan 90talet ändå?

Nej, det tror jag inte. Det är väl snarare som så, att ett stort flertal har sluppit göra den.

Bra! Kanske... Behovet kanske inte äver överväldigande, men samtidigt mognar man och får lite nya erfarenheter av att göra lumpen, det är nog fler pojkar som blir män av lumpen än av Stureplan...

Mognar vet i tusan. Har aldrig sett så många omogna småglin samlade på ett och samma ställe. Det blev inte heller bättre med tiden, utan de var än värre efter ett par månader, när de börjat finna sig tillrätta och osäkerheten för det nya lagt sig.
 
Last edited:

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Jag har då inte stött på någon nisse som gjort lumpen som varit mer manlig än mig.
mer dräggig möjligtvis


Å jag är säkert inte speciellt manlig när det kommer till kritan ifall man ska vara enligt sporthojsmodellen: olja på händer, ansikte och ett tändstift i stjärten
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Nej, det tror jag inte. Det är väl snarare som så, att ett stort flertal har sluppit göra den.

Jag gjorde lumpen 96. När jag mönstrade var det ganska lätt att få frisedel om man ville uppfattade jag det som. Däremot när man väl var inne var det nästintill kört. Jag vet många som satt och grät första veckan för att dom saknade flickvänner och mammor osv och gjorde allt för att få åka hem till götet. Men tji fick dom. Någon gång lyckades det, men jag tror dom fick koppla in psykolog typ.
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
tycker det är märkligt att finland som har en yrkesarme+värnplikt som inkluderar 350 tusen man kostar bara hälften av det försvar vi har idag , men politik är politik ska kvastarna sopa bra får man inte slarva med skatten..
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Personligen mönstrade jag runt 90 någonting om jag minns det rätt. Redan då var det enkelt att slippa. Jag sa att jag inte ville samt att jag saltade med någon snyfthistora, sedan var det klart.

Bra om det är frivilligt.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag gjorde lumpen 96. När jag mönstrade var det ganska lätt att få frisedel om man ville uppfattade jag det som. Däremot när man väl var inne var det nästintill kört. Jag vet många som satt och grät första veckan för att dom saknade flickvänner och mammor osv och gjorde allt för att få åka hem till götet. Men tji fick dom. Någon gång lyckades det, men jag tror dom fick koppla in psykolog typ.

Mönstrade och blev placerad. Lyckades få uppskov första gången det var dags för inryckning, men nästa gång gick det sämre, så jag åkte in hösten -93. :(

Jag ville slippa, men fick inte. :mad:

Lyckades dock, med löjtnantens hjälp, ta mig därifrån efter ca tre månader. :tummenupp
 

aden1

Vad gjorde vi utan Bayern?
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
BMW F800ST -07
Trams!! Klart de ska vara obligatoriskt med värnplikt!
 

talented

Alv på motard
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Yamaha xt660x
Jag mönstrade 2001 tror jag.. och då var det mer eller mindre frivilligt.
Det räckte med att säga att man var vegan eller bög eller att man älskade vapen och längtade efter att få en AK5.a i handen. :)
Dock har man ju dragit ner på försvaret successivt under ett tag.. och det fanns folk i min årskull som ville göra lumpen, men som inte fick, och även tvärtom. Man tvingade vissa som inte ville.. Det är ju skevt!

Själv gjorde jag lumpen, och ångrar det inte det minsta.
Jag anser att man SKA göra lumpen, därför att det ger så mycket.
Man lär sej att fungera tillsammans med andra människor..

De som inte skulle göra lumpen hade argument som "Äh, varför ska man kasta bort ett år av livet på den skiten för? Kan ju lika gärna jobba".
Jag tror att det hela grundar sej i osäkerhet.. Man vågar helt enkelt inte.

Javisst, men man har ju fan 40 års arbete framför sej ändå. Det räcker och blir över.
Äh, gör lumpen och lek av dej innan du ska bli man. :)

Det är kanske inte är direkt askul när man väl är där. Men i efterhand är det guld värt! Jag skulle lätt göra om det! :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ännu ett steg mot total en utarmning av försvaret... Snart minns ingen vilken ände som är farlig på en bössa :rolleyes: Det stora problemet är inte att kunna tvångsrekrytera och utbilda folk på kort tid i orostider, utan just att bibehålla viktiga kunskaper genom en viss numerär av kompetenta befäl. En utarming av rekryteringen, ger problem i påföljande led och kan inte hämtas hem på några få år. Det är ett problem man är medveten om, men kan tyvärr inte råda bot på (bl.a. p.g.a. politisk styrning).

Dags att outsourca ? Ryssarna är säkert intresserade...
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Personligen mönstrade jag runt 90 någonting om jag minns det rätt. Redan då var det enkelt att slippa. Jag sa att jag inte ville samt att jag saltade med någon snyfthistora, sedan var det klart.

Bra om det är frivilligt.

'90 jämt. Behövde inte ens dra någon snyfthistoria utan bara förklara att jag hellre lirade med bandet än sprang runt i skogen och lekte krig med de andra små pojkarna.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ännu ett steg mot total en utarmning av försvaret... Snart minns ingen vilken ände som är farlig på en bössa :rolleyes: Det stora problemet är inte att kunna tvångsrekrytera och utbilda folk på kort tid i orostider, utan just att bibehålla viktiga kunskaper genom en viss numerär av kompetenta befäl. En utarming av rekryteringen, ger problem i påföljande led och kan inte hämtas hem på några få år. Det är ett problem man är medveten om, men kan tyvärr inte råda bot på (bl.a. p.g.a. politisk styrning).

Dags att outsourca ? Ryssarna är säkert intresserade...

Med tanke på att vi har folk i FN-tjänst så bibehålls nog kompetens.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Ännu ett steg mot total en utarmning av försvaret... Snart minns ingen vilken ände som är farlig på en bössa :rolleyes: Det stora problemet är inte att kunna tvångsrekrytera och utbilda folk på kort tid i orostider, utan just att bibehålla viktiga kunskaper genom en viss numerär av kompetenta befäl. En utarming av rekryteringen, ger problem i påföljande led och kan inte hämtas hem på några få år. Det är ett problem man är medveten om, men kan tyvärr inte råda bot på (bl.a. p.g.a. politisk styrning).

Dags att outsourca ? Ryssarna är säkert intresserade...

Alla länder har en armé...sin egen eller någon annans.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top